"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

İMAN VE KÜFÜR MUVAZENELERİ 2011 BİLGİ YARIŞMASI ELEME SORULARI

17 Nisan 2011, Pazar
Risale-i Nur enstitüsü tarafından hazırlanmıştır...


1) "… Akıbeti görmeyen, bir dirhem hazır lezzeti, ileride bir batman lezzetlere tercih eden hissiyat-ı insaniye, akıl ve fikre galebe ettiğinden ehl-i sefaheti sefahetinden kurtarmanın çare-i yegânesi…"
Yukarıdaki cümlenin akışına göre "ehl-i sefaheti sefahetinden kurtarmanın" çaresi nedir?
A) Akıl ve fikri kuvvetlendirmektir.
B) Hissiyat-ı insaniyeyi köreltmektir.
C) Aynı lezzetinde elemi gösterip hissini mağlup etmektir.
D) Hissiyat-ı nefsaniyenin galebe etmemesi için sefahet yollarını kapamaktır.


2) "Hâlbuki namazda ruhun ve kalbin ve aklın büyük bir rahatı vardır. Hem, cisme de o kadar ağır bir iş değildir. Hem, namaz kılanın diğer mübah dünyevî amelleri, güzel bir niyet ile ibâdet hükmünü alır. Bu sûrette bütün sermâye-i ömrünü âhirete mal edebilir. Fânî ömrünü bir cihette ibkâ eder."
Yukarıdaki paragraftan aşağıdaki anlamlardan hangisi çıkarılamaz?
A) Cismani yük hafifleşir.
B) Namazda ruhi, kalbi ve akli rahatlama vardır.
C) Namaz sayesinde mübah dünyevi işler ibadet hükmüne geçer.
D) Namaz, fani ömrü bakileştirir.


3) "Bir zaman, bir büyük hâkim, iki hizmetkârını, her birisine yirmi dört altın verip, iki ay uzaklıkta, has ve güzel bir çiftliğine ikâmet etmek için gönderiyor. Ve onlara emreder ki: … Bir günlük mesafede bir istasyon vardır; hem araba, hem gemi, hem şimendifer, hem tayyâre bulunur. Sermâyeye göre binilir."
Dördüncü Söz'de geçen temsili hikâyecikteki istasyon ve sermaye kelimelerinin gerçek hayatta karşılıkları nelerdir?
A) Tren garı - Nakit para B) Durak - Yolcu
C) Dünya - Ömür  D) Kabir - Amel


4) "En zayıf, en aptal hayvan en iyi beslenir -meyve kurtları ve balıklar gibi. En âciz, en nâzik mahlûk, en iyi rızkı o yer -çocuklar ve yavrular gibi."
Yukarıdaki cümleden hangi sonuç çıkarılamaz?
A) Rızkın ihtiyar ve iktidar ile kazanılmadığı.
B) Rızık için çabalamak gerektiği.
C) Rızkın acz ve zaafa göre geldiği.
D) Rızkın taahhüd-ü Rabbaniye altında olduğu.


5) "Felsefenin hâlis bir tilmizi, bir firavundur. Fakat menfaati için en hasis şeye ibâdet eden bir firavun-u zelîldir; her menfaatli şeyi kendine rab tanır. Hem, …………..." cümlesi aşağıdaki seçeneklerden hangisi ile devam etmelidir?
A) O dinsiz şâkird, mütemerrid ve muanniddir.
B) Azam mahlûkata da ibâdete tenezzül etmez.
C) Tilmiz-i mütevâzidir.
D) Seyyidinin nihayetsiz kudretine istinad ettiği için, kavîdir.

6) "Eski zamanda küfr-ü mutlak ve fenden gelen dalaletler ve küfr-ü inadiden gelen temerrüd, bu zamana nisbeten pek az idi. Onun için, eski İslam muhakkiklerinin dersleri, hüccetleri o zamanlarda tam kâfi olurdu. Küfr-ü meşkuku çabuk izale ederlerdi. Allah'a imân umumi olduğundan, Allah'ı tanıttırmakla ve Cehennem azabını ihtar etmekle çokları sefahetlerden, dalaletlerden vazgeçebilirlerdi. Şimdi ise, eski zamanda bir memlekette bir kâfir-i mutlak yerine, şimdi bir kasabada yüz tane bulunabilir. Eskide, fen ve ilimle dalalete girip inat ve temerrüdle hakaik-i imana karşı çıkana nisbeten şimdi yüz derece ziyade olmuş. Bu mütemerrid inatçılar, firavunluk derecesinde bir gururla ve dehşetli dalaletleriyle hakaik-ı imaniyeye karşı muaraza ettiklerinden, elbette bunlara karşı atom bombası gibi bu dünyada onların temellerini parça parça edecek bir hakikat-i kudsiye lazımdır ki, onların tecavüzatını durdursun ve bir kısmını imana getirsin."
Yukarıdaki paragraftan aşağıdaki hükümlerden hangisi çıkarılamaz?
A) Küfr-ü meşkuku ortadan kaldırmak, küfr-ü mutlaka göre daha kolaydır.
B) İnkâr fikrini, ilim ve fen aracılığıyla savunanlara karşı, İslam'ın hükümlerini aklî delillerle temellendirmek gerekir.
C) Eski zamanlarda Allah'a iman umumî olduğundan, Allah'ı tanıtmaya ve Cehennem azabını ihtar etmeye gerek yoktu.
D) Pozitif bilimlerin etkisiyle dalâlete girenlerin sayısı günümüzde büyük artış göstermiştir.

 

7)  I) Birinci Söz,    II) İkinci Söz,
     III) Üçüncü Söz,  IV) Dördüncü Söz, V) Beşinci Söz,

Yukarıdaki Risale-i Nur konularından hangisi namaz ile ilgilidir?
A) II ve V  B) III ve IV
C) III ve V  D) IV ve V

 

8) 17. Söz'de geçen Hz. İbrahim'le ilgili "la uhibbu'l âfilin" (ben batıp gidenleri sevmem) ayetiyle asıl vurgulanmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fani varlıklar ilâh olamazlar.
B) Hz. İbrahim (a.s.) batan varlıkları sevmemektedir.
C) Dünya fani bir ticaretgâhtır.
D) İnsan fanilere gönül bağlamamalıdır.


9) I) İstinat noktası kuvvettir.
 II) Hedefi menfaattir.
 III) Hayat düsturu cidaldir.
 IV) Rabıtası uhuvvettir.
 V) Gayesi nefsi fazilete teşviktir.
Yukarıdaki hükümlerden hangileri, hikmet-i felsefenin hayat-ı içtimâiye-i beşeriyeye verdiği telkinlerden değildir?
A) I ve II
B) II ve III
C) III ve IV
D) IV ve V


10) "Allah, mü'minlerden canlarını ve mallarını, karşılığında onlara Cennet vermek sûretiyle satın almıştır. (Tevbe Sûresi: 111)"
Aşağıdaki davranışlardan hangisi, yukarıda verilen ayetin manasına uygun hareket edilmediğini gösterir?
A) Allah tarafından verilen para, zaman, ilim gibi nimetlerin O'nun yolunda harcanması.
B) Gözün nefsanî ve geçici güzelliklerin seyri için kullanılması.
C) Dil ile Allah'ın verdiği nimetlerin tadılması ve yalnız O'na şükredilmesi.
D) Akıl ile kâinattaki hikmet definelerinin kapılarının açılması.

11) "Evet, zâhire mübtela olan akıl, şu keşmekeş kâinatta perestiş ettiği şeylerin zevâlini görmekle me'yusane feryad ediyor…"
Yukarıdaki cümleye göre, aklın hangi özelliği onun feryad etmesine sebep olmaktadır?
A) Perestişe layık fani şeylerin zeval bulması.
B) Varlıkların dış görünümünü beğenmemesi.
C) Varlık ve olguları sadece dış görünüşüne göre algılama tutkunluğu.
D) Kâinattaki olay ve varlıkları yanlış değerlendirmesi.

 

12) 23. Söz'ün 1. Mebhas'ında, Bediüzzaman'ın "bir mani olmazsa daima makbuldür" dediği üç nevi dua aşağıdaki hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
A) İstidat lisanı, ihtiyac-ı fıtri lisan, ıztırar lisanı
B) Iztırar lisanı, dua-yı fiilî, ihtiyac-ı fıtrî lisanı
C) Lisan-ı beşeri, ihtiyac-ı fıtri lisanı, istidat lisanı
D) Dua-yı kavli, ıztırar lisanı, dua-yı fiilî


13) 24. Söz'ün 5. Dalı'nın 2. Meyve'sinde geçen;
"Ey nefis! Ubûdiyet, mukaddeme-i mükâfat-ı lâhika değil, belki netice-i nimet-i sabıkadır." cümlesindeki altı çizili tamlamanın anlamı hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
A) Allah'a kul olmanın ön mükâfatı.
B) İleride verilecek olan bir mükâfatın ön şartı ve başlangıcı.
C) Mü'minlerin Cennetteki mükâfatlarının derecesi.
D) Herhangi bir ödül için yapılan hizmetlerin tamamı.


14) "… Âciz bir abd, namazında 'Ettahiyyâtü lillâh' der. Yani, bütün mahlûkatın hayatlarıyla Sana takdim ettikleri hediye-i ubûdiyetlerini, ben kendi hesabıma, umumunu Sana takdim ediyorum…"
Yukarıdaki paragrafta geçen, namazdaki "tahiyyat" ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Tahiyyat okumak her mü'mine Miracı hatırlatmalıdır.
B) Tahiyyat ile her namazda bütün canlıların şükürlerinin sunulur.
C) Tahiyyat okumak farz-ı kifayedir.
D) Tahiyyat Hz. Muhammed'in (a.s.m) Miraç'daki muhâveresidir (sohbetidir).


15) "… Evet, Kur'ân, bir hutbe-i ezeliye olarak, umum asırlardaki umum tabakat-ı beşeriyeye birden hitap ettiği için, öyle daimî bir şebâbeti (gençlik-tazelik)  bulunmak lâzımdır. Hem de öyle görülmüş ve görünüyor. Hattâ efkârca muhtelif ve istidatça mütebayin asırlardan, her asra göre, güya o asra mahsus gibi bakar, baktırır ve ders verir."
Yukarıdaki paragrafta aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
A) Kur'an'ın her çağa hitap ettiğini her akıl ve insaf sahibi görür.
B) Kur'an-ı Kerim, Rabbimiz'in ezeli bir hutbesidir.
C) Kur'an'ın şebâbetini inkâr etmek mümkün değildir.
D) Kur'an her yaş grubuna, istidatlarına göre hususi bir eğitim verir, bakar, baktırır.


16) "Kur'an… bütün şebabetiyle , 'Ya ehle'lkitabi tealev ila kelimetin…' Yani, ey ehl-i kitap aramızdaki ortak bir söze geliniz (tevhide) (Al-i İmran, 3/64) sayhasını âlemin aktârına savuruyor."
Yukarıdaki ayette geçen "ehl-i kitap" ifadesinin doğru anlamı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yazılmıştır?
A) Mecusiler- Yahudiler- Hıristiyanlar
B) Katolikler- Budistler- Yahudiler
C) Museviler- Katolikler-Ortodokslar
D) Protestanlar- Ortodokslar- Katolikler


17) "Denizli hapsinden tahliyemizden sonra, meşhur Şehir Otelinin yüksek katında oturmuştum. Karşımda güzel bahçelerde kesretli kavak ağaçları birer halka-i zikir tarzında gayet lâtif, tatlı bir surette hem kendileri, hem dalları, hem yaprakları havanın dokunmasıyla cezbedârâne ve câzibekârâne hareketle raksları, kardeşlerimin müfarakatlarından ve yalnız kaldığımdan hüzünlü ve gamlı kalbime ilişti..."
Yukarıdaki paragrafta izledikleri karşısında Bediüzzaman'ı etkileyen esas sebep aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
A) Hapisten tahliyeleri nedeniyle, nur kardeşlerinin evlerine dönmesi.
B) Nur kardeşlerinden ayrı düşüp, yalnız kalması.
C) Kavak ağaçlarının gayet latif bir surette raksları.
D) Hapisten kurtulmanın verdiği intibahla mahlûkların cazibedar zikirlerini görmesi.


18) "Eğer desen: Kader bizi böyle bağlamış, hürriyetimizi selb etmiştir. İnbisat ve cevelâna müştak olan kalb ve ruh için kadere iman bir ağırlık, bir sıkıntı vermiyor mu?"
Yukarıdaki soruyu soran kişinin esas endişe ettiği durum nedir?
A) Kadere imanın ağır sorumluluk getirdiği.
B) Kalp ve ruhun özgürlük içindeki rahat davranışlarına kaderin engel olabileceği.
C) Kaderin niçin iman esaslarından sayıldığı.
D) İnsanın hürriyetinin ondan ayrılmaması gerektiği.


19) Kader Risalesi'nde geçen aşağıdaki tamlamalardan hangisinin anlamı yanlış verilmiştir?
A) Dar-ı dünya: Sınırlı dünya
B) Şuaat-ı rahmet: Rahmet ışınları
C) Şerr-i mahz: Tam bir kötülük
D) Esma-i Hüsna: Allah'ın güzel isimleri


20) "Evet madem Allah var ve ilmi ihâta eder; elbette adem, idam, hiçlik, fena, hakikat noktasında ehl-i imanın dünyasında yoktur. Ve kafirlerin dünyaları ademle, firakla, hiçlikle, fanilikle doludur."
Yukarıdaki paragrafın konusuna göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Kâfirlerin âlemi bir yok oluş ve ayrılış sürecidir.
B) Allah'ın ilminin kapsamadığı hiçbir şey yoktur.
C) Adem, idam sözcükleri yokluk ve yok etme anlamındadır.
D) Hakikat noktasında, ehl-i iman faniliklerle uğraşmamalıdır.


21) "Fâniyim, fâni olanı istemem. Âcizim, âciz olanı istemem.
Ruhumu Rahmân'a teslim eyledim; gayr istemem.
İsterim, fakat bir yâr-ı bâki isterim.
Zerreyim, fakat bir Şems-i Sermed isterim.
Hiç ender hiçim; fakat bu mevcudatı birden isterim."
Altı çizili sözcük ya da grupların hangisinin anlamı yanlış verilmiştir?
A) Hiç ender hiç: Kat kat hiçlik, önemsizlik.
B) Yar-ı Bâki: Ebedi dost, sevgili.
C) Şems-i Sermed: Mahlûkatın tüm ihtiyaçlarını karşılayan Allah.
D) Rahman: Tüm varlıklara rahmet eden Allah.

22) Aşağıdakilerden hangisi 30. Söz'de "ene" nin yanlış algılanmasıyla ortaya çıkan dalalet fırkalarından biri değildir?
A) İşrakiyyun  B) Dehriyyun
C) Maddiyyun   D) Tabiiyyun


23) Aşağıda verilen insan topluluklarından hangisi "enaniyet" in algılanması yönüyle diğerlerinden farklıdır?
A) Kuvve-i şeheviye dalında, esnâmlar.
B) Kuvve-i gadabiye dalında, Nemrutlar, Firavunlar.
C) Kuvve-i akliye dalında, dehriyyun.
D) Kuvve-i cazibe dalında, sehâvetli keremnamdarlar.
24) "Eğer desen sen necisin, bu meşâhire karşı (İbn Sina, Farabi gibi) meydana çıkıyorsun? Sen bir sinek gibi olup kartalların uçmasına karışıyorsun. Ben de derim ki: …………………………" 
Bediüzzaman Hazretleri bu soruya karşılık aşağıdakilerden hangisini söylemiştir?
A) Benim önder ve rehberim Kur'andır. Onun için onlara kıymet vermem.
B) Ben ehl-i sünnet yolundayım. Onları dinlemeye mecbur değilim.
C) Ben onlardan daha genç ve açık fikirli bir âlimim.
D) Akıl ile Kur'an çelişmez. Onun için onlar kadar ben de haklıyım.


25) Bediüzzaman Said Nursi'nin en müşkül Kur'an hakikatlerini temsiller ile anlatmasındaki başarısının sebebi kendi ifadesine göre nedir?
A) Gençliğinde birçok kitap ezberlemiş olması.
B) Hayal gücünün çok gelişmiş olması.
C) Temsilât-ı Kur'aniye'nin feyzi.
D) Kur'an'daki temsillerin dışında temsil getirmemiş olması.


26) Hz. Yunus'un (a.s.) yapmış olduğu duanın meali aşağıdakilerden hangisidir?
A) Allah bana yeter. O ne güzel vekildir.
B) Senden başka ilâh yoktur. Seni her türlü noksandan tenzih ederim. Gerçekten ben kendine zulmedenlerden oldum.
C) Eğer senden yüz çevirecek olurlarsa de ki: Allah bana yeter. Ondan başka ibadete lâyık hiçbir ilâh yoktur. Ben Ona tevekkül ettim. Yüce Arşın Rabbi de O'dur.
D) Havl ve kuvvet, ancak herşeyden yüce ve nihayetsiz azamet sahibi olan Allah'a aittir.


27) Hz. Yunus (a.s.) kıssasında geçen "Gece, deniz ve hût" kelimelerinin güncel hayatımızda temsil ettikleri karşılıkları sırasıyla nelerdir?
A) Küre-i zemin, istikbal, heva-i nefis
B) Heva-i nefis, küre-i zemin, istikbal
C) İstikbal, küre-i zemin, heva-i nefis
D) Heva-i nefis, istikbal, küre-i zemin


28) Tesettür, kadın için fıtrîdir ve fıtratı iktiza ediyor. Aşağıdakilerin hangisi kadının tesettüre fıtrî meylinin sebeplerinden biri değildir?
A) Kendini sevdirmek ve nefret ettirmemek ve istiskale ma'rûz kalmamak için sun'î bir isteği vardır.
B) Hilkaten zayıf ve naziktir.
C) Kendini ve hayatından ziyade sevdiği yavrularını himaye edecek bir erkeğin himaye ve yardımına muhtaçtır.
D) Yaşlılığını ve çirkinliğini saklamak ister.


29) Bediüzzaman Said Nursi'nin Tesettür Risâlesi'nden dolayı yargılandığı mahkeme aşağıdakilerden hangisidir?
A) Denizli mahkemesi B) Afyon mahkemesi
C) Isparta mahkemesi D) Eskişehir mahkemesi

 

30) Aşağıdakilerden hangisi, İslamiyet ve imanın en doğru tanımıdır?
A) İslamiyet iz'andır; iman iltizamdır.
B) İslamiyet, hakka tarafgirlik ve teslim ve inkıyaddır; iman ise, hakkı kabul ve tasdiktir.
C) İslamiyet, hakkı kabul ve teslim ve inkıyaddır; iman ise, hakka tarafgirlik ve tasdiktir.
D) İslamiyet taakkuldür; iman teslimdir.

31) Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde, Allah'a ve ahiret gününe inanan birinin ölüme yaklaşımı yazılmıştır?
A) İdam-ı ebedi.
B) Hem o insanı, hem bütün ahbabını ve akaribini asacak bir darağacı.
C) Karanlıklı bir haps-i münferit ve dipsiz bir kuyu.
D) Bâki bir âleme gitmek ve iman vesikasıyla saadet sarayına girmek için bir terhis tezkeresi.


32) "İnşaallah, bir zaman hapishaneleri tam bir ıslahhane yapmak için bahtiyar müdürler ve memurlar, o Nurları mahpuslara, ekmek ve ilâç gibi tevzi edecekler."
Yukarıdaki paragrafta bahsedilen Nur Risalesi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Asa-yı Musa  B) Zülfikar
C) Meyve Risalesi  D) Ayetü'l Kübra

 

33) Aşağıdakilerden hangisi dünyaya karşı mecazi aşkın, hakiki aşka dönüşmesinin şartlarından biri değildir?
A) Umumi dünyayı hususi dünyası zannetmek.
B) Dünyanın üstündeki zeval ve fena çirkinliğini görüp ondan yüzünü çevirmek.
C) Ayine-i esma-i ilahiye yüzüne bakmak.
D) Mezra-i ahiret yüzüne bakmak.

 

34) Aşağıdakilerden hangisi, etfal ve yavrular âleminde hükmeden Esma-i Hüsna'nın yansımasıdır?
A) Muhsin burcunda Muhyi ismi
B) Şefkat burcunda Rahim ismi
C) Rahman burcunda Rezzak ismi
D) Kerim burcunda Rahman ismi

 

35) "Zemini gayet muntazam ve selametli bir gemi ve zihayatları rızıklarıyla beraber içine doldurmuş, kâinat denizinde çok hikmetler ve menfaatler için seyahatle güneş etrafında gezdirip mevsimlerin mahsûlatını erzak isteyenlere getirir."
Dünya gemisinin kaptanı mahiyetinde olan iki melek aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sevr ve Hut   
B) Münker ve Nekir
C) İsrafil ve Mikail  
D) Kiramen Kâtibin


36) İnsanın nefsine, kalbine ve aklına manevi zevk veren ilahi tecelliler, aşağıdakilerden hangisinde doğru sıralanmıştır? 
A) Rahimiyet-Rahmaniyet-Ehadiyet
B) Hakîmiyet-Rahimiyet-Rahmaniyet
C) Rahmaniyet-Rahimiyet-Hakîmiyet
D) Ehadiyet-Vahdaniye-Rahmaniyet

37) Aşağıdaki seçeneklerden hangisi, İkinci Söz'ün temsilindeki hodbîn adamın bakışıyla görülen bir manzara değildir?
A) Hem hodgâm, hem hodendiş, hem bedbîn olduğundan; bedbînlik cezası olarak, nazarında pek fenâ bir memlekete düşer.
B) Bakar ki, her yerde âciz bîçareler zorba, müthiş adamların ellerinden ve tahribâtlarından vâveylâ ediyorlar.
C) Ve ortalıkta dahi müthiş cenazeleri ve me'yusâne ağlayan yetimleri görür. Vicdânı azab içinde kalır.
D) Bütün memlekette "yaşasınlar" ve "teşekkürler" ile bir terhisât-ı umumiye şenliği görüyor.

 

38) Evet, vâsıta-i rızk-ı helâl, iktidar ve ihtiyar ile olmadığını, belki acz ve zaaf ile olduğunu anlamak için balıklar ile tilkileri, yavrular ile canavarları, ağaçlar ile hayvanları muvâzene etmek kâfidir. (I) Hem, insanın namaz için halk olunduğunu, fıtratı ve cihazât-ı mâneviyesi gösteriyor. (II) Demek, derd-i maîşet için namazını terk eden, o nefere benzer ki, tâlimi ve siperini bırakıp çarşıda dilencilik eder. (III) Fakat namazını kıldıktan sonra, Cenâb-ı Rezzâk-ı Kerîmin matbaha-i rahmetinden tâyinâtını aramak; başkalara bâr olmamak için bizzat gitmek güzeldir, mertliktir. (IV) O dahi bir ibâdettir.
Numaralanmış cümlelerden hangisi, paragrafın ana fikri çerçevesinde bir cümle değildir?
A) I  B) II      C) III                D) IV


39) Aşağıdakilerden hangisi Kur'an'ın insanlığa verdiği terbiye derslerinden biri değildir?
A) En büyük varlıklardan bile korkmaz.
B) Cenneti ibadetlerinin karşılığı olarak görmez.
C) Kendi menfaatini milletinin menfaatleri içinde arar.
D) Fakirliğini ve zayıflığı yalnız Allah'ın karşısında hisseder.


40) "Sizdeki gençlik kat'iyen gidecek. Eğer siz daire-i meşruada kalmazsanız, o gençlik zayi olup başınıza hem dünyada, hem kabirde, hem ahirette kendi lezzetinden çok ziyade belâlar ve elemler getirecek. Eğer terbiye-i İslâmiye ile o gençlik nimetine karşı bir şükür olarak, iffet ve namusluluk ve taatte sarf etseniz, o gençlik manen bâkî kalacak ve ebedî bir gençlik kazanmasına sebep olacak."
Yukarıdaki paragrafa dayanılarak aşağıdaki yargılardan hangisine varılamaz?
A) İffet ve ibadet, gençlik nimetinin şükrüdür.
B) Gençlik ahiretteki belaların ve elemlerin sebebidir.
C) Ancak İslami terbiye ile ebedi gençlik kazanılır.
D) Gençlik geçicidir.


41) İnsanın iki manevi yarasından biri olan "fakr"ın manevi ilacı, aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
A) Şükür ve kanaat
B) Sabır
C) Teslim ve tevekkül
D) İhlâs


42) Gaflete dalıp, dünya hayatını tatlı gören ve ahireti unutan bir insanın durumunu en iyi temsil eden benzetme aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ateşböceği  B) Ağustos böceği
C) Karınca  D) Devekuşu


43) "Öyle ise onlarda tecelli edeni bil, envarını gör ve onlarda tezahür eden esmanın tecelliyatını anla ve müsemmalarını sev ve zevale ve kırılmaya mahkûm olan o cam parçalarından alâkanı kes."
Yukarıdaki paragraf dikkate alındığında "dünya" aşağıdakilerden hangisine benzetilmiştir?
A) Kitab-ı Samedani  B) Mezra
C) Aynalar mecmuası  D) Seyrangah


44) 
I) Tevhid  II) İman
III) Tevekkül  IV) Saadet-i dareyn
V) Teslim
Birbirini gerektiren yukarıdaki hakikatlerin doğru sıralaması aşağıdaki hangi seçenekte verilmiştir?
A) I-II-III-V-IV  B) II-I-V-III-IV
C) IV-III-II-V-I  D) II-I-III-V-IV

45) "Esbabı dest-i kudretin perdesi bilip riayet ederek; esbaba teşebbüs ise, bir nevi dua-i fiilî telâkki ederek; müsebbebatı yalnız Cenab-ı Hak'tan istemek ve neticeleri O'ndan bilmek ve O'na minnettar olmaktan ibarettir."
Yukarıdaki tarifi yapılan hakikat aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevhid
B) İktiran
C) Mana-i harfi
D) Tevekkül

 

46) "Evet, ey insan! Sende iki cihet var: Birisi, icat ve vücut ve hayır ve müspet ve fiil cihetidir. Diğeri, tahrip, adem, şer, nefiy, infial cihetidir. Birinci cihet itibarıyla arıdan, serçeden aşağı; sinekten, örümcekten daha zayıfsın. İkinci cihet itibarıyla dağ, yer, göklerden geçersin. Onların çekindiği ve izhar-ı acz ettikleri bir yükü kaldırırsın. Onlardan daha geniş, daha büyük bir daire alırsın. Çünkü sen, iyilik ve icat ettiğin vakit, yalnız vüs'atin nispetinde, elin ulaşacak derecede, kuvvetin yetişecek mertebede iyilik ve icat edebilirsin. Eğer fenalık ve tahrip etsen, o vakit, fenalığın tecavüz ve tahribin intişar eder."
Bu paragraftan aşağıdaki hükümlerden hangisine ulaşılamaz?
A) İnsanın iyilikte eli çok kısadır.
B) Arı ve serçe, insandan daha üstün varlıklardır.
C) İnsanın fenalıkta eli çok uzundur.
D) İnsan göklerin çekindiği ağır bir yükü kaldırır.


47) "Samed âyinesi olan bâtın-ı kalp ile sanemmisal dünyevî mahbuplara perestiş etmek, o mahbupların nazarında sakildir ve istiskal eder, reddeder. Zira fıtrat, fıtrî ve lâyık olmayan şeyi reddeder, atar"
Bu paragraftan aşağıdaki hükümlerden hangisine ulaşılamaz?
A) Dünyevi sevgililer put gibidir.
B) Dünyevi sevgililerin tapar derecede sevilmesi fıtridir.
C) Kalp, Allah'ın bir aynasıdır.
D) Fıtrat daima doğru söyler.

 


48) "Evet, en ziyade kendine güvenen ve Kur'ân'ın sözlerine karşı kulağını kapayan şu asr-ı hazır ve şu asrın ehl-i kitap insanları, Kur'ân'ın 'Ey ehl-i kitap! (Âl-i İmran Suresi, 64)' hitab-ı mürşidânesine o kadar muhtaçtır ki, güya o hitap, doğrudan doğruya şu asra müteveccihtir."
Yukarıdaki paragraf dikkate alındığında Bediüzzaman Kur'an'ın "Ey ehl-i kitap" hitabını bu çağa bakan yönüyle nasıl yorumlamıştır?
A) Ey ehl-i İslam!
B) Ey Nasarâ ve Yehûd!
C) Ey ehl-i insaniyet!
D) Ey ehl-i mektep!

 


49) "[Ene] eşyanın derecat ve miktarlarını bildiren mizanülhararet ve mizanülhava gibi mizanlar nev'inden bir mizandır ki, Vacibü'l-Vücud'un mutlak ve muhit ve hudutsuz sıfâtını bildiren bir mizandır."
Yukarıdaki paragrafta "ene"ye hangi kinai anlam yüklenmiştir?
A) Mana-i harfi
B) Ayinemisal
C) Alet-i inkişaf
D) Vahid-i kıyasi

50) "Bir zaman, Eskişehir hapishanesinin penceresinde, bir Cumhuriyet Bayramında oturmuştum. Karşısındaki lise mektebinin büyük kızları, onun avlusunda gülerek raks ediyorlardı. Birden, manevî bir sinema ile elli sene sonraki vaziyetleri bana göründü. Ve gördüm ki, o elli altmış kızlardan ve talebelerden kırk ellisi, kabirde toprak oluyorlar, azap çekiyorlar. Ve on tanesi, yetmiş seksen yaşında, çirkinleşmiş, gençliğinde iffetini muhafaza etmediğinden, sevmek beklediği nazarlardan nefret görüyorlar. Kat'î müşahede ettim, onların o acınacak hâllerine ağladım. Hapishanedeki bir kısım arkadaşlar ağladığımı işittiler. Geldiler, sordular; ben dedim: Şimdi beni kendi hâlime bırakınız, gidiniz."
Yukarıdaki paragraftan çıkarılması gereken en önemli ders aşağıdaki seçeneklerde hangisinde belirtilmiştir?
A) Gençliği iffetli bir şekilde yaşamanın önemi.
B) Manevi bir sinema ile geleceğin seyredilebileceği.
C) Resmi bayramlarda gülerek raks etmenin yanlışlığı.
D) Başkalarının acınacak hallerini de dert edinmenin önemi.

CEVAP ANAHTARI

 
1-C
2-A
3-D
4-B
5-A
6-C
7-D
8-A
9-D
10-B
11-C
12-A
13-B
14-C
15-D
16-C
17-B
18-B
19-A
20-D
21-C
22-A
23-D
24-A
25-C
26-B
27-C
28-A
29-D
30-B
31-D
32-C
33-A
34-B
35-A
36-C
37-D
38-A
39-C
40-B
41-A
42-D
43-C
44-B
45-D
46-B
47-B
48-D
49-C
50-A
 
 
MEKTUBAT 2011 BİLGİ YARIŞMASI ELEME SORULARI
 
 

1)  “Hakaik-ı imaniyeden bir meselenin inkişafını, binler ezvak ve mevacid ve keramata tercih ederim” sözü kime aittir?
A) Bediüzzaman Said Nursi
B) Abdülkadir Geylani
C) Şah-ı Nakşibend
D) Mevlana Celaleddin-i Rumi
E) İmam-ı Rabbani


2) Hz. Âdem’in (a.s.) Cennetten çıkarılmasının hikmeti nedir?
A) Zelledir (Yasak ağaçtan yemek günahıdır).
B) Şeytandan korunmaktır.
C) Meleklerin haklı itirazlarıdır.
D) Görevlendirilmedir, tavziftir.
E) Dünyaya gönderilecek insanlara hakkı tebliğ etmektir.


3) Bediüzzaman Said Nursi’nin sıkıntılar, musibetler ve felaketler karşısında en çok tekrar ettiği söz aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hasbünallah
B) Hasbiyallah
C) Sübhanallah
D) Allahuekber
E) Elhamdülillah
4) Peygamber Efendimiz’in (a.s.m.) Hz. Zeyneb’i (r.a.) nikâhlamasındaki en büyük etken nedir?
A) Hz. Zeyneb’in (r.a.) çok zeki olması.
B) Hz. Zeyneb’in (r.a.) kırılan gönlünü kazanmak.
C) Kaderin hükmü.
D) Töre baskısı.
E) Hz. Zeyneb’in (r.a.) gençliği ve güzelliği.


5) “Eğer bütün eşya bir tek zata isnat edilse, vücup derecesinde bir suhulet, bir kolaylık peyda eder.”
Yukarıdaki ifadeye göre,  aşağıdaki sonuçlardan hangisine ulaşılamaz?
A) Bir subay çok askerleri tek bir emirle toplar.
B) Eşyanın yönetimi müteaddit Sanilere isnat edilemez.
C) Sani-i Kadir pek az bir güçle çok işleri görür.
D) Vahid-i Ehad pek küçük bir şeyle pek büyük vazifeleri yapar.
E) Güneş ve diğer yıldızlar sonsuz bir süratle sonsuz bir mesafeyi dolaşırlar.


6) Nâsihlerin, duyguların kullanımına ilişkin nasihatlarını daha etkili yapmaları için aşağıdaki tavsiyelerden hangisi daha etkili olur?
A) Hırs gibi, olumsuz duygular bastırılmalıdır.
B) Adavet etmek ve inat göstermek gibi duyguları örtbas etmek gerekir.
C) Dünya gibi fani şeyleri sevme gibi yanlışlıkları işlememek için içe kapanılmalıdır.
D) Duyguların, olumsuzdan olumluya doğru mecraları değiştirilmelidir.
E) Fıtratı değiştirmek için azimli ve iradeli olunmalıdır.


7) “Tavus kuşunun yüz yumurtası bulunsa, yumurta itibariyle beş yüz kuruş eder. Fakat o yüz yumurta üstünde tavus oturtulsa; sekseni bozulsa, yirmisi tavus kuşu olsa, , denilebilir mi ki, ‘Çok zarar oldu, bu muamele şer oldu, bu kuluçkaya kapanmak çirkin oldu, şer oldu?’ Hayır, öyle değil, belki hayırdır. Çünkü o tavus milleti ve o yumurta taifesi, dört yüz kuruş fiyatında bulunan seksen yumurtayı kaybedip, seksen lira kıymetinde yirmi tavus kuşu kazandı.”
Temsildeki manadan hareketle, aşağıdaki sonuçlardan hangisine ulaşabiliriz?
A) 20/80 oranı (kuralı) doğru düşünme rakamı olarak kullanılır.
B) Popülizm önemsenmelidir, çünkü sosyal olayların değerlendirilmesinde önemli bir etkendir.
C) Ürün-zaman ilişkisine göre insanlar daha fazla ürüne kısa bir sürede ulaşmayı amaçlar. 
D) Sayıca çok olmak önemsenmelidir. Çünkü insanı motive etme özelliğine sahiptir.
E) Nitelik nicelikten daima üstündür.

8) Risale-i Nur’da “İmam-ı Mübin” çeşitli yönleriyle açıklanmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu açıklamalara uygun bir ifade değildir?
A) Her şeyin vücud-u zahirisinden ziyade aslına, nesline ve köklerine bakar.
B) Mazi ve müstakbelin ve âlem-i gaybın etrafında dal budak salan yaratılış ağacının bir programıdır.
C) İlim ve emr-i ilahinin bir nevine bir unvandır.
D) Kader-i ilahinin bir defteridir.
E) Âlem-i gaybdan ziyade âlem-i şehadete bakar.

9) “Bizim hâlimiz şimşekler gibidir, bazen görür, bazen saklanır. Bazı vakit olur ki, en yüksek mevkide oturup her tarafı görürüz gibi oluruz, bazı vakitte de ayağımızın üstünü göremiyoruz.”
Yukarıdaki sözü kim söylemiştir?
A) Hz. Yakup (a.s.)  B) Hz. Yusuf (a.s.)
C) Hz. Ömer (r.a.)  D) Hz. Ali (r.a.) 
E) Bediüzzaman Said Nursi (r.a.)

10) Cemel vakasının yorumu aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
A) Hz. Peygamber’e (a.s.m.) yakın olanların inisiyatif kullanma mücadelesidir.
B) Hilafet ve saltanatın mücadelesidir.
C) Adalet-i mahza ile adalet-i izafiyenin mücadelesidir.
D) Irkçılık ile ümmetçiliğin mücadelesidir.
E) Ehl-i Beytin saltanat sistemine engel olma mücadelesidir.


11) Aşağıdakilerden hangisi ahirzamanda rahmet-i ilahiyenin semasından zuhur edecek İseviliğin özelliklerinden biri değildir?
A) Hâl-i hazır Hıristiyanlık dini tasaffi edecek, hurafelerden sıyrılacaktır.
B) İsevilik, hakaik-ı İslamiye ile birleşecektir.
C) İsevilik, Kur’an’a iktida edecektir.
D) İsevilik şahs-ı manevisi metbu, İslamiyet tabi makamında olacaktır.
E) Din-i hak, iltihak neticesinde kuvvet bulacaktır.


12)
 I. Yalancı cenneti, medeniyetin cazibedar lehviyatı ve fantaziyeleridir.
 II. Merkebi tren gibi bir vasıtadır.
 III. Ehl-i sefahat ve dalalete yalancı bir Cennet yaşatır.
 IV. Şahs-ı surisi insan gibidir.
Yukarıda özellikleri verilen şahıs/unvan aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nemrut
B) Deccal
C) Mehdi
D) Mesih
E) Firavun


13) Bediüzzaman Said Nursi’ye tarikatçılık ithamı altında şeyh demelerine karşılık, o kendisini hangi sıfat ile vasıflandırmıştır?
A) Hoca
B) Mehdi
C) Müceddit
D) Âlim
E) Mürşit


14) On Yedinci Mektub’un konusu nedir?
A) Şefkat tokatları.
B) Çocuk taziyenamesi.
C) Hayat mertebeleri.
D) Ehl-i beytin başına gelen hadiseler.
E) Vesvesenin hakikati.

 

15)
I. “Allah’a tevekkül ettik.” (Hud Suresi, 56)
II. “Ben işimi Allah’a havale ediyorum.” (Mü’min Suresi, 44)
III. “Ben nefsimi temize çıkarmam.” (Yusuf Suresi, 53)
IV. “Allah bir kimseye gücünün yettiğinden başka sorumluluk yüklemez.” (Bakara Suresi, 286)
V. “Rabbinin nimetini şükranla an.” (Duha Suresi, 11)
Bediüzzaman, kendisine verilen ikramlar ve ihsanları anlatırken yukarıdaki hangi ayeti ölçü kabul ederek zikretmiştir?
A) I
B) II
C) III
D) IV
E) V

16) “Zilletle içilen âb-ı hayat, tıpkı Cehennem gibidir. İzzetle Cehennem ise, benim için iftihar ettiğim bir menzildir.” Sözünü kim söylemiştir?
A) Antere
B) Tevfik Fikret
C) Namık Kemal
D) Enver Paşa
E) Said Nursi


17) Kimler, “La mevcude illa hu” (Ondan başka hiçbir varlık yoktur)  derler?
A) Ashab-ı Güzin
B) Ehl-i Vahdetü’ş Şuhud
C) Ehl-i Vahdetü’l Vücud
D) Asfiya-i Müçtehidin
E) Eimme-i Ehl-i Beyt

 

18) Beniisrail ulemasından Abdullah ibn-i Selam ile Kabu’l Ahbar, Peygamberimiz’in (a.s.m.) Tevrat’taki hangi ismini gördükten sonra Müslüman olmuşlardır?
A) Faraklit
B) Müşaffah
C) Mazmaz
D) Mütevekkil
E) Sahibü’l-Tac

 

19) Yed-i beyza mu’cizesi hangi peygambere ait bir peygamberlik delilidir?
A) Hz. Muhammed (a.s.m.)
B) Hz. İsa (a.s.)
C) Hz. Davud (a.s.)
D) Hz. Musa (a.s.)
E) Hz. Süleyman (a.s.)


20) Peygamber Efendimiz’in (a.s.m.) bedduasını alan Ebu Leheb’in oğlu Utbe’nin sonu ne olmuştur?
A) Mekke toplumundan dışlanmıştır.
B) Bir arslan onu parçalamıştır.
C) Taun hastalığından ölmüştür.
D) Uhud Savaşı’nda öldürülmüştür.
E) Düşmanları tarafından zehirlenmiştir.

 

21) Emeviler zamanında Mekke’de hilafetini ilan ederek çok müsademe eden, nihayetinde Haccac-ı Zalim tarafından şehid edilen meşhur Sahabe kimdir?
A) Abdullah ibn-i Zübeyr
B) Abdullah ibn-i Abbas
C) Zübeyir ibn-i Avvam
D) Abdullah ibn-i Cahş
E) Abdullah ibn-i Amr İbnü’l-As

 

22) Nübüvvetten önce Peygamber Efendimiz’le (a.s.m.) Arafat dağının civarına giden Ebu Talib: “Ben susadım” demiştir. Resul-i Ekrem (a.s.) ise ayağını yere vurmuş ve su çıkmıştır. Bu hadise Peygamber Efendimiz’in (a.s.m.) hangi özelliğini yansıtır?
A) Nübüvvet-i Ahmediye (a.s.m.)
B) Mu’cizat-ı Ahmediye (a.s.m.)
C) Maharet-i Ahmediye (a.s.m.)
D) Şefkat-i Ahmediye (a.s.m.)
E) Keramet-i Ahmediye (a.s.m.)

23) Peygamber Efendimiz’in (a.s.m.) bir avuç toprak ve küçük taşları alıp “şaheti’l-vücuh, şaheti’l-vücuh” (Yüzleri kara olası) diyerek küffar ordusunun yüzlerine attığı savaşlar aşağıdaki hangi seçenekte bulunmaktadır?
A) Gazve-i Bedir ve Uhud
B) Gazve-i Hendek ve Huneyn
C) Gazve-i Huneyn ve Uhud
D) Mekke’nin fethi ve Mûte
E) Gazve-i Bedir ve Huneyn

 

24) Peygamber Efendimiz (a.s.m.) Sahabeden Ebu Katade’ye (r.a.) hangi konuda dua ederek onun bu dua ile şöhret bulmasını sağlamıştır?
A) Duasının kabul edilmesi.
B) Açlık elemini çekmemesi.
C) Genç kalması.
D) Soğuk ve sıcağın elemini çekmemesi.
E) Ağzındaki dişlerinin çürümemesi.

 

25) Aşağıdakilerden hangisi Peygamber Efendimiz’in (a.s.m.) mukaddes kitaplarda zikredilen isim ve ünvanlarından biri değildir?
A) Mukimü’s-Sünne
B) Muhammedü’n-Nebî
C) Nebiyyü’l-Haram
D) El-Hatemü’l-Hatem
E) Sahibü’t-Tac

 

26) Aşağıdaki hangi terim veya kavramın karşısına ifade ettiği mana doğru olarak yazılmıştır?
A) Kâhin: İslamiyetten önce Allah’a inananlar.
B) Hımyata: Peygamberimiz’in (a.s.m.) İncil’deki ismi.
C) İbrani: Dindar Hıristiyanlar.
D) Hatif: Sesi işitildiği halde görülmeyen, gayptan haber veren cin.
E) Necaşi: Peygamber Efendimiz’in (a.s.m.) mektubunu parçalayan kral.

 

27) Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde, irhasat denilen Peygamber Efendimiz’in (a.s.m.) nübüvvetinden önce zuhura gelen harikulade mu’cizattan biri yazılmıştır?
A) Oturduğu kuru yerin birden yeşillenmesi.
B) Parmaklarından suyun bereketle akması.
C) Az taamdan çokların yemesi.
D) Ağaç ve taşların konuşması.
E) Cenazelerin konuşması.

 

28) Peygamber mu’cizeleri dönemlerinde en fazla rağbet gören şeyler türünden gelmiştir. Mesela Hz. İsa (a.s.) zamanında tıp ilmi revaçta olduğundan mu’cizelerinin büyük bir kısmı o cinsten gelmiştir. Peygamber Efendimiz’in (a.s.m.) yaşadığı dönem incelendiğinde, aşağıdakilerden hangisinin revaçta olduğu söylenemez?
A) Kâhinlik ve gaibden haber vermek.
B) Şiir ve hitabet.
C) Sihir.
D) Belagat ve fesahat.
E) Hadisat-ı maziyeyi ve vakıat-ı kevniyeyi bilmek.

 


29) Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim’in tanımlarından ve tariflerinden biri değildir?
A) Künuz-u Esma-i İlahiyenin keşşafı.
B) Kitab-ı kebir-i kâinatın tercüme-i ezeliyesi.
C) Âlem-i gaybda âlem-i şehadetin lisanı.
D) Avalim-i uhreviyenin haritası.
E) Sutur-u hadisatın altında muzmer hakaikın miftahı.


30) “Hem madem nev-i beşerde nübüvvet vardır. Ve yüz binler zat, nübüvvet dâvâ edip mu’cize gösterenler gelip geçmişler. Elbette, umumun fevkinde bir katiyetle, nübüvvet-i Ahmediye (a.s.m.) sabittir.”
Aşağıdakilerden hangisi bu yargıyı en iyi bir biçimde delillendirir?
A) Eski peygamberlerin dinlerindeki temel iman esaslarını daha açık, anlaşılır ve detaylı bir şekilde izah etmesi.
B) Umum resullere nebi dedirtip risaletlerine sebep olan her ne vasıf varsa daha mükemmel ve kapsamlı bir surette kendisinde bulunması.
C) Nübüvvet-i Ahmediye’nin (a.s.m.) bütün insanlara hitap edecek bir tarzda kuşatıcı olması.
D) Eski peygamberlerin tahrif olan dinlerini tashih etmesi.
E) Bütün kâinatla alakadar mu’cizeler göstermesi.


31)  “O zat ümmi olmasıyla beraber on üç asır evvel öyle bir şeriat getirmiş ki biz Avrupalılar iki bin sene sonra onun kıymetine ve hakikatine yetişsek en mesud, en saadetli oluruz”
Avrupa’da 1927 senesinde gerçekleşen bir Hukuk Kongresinde, Peygamber Efendimiz (a.s.m.) hakkında yukarıdaki tespitleri yapan meşhur filozof kimdir?
A) Shebol
B) Bernard Shaw
C) Goethe
D) Prens Bismark
E) Carlyle

 

32) Hz. Muhammed’in (a.s.m.) Miraca çıkışıyla vardığı son nokta ve bütün mahlûkatı arkasına alıp Allah’a muhatap olduğu son makam aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sidre-i Münteha
B) Arş-ı Azam
C) Makam-ı Mahmud
D) Kab-ı Kavseyn
E) Beyt-i Mamur


33) Aşağıdakilerden hangisi “hamse-i âl-i aba”yı tam olarak ifade eder?
A) Hz. Ali (r.a.), Hz. Fatıma (r.a.), Hz. Hüseyin (r.a.), Hz. Hasan (r.a.)
B) Hz. Ali (r.a.), Hz. Fatıma (r.a.), Hz. Hüseyin (r.a.), Hz. Hasan (r.a.), Hz. Ayşe (r.a.)
C) Hz. Ali (r.a.), Hz. Fatıma (r.a.), Hz. Hüseyin (r.a.), Hz. Hasan (r.a.), Hz. Ebu Bekir (r.a.)
D) Hz. Ali (r.a.), Hz. Fatıma (r.a.), Hz. Hüseyin (r.a.), Hz. Hasan (r.a.), Hz. Zeyd (r.a.)
E) Hz. Muhammed (a.s.m.), Hz. Ali (r.a.), Hz. Fatıma (r.a.), Hz. Hüseyin (r.a.), Hz. Hasan (r.a.)


34) “Âl-i Beytimden, herkesten evvel vefat edip bana iltihak edeceksin” hadisine mazhar olan zat aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hz. Ayşe (r.a.)
B) Hz. Fatıma (r.a.)
C) Hz. Ali (r.a.)
D) Hz. Hasan (r.a.)
E) Hz. Hüseyin (r.a.)
35) Peygamberimiz’in (a.s.m.) gönderdiği mektubu yırtarak bedduasına mazhar olan Fars padişahı kimdir?
A) Efresyab
B) Perviz
C) Cemşid
D) Kisra
E) Feridun

 

36) Dua-i Nebeviye ait aşağıdaki misallerden hangisi nitelik yönüyle diğerlerinden farklıdır?
A) Peygamberimiz’in (a.s.m.) duasıyla kısır keçilerin süt vermesi.
B) Kıtlığın ortadan kalkması.
C) Ağaçların Peygamberimiz’in (a.s.m.) yanına gelmeleri.
D) Kuraklık zamanlarında yağmur duası neticesinde yağmurun yağması.
E) Suyu kesilen kuyuların su vermeye başlaması.

 

37) Semavi kitapların ve suhufların Peygamber Efendimizden (a.s.m.) bahsetmeleri aşağıdaki seçeneklerden hangisinin delili olamaz?
A) Bütün dinler özü itibariyle tevhid dinidir. 
B) Diğer semavi kitaplar tahrif edilmiştir.    
C) Peygamberimiz (a.s.m.) bütün peygamberlerin üstadıdır.
D) Hz. Muhammed (a.s.m.) son peygamberdir.
E) İslamiyet bütün insanlığa inmiştir.


38) Meşhur Câhız’ın “Muaraza-i bilhuruf mümkün olmadı, muharebe-i bissüyufa mecbur oldular” ifadesi,  Kur’an-ı Kerim’in hangi özelliğinin bir delilidir?
A) Kur’an-ı Kerim’in fesahati
B) Kur’an-ı Kerim’in camiiyeti
C) Ku’ran-ı Kerim’in gayptan haber vermesi
D) Kur’an’a nazire getirilemeyeceği
E) Kur’an’ın cazibesi


39) Aşağıdakilerden hangisi “Şu Mirac-ı Azim ne için Muhammed-i Arabî Aleyhissalatü Vesselama mahsustur?” sorusunun cevabı olamaz?
A) Ümmi olduğu halde kendisine Kur’an-ı Kerim verilmiştir. 
B) İnsanlar içinde güzel ahlakın en yüksek ve mükemmel derecesine sahiptir.
C) Kulluğun en parlak mertebesindedir.
D) Sani-i Âlemi en yüksek seda ile tanıtan ve dellallık edendir.
E) Tevhid mertebelerini en yüksek derecede ilan edendir.


40) Allah’ın, her şeye lâyık bir şekil ve suret vermesi, aşağıdaki hakikatlerden hangisinin yansımasıdır?
A) Hallakıyet
B) Fettahiyet
C) Faaliyet
D) Vehhabiyet
E) Rahmaniyet


41) Malikü’l Mülk olan Allah mülkünü, birbiri içinde daireler şeklinde inşa etmiştir. Her bir daireyi tarla hükmüne getirip sürekli mahsulât almaktadır. Allah’ın en fazla ektiği, biçtiği ve mahsulât aldığı en geniş daire aşağıdakilerden hangisidir?
A) Zerrat âlemi
B) Zemin yüzü
C) Cevv-i hava
D) Semavat
E) Manzume-i Şemsiye
42) “Yâ İlâhenâ! Rabbimiz Sensin. Çünkü biz abdiz. Nefsimizin terbiyesinden âciziz. Demek bizi terbiye eden Sensin.”
Yukarıdaki münacat kimin üslubudur?
A) Şah-ı Nakşibendî
B) Abdülkadir-i Geylanî
C) Hz. Ali
D) Hz. Muhammed
E) Veysel Karanî


43) Bir kalpte gerçek manada adavet bulunursa, muhabbet duygusu hangi surete dönüşür?
A) Tekemmül                              B) Hased
C) Tasannu                                   D) Kin
E) Riya


44) “İmanı elde eden ruh-u beşer, mânisiz, müdahalesiz, hailsiz, mümanaatsız, her hâlinde, her arzusunda, her anda, her yerde o ezel ve ebed ve hazain-i rahmet maliki ve defain-i saadet sahibi olan Cemîl-i Zülcelâl, Kadîr-i Zülkemal’in huzuruna girip hacatını arz edebilir. Ve rahmetini bulup kudretine istinat ederek kemal-i ferah ve süruru kazanabilir.”
Yukarıdaki paragraftaki müjdeyi hangi tevhid kelimesi ders vermektedir?
A) Vahdehu
B) La şerike leh
C) Lehül mülk
D) Lehül hamd
E) La ilahe illallah


45) Uhuvvet Risalesi’ne göre, aşağıdaki seçeneklerden hangisi hayat-ı şahsiye nazarında zulüm olan düsturlardan biridir?
A) Her söylediğin hak olsun.
B) Adavet etmek istersen, kalbindeki adavete adavet et.
C) Eğer hasmını mağlup etmek istersen, fenalığına karşı iyilikle mukabele et.
D) Yalnız hak benim mesleğimdir.
E) En ziyade sana zarar veren nefs-i emmarene ve heva-i nefsine adavet et, ıslahına çalış.


46) Uhuvvet Risalesi’nin Beşinci Vecih’inde beyan edilen “Ümmetimin ihtilafı rahmettir” hadisinden, aşağıdaki seçeneklerde bulunan hangi mana çıkarılamaz?
A) Hadisteki ihtilaf müsbet ihtilaftır.
B) Başkasının tekmil ve ıslahına çalışılmalıdır.
C) Menfi ihtilafta da rahmet vardır.
D) Birbiriyle boğuşanlar, müsbet hareket edemezler.
E) Garazkarane, adavetkarane, birbirinin tahribine çalışmak merduttur.


47) “Ben tok olduktan sonra, başkası açlıktan ölse bana ne?” anlayışını besleyen şey aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cereyan-ı riba
B) Terk-i zekât
C) Hırs-ı hayat
D) Endişe-i istikbal
E) Derd-i maişet


48) Kur’an “Sizden biri ölü kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı? (Hücurat Suresi, 12)” ayetiyle gıybeti altı mertebe şiddetle zecreder.
“Kardeşinin” kelimesiyle şiddetle zecredilen gıybet mertebesi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Rikkat-i cinsiye
B) İnsaniyet
C) Fıtrat
D) Kalb
E) Akıl
49) Sahabeye “radıyallahüanh” denildiği gibi, veraset-i nübüvvet denilen velayet-i kübrada bulunan ve makam-ı rızaya yetişen zatlara da bu unvan verilir. Bu hakikate göre, “radıyallahü anh” duası, aşağıdaki hangi büyük insan için kullanılmaz?
A) İmam-ı Ali  B) İmam-ı Şafi
C) Şah-ı Geylani  D) İmam-ı Rabbani
E) Muhyiddin-i Arabî


50) “Allah dilediğini yapar. (İbrahim Suresi, 27)” ve “Ve dilediğine hükmeder. (Maide Suresi, 1)” ayetlerinin hakikatleri hangi risalede tefsir edilmiştir?
A) 18. Mektub  B) 20. Mektub
C) 24. Mektub  D) 29. Mektub
E) 30. Mektub


51) “Ticaretli bir şükran” ve “nimete güzel ve menfaatli bir ihtiram” olarak tarif edilen hakikatler aşağıdakilerden hangisidir?
A) Besmele ve zikir B) Zekât ve sadaka
C) Namaz ve ibadet D) İktisat ve kanaat
E) Hamd ve şükür


52) Dünyanın ve eşyanın üç yüzü vardır. Aşağıdakilerden hangisi üçüncü yüzün özelliklerinden biri değildir?
A) Ehl-i şuurun ticaretgâhı.
B) Ehl-i hevesatın maşukası.
C) Vazifedarların meydan-ı imtihanı.
D) Âlem-i bekanın tarlası.
E) Fena ve zeval damgaları.

 

53) “Esbabın içtimaı, müsebbebin icadına bir duadır. Yani, esbap bir vaziyet alır ki, o vaziyet, bir lisan-ı hâl hükmüne geçer ve müsebbebi Kadîr-i Zülcelâl’den dua eder, isterler.”
Paragrafta tarif edilen dua türü aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yazılmıştır?
A) İhtiyaç lisanıyla dua B) Iztırar lisanıyla dua
C) İstidat lisanıyla dua D) Kavli dua
E) Fiili dua


54) “Kudret-i ilahiyeye nispeten en büyük şey en küçük şey kadar kolaydır. Bir nev’in umum efradıyla icadı, bir fert kadar külfetsiz ve rahattır. Cenneti halketmek, bir bahar kadar kolaydır.”
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi, yukarıdaki paragrafı izah ve ispat eden altı sırdan biri değildir?
A) Tecerrüd sırrı  B) Nuraniyet sırrı
C) Hudus sırrı  D) Şeffafiyet sırrı
E) İntizam sırrı


55)  “Birlik usulüyle, bir merkezde, bir elden, bir kanunla olan işler, gayet derecede kolaylık veriyor. Müteaddit merkezlere, müteaddit kanuna, müteaddit ellere dağılsa, müşkülât peydâ eder. Meselâ, nasıl ki bir ordunun bütün neferatının bir merkezden, bir kanunla, bir kumandan-ı âzam emriyle esasat-ı teçhiziyeleri yapılsa, birtek nefer kadar kolay olur. Eğer ayrı ayrı fabrikalarda, ayrı ayrı merkezlerde teçhizatları yapılsa, bir ordunun teçhizine lâzım olan bütün askerî fabrikalar, birtek neferin teçhizatı için lâzım gelir.” 
Yukarıdaki paragrafta tevhid hakikatinin hangi sırrı açıklanmıştır?
A) Yüsr-ü vahdet
B) İmdad-ı vahidiyet
C) Tecelli-i ehadiyet
D) Vücub ile tecerrüd
E) Adem-i tahayyüz ile adem-i tecezzî
56) Kâinatın vücuda gelmesinde Vâhid-i Ehad’i kabul etmeyip, hem kendini, hem kâinatın vücudunu inkâr eden düşünce sahiplerine ne ad verilir?
A) Tabiiyyun  B) İşrakiyyun
C) Meşaiyyun  D) Bektaşi
E) Sofestai


57) Bediüzzaman’ın “Cenab-ı Hak bu âdeti ebede kadar devam ettirsin” dediği ve müellifine dua ettiği “Mevlid-i Nebevi” kime aittir?
A) Mevlana  B) Evliya Çelebi
C) Süleyman Çelebi D) Yunus Emre
E) Niyazi Mısri


58) Bazen kesin olacak işler için dua edilir. Mesela hüsuf ve küsuf namazındaki dua gibi. Bazen hiç olmayacak şeyler için dua edilir. Aşağıdakilerden hangisi bunun esas sebebidir?
A) Duada abdin aczini ve fakrını mahlûkata ilan etmesi.
B) Duaların ahiret için kabul olunacağının kesin olarak bilinmesi.
C) Ne olursa olsun duanın neticesinin bilinmemesi.
D) Bütün duaların faydasının sadece ahirete bakması.
E) Zahiri maksatların o duanın ve ibadet-i duaiyenin vakitleri olması.

 

59) Aşağıdakilerden hangisi hırsın neticelerinden biri değildir?
A) Haram helal demeyip her malı kabul etmek.
B) Tertib-i eşyada teenni ile hareket etmek.
C) Erkan-ı imaniyenin mühim bir rüknü olan zekâtı terk etmek.
D) Hayat-ı uhreviyeye lazım çok şeyleri feda etmek.
E) Menfaati için her zilleti irtikab etmek.

 

60) Aşağıdakilerden hangisi “Kur’an’ı bitarafane muhakeme”nin özelliklerinden değildir?
A) İki taraf ortasında bir vaziyettir.
B) Muvakkaten bir dinsizliktir.
C) Batılı iltizamdır.
D) Batıla tarafgirliktir.
E) Taraf-ı muhalifi iltizamdır.

 

61) “Nasıl ki Peygamberimiz (a.s.m.), mu’cizâtından ve hasâisinden başka, ef’al ve ahval ve etvârında beşeriyette kalıp, beşer gibi âdet-i İlâhiyeye ve evâmir-i tekviniyesine münkad ve mutî olmuş. O da soğuk çeker, elem çeker ve hâkezâ... Herbir ahval ve etvârında harikulâde bir vaziyet verilmemiş -tâ ki ümmetine ef’âliyle imam olsun, etvârıyla rehber olsun, umum harekâtıyla ders versin. Eğer her etvârında harikulâde olsaydı, bizzat her cihetçe imam olamazdı, herkese mürşid-i mutlak olamazdı, bütün ahvâliyle rahmeten li’l-âlemîn olamazdı.”
 Yukarıdaki paragrafın ana fikri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Peygamberimiz (a.s.m.) ömrünün sonuna kadar her haliyle tebliğde bulunmuştur.
B) Peygamberimiz (a.s.m.) hayatı boyunca çok sıkıntılar çekmiştir.
C) Peygamberimiz (a.s.m.) mu’cizâtından ve hasâisinden başka, ef’al ve ahval ve etvârında beşeriyette kalmış ta ki ümmetine hakiki imam olabilsin.
D) Peygamberimiz (a.s.m.) arasıra harikulade hallere mazhar olmuştur.
E) Peygamberimiz’in (a.s.m.) sıkıntı çekmesi de ümmet için önemli bir irşat vesilesidir.
62) “... Menfidir, şeâmetlidir, zararlıdır. Başkasını yutmakla beslenir, diğerlerine adâvetle devam eder, müteyakkız davranır.”
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi menfi milliyetin yukarıda verilen özelliklerinin bir sonucudur?
A) Haset ve gıybet
B) Muhasamet ve keşmekeşe
C) Adalet ve uhuvvet
D) Milli birlik ve bütünlük
E) Tevazu ve fazilet

 

63)  “Sizi taife taife, millet millet, kabile kabile yaratmışım, tâ birbirinizi tanımalısınız ve birbirinizdeki hayat-ı içtimaiyeye ait münasebetlerinizi bilesiniz, birbirinize muavenet edesiniz. Yoksa sizi kabile kabile yaptım ki, yekdiğerinize karşı inkârla yabanî bakasınız, husumet ve adâvet edesiniz değildir.”                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
Yukarıda verilen ayet-i kerimede hangi iki düstur vurgulanmıştır?                                                        
A) Teanuk – tecavüp
B) Tevazu – tebeyyün
C) Temyiz – tefrik
D) Tearüf – teavün
E) Tefani – tesanüd

 

64) 26. Mektub’un 2. Mebhası’nda geçen, “mehazın kudsiyeti, çok bürhanlar kuvvetinde tesirat gösteriyor, onunla ahkâmı umuma kabul ettiriyor.” ifadesindeki “mehaz” kelimesi ile aşağıdakilerden hangisi kastedilmektedir?
A) Hz. Muhammed (a.s.m.)
B) Kur’an-ı Hakîm
C) İslamın şartları
D) Risale-i Nur
E) Hadis-i kudsi

 

65) “Bazen olur ki, nefs-i levvame, ya emmareye veya mutmainneye inkılâp eder, fakat silâhlarını ve cihâzâtını âsâba devreder. Âsab ve damarlar ise, o vazifeyi âhir ömre kadar görür.”
Yukarıdaki paragrafı aslına dönüştürmek için yapılması gereken düzeltme aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yazılmıştır?
A) “nefs-i levvame” yerine “nefs-i emmare”  ve “emmareye” yerine “levvameye” yazılmalıdır.
B) “nefs-i levvame” yerine “nefs-i mutmainne”  ve “mutmainneye” yerine “levvameye” yazılmalıdır.
C) “mutmainneye” ile “emmareye” kelimelerini yer değiştirmelidir.
D) “emmareye” kelimesinin yerine “asaba” yazılmalıdır.
E) “ve cihazatını” ve “ve damarlar” kelimeleri silinmelidir.

 

66) “(I) Asya’da uyanan akvam, fikr-i milliyete sarılıp, aynen Avrupa’yı her cihetle taklit ederek, hattâ çok mukaddesatları o yolda feda ederek hareket ediyorlar. (II) Hâlbuki her milletin kamet-i kıymeti başka bir elbise ister. (III) Bir cins kumaş bile olsa, tarzı ayrı ayrı olmak lâzım gelir. (IV) Her zamanın bir ilcaatı vardır. (V) Bir ihtiyar hocaya tango bir kadın libası giydirilmediği gibi, körü körüne taklit dahi çok defa maskaralık olur.”
Yukarıda numaralı cümlelerden hangisi paragrafın anafikriyle bağdaşmayan bir cümledir?
A) I  B) II
C) III  D) IV
E) V

67) “Hem ne vakit ehl-i İslâm dine ciddî sahip olmuşlarsa, o zamana nispeten yüksek terakki etmişler.”
26. Mektub’ta, yukarıdaki iddiaya delil olarak aşağıdaki devletlerden hangisi gösterilmiştir?
A) Osmanlı İmparatorluğu
B) Anadolu Selçuklu Devleti
C) Endülüs Emevi Devleti
D) Abbasiler
E) Fatımiler

 

68) “İslâmiyete hâdim olmalı, kale olmalı, zırhı olmalı; yerine geçmemeli.”
Yukarıdaki paragrafta bahsedilen hakikat aşağıdakilerden hangisidir?
A) Müsbet fikr-i milliyet
B) Hikmet-i felsefe
C) Nefs-i emmare
D) Hamiyet-i hükümet
E) Rabıta-ı insaniye

 

69) “Allah’ı bilmek, varlığını bilmenin gayrıdır.” tarihi sözünü kim kime karşı söylemiştir?
A) Muhyiddin-i Arabî, Fahreddin-i Razi’ye
B) Şems-i Tebrizi, Mevlana’ya
C) Abdülkadir Geylani, İbn-i Teymiye’ye
D) İmam-ı Azam, İmam-ı Malik’e
E) İmam-ı Gazali, İbn-i Sina’ya
70) “İnsanda madem nefis, hevâ ve vehim ve şeytan hükmediyorlar; çok vakit imanını rencide etmek için, gafletinden istifade ederek, çok hileleri ederler, şüphe ve vesveselerle imân nurunu kaparlar.”
Yukarıdaki cümlede geçen menfi neticeleri ortadan kaldırmak için Peygamberimiz’in (a.s.m.) tavsiye ettiği en keskin çözüm nedir?
A) Namazın vaktinde ve tadil-i erkânla kılınması.
B) Hizmet-i diniyede devam edilmesi.
C) Şeytanın şerrinden her an Allah’a sığınılması.
D) İmanın “Lâ ilâhe illâllah” ile yenilenmesi.
E) Şerrin yaratılışın Allah’tan olduğunun bilinmesi.


 

71) “O doğrudan doğruya, mahiyet-i insaniyedeki lâtife-i Rabbâniye, âlem-i şehadetle bağlanan ve o âlemde dolaşan duyguların kapanmasıyla ve durmasıyla âlem-i gayba karşı bir münasebet bulur, bir menfez açar. O menfezle, vukua gelmeye hazırlanan hadiselere bakar. Ve Levh-i Mahfuzun cilveleri ve mektubat-ı kaderiyenin numuneleri nevinden birisine rast gelir, bazı vakıat-ı hakikiyeyi görür. Ve o vakıatta bazen hayal tasarruf eder, suret libasları giydirir.”
Yukarıdaki paragrafta tarif edilen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Rüya-yı sadıka
B) Hiss-i kable’l vuku
C) Sırr-ı insani
D) İkram-ı İlahi
E) Keramet

 

72) Aşağıdakilerden hangisi Risale-i Nur’un “dost” dairesinin özelliklerinden biri değildir?
A) Dalalete kalben taraftar olmamak.
B) Haksızlığa taraftar olmamak.
C) Sözlerden kendine istifadeye çalışmak.
D) Beş vakit namazı tadil-i erkânla kılmak.
E) Sözlere ciddi taraftar olmak.
73) “Aciptir ki, o vakit ben Dârü’l-Hikmeti’l-İslâmiye âzâsı idim. Güya ehl-i İslâmın yaralarını tedaviye çalışan bir hekim idim. Hâlbuki en ziyade hasta bendim. Hasta evvelâ kendine bakmalı; sonra hastalara bakabilir. İşte, Hazret-i Şeyh bana der ki: ‘Sen kendin hastasın. Kendine bir tabip ara.’ Ben dedim: ‘Sen tabibim ol.’ Tuttum, kendimi ona muhatap addederek, o kitabı bana hitap ediyor gibi okudum.”
Yukarıda sözü edilen Şeyh ve kitabı aşağıdaki eşleştirmelerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) İmam-ı Rabbani - Mektubat
B) Gavs-ı Azam - Fütûhu’l Gayb
C) İmam-ı Gazali - İhya-yı Ulumü’d-din
D) Muhyiddin-i Arabî - Fütûhat-ı Mekkiye
E) İmam-ı Buhari - Sahih-i Buhari

 


74) “İşte, bunun gibi, ben de, sesim yetişse bütün küre-i arza bağırarak derim ki: Sözler güzeldirler, hakikattirler. Fakat benim değildirler; Kur’ân-ı Kerîmin hakaikinden telemmu’ etmiş şualardır.”
Bediüzzaman Said Nursi’ye yukarıdaki sözleri söyleten hâlet, aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
A) Tevazu  B) Vakar
C) Tahdis-i nimet  D) Ucb
E) İftihar

 

75) Şükür Risalesinde “mübarek karınca”nın hâli aşağıdakilerden hangisini teyid için misal verilmiştir?
A) Adavet  B) Tevazu
C) Tesanüd  D) Gayret
E) Hırs

 

76) Büyük bir memurun, memuriyet makamında bulunduğu vakit takınacağı en önemli tavır aşağıdakilerden hangisidir?
A) Vakar     B) Tevazu  
C) Gurur     D) Kibir  
E) Tekebbür

 

77) Aşağıdaki tabirlerden hangisi milliyetçilik hususunda Risale-i Nur’da kullanılmayan bir tabirdir?
A) Menfi milliyet  
B) Fikr-i milliyet  
C) Mukaddes İslamiyet milliyeti
D) Müsbet milliyetçilik  
E) Fikr-i unsuriyet

 

78) Peygamber Efendimiz’in (a.s.m.) huzurunda Hz. Cebrail (a.s.) hangi Sahabenin suretinde görünmüştür?
A) Hz. Ali  (r.a.)       B) Hz. Zeyd (r.a.)
C) Hz. Dıhye (r.a.)     D) Hz. Ammar  (r.a.)   
E) Hz. Bilal (r.a.)      

 

79) Günümüzdeki Vehhabiler, geçmişteki hangi fırkanın temsilcileridir?
A) Mu’tezile
B) Hariciler
C) Müşebbihe
D) Cebriye
E) Mürcie 
80)
I- Avrupa dinine sahiptir, belki bir cihette mutaassıptır.
II- Avrupa dinine mutaassıp olduğu zaman medeni değildi, taassubu terk etti medenileşti.
III- Hem ne vakit ehl-i İslam dine ciddi sahip olmuşlarsa, o zamana nispeten yüksek terakki etmişler.
IV- Hem ne vakit cemaat-i islamiye dine karşı lakayt vaziyeti almışlar, perişan vaziyete düşerek tedenni etmişler.
Yukarıdaki hükümlerin hangileri doğrudur?
A) I-III-IV        B) I-II-IV     
C) II-III-IV        D) III-IV
E) I-II-III-IV     

 

81) Nasıl “hukuk-u şahsiye” ve bir nevi hukukullah sayılan “hukuk-u umumiye” namıyla iki nevi hukuk var; öyle de: Mesail-i şer’iyede bir kısım mesail, eşhasa taalluk eder; bir kısım, umuma, umumiyet itibariyle taalluk eder.
Şeriatın umuma taalluk eden meselelerine ıstılahî olarak aşağıdaki tabirlerden hangisi kullanılır?
A) Hukuk-u umumiye
B) Farz-ı kifâye
C) Şeair-i İslâmiye
D) Edille-i şer’iye
E) Hakikat-ı İslamiyet

 

82)
I- Malikiyet ve serbestiyet devri
II- Esir devri
III- Memlukiyet devri
IV- Ecir devri
V- Vahşet ve bedevilik devri
Nev-i beşerin hayat-ı içtimaiye-i siyasiye noktasında geçirdiği devrelerin doğru sıralaması aşağıdaki hangi seçenekte yazılmıştır?
A) I-II-IV-III-V
B) I-II-III-IV-V     
C) III-II-IV-V-I
D) V-II-III-IV-I   
E) V-III-II-IV-I     

 

83) Zaman-ı fetrette Hz. Peygamber’in (a.s.m.) ecdadı hangi peygamberin dinine bağlıydı?
A) Hz. İbrahim (a.s.)
B) Hz. Yusuf (a.s.)
C) Hz. İsa (a.s.)
D) Hz. İsmail (a.s.)
E) Hz. Zekeriya (a.s.)


84) Ebu Talib’in imanına kâil olanlar (yani imanı vardır diyenler) kimlerdir?
A) Ehl-i Sünnet   
B) Ehl-i Teşeyyu   
C) Mu’tezile
D) Vehhabiler   
E) Mürcie


85) “Şeriatın bir kısım meseleleri aklın muhakemesine bağlı değildir; emir olduğu için yapılır. İlleti, emirdir.”
Yukarıda tarif edilen hakikat aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tahakkümi 
B) Taakkuli
C) Tahassumi
D) Taabbüdi
E) Tefekküri
86) Sünnet-i Seniyyeye ittibaı meslek edinen, ehl-i veraset-i nübüvvet olan Sahabe ve Selef-i Sâlihînin velayetine ne ad verilir?
A) Velayet-i âmm  B) Velayet-i suğra
C) Velayet-i vusta  D) Velayet-i kübra
E) Velayet-i kâmile

 

87) Bediüzzaman Said Nursi, Eski Said dönemi eserlerinden birini Otuzuncu Mektup olarak Risale-i Nur Külliyatına dâhil etmiştir. Bu eser aşağıdakilerden hangisidir?
A) İşaratü’l İ’caz   B) Mesnevi-i Nuriye
C) Muhakemat  D) Münazarat
E) Lemaat

 

88) İmam-ı Azam, namazda Kur’an yerine tercümesi okunabilir fetvası vermiştir. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi bu fetvanın gerekçelerinden biri değildir?
A) O yerin merkez-i İslâmiyetten uzak diyar-ı aherde bulunulması.
B) Kur’an’ın hakiki tercümesinin yapılamaması ve onun yerinde okunmaması.
C) İhtiyac-ı hakikiye binaen Kur’an’ın Arabî aslı yerine tercümesinin okunması.
D) Bir rivayette lisan-ı Cennetten sayılan Farisi lisanıyla tercümeye mahsus kalması.
E) Fatihayı bilmeyen namazı terk etmesin diye yalnız Fatihaya mahsus olması.

 


89) “Gaye-i maksadı, marifet ve inkişaf-ı hakaik-i imaniye olarak, Mirac-ı Ahmedî’nin (a.s.m.) gölgesinde ve sayesi altında kalb ayağıyla bir seyr ü sülûk-u ruhanî neticesinde, zevkî, halî ve bir derece şuhudî hakaik-i imaniye ve Kur’aniyeye mazhariyet;  namıyla ulvî bir sırr-ı insanî ve bir kemal-i beşerîdir.”
Yukarıdaki paragrafta tarif edilen hakikat hangisidir?
A) Seyr-i enfüsî  B) Vahdet-i şuhud
C) Şeriat  D) Marifetullah
E) Tarikat

 


90) Avrupa medeniyeti beş menfi esas üzerine teessüs etmiştir. Aşağıdakilerden hangisi beş menfi esastan biri değildir?
A) Nokta-i istinadı kuvvettir.
B) Hedef-i kasdı menfaattır.
C) Hayatta düsturu cidaldir.
D) Heva yerine hüdayı kabul eder.
E) Kitleler mabeynindeki rabıtası unsuriyet ve menfî milliyettir.

 


91) 29. Mektub’un Birinci Nüktesi’nde “Bütün maâni-i Kur’an’ı muan’an senet ile müteselsilen menba-ı risalete isal etmiş ve o tarzda, mühim ve büyük tefsirini yazmış” denilerek hangi müfessirden söz edilmiştir?
A) Seyyid Şerif Cürcani
B) Fahreddin-i Razi
C) Muhyiddin-i Arabî
D) Zemahşeri
E) İbn-i Cerir et-Taberi

92) Fatiha suresinin “na’büdü” kelimesindeki “nun-u mütekellim maalgayr”den anlaşılması gereken hakikat aşağıdaki hangi seçenekte belirtilmiştir?
A) Fatihanın her rekâtta okunmasının önemi.
B) İbadetlerdeki cemaatin fazilet ve sırrı.
C) Namazın tadil-i erkânla kılınması.
D) Namazda konuşulmaması gerektiği.
E) Tevazu ve mahviyetin fazileti.

 

93)
I. Hattat Kayışzâde’nin hattı esas alınmıştır.
II. Satırlarda Kevser Suresi ölçü alınmıştır.
III. Sayfa düzeninde Hafız Osman hattıyla taayyün eden Müdayene âyeti esas alınmıştır.
 IV. Satırlarda İhlâs Suresi mikyas tutulmuştur.
Bediüzzaman Said Nursi, “Lafzatullah”ın tevafuk ettiği Kur’an’ı yazdırırken hangi ilkelerin esas alınmasını ders vermiştir?
A) I-III   B) I-II-IV 
C) I-III-IV  D) II-III
E) III-IV

 

94) Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet ile Katolik mezhebinin arasındaki farklardan birisi değildir?
A) İslâmiyet vasıtalara ehemmiyet veriyor, Katolik mezhebi ise bilakistir.
B) Katolik mezhebi havassın ve hükümet adamlarının elinde tahakküm vasıtasıdır, İslâmiyet ise avamın tahassüngâhıdır.
C) Katolik mezhebi aklı azletmiş, İslâmiyet ise aklı istişhad etmiştir.
D) İslâmiyet tevhid-i hakiki dinidir ki, esbabı ıskat ediyor, enâniyeti kırıyor. Şimdiki Hırıstiyanlık ise velediyet akidesini kabul ettiği için esbaba ehemmiyet veriyor.
E) İslâmda idareye gelenler tam dindar olamıyor. (Asr-ı Saadet hariç). Şimdiki Hırıstiyanlıkta ise havas ve idareciler tam dindar olabilir.

 

95) Bediüzzaman Said Nursi, Kur’an ve şeair-İslâmiyedeki tabirât-ı Nebeviyenin başka dillere tercüme edilip namazda okunamayacağını açıklarken bu lafızları aşağıdakilerden hangisine benzetmiştir?
A) Kalp   
B) Damardaki kan
C) Canlı derisi ve meyve kabuğu
D) Güneşi gösteren ayna 
E) Ağacın kökleri

 

96) “Hayrünnasi men yenfeun nas” hadisinin en yakın anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sizin Allah katında en şerefliniz, insanlara faydalı olanınızdır.
B) Kavmin efendisi onlara hizmet edendir.
C) Kim insanlara iyilik yaparsa karşılığını görür.
D) İnsanların en hayırlısı, insanlara en çok faydalı olandır.
E) İnsanların en çalışkanı insanlara yardım edendir.

 

97) Hz. Ali’nin (r.a.) Süryanice kasidesi olan “Celcelûtiyye”nin manası nedir?
A) Belâgat  B) Bedi
C) Beyan  D) Beraât
E) Îcaz
98)
 I.   Hayvanât ilhamı         
II.   Avam-ı melâike ilhamı           
III.  Avam-ı nas ilhamı
IV. Havass-ı kerrûbiyyun ilhamı    
V. Havass-ı beşer ilhamı
Yukarıda verilen ilhamların derecelerine göre, aşağıdan yukarıya doğru yapılan sıralama aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
A) I-II-IV-III-V  B) I-III-II-IV-V 
C) I-IV-II-III-V  D) II-I-III-V-IV 
E) III-I-V-II-IV

 

99) “Resul-ü Ekrem’in (a.s.m.) caddesinden hariç, Onun arkasından gitmeyen, muhaldir ki, hakiki envâr-ı hakikate vasıl olabilsin”  sözü kime aittir?
A) Mevlânâ Halid-i Bağdadî     
B) İmam-ı Rabbâni
C) Şeyh Sadi Şirazi
D) Muhyiddin-i Arabî   
E) İmam-ı Gazali

 

100) “Âlim-i mürşit koyun olmalı, kuş olmamalı. Koyun kuzusuna süt, kuş yavrusuna kay verir.” Sözünün en güzel anlatımı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İrşat görevi yapan kişi koyun gibi munis, cana yakın olmalıdır.
B) Âlim kişi kuş gibi mağrur değil, koyun gibi mütevazı ayakları yere basmalıdır.
C) İrşad ehli kişi ilmiyle amil olmalı söylediğini önce kendi yaşamalıdır.
D) İrşad görevi kuş gibi ötmemeli, koyun gibi melemelidir.
E) Yol gösterici âlim koyun gibi yavrularına rehberlik etmelidir.


CEVAP ANAHTARI

 

1-E
2-D
3-A
4-C
5-E
6-D
7-E
8-E
9-A
10-C
11-D
12-B
13-A
14-B
15-E
16-A
17-C
18-D
19-D
20-B
21-A
22-E
23-E
24-C
25-B
26-D
27-A
28-C
29-C
30-B
31-A
32-D
33-E
34-B
35-B
36-C
37-B
38-D
39-A
40-B
41-A
42-E
43-C
44-B
45-D
46-C
47-B
48-A
49-E
50-C
51-D
52-D
53-C
54-C
55-A
56-E
57-C
58-E
59-B
60-A
61-C
62-B
63-D
64-B
65-A
66-D
67-C
68-A
69-A
70-D
71-A
72-D
73-B
74-C
75-E
76-A
77-D
78-C
79-B
80-E
81-C
82-E
83-A
84-B
85-D
86-D
87-A
88-B
89-E
90-D
91-E
92-B
93-E
94-A
95-C
96-D
97-B
98-B
99-E
100-C


Okunma Sayısı: 6466
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı