Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 26 Kasım 2006

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Ali FERŞADOĞLU

Cecilia: Nurlar'da, psikolojik hastalıklarımıza ilâçlar bulabiliriz



Risâle-i Nur; psikoloji tekniği hakkında detaylı bilgiler sunan; müstakil bir psikoloji, pedagoji veya sâir ilim dallarından herhangi birisine tahsis edilmiş eser değil. Diğer ilim dallarında olduğu gibi psikolojinin de bütün verilerini kullanır. İnsana öyle bir bakış açısı verir ki; insan psikolojinin esaslarını kavrar. Brezilyalı rûh hekimi Cecilia Marton Moreria, “Risâle-i Nur’la ruhî hastalıklarımızı iyileştirebiliriz. Psikolojik ihtiyaçlarımıza, şüphelerimize onda cevaplar bulabiliriz”1 tesbitinde bulunur. Bediüzzaman Said Nursî, Batı kültürünün ürünü psikolojisinden çok daha kapsamlı, derin yaklaşımlar sergiler. Çünkü, “Batı medeniyetinin hedefi, nefsî arzuları kolaylaştırıp tatmin etmek” olduğundan psikoloji kültüründe, “nefs” kavramına rastlanmaz. Bedenden ayrı bir rûh kavramı, ölümden sonra rûhun yaşayıp yaşamadığı gibi mevzular da psikolojinin ilgi alanının dışına itilmiş. Ki, insanın psikolojisini etkileyen asıl unsur bunlar.

Batı kültürünün psikolojisi, nefsi değil; psiko-fizyolojik tepkileri inceler. Dolayısıyla parapsikoloji, her ne kadar insanın metafizik boyutunu ele alıyorsa da; tam olarak rûhu incelemiyor. Durugörü, telepati, telekinezi gibi disiplinler psikolojik değil, psişik; yâni, psiko-fizyolojiktir. Dolayısıyla Batı kültürünün ürünü psikolojide rûh, mânâ, duygu mekanizması nâmına ciddî veri yoktur. Bunun sebeplerinden birisi dinin; metafizik, mâneviyat alanında kabul edilmesiydi. Dünya çapında bir psikolog, pedagog terbiyegerde (eğitimci), rûhiyatçı (psikolog) ahlâkçı ve sosyal bilimci olan Bediüzzaman; rûh/duygu, zihin; ve Batının tanımadığı, görmezlikten geldiği “nefsi” bütün yönleriyle ele alır, tahlil eder. Müsbet duygularımız ve enerji boyutları nasıl yüceltilir, yükseltilir, yönlendirilir; menfîleri mecraına nasıl oturtulur? Duygu sapmalarının sebepleri nelerdir? Hangi inanç ve davranış biçimi, nasıl bir sonuç doğurur? Bu ve benzeri meseleleri analiz ederken sadece nazariyatta (teoride) bırakmaz; olumlu haslet ve olumsuz hisleri kanalize edip yer, zaman ve ölçüsünde kullanma san'atını da eğitim ve öğretiminin ana gayesi yaparak bizzat pratiğe dökme yollarını gösterir. Diğer bir ifadeyle; “ulvî-behimî, pozitif-negatif” gibi zıt duyguları dengelemenin yollarını gösterir. İmânın, olumlu düşünmenin, güzel görmenin insana bahşettiği güzellikleri; inançsızlığın, inkârın, olumsuz bakışın verdiği dehşetli üzüntü ve karamsarlığı aklı, kalbi, nefsi ikna ederek gözler önüne serer.2

Risâle-i Nur ve psikolojiyle ilgili özetle dikkate sunmak istediğimiz diğer bir husus şudur: Bütün müsbet/olumlu, menfî/negatif duygu, haslet ve davranışlarımızın psikolojik sebeplerini; sonuçlarını tahlil ederek gözümüzün önüne sererek yüce, ulvî pozitif duygularımızı nasıl geliştireceğimizi; olumsuzlarını nasıl kanalize edip törpüleyeceğimizi öğretir. Psikoloji henüz bitkileri incelemeye geçmedi! Bediüzzaman, bitkilerin, hattâ unsurların ve donuk/camid varlıkların psikolojilerini bile inceler; atom, hücre, bulut, yağmur, rüzgâr, eşcar (ağaç), toprak, tohum, su, güneş ve sâir unsurlar arasındaki dayanışma, alışveriş, yardımlaşma yönlerini gayet berrak bir üslupla ortaya koyar.

Risâle-i Nur; baştan aşağı rûh/duygu, zihin, zekâ, bireysel gelişim, yâni, psikoloji teknikleri öğretisidir. Hemen her paragrafına psiko-fizyo-sosyal bir sır, incelik, bir prensip serpiştirildiğini söylemek asla mübalâğa değil. Zîrâ, o, yalnız basit bir tahribâtı, küçük bir evi tâmir etmiyor. Bütün insanlığı ilgilendiren genel bir tahribâtı ve İslâmiyeti içine alan dağlar büyüklüğünde taşları bulunan bir kaleyi tâmir ediyor. Yalnız özel bir kalbi ve has bir vicdânı düzeltmeye çalışmıyor. Bin seneden beri biriktirilen bozucu felsefik akım ve cereyanlarla dehşetli yaralanan insanlığa ait genel bir kalbi ve düşünceleri tamir ediyor. Herkesin ve özellikle inançlı halk tabakasının dayanak noktası İslâmî esaslar, düşünceler, hüküm ve ibâdetlerin kırılmasıyla, bozulmaya yüz tutan genel vicdânın geniş yaralarını Kur’ân’ın mu’cizeleriyle ve îmânın ilâçlarıyla tedâvi etmeye çalışıyor.3

Dipnotlar: 1- Yeni Asya, 23 Mart 2000.; 2- Hutbe-i Şâmiye, s. 16-18.; 3- Kastamonu Lâhikası, s. 28.

26.11.2006

E-Posta: [email protected] [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (25.11.2006) - Psikoloji, ekoloji, “istatistikçi fennî” ve Risâle-i Nur

  (23.11.2006) - Prof. Yayla ayakta, Kemalizm mağlûp!

  (22.11.2006) - Tebliğde şiddete asla yer yoktur!

  (20.11.2006) - Kurdun konuşması ve ölüme hayat rengi vermek

  (19.11.2006) - Bilim adamlarının 50, Bediüzzaman’ın 150 yıl sonrası öngörüleri

  (18.11.2006) - Sanıklar sizin!

  (17.11.2006) - Biyomimetik, biyomimikri ve Risâle-i Nur (2)

  (16.11.2006) - Biyomimetik, biyomimikri ve Risâle-i Nur- 1

  (15.11.2006) - Din/iman ilmi ve laik ilim!

  (14.11.2006) - İmanınızı nasıl güçlendireceksiniz?

 

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdurrahman ŞEN

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Davut ŞAHİN

  Faruk ÇAKIR

  Gökçe OK

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hülya KARTAL

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Hüseyin YILMAZ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mahmut NEDİM

  Mehmet KARA

  Meryem TORTUK

  Metin KARABAŞOĞLU

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Murat ÇİFTKAYA

  Mustafa ÖZCAN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Raşit YÜCEL

  S. Bahaddin YAŞAR

  Saadet Bayri FİDAN

  Sami CEBECİ

  Sena DEMİR

  Serdar MURAT

  Süleyman KÖSMENE

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin Uçal ABDULLAH

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Zeynep GÜVENÇ

  Ümit ŞİMŞEK

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  Şaban DÖĞEN


 Son Dakika Haberleri
Kadın ve Aile Dergisi Çocuk Dergisi Gençlik Dergisi Fikir Dergisi
Ana Sayfa | Dünya | Haberler | Görüş | Lahika | Basından Seçmeler | Yazarlar
Copyright YeniAsya 2004