15 Ekim 2010 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Gün Gün Tarih
Dergilerimiz

Faruk ÇAKIR

Milleti kandırma yarışı


A+ | A-

Türkiye’yi idare edenlerin, özellikle reklâmlar marifetiyle milletin kandırılmasına sessiz kalmasını anlamak mümkün değil. Kimi 10 bin liraya ev satıyor, kimi piyasa değerinin yarısı fiyatına ‘yağ’ sattığını ilân ediyor. Gazeteleri süsleyen reklâmlara bakınca, mal ve hizmetlerin ucuzladığını bile söylemek mümkün!

Hemen ifade edelim ki ‘yanıltıcı reklâm’lar yapmak kanunen yasaktır, ama ‘kanuna karşı hile’ yoluyla bunlar fiilen yapılıyor. Meselâ, gerek gazetelerde ve gerekse duvar reklâmlarında büyükçe yazılarla verilen bir “müjde”nin neredeyse tam aksi ayrıntıları “okunamayacak büyüklükteki yazılar”la kıyıya köşeye gizleniyor. Çoğu kişi de o bilgileri okuyamadığı ya da dikkat etmediği için neticede mağdur oluyor.

Geçen gün büyük bir marketin “indirim broşürü”nü incelerken şaştım kaldım. İlk bakışta “çok ucuz” ürünler sattığı akla geliyordu. Fakat fiyatların üstünde küçük bir not vardı: “İkinci ürünün fiyatı”! Yani iki ürün alındığında ikinci/ucuz ürünün fiyatı büyükçe yazılmış, ilk ürünün fiyatı ise küçük ve görünmeyecek şekilde gizlenmiş! Bu tarz, müşteriyi yanıltmak değilse nedir?

Bir zamanlar Türkiye pazarına giren büyük bir firma, broşürlerinde “KDV’siz fiyatları” yazıyordu. Bazı ürünlerde KDV’nin (Katma Değer Vergisi) yüzde 25 olduğu düşünülürse, broşürdeki fiyatların ne kadar “ucuz” olacağı anlaşılır. O firmaya her defasında şu soruldu: “O ürün satın alındığında KDV’yi başkası mı ödeyecek ki, KDV’siz fiyatını yazıyorsunuz?” Neticede müşteri şikâyetleri sonucu bu uygulama şükür ki sona erdi.

Böyle uygulamalar müşteriyi yanıltmak, hataya düşürmek, kandırmak değil mi? Peki, bunlara sesziz kalan yöneticilere ne demeli?

Bazen bakıyorsunuz, “Şu evi alana bir araba hediye” diye reklâmlar çıkıyor. Cazip gibi görünüyor, ama evin fiyatını sorduğunuzda o fiyatın içinde bir değil iki araba fiyatının ilâve edildiği akla geliyor. Böyle tanıtım, böyle kampanya olur mu? Olursa bu milleti yanıltmak anlamına gelmez mi? O zaman birisi de çıkıp “Bir bardak çay içene bir otomobil hediye ediyorum” dese ve bir bardak çayın fiyatını da 30 bin TL olarak ilân etse doğru mu yapmış olur?

Bu noktada tüketici derneklerine de büyük görev düşüyor. Halkı yanıltan, hata yaptıran reklâmlara karşı çıkılmalı ve itiraz edilmelidir. Bu yolla büyük yanlışlara ve haksızlıklara imza atılıyor. Hem Türkiye’yi idare edenlerin hem de tüketici derneklerinin dikkatli olmasında fayda var.

Reklâmcılar alınmasın, ama bu mesleği kötüye kullanan çok mensupları var. Her meslekte olduğu gibi bu meslekte de bir arınmaya ihtiyaç var vesselâm...

15.10.2010

E-Posta: [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (14.10.2010) - HES mi, pes mi?

  (13.10.2010) - Zihniyet değişsin, üniversiteler kurtulsun

  (12.10.2010) - Ah şu darbeciler!

  (11.10.2010) - “Herkes”in anlamı mı değişti?

  (10.10.2010) - Risale-i Nur, üflendikçe parlar

  (09.10.2010) - Cesur çıkışlar artsın!

  (08.10.2010) - Bıktıran yasak

  (07.10.2010) - Risâle-i Nur’u okumak

  (06.10.2010) - Yetmez, tazminat ödensin!

  (04.10.2010) - Bediüzzaman’ı dinleme zamanı


Son Dakika Haberleri

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdullah ERAÇIKBAŞ

  Abdullah ŞAHİN

  Ahmet ARICAN

  Ahmet BATTAL

  Ahmet DURSUN

  Ahmet ÖZDEMİR

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Ali Rıza AYDIN

  Atike ÖZER

  Baki ÇİMİÇ

  Banu YAŞAR

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Elmira AKHMETOVA

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  Gökçe OK

  Gültekin AVCI

  H. Hüseyin KEMAL

  H.İbrahim CAN

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Hakan YILMAZ

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Mehmet YAŞAR

  Mehtap YILDIRIM

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Muzaffer KARAHİSAR

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Osman GÖKMEN

  Osman ZENGİN

  Raşit YÜCEL

  Recep TAŞCI

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  Ruhan ASYA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet BAYRİ

  Saadet TOPUZ

  Said HAFIZOĞLU

  Saliha FERŞADOĞLU

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Semra ULAŞ

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Umut YAVUZ

  Vehbi HORASANLI

  YENİ ASYA NEŞRİYAT

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin YAŞAR

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Ümit KIZILTEPE

  İbrahim KAYGUSUZ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT

Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu
Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.