"Gerçekten" haber verir 09 Kasım 2008
Anasayfam Yap | Sık Kullanılanlara Ekle | Reklam | Künye | Abone Formu | İletişim
ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET ve ŞÛRÂDIR

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi

adresine bekliyoruz.

 

Ali FERŞADOĞLU

Bediüzzaman'ın sivil itaatsizliğe dair prensip ve formülleri



Bediüzzaman’ın müsbet hareket çerçevesinde pasif direniş ve sivil itaatsizliğe kazandırdığı prensipler ve formüller gerçekten harikadır. Herbirisi hem üstün formüllerdir, hem de halen güncelliğini devam ettiriyor. Bazılarını şöyle maddeleştirebiliriz:

*Müsbet hareket etmek, menfî hareket etmemek. Yani, Allah’ın rızasını düşünerek sırf iman hizmetini yapmaktır. 1

* Müstebit, diktatör, insan hak ve hürriyetlerini reddeden rejimle barışmamak gerektiğini söyleyen Bediüzzaman, meseleyi şöyle açar:

“Bu rejimi reddetmek ne vazifemizdir, ne de kuvvetimiz var. Ve ne de düşünüyoruz ve ne de Risâle-i Nur izin veriyor. Fakat biz kabul etmiyoruz, amel etmiyoruz, istemiyoruz. Red başka, kabul etmemek başkadır, amel etmemek daha başkadır… Risâle-i Nur’un şakirtlerinden en müthiş bir muhalif, rejim müessesesini tel’in de etse, bilfiil idareye ilişmese, onun mefkûresine kanunen ilişilmez. Fikir ve vicdan hürriyeti onları temize çıkarır.” 2

* Siyasî literatürde, demokrasinin temel esaslarına aykırı olmamak şartıyla laiklik, devletin her türlü inanç ve düşünce karşısında tarafsız kalmasıydı. Laikliğin tanımını yapan, ancak jakoben laikliğe sahip çıkmayan Bediüzzaman, lâik cumhuriyeti ise, dini dünyadan ayıran, ancak dini reddetmeyen, dinsiz olmayan bir sistem olarak kabul eder. Cumhuriyetin lâik mânâsını da, bîtaraf (tarafsız) kalmak, yâni hürriyet-i vicdân düstûruyla dinsizlere ve sefahetçilere ilişilmediği gibi, dindarlara ve takvacılara da ilişilmez bir hükûmet telâkki eder. 3

Ancak, sosyal bir olgu olarak fıtraten dindar bir milleti yönetmek için elbette dindarlığa taraftar olunması ve teşvik edilmesi gerekir. Hem madem, laik cumhuriyet, prensibiyle bîtarafane kalır ve o prensibiyle dinsizlere ilişmez; elbette dindarlara dahi bahaneler ile ilişmemeli. 4

Lâik cumhuriyet, tarafsız kalır 5 diyen Bediüzzaman, o devreleri de, “Cumhuriyet devrinde laiklik dinsizlik olarak tatbik edildi, 6 “Dinsizlik laiklikten istifade ile kuvvet buldu,” 7 sözleriyle eleştirir.

* Bir şahsın kendi namına hazm-ı nefs edeceğini (kendisini yerebileceğini), tefahur edemeyeceğini (övünemeyeceğini); millet (ve cemaat) namına tefahur edebileceğini (gurur duyacağını), hazm-ı nefs edemeyeceğini ifade eder. 8

* Hayat, vahdet ve ittihadın (birlik ve beraberliğin) neticesidir. İmtizaçkârâne ittihad (uyum içindeki birlik) gittiği vakit, mânevî hayat da gider. Tesanüd bozulsa cemaatin tadı kaçar. 9

* Cüz’î hukuku (basit, küçük hakları), hatta hayatı, haysiyeti ve dünyevî mutluluğu kuvvetli rabıta olan güçbirliği için feda etmek. Ve tartışmalı mevzularda meşveret etmek. 10 Yani, fikir birliğine varmak için, çoğunluğun görüşünü benimsemek.

* Sonuç almanın çok şüpheli ve zor olduğu siyasete karışmamak, iktidarın nazarını kendine celb etmemek ve dünya ile meşgul olmamak. 11

* Asâyişe (sosyal düzene) mümkün olduğu kadar dokunmamak 12; bütün kuvvetiyle milleti anarşilikten muhafaza ve emniyet ve âsâyişi temin etmek için çalışmak.

* “Hiçbir günahkâr başkasının günahını yüklenemez” 13 âyetinin sırrınca, yani “suçun şahsîliği” prensibince dahilde asla güç, şiddet kullanmamak. 14

Dipnotlar: 1- Emirdağ Lâhikası, s. 455.; 2- Kastamonu Lâhikası, s. 206.; 3- Tarihçe-i Hayat, s. 187, 332.; 4- Age, s. 194.; 5- Tarihçe-i Hayat, s. 195.; 6- Tarihçe-i Hayat, s. 195.; 7- Sikke-i Tasdik-i Gaybî, s. 97.; 8- Sünûhat, s. 20.; 9- Barla Lâhikası, s. 87.; 10- Kastamonu Lâhikası, s. 181.; 11- Şuâlar, s. 326.; 12- Şuâlar, s. 429.; 13- Kur’ân, En’am, 164.; 14- Emirdağ Lâhikası, s. 455.

09.11.2008

E-Posta: [email protected] [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (13.11.2008) - Kur’ân, herkese inanç, hatta inançsızlık hürriyeti tanır

  (12.11.2008) - Bediüzzaman çağı okur, teşhis eder

  (11.11.2008) - Hayatî tehlike ve Hz. Ammar (ra) örneği

  (10.11.2008) - İman hizmeti ve şeâir-i İslâmiyeyi gizlememek

  (09.11.2008) - Bediüzzaman'ın sivil itaatsizliğe dair prensip ve formülleri

  (08.11.2008) - Pasif direniş, Gandhi; müsbet hareket ve Bediüzzaman

  (07.11.2008) - Korkutarak hizmetten alıkor, taraftar toplarlar

  (06.11.2008) - Hizmet stratejisi belirleme vazifesi Bediüzzaman'ın

  (05.11.2008) - Hizmet ehlini bağlayan prensipler (3)

  (04.11.2008) - Hizmet ehlini bağlayan prensipler (2)

 
Ufo ısıtıcılar, infrared ısıtıcı, kumtel ısıtıcılar.
GAZETE 1.SAYFA

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Ahmet ARICAN

  Ahmet DURSUN

  Ahmet ÖZDEMİR

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Atike ÖZER

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Davut ŞAHİN

  Elmira AKHMETOVA

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  H. Hüseyin KEMAL

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  Kemal BENEK

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Mustafa ÖZCAN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Osman GÖKMEN

  Raşit YÜCEL

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  Ruhan ASYA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet BAYRİ

  Saadet TOPUZ

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Semra ULAŞ

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Ümit KIZILTEPE

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT

Sitemizle ilgili görüş ve önerileriniz için adresimiz:
Yeni Asya Gazetesi Gülbahar Cd. Günay Sk. No.4 Güneşli-İSTANBUL T:0212 655 88 59 F:0212 515 67 62 | © Copyright YeniAsya 2008.Tüm hakları Saklıdır