Türkiye Ekonomik Sosyal Etüdler Vakfı’nın (TESEV) ‘Vatandaşın Bilgi Edinme Hakkı’ projesi kapsamında 9 ilde yaptığı araştırmada çarpıcı sonuçlar ortaya çıktı.
Kurumlar arasında Millî Eğitim Bakanlığı ‘Bilgi Edinme Hakkı’ konusunda en başarılı kurum olurken, en başarısız kurumlar ise belediyeler oldu.
TESEV, Ankara Dedeman Otel’de düzenlediği ‘Bilgi Edinme Hakkı Uluslararası Konferansı’ ile Bilgi Hakkı Kanunu ile ilgili yaptığı araştırmayı kamuoyuyla paylaştı. Araştırma hakkında bilgi veren TESEV üyesi ve proje sorumlusu Başak Er, İstanbul, Ankara, İzmir, Adana, Konya Malatya, Samsun, Şanlıurfa, Van’da yapılan araştırmada, eğitim, sağlık güvenlik, sosyal hizmetler, çevre ve yerel yönetimlere saha araştırmacıları tarafından kimlikleri gizlenerek sıradan bir vatandaş gibi suya sabuna dokunmayan her kurumda olması gereken sorular yöneltildiğini söyledi. Toplam soru sayısının 216, il başına düşen soru sayısının 24, kurum başına düşen soru sayısının ise 4 olduğunu belirten Er, kurumların vatandaşın sorusuna zamanında ve tatminkâr verme başarısı olarak yüzde 91.7 ile İzmir’in birinci sırada, yüzde 38.9 ile Adana’nın sonuncu sırada yer aldığı kaydetti. Vatandaşın sorusuna zamanında ve tatminkâr cevap verme oranında Şanlıurfa Belediyesi yüzde 100 ile birinci sırada yer alırken, yüzde 91.7 ile İzmir ikinci sırada yer aldı, yüzde 25’er ile Ankara ve Adana sonuncu sırayı paylaştı. Emniyet Müdürlükleri arasında yapılan araştırmada ise İzmir, Van, Malatya soruların tamamına cevap verirken, Adana Emniyet Müdürlüğü’nün hiçbir soruya cevap vermemesi dikkat çekti.
Bilgi edinme hakkı konusunda Milli Eğitim Bakanlığı yüzde 82.4 ile birinci olurken, belediyeler ise yüzde 51.9 ile son sırada yer aldı. Cevapların içeriklerine göre soruların yüzde 61.7’sine tam cevap verilirken, yüzde 26.4 oranında ise cevap verilmedi. Soruların yüzde 3.7’sine ise anlamsız cevaplar verildi. Merkez teşkilâtlarına göre yapılan değerlendirmede ise yüzde 100’lük oranla Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu birinci sırada yer alırken, yüzde 41.7 ile Sağlık Bakanlığı sonuncu sırada yer aldı. Başvuruların yüzde 46’sının elektronik ortamda, yüzde 22’sinin posta, yüzde 29.6’sının bizzat, yüzde 2.3 faks ile yapılan araştırmada cevapların yüzde 76.6’sının bizzat, yüzde 67.4’ünün posta, yüzde 48.7’sinin ise elektronik ortamdan cevaplandırıldığı belirtildi.
|