31 Ocak 2010 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR Mobil İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Gün Gün Tarih
Dergilerimiz

Faruk ÇAKIR

100 temel yanlış


A+ | A-

Başlık sizi yanıltmasın, “100 temel yanlış”ı sıralayacak değiliz. İstenirse 100 değil, bin temel yanlış da sıralanabilir, fakat bu yanlışların başında her halde ‘yalan söylemek, insanları yanıltmak’ ilk sırayı alır.

Hatırlanacağı üzere Millî Eğitim Bakanlığı, öğrencilerin kitap okumasını teşvik için “100 temel eser” uygulaması başlatmıştı. Bu projeye göre ilköğretim ve lise öğrencileri için seviyelerine uygun olarak “100 temel eser” belirlenmiş ve tavsiye edilmişti. Bu çalışmanın başlatılmasının üzerinden 5 yıl geçti ve Çocuk Vakfı önemli bir araştırma yaparak neticeleri ölçtü.

Vakfın çalışmaları sonucu tesbit edilen konular şöyle özetlenmiş: İlköğretim listesindeki yerli kitapların 22’si çocuk gerçekçiliğine uygun değil. Telifsiz olarak ‘100 Temel Eser’ logosuyla 63 çeşit ‘Dede Korkut Hikâyeleri’, 72 çeşit ‘La Fontaine’den Seçmeler’, 47 çeşit ‘Pinokyo’, 57 çeşit ‘Ezop Masalları‘ basıldı. Uygulama başlatıldıktan sonra basılan, dünya edebiyatından 56 klâsik eser muhtevası tahrif edilerek yayımlandı. Aynı rapora göre ‘100 Temel Eser’ logosuyla 117 farklı yayınevi kitap basmış. Bunlardan kimi telifsiz, kimi kitaplar da orijinaline sadık kalınmadan özet halinde basılmış.

Araştırmayı yapan Çocuk Vakfı’nın Başkanı Ruhi Şirin’in dikkat çektiği bir nokta da şu: “Beş yıl boyunca ve rapor hazırlama süreçlerinde ilk ve orta öğretimde ‘100 Temel Eser’in tamamını okumuş ve kitaplar üzerinde konuşabileceğimiz tek bir öğretmen bulamadık.”

Aslında ‘kitap okumayı teşvik’ anlamındaki böyle bir kampanya her türlü övgü ve desteği hak ediyor. Fakat başka konularda olduğu gibi bu konularda da plansız ve programsız adımlar atılması ‘çok iyi’ olması mümkün olan bir projeyi başarısız kılıyor.

Üzücü olan bir nokta daha var: Tahrif edilmiş bu kitaplar İl Özel İdareleri, Millî Eğitim Müdürlükleri ile Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları tarafından satın alınarak okul kütüphanelerine konulmuş. Bu, yapılan yanlışın uzun yıllar düzeltilemeyeceği anlamına gelir. Ve halen ortaöğretimde ‘100 Temel Eser’ uygulaması piyasada çok ucuza satılan 40 kitapla, ilköğretimdeyse 60 kitapla sürüyormuş. Kısaca, “100 Temel Eser”de de bir nev'i “seri sonu indirimi” yapılmış, kitap sayıları azaltılmış!

Vakfın hazırladığı raporda ‘100 Temel Eser’ uygulamasına son verilmesi istenip şöyle denilmiş: “Okul öncesi, ilköğretim birinci ve ikinci kademe, orta öğretim düzeyinde ve her derse yönelik okuma kitaplarının ilişkilendirileceği okuma programları hazırlansın. Çocuk ve gençlik kitaplarını inceleyecek Çocuk ve İlkgençlik Kitapları Konseyi kurulsun.”

İnsanlar konuşa konuşa meselelerini hallettiğine göre bu konunun da enine boyuna konuşulmasında fayda var. Raporda dile getirilen “her derse yönelik okuma kitaplarının ilişkilendirileceği okuma programları hazırlanması” teklifi çok önemli. Bilhassa ilköğretimde kitap okuma alışkanlığının kazanılması için hemen her gün “kitap okuma saati” uygulanmasında fayda var. Nasıl ki “beslenme saati” uygulanıyor, aynı şekilde her gün “okuma saati” de uygulanabilir.

Kitapları kısaltılarak ve tahrif ederek yayınlayanlar bunu yayınladıkları kitapta ‘not’ olarak belirtmiş olsa, insanlar hiç değilse eserin orijinalini okumadığını bilir. Bu belirtilmediği için “Ben o eseri okudum” diye düşünüyor. Oysa okuduğu tahrif edilmiş, kısaltılmış şekli oluyor.

Yayıncılardan ricamız, eserleri tahrif etmemeleri. Ediyorlarsa da bunu ‘not’ olarak belirtmeleri. Millî Eğitim Bakanlığından da ricamız, bu yanlışlara fırsat vermemesi...

31.01.2010

E-Posta: [email protected]


 
Sayfa Başı  Geri


Önceki Yazıları

  (30.01.2010) - Dipsiz terör kuyusu

  (28.01.2010) - Cinnet manzaraları

  (27.01.2010) - Olmaması gereken şeylerin olduğu ülke

  (26.01.2010) - Uzlaşma tuzağı

  (25.01.2010) - Gizli gizli yönetim

  (24.01.2010) - Hesap sormak gerek

  (23.01.2010) - Tatbikatsız darbe olur mu?

  (22.01.2010) - Yaptıkları, yapmak istediklerinin teminatıdır!

  (21.01.2010) - Haydi, gerçekleri görmeye!

  (20.01.2010) - Borç, esnafın kamçısı mı?

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdullah ERAÇIKBAŞ

  Ahmet ARICAN

  Ahmet DURSUN

  Ahmet ÖZDEMİR

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Ali Rıza AYDIN

  Atike ÖZER

  Baki ÇİMİÇ

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Elmira AKHMETOVA

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  Gökçe OK

  Gültekin AVCI

  H. Hüseyin KEMAL

  H. İbrahim CAN

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Mehtap YILDIRIM

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Muzaffer KARAHİSAR

  Nejat EREN

  Nurullah AKAY

  Osman GÖKMEN

  Osman ZENGİN

  Raşit YÜCEL

  Recep TAŞCI

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  Ruhan ASYA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet BAYRİ

  Saadet TOPUZ

  Said HAFIZOĞLU

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Semra ULAŞ

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Umut YAVUZ

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin YAŞAR

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Ümit KIZILTEPE

  İbrahim KAYGUSUZ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT

Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu

Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.
Kurumsal Linkler: Risale-i Nur Kongresi - Bediüzzaman Haftası - Risale-i Nur Enstitüsü - Yeni Asya Vakfı - Demokrasi100 - Yeni Asya Gazetesi - YASEM - Bizim Radyo
Sentez Haber - Yeni Asya Neşriyat - Yeni Asya Takvim oktay usta yemek tarifleri Köprü Dergisi - Bizim Aile - Can Kardeş - Genç Yaklaşım - Yeni Asya 40. Yıl