Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 09 Aralık 2006

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Kariyer

Potansiyeline rehberlik etmek

Potansiyeline rehberlik etmek isteyen, eğitime açık, sosyal zekâsı güçlü bir gencimiz soruyor: “Şu an sahip olduğum coşkuların liderliği mi, yoksa beslenmiş tüm coşkuların liderliği mi?” öne çıkmalı diyor. Bense “İkisi birden şu anda birbirini fitillemiş.”demekle yetiniyorum.

Mesajın öncesinde gencimiz kendine rehberlik edecek hedefinden bahsediyor: “İç liderlik, duyguların kontrollü hakimiyeti ise istek çok yüksek” Bu konuda öğrenmeye talipli ve rehberlik almak istiyor.

Başvurduğu eğiticiye “Siz ne kadar öğretirseniz...” diyerek,öğrenme çıtasını ona bırakıyor. “Evet bunu öğrenmek isterim” dediği “Kendini yönetme san'atı” ile ilgili. Her insanın irade ve kontrol açısından ihtiyaç duyduğu bir alan.

Bunun bir “İç liderlik”olduğu söylendiğinde, kendi dünyasına dönmenin, onu inşa emenin, akıl ve kalp dengesinde ruhanî vasıfta vicdanî bakışla kendini yapılandırmanın sosyal ve psikolojik boyutlarına eğilmesi gerektiğini düşünmeye başlıyor.

Zekâsının farkında ve birazcık gizlemeyi tercih ediyor. Belki de muhatabını sessiz yönetmek için pusuya yatmış ve sabırlı taktiklerin gülümseyen sun'iliğinde iletişimi sürdürmek istediği için bu yolu seçmiş veya uyguluyor olabilir.

“Zekisin” dediğimde, “Ben, Allah’ın kullarının ruhlarına bahşettiği özellikleri, insanların doğru şekilde kullanmakla sorumlu olduklarına inanırım. O özelliklerin farkına varmaya çalışmakta bir sorumluluktur bence” yaklaşımıyla cevap veriyor.

Öncesinde giriş sadedinde meşrûiyet arayan bir cesaret ve nezaketli istekle “Allah böyle bir özellik bahşettiyse kullanmamak olmaz değil mi?” diyerek sempatisine nazlı bir onay istiyor. Bende doğruluyorum.

Yukarıdaki fikirlere kapı açan sorusu anlamlı.” Seslendirilen su yolunu bulur mu?” cümlesinin arkasında açılımını seslendirerek destek almaya çalışıyor.

“Liderlik eğitimi nasıl bir eğitim sürecidir?”merakı, aslında kendine liderlik arzusunu ve bunu perçinleyen yeteneğini açığa çıkarma eğiliminde.

Bu eğilimine içerden yükselen sorularla dayanak arıyor. Kendini yönetmenin “Özellikleri nelerdir, bende mevcut ve işlenecek özellikler hangileri?” cevabını aradığına göre, kendini tanımaya başlayacak bir sürecin ipuçlarını yakalama yolunda.

Rahat konuşamadığı zamanlardaki gerilimini yansıtan şu cümlesi de öğreticidir: “Meraklı insanlar çok.” Burada, insanların kendini öğrenme merakının başkası üzerinde izleme ve rahatsız edici sorgulara dönüşen iletişim açmazına dikkat çekmek çekiyor.

Konuşmanın bu aşamaya varacağından habersiz, en başta kendini yönetme üzerine bir eğitim başlığına duyarlılığını belirten olumlu tepkisi onu çok mutlu etmişti. “Bu ne güzel bir haber!” dediğinde.

Dik ve kabullenmekte zorlanan yapısına rağmen, eğitim sürecine girmede kararlı bir yapı sergiliyor. Eğitim başlıkları teklifini aldıktan sonra “Siz bilirsiniz.”diyerek, öğrenmeye istekli ve gelişmeye ısrarlı bir profil çiziyor. “Sizden gelecek dersler başım üstüne.” kanaatini cesaretlendirdiğinde, güven ve diyalog düzleminde sağlıklı kariyer iklimi oluşturacak bir irade yansıtıyor.

O anki duygularını seslendiren, “Ders çalışabilecek rahat bir yere gitmek isterdim.” Görüşünü açtığında ise çalıştığı iş ortamına duyduğu tepkiyi ve mutsuzluğu ortaya koyuyordu.

Bu gözlemimizi doğrulayan “Şu an bu işyerinde olmak istemiyorum.”paylaşımıydı.

Peki, iş gelişimi ile iş ortamını mı sevmeli? Yoksa işi mi değiştirmeli? Başka bir seçenekse, yeni bir alanda tatmin olma ihtimalini irdelemesi.

“Odaklı olmama rağmen, şu an çalıştığım iş, tek olumsuzluğum.” görüşünü yansıtırken, genelde ve özelde mutluluğunu ve başarısını belirtmeye çalışıyordu. Bunu ispatlayan son mesajı da okuyayım:” İçimdeki hedef, önce yakaladığım huzura ve mutluluğa sahip çıkmak, sonra da eğitimine başlayacağım işin sertifikalarına sahip olarak önüne açılan yolda Allah’ın izniyle başarıya yürümek. Aradığım iki büyük isteğimi yakaladım, gereğini yapmak bana düşüyor.”

Tereddütlerini aştığını ve hedefini gerçekleştirme yolunda olduğunu, aradığını ise “Aradı, buldu” diyerek açıklıyor.

Bu yazının mesaj akışı ve sorulara verilen cevaplar, bunun tersiydi. Soruları ve aşağıdan yukarıya okumayı size bırakıyorum.

İradeli olmaya kapı açacak bir süreç bu...

İsmail BEREKET

09.12.2006

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri

 

Başlıklar

  Başarıyı gölgeleyen bir olgu: Aşırı heyecan (panik atak)

  Zekâ gelişimi ve mizah

  Potansiyeline rehberlik etmek

  Diyalogdan kim korkar

  YASEM AJANDASI

  ZEKÂ KIRINTILARINDAN


 Son Dakika Haberleri
Kadın ve Aile Dergisi Çocuk Dergisi Gençlik Dergisi Fikir Dergisi
Ana Sayfa | Dünya | Haberler | Görüş | Lahika | Basından Seçmeler | Yazarlar
Copyright YeniAsya 2004