04 Temmuz 2009 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Dergilerimiz

Ali FERŞADOĞLU

İspat ve ispat çeşitleri


A+ | A-

İspat nedir? Kaç türlü ispat vardır? İspat ve izahın, hikmetle çağırmanın ölçüleri nelerdir?

İspat; doğruyu delil göstererek ortaya koymak, hakikati bilmeyenlere kesin bilgiyle, delille anlatıp izah etmektir. İspat tamamen akılda cereyan eder. “İstidlâl” denen bu metot, bir delile dayanarak netice çıkarmak, sonuca varmak, muhakeme etmektir. Yani zihnin eserden müessire veya müessirden (tesir edenden, yapandan) esere intikalidir.

Meselâ ateş varsa duman; yazar-usta varsa eseri vardır. Buna “bürhan-ı limmî” de denir. Fakat her zaman geçerli olmayabilir...

Eserden müessire yapılan istidlâle, “bürhan-ı innî” denir. Duman varsa ateş, kitap varsa yazarı, resim varsa bir ressamı vardır... Bu, birincisine göre şüphelerden daha salim ve daha sağlamdır.

Birkaç çeşit ispat metodu vardır:

a) Talili (tedüktif): Akıl yürüterek olur. Yani ispatı istenen şey, önermeyle önceden doğruluğu ispat edilmiş veya doğru olarak kabul edilmiş iddia (önerme) için zorunlu olan bağı kurmaktır. Matematikteki ispat bu türdendir.

b) Tecrübî ispat: İspatı istenen iddiânın tecrübe dünyasında ifadesidir. Meselâ suyun normal şartlarda 100 derecede kaynadığını fiilen tecrübe edip anlatmak veya bir kişinin 200 kiloyu kaldırabileceğini göstermesi gibi...

Bunun da yanılma payı vardır. Çünkü ölçü âletleri de değişkendir ve sonucu etkilediğinden tam itimada şayan değil. Meselâ suyun sıcaklığını ölçen termometreyi su kabına daldırdığımızda gerçek sıcaklığı ölçmeyiz. Zira termometrenin sıcaklığı da suyun ısısına karışır.

c) Mantık ilminde, “kaziye-i makbule” denen “büyük zatların sözlerini delilsiz kabul etme”nin yanında, “bürhan-ı yakînî” diye tabir edilen kesin mantıkî, ilmî, tecrübî delillere dayanan bir ispat yolu 1 daha vardır.

d) Vicdana, sezgiye dayalı ispat: İman esaslarını yalnızca tecrübe ve ilmî meselelerle kabul etmek kâfi değil. Belki, kalbî, ruhî, halî (batınî, içe bakış) hususlar da serdedilmeli ki, insan yüksek marifete ulaşabilsin... Bacon, imanı birinci sıraya, tecrübeyi ikinci sıraya alarak, tecrübenin yanında bir de batınî tecrübeyi kabul eder.2 Bunu biraz daha açarsak:

• Yaratılış yalan söylemez. Meselâ bir çekirdekteki gelişme meyli “Sümbülleneceğim, meyve vereceğim,” bir yumurtadaki hayat meyli “Piliç olacağım,” bir avuç su donarak genişler ve “Fazla yer tutacağım” şeklindeki meyelanları ve aynen meydana gelmeleri, İlâhî iradeden gelen evamir-i tekviniyenin (kevnî işlerdeki oluşların / işlerin / emirlerin) tecellîleridir, cilveleridir.

• İnsanlığın beş zahirî duyu ve duygusunun yanında, gayb âlemine açılan pek çok penceresi var. Şuuruna varılmayan pek çok hissi var. İşitme, görme, tat alma duygusu olduğu gibi, sâika (sevk eden, götüren, sürükleyen) “altıncı doğru bir duygu” vardır.

Bir de, şaika (şevkli, istekli, arzulu bir his) diye isimlendirilen “şimşek gibi yedinci bir duygu” bulunmaktadır. Bu şevk ve sevk yalan söylemez, yanlış gidemez. Fıtrat (yaratılış) ve vicdan, yalan söylemez... Hads—ki, şimşek gibi sür’at-i intikaldir—daima onu tahrik eder. Hadsin muzaafı (kat katı, iki misli) olan ilham, onu daima nurlandırır. Meylin muzaafı, arzu ve onun muzaafı olan iştiyak ve onun muzaafı olan İlâhî aşk, ona daima3 hakikati söyler. İnsandaki tapınma, teşekkür, duâ ve ibadete olan meyli, hakikî bir cazibedarın cezbiyle, yani çekimiyledir. Çekim varsa, bir cazibedar var demektir.

Dipnotlar:

1- Hizmet Rehberi, s. 31. 2- Prof. Dr. İrfan Yılmaz vd., İlim ve Din, İst., 1998, c. 1, s. 268. 3- Mesnevî-i Nuriye, s. 214-215.

04.07.2009

E-Posta: [email protected] [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (02.07.2009) - “Eşim; anne, baba ve kardeşlerine maddî destekte bulunuyor!”

  (01.07.2009) - Fıtrata indirilen yeni moda darbesi: Estetik ameliyatları

  (30.06.2009) - Şeytanlar niçin yaratılmış?

  (29.06.2009) - Cin çarpması

  (27.06.2009) - Cinlerin yaratılmasının hikmeti ve özellikleri

  (25.06.2009) - Cinler

  (24.06.2009) - İnsanın psikolojik hâliyle ilgili olan melekler

  (23.06.2009) - Meleklerin yaratılma sebepleri

  (22.06.2009) - Meleklere imanın verdiği huzur ve mutluluk - 2

  (21.06.2009) - Meleklere imanın verdiği huzur ve mutluluk

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdullah ERAÇIKBAŞ

  Ahmet ARICAN

  Ahmet DURSUN

  Ahmet ÖZDEMİR

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Atike ÖZER

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Elmira AKHMETOVA

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  Gökçe OK

  Gültekin AVCI

  H. Hüseyin KEMAL

  H. İbrahim CAN

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Mehtap YILDIRIM

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Osman GÖKMEN

  Osman ZENGİN

  Raşit YÜCEL

  Recep TAŞCI

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  Ruhan ASYA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet BAYRİ

  Saadet TOPUZ

  Said HAFIZOĞLU

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Semra ULAŞ

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Umut YAVUZ

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Ümit KIZILTEPE

  İbrahim KAYGUSUZ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT

Gazetemiz İmtiyaz Sahibi Mehmet Kutlular’ın STV Haber’deki programını izlemek için tıklayın.
Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu
Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.