Ucuz benzine hücum |
Türkıye ile Suriye, arasında vizelerin kaldırılmasından sonra Suriye sınırında Kilis, Gaziantep Hatay, Şanlıurfa ve Mardin illerinde oturan vatandaşlar, otomobilleri ile Suriye’ye giderek, araçlarının benzinlerini doldurup Türkiye’ye geliyor. Suriye’de benzinin litresi 44 Suriye lirası Türk parası ile 1 TL 40 kuruştan benzin satılması nedeniyle sınır kendinde yaşayan vatandaşlar araçları ile Suriye’de turistik gezi yaptıktan sonra benzinlerini doldurarak Türkiye’ye geliyor. Türkiye’deki benzinin 3’de 1 fiyatına Suriye’de benzin satıldığı için vatandaşlar Suriye benzinini kullanıyor. Vatandaşlar, Suriye’de benzin fiyatlarının 1 TL 40 kuruş olduğunu belirterek, “ Türkiye’de benzinin litresi 4 TL’ye dayandı. Bizde vergiler çok yüksek Suriye’de benzin ucuz olduğu için buradan alıyoruz” diye konuştular. IRAK’TA 80 KURUŞ OLUNCA... Öte yandan Irak’ta benzinin litresi 80 kuruş İran’da ise 50 kuruştan satılması sebebiyle Irak ve İran’a komşu olan sınır illerinde yaşayan vatandaşların bu ülkelere giderek, benzin ihtiyaçlarını karşıladıkları bildirildi.
İNGİLTERE'DE DE BENZİN REKOR KIRDI
İngiltere’de benzin fiyatları 2,90 lirayla rekor düzeye ulaştı. Türkiye’de 4 lirayı aşan benzin fiyatları İngiltere’de de rekor düzeye ulaşt. İngiltere’de benzinin ortalama pompa fiyatı artık geçen yıla oranla 11,88 peni daha pahalı. Benzinin litresi İngiltere’de 121,76 peniden satılıyor. (Yaklaşık 2,90 Türk Lirası). Daha önceki rekor Mayıs ayında kırılmıştı. Dizelin fiyatı da 14,21 peni artış kaydetti ancak henüz rekor kırmadı. Rekor Temmuz 2008’de kırılmıştı. ntvmsnbc.com
10 NUMARALI YAĞDA ÇÖZÜM ARAYIŞI
Malıye Bakanlığı, motorine karıştırılan ya da doğrudan yakıt olarak satılan 10 numaralı yağlar için Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’ndan (EPDK) ‘’ithalde lisans zorunluluğu’’ ve ‘’bayilik sistemi’’ istedi. Alınan tedbirlere rağmen çözülemeyen ve büyük bir suistimalin yaşandığı 10 numaralı yağ sorunu için yeni sistem arayışına girildi. Ortaya çıkan vergi kaybının da önüne geçilebilmesi açısından sorunun biran önce çözülmesini isteyen Maliye Bakanlığı, EPDK’ya ikili çözüm teklifini iletti. Maliye bu çerçevede, 10 numaralı yağ ithalatında lisans zorunluluğu ve satışlarda bayilik sistemi uygulanmasını talep etti. Maliye Bakanlığı, 10 numaralı yağların akaryakıt olarak satılamaması için yağlar üzerindeki özel tüketim vergisinin artırılmasının da çözüm olmadığı görüşünü taşıyor. AB ülkelerinde madeni yağdan ÖTV alınmadığını belirten yetkililer, AB’ye uyum çerçevesinde Türkiye’den de yağ müstahzarlarında vergileme yapılmamasının istendiğini ifade ettiler.
YAĞ SEKTÖRÜNDE YOĞUN DENETİM
Bu arada Gelir İdaresi Başkanlığı, yağ sektöründe ‘’yoğun ve periyodik’’ denetime başlıyor. Yetkililer, önümüzdeki dönemde yağ sektöründe sık sık ve kapsamlı vergi denetimleri gerçekleştirileceğini bildirdi. İllegal kullanıma konu olan baz yağ ve atık yağların 1,5 milyar liralık bir parasal büyüklüğe bulunduğu, bunun da 550-600 milyon liralık bir vergi kaybı anlamına geldiği ileri sürülüyor. Daha çok kamyon, tır gibi büyük araçlarda kullanılan 10 numaralı yağ, çevre sağlığını da olumsuz etkiliyor. |
14.12.2010 |