Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 23 Nisan 2007

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Kültür-Sanat

Osmanlı saray müziği Brüksel yolcusu

Klasik Türk Müziği, Avrupa klasik müziğinin yanında hak ettiği yeri alacak. Türk müziğinin 400 yıldır günyüzüne çıkmamış eserleri, aynı dönemin Avrupa barok müziğiyle birlikte dünya sahnesine çıkıyor. Paris ve İzmir’de kurulan iki topluluğun “17. Yüzyılda Avrupa ve Osmanlı Saraylarında Müzik Projesi” kapsamındaki konserleri bu ay Brüksel’de, Mayıs’ta ise İstanbul, İzmir ve Ankara’da düzenlenecek.

17. yüzyılda Osmanlı ve Avrupa saraylarında yapılan müziği not defterinde buluşturan Ali Ufki ya da gerçek adıyla Albert Bobovski, 400 yıl sonra meslektaşlarına ilham verdi. Ufki’nin el yazmaları, Ege Üniversitesi’nde (EÜ) Cevher–i Musiki’nin kurulmasını, topluluğun Fransa’dan La Turchescha ile buluşmasını ve bu iki topluluğun iki coğrafyanın müziklerini aynı sahnede buluşturmasını sağladı.

Bristish Library’de bulunan “Haza Mecmua–yı Saz ü Söz” adlı el yazması kitaba ulaşarak tercüme ettiğini ve beş yıl süren çalışmayla kitap haline getirdiğini belirten EÜ Devlet Türk Musikisi Konservatuarı Müdürü Prof. Dr. Hakan Cevher, “500’ün üzerinde Türk müziği eseri, ilk defa bu kitapla ortaya çıktı. Bu eserleri hayata döndürmek ve 17. yüzyıl müziğinin resmini çekmek üzere konservatuardaki öğretim elemanlarımızla birlikte Cevher–i Musiki’yi kurduk” dedi.

Fransa’daki barok müzik topluluğu La Turchesca ile Cevher–i Musiki’nin bu proje çerçevesinde bir araya geldiğinin altını çizen Prof. Dr. Cevher, “Böylece Ali Ufki’nin 17. yüzyılda kendi notları üzerinde yaptığı Avrupa barok müziği ile Osmanlı saray müziği buluşması hayat bulmuş oldu. Proje çerçevesinde Türk, Fransız ve İtalyan 14 uzman müzisyen, fikir alış verişi içinde iki müziğin etkileşimini ön plana çıkaran konserler vermeye başladı” şeklinde konuştu.

Projede Barok müzik ile Türk müziği eserlerinin tarih boyunca geçirdiği evreler gözönünde tutularak her iki türün de özgün çalgılarının kullanıldığını açıklayan Cevher, “Konservatuar Çalgı Yapım bölümümüzün herbirini yeniden yaptığı 17. yüzyıl Türk enstrümanları, aynı dönemin özgün barok enstrümanlarıyla aynı sahnede yer alıyor. Ortak repertuar, doğuyla batının kültür buluşmasını temsil ediyor. Amacımız, sözkonusu dönemi aydınlatmak. Bu bir tür 17. yüzyıl laboratuvarı çalışması” dedi.

Proje çerçevesinde ilk konserlerini 2006 yılında Paris’te verdiklerini belirten Hakan Cevher, “27 Nisan tarihinde Brüksel’de Sablon Barok Müzik Festivali’nde, TÜSİAD Brüksel Avrupa Bürosu’nun desteğiyle bir konser verilecek. Konserin teması tinsel müzik. Aynı çerçevede 14 Mayıs’ta İstanbul’da, 15 Mayıs’ta İzmir’de, 20 Mayıs’ta Ankara’da da konserler düzenlenecek. İzmir konserinin teması, Avrupa ve Osmanlı saray müzikleri” şeklinde konuştu.

Konserler dışındaki faaliyetler ise şöyle: Fransa ve İstanbul’da atölye çalışmaları, Fransa’da yapılacak CD kaydı, Prof. Dr. Hakan Cevher’in yönetiminde Ali Ufki’nin el yazmasının incelenmesi, yayınlanması ve Cevher’in Paris’teki el yazması üzerine çalışmalarını konu alan konferansı, Avrupa’da bulunan Osmanlı İmparatorluğu’na ait belgeler uzmanı Frederic Hitzel’in konferansı, Boğaziçi Üniversitesi’nden Bülent Aksoy’un Avrupa seyyahlarının Osmanlı devri müziği üzerine gözlemlerini konu alan konferansı.

23.04.2007

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri

 

Bütün haberler

Başlıklar

  Osmanlı saray müziği Brüksel yolcusu

  Fotoğraf günlerinde 4 yeni sergi

  Turizm sezonu Nemrut Dağında açıldı

  23 Nisan programında miniklerden sema gösterisi

  Mutfak kültürümüz gençlere tanıtılacak


 Son Dakika Haberleri
Kadın ve Aile Dergisi Çocuk Dergisi Gençlik Dergisi Fikir Dergisi
Ana Sayfa | Dünya | Haberler | Görüş | Lahika | Basından Seçmeler | Yazarlar
Copyright YeniAsya 2004