Çalışanlar sosyal haklardan mahrum |
Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Ümit Boyner TÜSİAD Ekonomik Araştırma Forumu ve Koç Üniversitesi tarafından düzenlenen ‘’Türkiye’de İstihdam Politikası’’ konferansında yaptığı konuşmada, bugün ekonominin en can alıcı konusunun istihdam olduğunu söyledi. Çalışan, çalışma hayatına hazırlanan, iş arayıp bulamayan veya bulduğu iş kendisine uygun olmayan milyonlarca insanı en yakından ilgilendiren konunun istihdam olduğuna işaret eden Boyner, son 10 yıldır yaptıkları çeşitli araştırmalarla, konferanslarla, Türkiye’de işgücü piyasasının yapısal özelliklerini masaya yatırdıklarını, işgücüne katılımı ve istihdamı geliştirecek politikalar üzerinde tartışmalara katkıda bulunmaya çalıştıklarını anlattı. Ümit Boyner, şunları kaydetti: ‘’Bilindiği gibi işgücü piyasasına ait verilerimiz pek iç açıcı değil. İşgücüne katılım ve istihdam oranlarımız sırasıyla yüzde 50 ve yüzde 45 eşiklerini bir türlü aşamıyor. İşsizlik oranı bir süredir yüzde 11-12’lerde seyrediyor. Ciddî bir kadın istihdamı ve genç işsizliği sorunuyla karşı karşıyayız. Çalışma mevzuatı katılığında OECD ülkeleri arasında önde geliyoruz. Güvenceli, esnek çalışma biçimleri pek kullanılamıyor. İşgücü piyasasında vasıf uyumu problemimiz var. İş arama süreçlerimiz etkili değil; işsizlerimiz hala kamu veye özel kurumlar aracılığı yerine genellikle eş-dost vasıtasıyla iş aramak zorunda kalıyor. İşsizlik sigortamız ise işsizlere yeterli korumayı sağlayamıyor.’’
EĞİTİME DAHA ÇOK YATIRIM Konuşmasında eğitim konusuna da değinen Boyner, şunları kaydetti: ‘’15 yaş üzeri nüfusumuzun yüzde 10’u okur-yazar değil. Bu oran içine girenlerin yüzde 80’i kadın. 15-16 yaş nüfusumuzun ortalama eğitim süresi 2010 yılı tahmini 6.9 yıl. Güney Kore’de bu süre 13 yıl, Yunanistan, Ürdün ve Şili’de 10 yılın üzerinde. 5 yaşındaki bir çocuğun yaşam boyunca örgün eğitimde kalması beklenen süre Türkiye için 11, gelişmiş ülkelerde ise 16 yıl... 15 yaşındaki öğrencilerin, okuma becerisi, matematik okur-yazarlığı ve bilimsel okur-yazarlık alanlarında öğrenme sonuçlarını ölçümleyen PISA araştırmasında Çin, Güney Kore ve Finlandiya’nın öne çıktığını, Türkiye’nin OECD ortalamasının altında bulunduğunu görüyoruz. Bunlar gibi birçok eğitim göstergesinde, gelişmiş ülkelerle aramızdaki mesafe maalesef çok açık. Bu durumda, eğitime daha çok yatırım yapmak ve eğitimin içeriğini daha kaliteli hale getirmek birinci önceliğimiz olmalı.’’
GÜVENCE VE ESNEKLİK DENGESİ Çalışma yaşamı düzenlemelerinin, doğrudan insanla âlâkalı olması dolayısıyla hassasiyetle ele alınması gerektiğini vurgulayan Boyner, özellikle kayıt dışılığın bu denli büyük olduğu Türkiye’de, birçok çalışanın sosyal haklardan yoksun olmasının ciddî bir mesele olduğunu söyledi. Boyner, ‘’Diğer yandan, kayıtlı kesim üzerindeki düzenlemelerin, uluslararası karşılaştırmalara göre katı olduğu da biliniyor. Güvence ve esneklik dengesini iyi kurmanın yolunu bulabilmeliyiz’’ diye konuştu. |
19.12.2010 |