Aziz ve muhterem, bilhassa Bedîüzzaman araştırmacısı ve yazarları ve onun doğru târihçesine ulaşmak isteyen dostlar!
Bu basit gibi görünen mes’eleye dikkat çektiğim için kusura bakmayın. Tam, denizi geçip bir kaşık suda boğulduğumuz yer. Burası anlaşılmadan doğru bir Târihçe mümkün değil!
(Hicrî-Kamerî ve) Rûmî-Julien târihlerin (1 Mart 1256 - 15 Şubat 1332 arası ve 1 Kânûnisânî 1342’den îtibâren) bugün kullanmakta olduğumuz Mîlâdî-Gregorien’e çevrilmesinde pek fazla yanlış yapılmıyor. Bu çeşit hatâlar dahâ çok, Rûmî-Gregorien târihlerin (1 Mart 1333 - 31 Kânûnievvel 1341) çevrilmesinde görülüyor. Hâlbuki anlaşılması ve çevrilmesi en kolayı bu! İkisi, sistem olarak aynı. Aralarında ay-gün farkı yok, sâdece 584 yıl farkı var!
Müşahhas bir örnek: Bornova metro istasyonu ile E. Ü. Hastahânesi arasındaki mütevâzı’ Şehidler Âbidesi.
Devr-i Osmâniyye’den de bir örnek: Bedîüzzamân’ın Rus esâretinden firârla İstanbul’a muvâsalatını haber yapan Tanîn Gazetesinin sağ üst köşesindeki neşir târîhi (B.T.B.S.Nursî, 2006, s. 186). Gözü keskin olanlar çıplak gözle de görebilir: 16 Ramazan 1336, 25 Hazîran 1334-1918
Rûmî Takvim ve târihler
Gerek mevkûtelerde, gerek araştırmalarda, hattâ Risâlelerde ve Bedîüzzaman biyografilerinde birbirini tutmayan târihler kafa karıştırmaya, can sıkmaya devâm ediyor. Tesbit edebildiğim kadarıyle bunların bir kısmı kâtip ve baskı hatâlarından kaynaklanıyor. Bir diğer sebep, târih çevirmelerinde yapılan yanlışlıklar. Ne sebeple olursa olsun, bu farklılıkların ortadan kalkması, bilhassa Rûmî takvim(ler) hakkındaki bilgilerimizi gözden geçirmek, eksiklerimizi tamamlamaktan geçiyor.
Üstâd’ın Bitlis savunmasında esir düştüğü târih; Rûmî 19 Şubat 1331, Mîlâdî 03 Mart 1916 olup iki târih arasında ay, gün ve yıl farkı görülmektedir. Hâlbuki esâret dönüşünü haber yapan gazetenin târihi; Rûmî 25 Haziran 1334, Mîlâdî 25 Haziran 1918’dir ve sâdece yıl farkı bulunmaktadır. Peki, neden o öyle, bu böyle? Çünkü, iki farklı devrede iki farklı Rûmî Takvim kullanılmıştır da ondan! Târih çevirmelerindeki yanlışlıklar, bu farklılığı dikkate almamaktan kaynaklanıyor. İşte, işin püf noktası!.
Bu târih farklılıklarını uzun bir süre kafasına takmış ve aşağıdaki birkaç satırdan ibâret Rûmî takvim bilgileri sâyesinde halletmiş birisi olarak, bu bilgileri ehl-i tahkik kardeşlerimle paylaşmak istiyorum.
Mes’eleyi kısaca şöyle îzah edebiliriz:
Julyen esaslı Rûmî Takvim: 13 Mart 1840 Mîlâdî-Gregoryen târih karşılığı olarak, 1 Mart 1256 (9 Muharrem 1256) târîhi ile başlamış, 15 Şubat 1332 (28 Şubat 1917) günü bitimine kadar yılbaşı 1 Mart ve günleri 13 (1800ler için 12) gün geri olarak devâm etmiştir.
Uzun yılların verdiği alışkanlıklar dolayısıyla, kaldırıldıktan sonra da gayr-i resmî olarak i’tibârını sürdüren Julyen esaslı Rûmî târihler, halkın teâmülleri dikkate alınarak bugün de takvimlerimizde gösterilmektedir.
Rûmî-Julyen Târihlerin (1 Mart 1256 / 13 Mart 1840 - 15 Şubat 1332 / 28 şubat 1917) Mîlâdîye Çevrilmesi:
Hangi Rûmî târih çevriliyorsa;
* a)-1800’ler için, gün sayısına 12 eklenerek Mîlâdî ay ve gün, 1 Ocak – 12 Mart arası için 585, değilse 584 eklenerek Mîlâdî yıl,
* b)-1900’ler için, gün sayısına 13 eklenerek Mîlâdî ay ve gün, 1 Ocak – 13 Mart arası için 585, değilse 584 eklenerek Mîlâdî yıl bulunur.
Bedîüzzamân’ın doğumu: (01 Muharrem - 08 Rebîülevvel 1295 H) - (24 K. evvel - 28 Şubat 1293 R.) - (05 Ocak - 12 Mart 1878 M.)
Bitlis Vâlisi Tâhir Paşa’nın tavsiye mektubu: 03 Teşrînisânî 1323 R. - 16 Kasım 1907 M.
31 Mart Vak’ası: 31 Mart 1325 R. - 13 Nisan 1909 M.
Ruslara esir düşmesi: 19 Şubat 1331 R. - 03 Mart 1916 M.
Gregoryen esaslı Rûmî Takvim: 15 Şubat 1332 Rûmî-Julyen târîhini 1 Mart 1333 Rûmî-Gregoryen târîhi (01 Mart 1917) tâkip etmiş, böylece Mîlâdî Takvimle aradaki gün farkı sıfırlanmıştır. 1333; 10 ay devâm etmiş, 1334 Rûmî yılı, 1918 Mîlâdî yılı ile aynı günde başlamıştır.
Gregoryen-Rûmî Takvim, bugün kullanmakta bulunduğumuz Gregoryen-Mîlâdî Takvimle aradaki ay ve gün farkı giderilmiş olarak 31 Kânûnievvel 1341 (31 Aralık 1925) sonuna kadar kullanılmıştır.
Rûmî-Gregoryen Târihlerin (01 Mart 1333 / 01 Mart 1917 - 31 K.evvel 1341 / 31 Aralık 1925) Mîlâdîye Çevrilmesi:
* Gün ve ay farkı yok!. Yılı bulmak için Rûmî seneye 584 eklenecek!
Bedîüzzamân’ın Vatana Avdet Belgesi: 17 Haziran 1334 (17 Haziran 1918)
Esâretten dönüş haberini veren Tanin Gazetesinin târihi: 16 Ramazan 1336 - 25 Haziran 1334 - 25 Haziran 1918.
Dârü’l-Hikmet a’zâlığına ta’yîni: 26 Şevvâl 1336, 04 Ağustos 1334 (04 Ağustos 1918) târihli İrâde-i Seniyye ile.
Dârü’l-Hikmet’in Resm-i Küşâdı: 04 Zilka’de 1336 ve 12 Ağustos 1334 (12 Ağustos 1918)
MAHREC Pâyesi verildiğine dâir İrâde-i Seniyye Lâyihası: 26 Ağustos 1334 (26 Ağustos 1918)
MAHREC Pâyesi tebliğ vesîkası: 29 Ağustos 1334 (29 Ağustos 1918)
Dârü’l-Hikmette iken doldurulan nüfus tezkeresi ve eşkâlini bildiren belgenin târihi: 26 Eylûl 1337 (26 Eylûl 1921)
TBMMde “Hoşgeldin Merâsimi” ile karşılanması: 09 Teşrînisânî 1338 (09 Kasım 1922)
Ankara’da neşrettiği beyannâmenin târîhi: 19 Kânûnisânî 1339 (19 Ocak 1923)
Ankara MEVKIFinden, Gekbûze (Gebze) MEVKIFine.. tren bileti: 17/4/39 (17/4/1923) ...... 21/4/39 (21/4/1923)
BİLÂL TUNÇ