Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu Uzmanı Sebahattin Kuş, Dünyada ve Türkiye’de Alkol Kontrolü Politikaları isimli bir kitap hazırladı. Kitaba göre, 27 AB üyesi ülkeden 21’inde kısmî veya tam reklam yasağı uygulanıyor.
21 AB ülkesinde alkol reklâmı yasak
Alkollü içkilerin reklâmının yasaklanmasını ve alkollü araç kullananlara hapis cezası getirilmesini öngören kanun teklifi TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüşüldü. Kanun teklifine göre alkollü içkilerin her ne surette olursa olsun reklâmı ve tüketicilere yönelik tanıtımı yapılamayacak. Türkiye’de alkol reklâmlarının yasaklanması yeni gündeme gelirken Avrupa Birliği üyesi 27 ülkeden 21’inde alkollü içki reklâmları kısmi veya tam televizyon yasağı uygulanıyor.
Avrupa ülkelerinde son yıllarda alkolle mücadele konusunda ciddî tedbirler alınıyor. Alkol tüketiminin yol açtığı zararların azaltılması amacıyla yürütülen çalışmalarda yüksek vergi ve fiyat, alkollü ürünlerde reklâm kısıtlaması ile alkollü içeceklerin satış yerleri, saatleri ve alkol satıcılarına verilen ruhsatlar konusundaki düzenlemeler dikkati çekiyor. Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu Uzmanı Sebahattin Kuş, Dünyada ve Türkiye’de Alkol Kontrolü Politikaları isimli bir kitap hazırladı. Kitabın Reklâm Sponsorluk ve Promosyonları Düzenleme başlıklı yedinci bölümünde alkollü içki reklâmlarına ilişkin mevzuat hakkında önemli bilgiler yer alıyor.
NORVEÇ’TE BÜTÜN MEDYA’DA ALKOL REKLÂMI YASAK
Dünya Sağlık Örgütü, AB, ABD ve diğer ülke mevzuatlarına yer verilen bölümde AB üyesi 27 ülke ile birlikte aralarında ABD, Çin, Rusya ve Hindistan gibi 13 ülkenin bulunduğu toplam 40 ülkede medyada alkollü içki reklâmlarındaki kısıtlamalar ele alındı. 27 AB üyesi devletten 21 ülkede kısmî veya tam reklam yasağı uygulanırken Kıbrıs, Danimarka, Almanya, Yunanistan, Lüksemburg ve Çek Cumhuriyeti olmak üzere 6 ülkede ise hiçbir reklâm kısıtlaması bulunmuyor. Belçika’da devlet kanallarında alkol reklâmı yasakken özel kanallarda yüksek alkollü içkilerin reklâmına izin verilmiyor. Bulgaristan’da saat 21.00’dan önce dolaylı alkollü içki pazarlaması yapılamazken bu saatten sonra yüksek alkollü içkinin reklâmı yapılamıyor. Fransa ve Letonya’da televizyonda kesinlikle alkol reklâmlarına izin verilmiyor. AB üyesi olmayan Norveç’te ise bütün medyada tam bir alkol yasağı uygulanıyor. Alkol reklâmlarının etkileri konusunda yapılan birçok araştırmanın sonucu kesin olmasına rağmen korumasızlığın ve başıboşluğun içki içme eğilimini arttıracağı ve içkiye bağımlılık yapabileceği konusunda artan bulgular ve delillerin mevcut olduğu belirtilen kitapta, bu yüzden özellikle genç nesiller hedefse, reklâmlar ve sponsorluk kısıtlamalarının geniş kapsamlı alkol politikalarının bir parçası olması gerektiği vurgulandı. Alkol reklâmlarında kısıtlamanın görsel medyada daha fazla olduğu kaydedildi.