"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Yeni nesil z-kütüphanelerde hedef ne olmalı?

İBRAHİM DEMİRKAN
16 Ağustos 2012, Perşembe
Millî Eğitim Bakanlığının yeni projesi z-kütüphane hayata geçirildi.
Basında da yer aldığı şekliyle ilk olarak İstanbul’da bir ilkokulda kurulan z-kütüphane (Zenginleştirilmiş kütüphane) ilginç ve yeni bir kütüphanecilik anlayışı sunuyor.
Z-kütüphanelerde bilgisayarlar bulunacak ve internet bağlantısı da olacakmış bu anlamda ben de ‘yeni nesil’ kütüphane sıfatını uygun buldum.
Kütüphane tasarımlarını çok beğendim inşallah uygulamada başarılı olunur. Bizim çocukluğumuzda korka korka girerdik kütüphanelere hani o asık suratlı yaşlı memurlar olurdu (Sahi 1980’lerde şehirlerde okuyan bizler ne bir genç öğretmen gördük, ne de genç bir memur) ama bu örnekler şekerleme gibi olmuş. Kütüphane tasarımları git demiyor gel diyor. http://www.meb.gov.tr/haberler/ZKutuphane/hedef/index.htm 
Kütüphaneler bilgi teknolojileri sınıflarıyla birleşerek yeniden tasarlanacağı hem öğrencilerin, hem de çevre halkının faydalanacağı belirtiliyor.
Şu çevre halkı meselesi ilginç. Basında gördüğüm kadarıyla sol camia buna kafayı takmış durumda. Yani halkı okula davet eden bu kütüphanecilik anlayışı bir şey getirmez havasında bense tam tersi düşünüyorum.
İlk önce kitapla ve kütüphaneyle ilgili bakanlıkta bir birim kurulması iyi olmuş. Eğitimin, medeniyetin ve insanlığın aslı kitaptır, kütüphanedir.
Kütüphaneye kitap kurtları gelir ve bu anlamda büyüklerinden ilginç bilgiler ve tüyolar almak öğrencilerin ufkunu açar.
Elbette disiplin sorunları yaşanır bu yüzden sadece okul idaresinin uyanık olması lâzım bir de z-kütüphaneyi derslerini aksatmadan öğrenciler idare etmeli ve okul nöbeti gibi özellikle hafta sonu gönüllü hizmet veren öğrencilere bakanlık ücret olarak kitap vermeli.
Uzman kütüphaneciler de alınabilir. Fakat istihdam amaçlı değil, bu işe âşık insanlardan seçilmeli.
Fakat kim ne derse desin her işte olduğu gibi (sayın bakan için bir daha tekrarlıyorum), her işte olduğu gibi bu işte de ana motor öğretmenlerdir. Meselâ hafta sonu öğrencilere verilecek bir araştırma konusunun cevabı için direkt okul kütüphanesindeki kitaplar adres olarak gösterilmeli.
Bu işe öğretmenler sahip çıkarsa olur. Bu arada kütüphaneler alınacak kitaplarda öğretmenlerin de istekleri göz önüne alınmalı. Hem öğrenci için, hem kendileri için kitap isteklerini bir internet ortamında bir portalde belirtmelidirler.
Portal demişken din dersi öğretmeni bir arkadaşımın benden bir ricası olmuştu: Dijital ortamda kullanabilecekleri bir kütüphane yazılımı. Öğrenci ve öğretmenin ödünç aldığı kitaplarla ilgili. O tarihlerde sorunu iletmiştim, ama bakanlık yetkilileri işi bürokrasiye bulaştırarak tabuta ilk çiviyi çakmışlardı. (Arkadaşın okulundan resmi yazılar, v.s istenmiş o yazılar da yazılmıştı, ama sonuç gelmedi.) Kütüphanecilikle ilgili yazılımlar var, ama kırık programlarla durumu idare ediyor öğretmenler. Millî eğitim bunu yapmalı.
Bu projede hoşuma giden internet ile kitap arasında beraberliğin sağlanması oldu.
Özellikle duvarlarında öğrencilerin çalışmalarını sergileyebileceği özel dizayn edilmiş malzemelerden yapılmış, ahşap ve kumaş panellerden oluşturulmuş alanların yer alması da iyi düşünülmüş. Çünkü öğrenciler için yaptıkları bir resim, yazdıkları bir şiir ya da metnin okul duvarında paylaşılması onlar için teşvik edici heyecan verici bir olaydır.
Tek aklıma takılan çocukların dersin dışında gelip oyun oynayabileceği söylenen bölümler. Ayrı bir bölüm olmazsa o gürültüde kim nasıl  kitap okuyabilir ki?
Özellikle bu proje gerçekleşirse iki şeyin altını çizmek istiyorum: İlki z-kütüphaneler de  özellikle kütüphanelere konulan kitap ve dijital medyaya ait ürünlerin daima güncelleneceği belirtiliyor. Bu gerçekleşirse ne ala. Yoksa ha güncellenmeyen kütüphane ha asri mezarlık hiç fark etmiyor.
İkincisi özellikle dezavantajlı bölge okullarındaki öğrencilerimiz için internete girip ödevleri yapıp çıktılarını alabilme imkânları sunulması. Bu da hayırlı bir hizmet olur.
Şimdi asıl konuya gelelim: Kütüphanelere konulacak kitaplar nasıl seçilecek?
Fikri hür vicdanı hür nesil derken tam tersi tornadan çıkmış gibi tek tip birey isteyen eğitim dünyamızın felsefesine uygun kitaplar konulacaksa bence işe yaramaz.
Öğrenci o kütüphanede Bediüzzaman’ın Risale-i Nur’larını da Karl Marx’ın Kapital’ini de bulmalı .
Hatta batıdaki okullara bile Kürtçe kitaplar konulmalı. Ben İslâm divan şiirinin en önemli ismi Molla Ahmet Cezeri’nin divanını Türkçe baskısıyla beraber tavsiye ederim.  Fuzuli’den bile iyi gazelleri vardır benden söylemesi.
Buradan kaos çıkar mı? Hayır çıkmaz bu millet belli bir demokratik olgunluğa ulaştı.
Z-kütüphaneler özgürlüğe açılan yeni bir kapı olabilir mi?
Şu an maalesef nefisperest ve haz mantığıyla hareket eden bir nesile doğru gidiyoruz.
Kitabî bir dinin mensubu olarak okumaya değil izlemeye ve seyretmeye yöneltilmiş bir gençlik ve bunu neticesinde ilerleyen yıllarda olaylara müdahil olmayan ama sadece seyretmeyi tercih eden bir toplumla karşı karşıya kalabiliriz.
Fikirsiz insandan hiçbir şey olmaz fikrinde ana kaynağı kitaptır.
Devlet kütüphanelerine Bediüzzaman’la beraber Karl Marx’ı sokaklarda, gazetelerde ilan ederek koyan Fikri Durmuş Sağlar’a buradan bir teşekkür yollamak istiyorum ve Cemil Meriç’ten aktarılan şu söze de dikkatlerinizi çekmek. Meramımı çok güzle özetlemiş: “Bu memlekette sağcı-solcu, ilerici-gerici yoktur, bu memlekette namuslu ve namussuzlar vardır. Siz namuslulardan olun.”
Okunma Sayısı: 2272
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • adil gülmez

    26.8.2012 00:00:00

    okulların mutlaka halkın tüm kesimlerine hitap eden kütüphaneleri olmalı, böylece okullar belli zamanlar dışında da işlev görebilmeli. tabiki öncelikle öğrencilerin her türlü ihtiyacına cevap verebilmeli

  • ali

    18.8.2012 00:00:00

    yeni nesil kitap okumuyor

  • salih gün

    16.8.2012 00:00:00

    kemalizm insanları birbirine düşman göstererek büyüdü düşmanlık azalırsa kemalizmde küçülür bilgi sahibi olmadan kanaat sahibi olan insanlarla dolu ülkemiz malesef bakanlık iyi şeyler yapmak isityor ama tutarmı bu bilmem

  • Kenan Akan

    16.8.2012 00:00:00

    “Bu memlekette sağcı-solcu, ilerici-gerici yoktur, bu memlekette namuslu ve namussuzlar vardır. Siz namuslulardan olun.” NE KADAR DOĞRU

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı