Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 20 Ocak 2008

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
okurhatti@yeniasya.com.tr
adresine bekliyoruz.
 

Ali FERŞADOĞLU

Başörtüsü ibadet mi, simge mi?



Şu garabete bakınız ki, "Kızlarınızı okutmuyorsunuz" diye mütedeyyin insanları suçlayan zihniyet, kız çocuklarının okumaması için elinden gelen çabayı harcıyor! Onları ya inancı, ya kanunlar, yâni ya ibadeti, ya iş, kariyer, okuma tercihiyle karşı karşıya bırakıyor!

Bilhassa 1980 darbesinden sonra katılaştırılarak sürdürülen keyfî, cebrî, küfrî ve dahi ayıp uygulama milyonlarca insanı mağdur etmektedir.

21. asrın bu büyük zulmü, haksızlığı, hattâ insanlık dışı muâmelesi ne ile izah edilebilir?

İleri sürdükleri argüman da, "Başörtüsü siyasî bir simgedir!"

Halbuki, siyasî bir simge değil, bir ibâdettir. Dayanak noktası da yalnızca Hadis-Sünnet değil, aynı zaman Kur'ân'dır:

"Mü'min kadınlara da söyle: Gözlerini haramdan korusunlar; nâmûs ve iffetlerini esirgesinler. Görünen kısımları müstesna olmak üzere, zinetlerini teşhir etmesinler. Baş örtülerini, yakalarının üzerine örtsünler."1

"Ey Peygamber! Hanımlarına, kızlarına ve mü'minlerin hanımlarına dış örtülerini üstlerine almalarını söyle. Onların tanınması ve incitilmemesi için en elverişli olan budur. Allah bağışlayandır, esirgeyendir."2

Âyetin metninde geçen "celâbîbihinne" çoğuldur, tekili "cilbab"tır ve dıştan, baştan ayağa giyilen elbise demektir. Bu, yüz bin müfessirce ve 15 asırdır hep böyle anlaşıla ve uygulana gelmiştir.

Başörtüsü aynı zamanda bir şeâir, aynı zamanda bir örftür. Türkiye kadınlarının % 64,2'si başını örtüyor. (Tarhan Erdem başkanlığında A&G Araştırma Şirketinin, Mayıs 2003'te Türkiye'nin 7 coğrafî bölgesinde, 38 il, 128 ilçede başörtüsü konusundaki araştırma sonuçları Milliyet'te yayınlanmıştı.)3

Başörtüsü aynı zamanda bir İslâm şeâiridir.

Bir örftür.

Bir gelenektir.

Kökü, tarihin derinliklerinde olan bir mirastır.

Sosyolojik bir gerçektir.

Bu gerçekler ortada iken, "Türban siyasî bir simgedir!" deyip işin içinden çıkabilir miyiz?

Ve bu hakikat ortada iken, "Haydi farzedelim ki bu bir simgedir, yasaklanması mı lâzım?" diye bir strateji gerçekçi midir, akılcı mıdır, siyasî bir ferâset midir; gaflet midir?

Dipnotlar:

1-Kur'an, Nûr, 31.;

2-A.g.e., Ahzab, 59.;

3-Nevzat Tarhan, Milliyet, Mayıs 2003.

20.01.2008

E-Posta: afersadoglu@hotmail.com fersadoglu@yeniasya.com.tr


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (19.01.2008) - Risâle-i Nur, pragmatizm ve fırsatçılığı reddeder

  (17.01.2008) - Risâle-i Nur hizmetini dünyevîleştirme çabaları

  (16.01.2008) - Bediüzzaman ve "nüfuz casusluğu"

  (15.01.2008) - Şuurlu Çinli, gafil Müslüman!

  (14.01.2008) - Niyetimiz, hizmetimiz, kısmetimiz

  (13.01.2008) - Hangi birisini düzeltelim? (2)

  (12.01.2008) - Hangi birisini düzeltelim? (1)

  (10.01.2008) - Hizmetler de, ibadetler gibi niyetlere göredir

  (09.01.2008) - Bir sinek, üç kaz, dört elif, 111 adam ve cemaat!

  (20.12.2007) - Nasıl bayram edeceğiz?

 

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdurrahman ŞEN

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Davut ŞAHİN

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Gökçe OK

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hülya KARTAL

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Hüseyin YILMAZ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  Kemal BENEK

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mahmut NEDİM

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Murat ÇİFTKAYA

  Mustafa ÖZCAN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Nurettin HUYUT

  Raşit YÜCEL

  Rifat OKYAY

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet Bayri FİDAN

  Sami CEBECİ

  Sena DEMİR

  Serdar MURAT

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin Uçal ABDULLAH

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Zeynep GÜVENÇ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT


 Son Dakika Haberleri