Güncel |
Denizlere acil müdahale |
2005’de, deniz çevresinin korunması amacıyla, ‘’Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanun’’un çıkartılmasının ardından Denizcilik Müsteşarlığı bir dizi çalışma başlattı. Hangi deniz ve kıyı alanlarının petrol ve diğer zararlı maddelere karşı hassas olduğu, riskin seviyesi, korunması gereken deniz ve kıyı alanları, buralardaki tabiî kaynaklar ile kıyı tesisleri, muhtemel kirlilik sebepleri ve özellikleri, kirliliğin olaydan sonraki müdahale aşamasında muhtemel hareketi ve buna etki edecek sabit ve değişken etkenler ile buna benzer diğer hususların bilimsel olarak incelenmesi ve acil müdahale merkezlerinin kurulmasına temel oluşturulması amacıyla ‘’Acil Müdahale Merkezlerinin Oluşturulması ve Denizlerimizde Mevcut Durumun Tespiti Fizibilite Projesi’’ TÜBİTAM MAM Çevre Enstitüsünce tamamlandı. Proje kapsamında, denizde meydana gelecek bir kaza sonucunda, petrol ve diğer zararlı maddelerle oluşacak deniz kirlenmesine müdahale edilmesi için kaç adet acil müdahale merkezi kurulacağı ve bu merkezlerin nerelere kurulacağı planlandı. Acil müdahale merkezlerinde hangi ekipmanların bulunacağı, deniz kirlenmesine nasıl müdahale edileceği de belirlendi. Deniz çevresinin ve kıyılarının kirlenmesine karşı hassasiyetler ve acil durumlarda alınacak tedbirler ile deniz ortamını kirletici maddelerin etkilerini içeren bir veri tabanı oluşturarak müdahalede etkinliği tespit edildi. Ayrıca, muhtemel bir kaza sonucunda petrol ve diğer zararlı maddelerden kaynaklanan kirliliğin yayılımının hangi sürede nasıl olacağına ilişkin çalışmalar da yapıldı.
20 İSTASYON İÇİN UYGUN YERLER BELİRLENDİ
Bütün kıyılarda, bölgesel ve ulusal seviyede meydana gelecek bir kazaya müdahale için 1’i ulusal, 2’si bölgesel olmak üzere toplam 20 müdahale istasyonu kurulacak. Müdahale istasyonlarının yerleri belirlenirken Türkiye kıyıları, Karadeniz, Marmara, Ege ve Akdeniz olmak üzere dört bölge olarak ele alındı ve petrol kazası olması halinde kaza noktasına en hızlı ulaşılabilecek noktalar tespit edildi. Kazaların bölge sınırları içindeki deniz alanında düzgün dağıldığı varsayılarak, belli bir sürede kazaya ulaşabilmek için en uygun yerler, birbirine yaklaşık eşit uzaklıkta yer alan ve içinde korunaklı bir limanı ve mümkünse bir liman başkanlığı olan yerleşimlerden seçildi. Ulusal sınırların uç noktalarında, komşu ülke karasularında olabilecek petrol kazaları ve bunları Türkiye kıyılarına doğru sürükleyebilecek rüzgâr ve akıntı şartları da gözönünde tutuldu. |
15.12.2010 |