Güncel |
AMERİKA'DA YÜZDE 14, BİZDE YÜZDE 64 |
![]() Dünyada en ucuz benzinin Amerika'da olduğunu ve oradaki vergi oranının yüzde 14 olduğunu belirten Opet Yönetim Kurulu Başkanı Fikret Öztürk, Avrupa ülkelerindeki ortalama vergi oranının yüzde 53, Türkiye'de ise yüzde 64 olduğunu kaydetti. Öztürk, fiyatın ucuzlaması için bu verginin düşürülmesi gerektiğini söyledi. BAYİ VE ŞİRKET KÂRININ TOPLAMI YÜZDE 10
Öztürk sözlerini şöyle sürdürdü: “Şu anda 4 liranın 38 kuruşu, bayi artı dağıtım şirketinin kâr marjı. Burada vergileri unutuyoruz. Devlet hiçbir zaman vergiyi indirmedi. Geçen yıl benzinde yüzde 20, motorinde yüzde 30 arttırdı. Yüzde 10'la uğraşmak yerine yüzde 64 vergi var, onunla uğraşın.”
Akaryakıtta vergiyi düşürün
OPET Yönetim Kurulu Başkanı Fikret Öztürk, bir bayinin ve dağıtım şirketinin kar marjının benzinde brüt yüzde 4,8, motorinde ise 6,1 olduğunu belirterek, ‘’Şu anda 4 liranın 38 kuruşu, bayi artı dağıtım şirketinin kar marjı. Burada vergileri unutuyoruz. Devlet hiçbir zaman vergiyi indirmedi. Geçen yıl benzinde yüzde 20, motorinde yüzde 30 artırdı. Ham petrol fiyatının artması ya da azalması aynı oranda pompa fiyatına yansımaz. Yüzde 10’la uğraşmak yerine yüzde 64 vergi var onunla uğraşın’’ dedi. Öztürk, Koç Holding Enerji Grubu Başkanı ve OPET Yönetim Kurulu Üyesi Erol Memioğlu ve Opet Genel Müdürü Cüneyt Ağca ile birlikte Four Seasons Otel’de düzenlenen toplantıda, akaryakıt sektörü ve Opet’in 2010 yılını değerlendirdi. Öztürk, basın mensuplarının benzin fiyatlarındaki artışı sorması üzerine de, ‘’Benzinde bir bayinin ve dağıtım şirketinin kar marjı brüt yüzde 4,8, motorinde ise 6,1’dir. Dağıtım şirketleri tavan fiyat açıklar. Bu en yüksek satılacak fiyattır. 95 oktanlı benzinin litre fiyatı 99 kuruş, ÖTV 1.89 lira, EPDK payı 1.74, KDV de 587.29 ve vergilerin toplamı 2 lira 48 kuruş. Bu yüzde 64,4’e tekabül ediyor’’ bilgisini verdi. Buna navlun (0,28) ve kara nakliyesinin de eklendiğini belirten Fikret Öztürk, şöyle konuştu: ‘’Bayi ve dağıtım şirketi payı toplandığında da 95 oktanlı benzinde 9,6 kar marjı var. Bu da 36,7 kuruşa denk geliyor. Şu anda kar marjları bir litrede 38 kuruş civarında. 4 liranın 38 kuruşu, bayi artı dağıtım şirketinin kâr marjı. Burada vergileri her şeyi unutuyoruz, dağıtım şirketi ve bayi hiç almamış olsa 38 kuruş. Yani yüzde 9,6 eksilecek. Bayi ne yapacak. 97 oktanlı benzinde ise kar marjı yüzde 4,9, motorinde ise yüzde 12,2. Tüpraş, dağıtım şirketleri, artı bayiler topladıkları kâr ve verdikleri vergilere bakın, bir bankanın kârı kadar. Sanki petrol fiyatını pompadaki fiyatları artıran dağıtım şirketleri ve bayiler.’’
“TAVAN FİYAT UYGULANACAKSA UYGULANSIN’’
ÖZTÜRK, önceden dağıtım şirketi sayısı 3-5 tane iken şimdi 50’yi geçtiğini belirterek, ‘’Rekabet 50’yi geçen şirkette olmayacak da nerede olacak? Biz birbirimizin elimizden gelse gözünü oyacağız. Rekabetse sonuna kadar varız. Daha girecek varsa girsin. Kamu da girsin. Tavan fiyat uygulanacaksa uygulansın. Ticarette az da olsa para kazanmadan ticaret olmaz’’ diye konuştu. Bir gazetecinin petrol fiyatları ne kadar düşerse düşsün benzin fiyatlarındaki düşüşün birkaç kuruş olduğunu belirtmesi üzerine Öztürk, geçen yıl tavan fiyat uygulandığını, yıl sonunda toplam benzinde yüzde 20 ÖTV artışının, motorinde yüzde 30 artışın olduğunu anlattı.
Benzin zammı maliyetleri arttırdı
AKARYAKIT fiyatlarında yapılan son artışla 97 oktan benzinin litresi 4 TL’yi aştı. Maliyetleri katlayan bu fiyat artışı, tüketiciler kadar otomotiv ve nakliye sektörünü de kaygılandırıyor. Zamların ardından kendi giderlerinin arttığını aktaran sektör temsilcileri, ürün ve hizmetlerine olan taleplerde hissedilir bir gerileme gördüklerini belirtiyor. Benzin fiyatlarındaki gidişatı, gelişmiş ülkelerdeki pazar sıkıntısına rağmen bu yılı 80 binlik satış rakamına ulaşarak kapatmayı hedefleyen otomotiv sektörünü endişelendiriyor. Mercedes-Benz Türk Satış ve Pazarlama Direktörü Süer Sülün, “Biz de hem kullanıcı olarak, hem yönetici olarak, hem de bir otomotivci olarak dünyadaki en pahalı yakıtı kullanmaktan hoşnut değiliz” dedi. Lojistik sektöründe faaliyet gösteren Barsan Global de fiyat artışlarını yakından izliyor. Şirketin yönetim kurulu üyesi ve TIR Direktörü Sedat Geyik, en büyük giderlerinin akaryakıt olduğuna işaret etti. Zamların her zaman nakliye sektöründe kaygıya sebep olacağını belirten Geyik, “Devlet, gümrüksüz akaryakıt alımındaki kısıtlamaları kaldırmalı. Hiç değilse revize etmeli. Bu olursa ülkemizin uluslararası nakliyatta rekabet gücü artacaktır.” şeklinde konuştu. |
15.12.2010 |