17 Ekim 2011, Pazartesi
Geçen günlerde TEMA Vakfının dâvetlisi olarak İstanbul’a gelen “Dünyanın durumu 2010“ adlı çalışmanın editörlüğünü yapan Erik Assadourian’ı dinlemek için Etiler’deki toplantıya katılmıştım.
Toplantı başlamadan önce gazetecilere mülâkat veren Erik Assadourain’e sorulan “Bir daha Türkiye’ye ne zaman geleceksiniz?” sorusuna karşılık uçağa fazla binmek istemediğini, çünkü uçağın çok fazla karbon yayarak aşırı kirlilik yaptığını söylemişti.
Evet bu konuda yapılan araştırmalar uçakların karbon salımı bakımından çok ciddî kirlilik yaptıklarını göstermektedir. Hatta uçaklar küresel ısınmanın en büyük sebeplerinden biri olarak gösterilmektedirler. AB ülkelerinde karbon salımı 1990 yılından bu yana yüzde 87 artış göstermiş. Bu oranın 2020 yılına kadar iki katına çıkacağı tahmin ediliyormuş. Londra’dan New York’a bir kişinin gidip dönmesinin Avrupa’da ortalama bir evin ısınması sonucunda ortaya çıkandan daha çok zarar verdiği vurgulanmaktadır. AB havayolu şirketlerine, uçakların karbon salımlarıyla ilgili kotalar belirlenecek ve bu sınırlar içerisinde çalışma izni verilecekmiş. Havayolu taşımacılığı Avrupa’da toplam sera etkisi yapan gaz salımının % 3 ila % 8’ini oluşturmaktadır.
Küresel iklim değişikliği paneli bütün dünyada günde 85 bin uçağın havalandığını, bu uçakların 130 milyon ton benzin yaktıklarını bu miktarın 2015’e kadar 300 milyon, 2050’ye kadar da 450 milyon tona ulaşacağı belirtiliyor. Uçaklarla otomobillerin kıyaslanmasını yapmak gerekirse, bir havayolu jetinin yaktığı 60 bin litre benzini bir karayolu taşıtı 50 yılda ancak tüketebilmektedir. Ve bu yakıt atmosfere 140 ton karbondioksit bırakmaktadır. Bilim adamlarının dikkate değer buldukları bir başka konu da uçakların ürettikleri karbondioksiti yerden 10 metre yükseklikte bırakmaları. Bu durum dünyanın kirlenmesine daha fazla katkı yaptığına dikkat çekiyorlar.
Hava alanları 5 km’lik bir alanı kirletmektedir. İstanbul Atatürk Hava Limanında günde 40.000 tona yakın partikül havaya bırakılmaktadır. Uçak seferde iken havaya karbondioksit ve karbonmonoksit (CO2. CO) bırakmaktadır. Uçak seferde iken 7-12 km’den sonra NOX (Azotoksit) bileşimi bırakmaktadır. Bu yukarı seviyelerde ozon tabakasının incelmesine sebep olmaktadır. Uçak rotalarının altında kalan yerlerin bazılarında ciddî hava kirliliği olmaktadır.
Avrupa Komisyonunun hazırladığı teklif paketinde şirketlerin uçuşları arttıran iş seyahatleri yerine enformasyon ve iletişim teknolojilerine ağırlık verilmesi tele-konferans sistemlerinin geliştirilmesi istenmiş. Said Nursî Hazretlerine göre de insanlığın gerçek ihtiyacına kullanılması gereken bu harika vasıtaların onda sekizi keyif, hevesat, tenezzüh için kullanılmaktadır. Kur’ân; yeme içme gibi zarurî ihtiyaçlarda dahi iktisadı emrederken keyfi uçak seyahatlerinin ve özel uçakla yapılan seyahatlerin kontrol altına alınmasının gerekliliğini göstermektedir.
Kaynaklar:
1- www.haber7.com
2- www.gezegenimiz.com
Okunma Sayısı: 17665
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.