07 Aralık 2010 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Gün Gün Tarih
Dergilerimiz

Ahmet BATTAL

Liberalizm, hürriyet ve fazilet


A+ | A-

İlmi Etüdler Derneği (İLEM), İktisadi Girişim ve İş Ahlâkı Derneği (İGİAD) ve Üsküdar Belediyesi’nin birlikte düzenlediği ve bu Cumartesi İstanbul Bağlarbaşı Kültür Merkezinde gerçekleştirilecek olan “İktisadî Zihniyet ve Ahlâk Sempozyumu”nun davetiyesi ve bilhassa liberal ahlâk teorisi hakkında bilgi sahibi olma isteğim beni bu yazıya sevk etti.

Malum “liberte” hürriyet demek.

Ama batının “Magna karta libertatum”unda yani “libertenin ulu haritası”nda yazılı hürriyeti ile bu günkü hürriyet anlayışı arasında önemli farklar var. Siyasal sistem savunucularının, meselâ liberallerin hürriyeti ile sosyalistlerin hürriyet’i de aynı değil. Hatta liberal renklerde de ton farkı var. Bunların hepsi “normal” ve kaçınılmaz.

Dindarların hürriyet’e bakışı da öyle: Dinlerine, mezheplerine ve mesleklerine göre farklı.

Herhangi bir siyasal sistemin savunucusu durumundaki dindarlar da hakeza, kendi siyasî mesleklerine göre bir hürriyet ve hürriyetperverlik tarifi yapacaklardır.

Günümüzde, ülkemizdeki dindarların önemli bir kısmı değişim geçiriyor. Siyasî meslek itibariyle “siyasal İslâmcı” ya da “devrimci İslâmcı”lıktan “demokratça dindarlık”a ya da “demokratik İslâm” anlayışına doğru evriliyorlar.

Peki, ama bu rota değişiminde pusula nedir/kimdir?

Mesela “salt liberal”lerin üç sihirli kavramı; “hürriyet, adalet ve barış”tır.

Said Nursî ise bu üç mukaddes kavrama bazı mühim ilaveler yapar. Bediüzzaman’ın temel bireysel kavramı “imanlı fazilet”, temel toplumsal kavramı “ahlâkî hürriyet”tir.

Bu sebeple kanaatimce değişmek isteyenlere pusula sunmakta en önemli görev Risâle-i Nur okuyanlara düşer.

Hürriyeti herkes ister. Ama sınırlarını ve önceliklerini belirlemek zordur.

Kanaatimce konu fazilet kavramı ve “ben duygusunun sebebi”ne dair felsefi yaklaşım ile ilgilidir. Şöyle ki;

İki insan tipi tasavvur edelim:

Birincisi; öncelikli amacı kendisinin maddî varlığını geliştirmek olan, gizli ya da açık ma-teryalist insan tipi. Bunlar için, maddî varlığın sınırlılığı sebebiyle, “ben” duygusunun “bencilliğe” dönmesi ve dolayısıyla müsabakanın da rekabete dönmesi kaçınılmazdır.

Rekabet “kendiliğinden gerekli” sayılınca önce rekabet hakkının sınırları ve ardından da haksız rekabetin engellenmesi için devletin de devreye girip giremeyeceği meselesi gündeme gelir.

Salt liberaller, bu sorunun somut ayrıntılarına verdikleri cevaplara göre, devleti pasif tutmayı tercih ettikleri oranda liberaldirler.

Ancak müsabakayı ahlâkî alanda tutmanın birinci şartı devletin müdahalesi değil fazilet eğitimidir.

Zira, asgarî fazilet eğitimini almamış olan ve başkalarının haklarına tecavüz etmeye yatkın ve hazır kişilerle ilişkiye geçmek zorunda kalan bireyler bu ilişkide yaşanabilecek hak ihlallerine karşı devleti yardıma çağırmak isteyeceklerdir.

Oysa insanın, küçüklüğünden itibaren bu amaç uğrunda eğitilmesi ve bu terbiye sayesinde bilhassa toplumsal ilişkilerinde “başkasını yutmakla beslenir” olmaktan kaçınabilmesi halinde, müsabakanın riski kalmaz. Hak ve hürriyet ihtiyacı da devlet de öne çıkmaz.

İkinci insan tipi ise, benliğini ve öz değerlerini geliştirmeyi hedef olmaktan çıkaran ve güzellikleri yaymak ve yansıtmak için benliğinin sınırlı kesafetinden vazgeçen, “Güzeller güzeli”nin tertemiz aynası olmaya hazır, fedakâr ve erdemli insan tipidir.

Bu fedakâr ve diğergâm insan tipi, sınırlı bir varlık durumunda olan maddî varlığın peşinden koşmaz, eline geçeni paylaşır ve hatta feda eder, onu elde etmek için rekabet etmez. Bu fedakârlığa karşılık mânevî bir varlığı (yani Bir olanı ve O’nun rızasını) elde eder.

Özetle, bir toplumda, birinci tip insanların müsabakasının ahlâkî ve hukukî alanda sürmesi ve ürünlerinin sağlıklı olması için, mânevî yol gösterici durumundaki bu ikinci insan tipine şiddetle ihtiyaç vardır.

Bunun içindir ki, Bediüzzaman, Lem’alar’da (174) nev-i insanın tenevvüünün (çeşitlenebilmesinin - farklılaşabilmesinin) en mühim mayası ve zembereği, müsabaka ile hakikî imanlı fazilettir” der.

07.12.2010

E-Posta: [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (02.12.2010) - Türk soylu yabancılar

  (30.11.2010) - HSYK’nın iki acil görevi

  (25.11.2010) - Partiler ve ideolojiler

  (23.11.2010) - Yasama faaliyetlerinin kalitesi

  (18.11.2010) - Hakkı kötüye kullanmak mı?

  (16.11.2010) - Bir kurban yazısı

  (09.11.2010) - Bitlis’te beş gökdelen!

  (04.11.2010) - Anayasal ordinans

  (02.11.2010) - Kanun yazmak ve devrim yapmak

  (31.10.2010) - Adalet ve başörtüsü hakkı


Son Dakika Haberleri

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdullah ERAÇIKBAŞ

  Abdullah ŞAHİN

  Ahmet ARICAN

  Ahmet BATTAL

  Ahmet DURSUN

  Ahmet ÖZDEMİR

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Ali Rıza AYDIN

  Atike ÖZER

  Baki ÇİMİÇ

  Banu YAŞAR

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Elmira AKHMETOVA

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  Gökçe OK

  Gültekin AVCI

  H. Hüseyin KEMAL

  H.İbrahim CAN

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Hakan YILMAZ

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Mehmet YAŞAR

  Mehtap YILDIRIM

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Muzaffer KARAHİSAR

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Osman GÖKMEN

  Osman ZENGİN

  Raşit YÜCEL

  Recep TAŞCI

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  Ruhan ASYA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet BAYRİ

  Saadet TOPUZ

  Said HAFIZOĞLU

  Saliha FERŞADOĞLU

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Semra ULAŞ

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Umut YAVUZ

  Vehbi HORASANLI

  YENİ ASYA NEŞRİYAT

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin YAŞAR

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Ümit KIZILTEPE

  İbrahim KAYGUSUZ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT

Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu
Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.