H.İbrahim CAN |
|
Kaçinski’yi öldüren uçak kazası mı? |
Polonya Devlet Başkanı Leh Kaçinski ve eşiyle birlikte 95 üst düzey yetkilinin ölümüyle sonuçlanan uçak kazasının sebebi hâlâ belirlenemedi. Yapılan incelemeler uçakta bir teknik arıza bulunmadığını gösteriyor. Geriye uçağı sise, yer sistemlerinin çalışmamasına ve üç kez başaramamasına rağmen, dördüncü kez indirmeyi deneyen kaptan pilotun hatası kalıyor. Ancak ortaya kazadan hemen sonra cep telefonuyla çekilen görüntüler çıktı. Siyah giysili birisinin uçak enkazının üzerinde yürüdüğü görülüyor ve silâh sesleri duyuluyordu. Bir anda komplo teorileri yayılmaya başlandı. Ruslar düşen uçakta sağ kimseyi bırakmamak için gizli polisi göndermişlerdi. Hatta görüntüleri çeken kişi önce orada bıçaklanmış, ağır yaralı olarak kaldırıldığı hastanede ise yine gizemli kişilerce öldürülmüştü. Bu komplo teorisini Tupolev 154 tipi Rus yapımı uçağın kısa süre içinde Samara’da modernize edilmiş olmasıydı. Bu uçaklar yıllarca önce Rusya hava kuvvetlerinin hizmetinden çekilmişti. Son kırk yıl içinde bu uçaklar 66 kez düşmüştü. Bütün bu teorilerde ima edilen, Rusların organize ettiği bir suikast olduğu ve sağ kalanların da öldürüldüğü idi. Peki Ruslar neden böyle bir şey yapabilirdi? Bunun gerekçeleri de; Kaçinski’nin Ukrayna ve Gürcistan’ın Kremlin’e başkaldırısını savunması ve Rusya’nın bu ülkelere baskısını yeni Rus emperyalizmi olarak adlandırması olarak gösteriliyordu. Ayrıca ABD’nin Polonya’ya füze kalkanı yerleştirmesine izin veren kararı destekliyordu. Bütün bunlar yalnızca komplo teorisi. Kazanın ironik tarafı ise Kaçinski’nin 1940 yılında 22.000 Polonyalı subayın Ruslar tarafından Katyn’de öldürülmesinin yıl dönümü dolayısıyla düzenlenen anma törenine katılmak için gidiyor olmasıydı. Devletin üst düzey yöneticileri ve ordu komutanlarından 96’sının aynı uçakta seyahat ediyor olması da, devlet geleneklerine aykırı bir uygulama. Komplo teorilerini de güçlendiren bir durum. Polonya’nın efsanevî lideri ve eski Cumhurbaşkanı Lech Walesa, “Bu tür uçuşlarda iniş kararını ancak devlet başkanı verir. Pilot kendi başına veremez” diyor. Kaçinski’nin töreni kaçırmamak için başka havaalanına gitmek yerine inmeyi denemesi için pilota emir verdiği söyleniyor. Sebebi ne olursa olsun, sonuçta 97 can kaybedildi. Polonya’nın bu yaralarını sarması zaman alacak. Bütün bunları neden anlatıyoruz? Devlet adamları ve önde gelen siyasetçilerin bindiği uçak ve helikopterlerin yaptığı kazalar her zaman dikkat çekicidir. Ülkelerin istikrarını bozmak ve kaos çıkarmak isteyen karanlık güçlerin de yöntemlerinden birisi olarak tarih boyunca kullanıldı. 1993 yılında Eski Jandarma Genel Komutanı Eşref Bitlis, 1988 yılında Pakistan eski lideri Ziyaülhak, Orta Afrika eski cumhurbaşkanı Barthelemey Boganda, Irak’ın 1966 yılındaki devlet başkanı Abdülselam Arif, 1980 yılında Portekiz Başbakanı Francisco Sa Carneiro ve Savunma Bakanı Amaro de Costa, 1981 yılında Ekvador devlet başkanı Jaime Roldos, 1986 yılında Mozambik devlet başkanı Samora Machel ve 2004 yılında Makedonya cumhurbaşkanı Boris Trajkovski ve en son rahmetli Muhsin Yazıcıoğlu uçak ve helikopter kazalarında ölen devlet büyükleri ve siyasetçilerden sadece bir kısmı. Umarız bu kazanın altından iddia edildiği gibi bir komplo çıkmaz. Zira Putin, Rusya’yı eski ihtişamına kavuşturabilmek için her yola başvurmaktan asla kaçınmayacak bir acımasız lider. Ülkemizde de devletin zirvesindekilerin uçuş güvenliği konusunda son derece hassas olunması gerekiyor. Kovanına çomak sokulan, kurduğu kirli düzenleri bozulan gözü dönmüş çetelerin her türlü tertibe başvurabileceği asla unutulmamalıdır. 05.05.2010 E-Posta: [email protected] |