BMW’NİN DİĞER MODELLERİNDE OLDUĞU GİBİ 3.16i’DE DE KENDİNİZİ AYRICALIKLI HİSSEDERKEN, PREMİUM SÜRÜŞ KEYFİNİ İLİKLERİNİZE KADAR HİSSEDİYORSUNUZ.
Belki de BMW’nin en büyük özelliği premium sınıfın standartlarını belirleyen bir marka olması. Yoksa önceki kasası ile yenilenen kasa arasındaki bu radikal değişikliğin arkasındaki cesareti açıklamak zor olacaktı. İşte karşınızda, bu haftaki test misafirimiz, yenilenen BMW 3 serisinin en düşük hacimli motoruna sahip modeli olan 3.16i...
1.6 litrelik motor bir önceki nesilde performans açısından eleştirilere maruz kalmıştı. Ancak yeni jenerasyonda turbo beslemeli bir ünite yer alıyor. Yeni 3.16i istediğiniz performansı sunarken yol tutuş, konfor ve ekonomi anlamında da iddiasını ortaya koyuyor. Bu sınıfta kıyasıya rekabet yaşadığı Mercedes Benz C serisi var ve BMW 3 serisi güncel tasarımı ile rekabet çıtasını yükseltiyor.
DIŞTAN İÇE
Yeni 3 serisi F30 kasa kodlu ve son nesil 5 serisi ile benzerlikler taşıyor. Aracın arka kısmında benzerlik özellikle gözlenirken, profil açısından da benzeyişler mevcut. Ön kısma gelince ise aracımız kendi genlerinden oluşan kimliğiyle “ben buradayım” diyor. Önceki nesle oranla dikkat çekici tasarım ayrıntıları yer alıyor. İlk olarak farlarla birleştirilen böbrek ızgara bölümü ön tasarımın ilk göze çarpan kısmı. Uzun bir şekilde tasarlanmış olan ön kaput da otomobili sportif ve dinamik bir karaktere büründürmüş. BMW’nin imzası haline gelmiş Angel Eye far tasarımı bu araçta da mevcut tabiîki. Ön tasarımda kullanılan ayrıntılar otomobilin yandan görünüşünde de kendini gösteriyor. Ayrıca ledli kapı kolları karanlıkta şık bir görüntü oluşturuyor. Yandan görünümde belirgin hatlara kavuşturulan yeni 3 serisinin boyu 6 cm uzamış. Haliyle bagaj hacmi 20 lt artarak 480 lt’ye çıkmış. Yeni BMW 3 serisi belirgin hatları kompakt spor sedan havasını çok iyi yansıtıyor.
Sport donanım paketine sahip aracımız, dışta olduğu gibi iç mekânda da sportifliğini devam ettiriyor. Ön kısımdaki kırmızı kaplama detayları iç mekânı daha dikkat çekici hale getirirken, kırmızı dikişli direksiyonu da sportmenliğine katkıda bulunuyor. Ayrıca krom kaplamalar, yüksek kalitedeki deri ve plastik malzemenin konsolla sağladığı uyum zaten bir BMW klâsiği.
Ayrıca, aracın koltuklarının dikkat çeken bir özelliği de sürücüyü kavrıyor olması. Zira koltuğun altındaki bir tuşla, koltuk yan desteklerini vücudunuza göre açabiliyor ve daraltabiliyorsunuz. Bu sayede, görece olarak, uzun yolculuklarda bel ağrısını sözlüğünüzden çıkartabilirsiniz. Bunun yanında arka koltuk arası mesafe ve tavan yüksekliğinin yeterli olması, arkada yolculuk yapanların rahat etmesini sağlıyor. 3 boyutlu ses sunan Harman Kardon ses sistemi de kulaklarınıza oldukça iyi bir ses gelmesinde katkı sağlıyor.
Ön konsolun en üstünde iDrive digital ekranı yer alıyor ve standart. İstek üzerine daha büyük bir ekran talep edilebiliyor. IDrive sistemi orta konsolda vites kolunun hemen alt sağındaki bir joystick ile oldukça kullanışlı ve kolay bir şekilde idare ediliyor.
Aracın en dikkat çekici ve ayırd edici özelliği ise vites kolunun sol kısmında yer alan sürüş modu düğmesi. Dört modun olduğu sistemde, adı üstünde Eco Pro modunda daha az yakıt tüketiyorsunuz ve konuyla ilgili ipuçları iDrive ve gösterge ekranı üzerinden izlenebiliyor. Diğer bir ifadeyle, Eco Pro’da aracımız ekonomikliğinin yanında çevreci de oluyor. Otomatik vites daha düşük devirlerde bir üst vitese geçiyor ve motor aracın yüksek viteslerde kalabilmesi için farklı bir sistem çalıştırıyor. Diğer mod olan comfort’ta araç daha sakin bir sürüş durumuna bürünüyor. Sport modunda ise ESP’yi en ufak bir kaymada devreye alırken, Sport+ modunda araç gaz pedalına daha keskin cevaplar veriyor. Donanıma göre süspansiyonun sertliğini ayarlarken aracı dinamik ve agresif bir sürüş için hazırlıyor. Bu arada ESP OFF derseniz heyecan arttıyor haliyle.
MOTOR VE PERFORMANS
1.6 litrelik turbo beslemeli ünite 4350 d/d’de 136 hp güç üretiyor. Motor 1.6 olmasına rağmen iyi bir performansla 9,2 saniyede 100 km hıza ulaşıyor. Daha önce eleştirilen 316 modeli, turbo besleme ile bu soruna çözüm bulmuş gibi duruyor. Bütün modeller için 8 ileri otomatik şanzıman motor ile uyumlu bir şekilde çalışarak vites geçişlerini hissettirmiyor. Öyle ki bazen vites geçişlerini göstergeden takip ediyorsunuz. Araç ayrıca Start-Stop özelliğine de sahip. Sportif ve hıza yatkın özelliklere sahip aracımızda yakaladığım tüketim değeri de etkileyici diyebilirim. Zira 3.16i testimizin sonunda (daha çok comfort modunda ve şehir dışında kullandığımızı göz önüne alırsak) 7,3 lt/100 km ortalama tüketim verisine imza attık.
BMW modellerinde sürüş dinamikleri önemlidir ve yeni 3 serisinde de bu devam ediyor. Yeni 3 serisi sınıfının en iyi yol tutan aracı. Direksiyonun geri bildirimleri oldukça iyi. Süspansiyon sistemi her yol şartında gerekeni yapıyor. Yüksek hızlarda dönülen virajlarda, toprak yolda dahi bir tedirginlik yaşamıyorsunuz. Zira araç yolundan ve çizgisinden ayrılmıyor. Aracın, önden kayma meyli en alt seviyede ve virajlarda hafif kaysa da ESP müdahale ederek durumu hemen düzeltiyor! Bu arada, araç rüzgâr ve yol sesini içeriye duyurmuyor. Ancak yüksek hızlarda hafif bir rüzgâr sesi duyuluyor. Ayrıca, güvenlik noktasına BMW’nin yeni nesil 3 serisi EuroNcap çarpışma testinden 5 yıldızla ayrılmayı başardı.
NETİCE
BMW’nin diğer modellerinde olduğu gibi 3.16i de, kendinizi ayrıcalıklı hissetmenizi sağlıyor. İç mekân çok kaliteli, sade ve şık. Koltuklar sizi kavrıyor, kendinizi güvende ve rahat hissediyorsunuz. Yeni nesile dahil olan turbo sonrasında eleştirilen 1.6 motor gerçek performasını ortaya koyuyor. Üstelik bu motor yakıt noktasında daha ekonomik. Vites geçişlerini hissettirmeyen harika şanzımanı ve verimli motoru ile oldukça ekonomik tüketim değerleri yakalanabiliyor. Kısacası BMW 3.16i’nin sunduğu premium sürüş keyfi ile de rakiplerinin önüne geçiyor.
TEKNİK ÖZELLİKLER
Motor: 316i, 1598 cc, 4 silindir
Max. güç: 136 hp 4350 d/d
Max. tork: 220 Nm 1350 d/d
0-100 km/s hızlanma: 9,2 s
Max. hız: 210 km/s
YAKIT
Türü: Benzin
Şehir içi: 7,5 lt/100 km
Şehir dışı: 4,8 lt/100 km
Karma: 5,8 lt/100km
Test ortalama: 7,3 lt/100 km
CO2 Emisyonu: 134 gr/km
BOYUTLAR
Uzunluk: 4624 mm
Genişlik: 1811 mm
Yükseklik: 1429 mm
Dingil Mesafesi: 2810 mm
Bagaj Hacmi: 480 lt
Yakıt depo: 57 lt
Boş Ağırlık: 1480 kg
RECEP BOZDAĞ