Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 20 Mayıs 2007

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
okurhatti@yeniasya.com.tr
adresine bekliyoruz.
 

M. Ali KAYA

Sosyal bilimler, toplum ve Bediüzzaman



Fert ve toplum, parçaların bir araya gelerek oluşturdukları anlamlı birer oluşumdur. Fert dediğimiz birey, yüzlerce organ ve milyonlarca hücreden oluşan ve bir ruh bütünlüğü içinde çalışan bir bütündür. Aynı şekilde toplum da bir amaç ve amaçlar etrafında bir araya gelen bireylerin oluşturduğu bir bütündür. Bireye hükmeden ve yönlendiren ruh ve düşünce olduğu gibi, toplumları oluşturan da ortak değerlerdir. Sadece maddî menfaatler ve çıkarlar toplumu meydana getirmezler.

Sosyal hayat, farklılıklar arz etse de genelde bir bütünlük oluşturur. Aynı şekilde sosyal olaylar birbirinden farklı gibi görünse de birbirinden soyutlayamayız. Sosyal yapı içinde her unsur belli bir anlamı ifade eder. Anlamlar arasındaki uyum ve bütünleşme de sosyal sistemi meydana getirir. Bununla beraber nasıl ki sosyal grup insandan meydana geldiği halde, insandan farklı ise, sosyal sistem de sosyal unsurlardan farklıdır.

Toplumu ve sosyal olayları inceleyen bilimler pozitivisttir. Yani deney ve gözlemi temel olarak alır.

Tabiat bilimleri ile sosyal bilimler arasında önemli farklılıklar vardır. Bu farklardan en önemli olanı tabiat bilimlerinin “kavramaya”, sosyal bilimlerin ise “anlamaya” yönelik olmasıdır. Ama ne var ki sosyolog Prof. Dr. Şerif Mardin’e göre “Türkiye’de bilim, ‘Ben senden daha iyi bilirim’ demek için yapılmaktadır.”1 Gerçeği bulmaya ve ortaya çıkarmaya yönelik çalışmalar maalesef görülemeyecek kadar azdır.

Her şeyden önce toplumlar kendilerini meydana getiren kültürün ürünüdürler. Batı, Hıristiyan kültürün ürünüdür, doğu ise İslâm kültürünün ürünüdür. Aralarında İslâmiyet ile Hıristiyanlık kadar fark vardır. Bunun için tam olarak bir batılı olamayız. Değerlerimiz ve değer yargılarımız çok farklıdır. Ancak batılı doğudan, doğulu da batıdan etkilenir. Batılı doğunun fikir ve düşüncesinden etkilendiği gibi, doğulu da batının teknik ve teknolojisinden etkilenerek faydalanma cihetine gidebilir, gitmelidir de.

Sosyal değerler ahlâkî ve ilmî değerler gibi evrensel değildir. Çünkü sosyal değerler bulunduğu toplumun ve sosyal yapının izlerini taşırlar. Bununla beraber etkileşim içinde kabul ettiği değerleri de kendi dinamikleri içinde, kendine göre şekillendirmeye çalışır ve şekillendirir. Yani kendine benzetir. Buna “Kanun-u Fıtrat” denir. Toplumda yeni bir çığır açan bu fıtrat kanununa uygun davranmak zorundadır. Aksi takdirde bütün çalışmaları şer ve tahrip hesabına geçer.2 Çünkü toplumun değerleri ile oynamak ve onları tahrip etmek aslında toplumu bozmak ve tahrip etmek demektir.

Toplumda faaliyet yapanlar toplumun yapısına ve dinî/ahlâkî değerlerine uygun çalışmalar yaptıkları zaman devamlı destek görmüşlerdir. “Bediüzzaman Haftası” içerisinde yapılan faaliyetlerde salonların dolup taşması ve binlerce izleyici tarafından doldurulması bunun en açık delilidir. “Mevlânâ”, “Yunus Emre” ve “Hacı Bektaş-ı Veli” gibi toplumun manevî kültürel yapısını oluşturan değerlerin konuşulduğu her toplantı ve platformun büyük destek almasının sebebi de budur.

Bütün bu sebepler ve gerekçelerden dolayı “Madem ben bu vatanın evlâdıyım; bu vatanın saadetine çalışmak benim üzerime farzdır” diyen Bediüzzaman gibi vatanperver, dindar ve bütün ömrünü vatanın saadeti ve selâmeti için harcayan ve hiçbir dünyevî kazancı da bulunmayan bir değeri bu ülkenin milliyetperver ve vatansever gençlerine ve halkına tanıtmak bizim için büyük bir dinî ve millî vecibedir.

Dipnotlar:

1- Mardin, Şerif, Türkiye’de Toplum ve Siyaset-Makaleler 1, İstanbul, 1990, s. 133

2- Bediüzzaman Said Nursî, Lem’alar, İstanbul, 2005, s. 409

20.05.2007

E-Posta: malikaya33@hotmail.com


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (17.05.2007) - İmanı güçlendiren ameller

  (12.05.2007) - Sosyal olmak

  (07.05.2007) - Arzunun fikre inkılâbı

  (01.05.2007) - Şefkat ve rikkat-i cinsiye

  (26.04.2007) - Hayırlı olanı istemek

  (18.02.2007) - Gençlik ve sosyal hayat

  (15.02.2007) - Akıllı insan

  (14.02.2007) - Sosyal insan

  (08.02.2007) - Kur'ân-ı Kerim'in anlaşılması

  (31.01.2007) - Medya ve şiddet

 

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdurrahman ŞEN

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Davut ŞAHİN

  Faruk ÇAKIR

  Gökçe OK

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hülya KARTAL

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Hüseyin YILMAZ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mahmut NEDİM

  Mehmet KARA

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Murat ÇİFTKAYA

  Mustafa ÖZCAN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Raşit YÜCEL

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet Bayri FİDAN

  Sami CEBECİ

  Sena DEMİR

  Serdar MURAT

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin Uçal ABDULLAH

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Zeynep GÜVENÇ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  Şaban DÖĞEN


 Son Dakika Haberleri
Kadın ve Aile Dergisi Çocuk Dergisi Gençlik Dergisi Fikir Dergisi
Ana Sayfa | Dünya | Haberler | Görüş | Lahika | Basından Seçmeler | Yazarlar
Copyright YeniAsya 2004