Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 10 Ağustos 2007

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Ali FERŞADOĞLU

Tembellik/uyuşukluk zindanı, ümit ve kader



Birçoğumuz sık sık, fabrika makinasının bir civatasının bile—çarkları tutması hasebiyle—büyük bir öneme haiz olduğunu; “Ben basit biriyim, ne önemim var?” deyip işini yapmazsa çarkların dağılacağını, üretimin de duracağını vurgularız. Ne var ki, olumsuzluklardaki payımızı görmezden gelerek, suçu başkalarına atar, kendimizi (nefsimizi) temize çıkarırız! Oysa, önce, “Nerede hata yaptım?”; sonra, “Nerede hata yaptık?” sorularını kendimize sormalıyız.

Bediüzzaman, zindan-ı atâlete düştüğümüzün sebeplerini, “ümitsizlik, şevksizlik; meylüttefevvuk (üstün olma meyli); sebepler zincirini atlama, yani, sünnetullaha, kevnî ve sosyal kanunlara uymama; hem kendisi, hem de hemcinslerinin hakkını aramama; acz ile kendine itimadı olmadığından işi birbirine bırakma/havalecilik; başkasının tembelliğini örnek alma; Allah’ın işine karışma ve meylürrahat”1 olarak sekiz maddede ifade eder.

Tedavi yollarını da göstererek, ilk hastalığın reçetesini şöyle sunar: Hayat bir faaliyet ve hareket, şevk ise onun bineğidir. Himmetimiz şevke binip mücadele meydanına atıldığında, önce en şiddetli düşman olan yeis/ümitsizlik önümüze çıkar ve manevî gücümüzü kırar.

Rabb-i Rahimimizin, “Allah’ın rahmetinden ümidinizi kesmeyiniz”2 fermanını nazara verir. Bunun yanında Kur’ân’da doğrudan, yahut dolaylı olarak yüzlerce âyet-i kerîme ümidi aşılarken, yüzlercesiyle de ümitsizlik kapılarını kapatır.

Unutmayalım; ümidini kaybedenin, kaybedecek başka bir şeyi yoktur! Ümitsizlik; karamsarlık, kötümserlik gibi bütün olumsuzlukların kaynağı olduğundan, “Battı balık, yan gider” dedirtir. Gelişmenin, olgunlaşmanın, mükemmelleşmenin engeli, en dehşetli mikrobudur. Acizlik ve korkudan kaynaklanan yeis, hayatı anlamsız yapar ve çekilmez kılar. Yeis, terakkî ve ilerlemenin de en büyük ayak bağıdır.

İnsan heyecanlı ve hareketli bir fıtrata sahiptir. Yeis ise heyecan ve hareketi öldürür. Ve tembellik bataklığına atar. Toplum hayatını alt üst eden yeis, ferdi, toplumu düşünmekten koparıp, şahsî menfaatlerine yöneltir. Yeis bir mânâda, rahmet-i İlâhîyeyi de suçlamak demektir. Allah’ın sonsuz gücüne, yardımına, esirgeyicilik ve bağışlayıcılığına güvensizliktir. Elbette sonsuz gücü, sonsuz hikmet ve kudreti, sonsuz merhameti bulunan bir Rabb-i Rahîm’e inanan bir Müslüman, asla ümitsizliğe düşmez. Üzüntüsü yeise dönüşmez, inançsızlarınkine hiç benzemez.

Ümitsizlik hastalığını kadere imanla tedavi etmeliyiz. Çünkü, kararsız bir dünyada yaşıyoruz. Eğer kadere îmanı güçlendirmezsek, olumsuz olayların üstesinden gelemez; altında eziliriz.

Kadere îman, başa gelen musîbet, felâket ve hayatın süprizlerine karşı da potansiyel bir güç, bir hazırlık, bir konsantrasyondur. Kadere îman eden, kederlenmez. Çünkü “Kadere îman eden kederden emin olur.” Kadere îman eden olumlu veya olumsuz her şeyin Allah’tan geldiğini ve içerisinde bildiği veya bilemediği sayısız hikmetler bulunduğunu düşünür, rıza ile karşılar. Bu inançtan mahrum olanlar ise en küçük bir hâdise veya musîbet karşısında, “ah!” ve “of!” çekmekten kurtulamazlar.

Kadere îman hüzün ve ümitsizliğin de ilâcıdır. Dolayısıyla mü’min, üzüntüde de ölçülü olur. Bilir ki her şey kader ile takdir edilmiştir. Kaldıramayacağı hiçbir yük kendisine yüklenmemiştir. Kadere îman, herhangi bir musîbet veya felâket geldiğinde, “Ne yapalım, kaderimde varmış” deyip sabretmek ve razı olmayı gerektirir. Zira, “Ne yeryüzünde vukû bulan ve ne de sizin başınıza gelen hiçbir musîbet yoktur ki, onu yaratmamızdan evvel bir kitapta yazılmış olmasın. Bu ise Allah için pek kolaydır”3 âyeti bize bu dersi verir.

Kadere îman, bir irâde eğitimidir aynı zamanda. İnsan, îman derecesine göre sıkıntılar, zorluk ve problemler karşısında zaafiyet, kararsızlık, tembellik göstermez, göstermemeli. Çünkü o, “Her şeyde bir hayır vardır” düşüncesiyle hareket ettiği için, olumsuzluklardan ders alır, yoksa bütün bütün karşı tarafı suçlamaz. Kadere de bir pay ayırır.

İşte zindan-ı ataletten kurtulmanın birinci şartı ümitsizliği içimizden söküp atmaktır. Bunun da birinci yolu, kadere îmanı güçlendirmektir…

Not: Okuyucularımızın, tüm İslam ve insanlık aleminin Mi'râc gecelerini tebrik eder, hayırlar getirmesini niyaz ederim.

Dipnotlar:

1- Münâzarât, s. 136-140.; 2- Zümer Sûresi: 53.; 3- A.g.e., Hadîd, 22.

10.08.2007

E-Posta: [email protected] [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (09.08.2007) - Cemaat şuuru ve özeleştiri

  (08.08.2007) - İmtihan, murakabe, muhasebe, özeleştiri!

  (07.08.2007) - Görev şeması ve siyasî bağımlılık

  (06.08.2007) - Adalet-i mahzâ ve siyasî ölçü

  (04.08.2007) - Alışkanlıklarımız

  (03.08.2007) - Eleştiri, adalet, sandığa saygı ve özür

  (01.08.2007) - ABD/NATO tövbe etmiş, “seçimlere hiç karışmamış!”

  (31.07.2007) - Tercihlerimiz ve kuraklık musibeti

  (30.07.2007) - İhlâs, ahrarlar/ demokratlar

  (28.07.2007) - İhlâs ve siyaset

 

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdurrahman ŞEN

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Davut ŞAHİN

  Faruk ÇAKIR

  Gökçe OK

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hülya KARTAL

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Hüseyin YILMAZ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  Kemal BENEK

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mahmut NEDİM

  Mehmet KARA

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Murat ÇİFTKAYA

  Mustafa ÖZCAN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Raşit YÜCEL

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet Bayri FİDAN

  Sami CEBECİ

  Sena DEMİR

  Serdar MURAT

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin Uçal ABDULLAH

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Zeynep GÜVENÇ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  Şaban DÖĞEN


 Son Dakika Haberleri