28 Temmuz 2009 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Dergilerimiz

Cevher İLHAN

Eğitim ve YÖK (2)


A+ | A-

28 Şubat postmodern darbeden kalma onbir yıldır dayatılan meslek liselerindeki “katsayı haksızlığı”, Türkiye’nin en çok ihtiyacını duyduğu meslekî ve teknik eğitimle birlikte en çok imam hatip liselerini vurdu. Bu okullarda öğrenci mevcudu 700 binlerden 150 civarına indi. Meslek okulları “üvey evlâd” muamelesi gördü. Bütün ikazlara rağmen iktidarlar seyretti…

28 Şubat sürecinin antidemokratik uygulamalarına taşeronluk yapan siyasî aktörleri Anasol-D ve Anasol-M koalisyonlarının AB’nin de baştan beri dikkat çektiği bu antidemokratik vâhim yanlışı düzeltmeleri beklenemezdi. Ne var ki AKP de yedi yıldır bu irâdeyi göstermedi.

Hükûmet bundan böyle en azından meseleye siyasî bir hava verip toplumun belli bir kesimini aleyhe sevketmeden bu süreci iyi yönetmeli; gerekli yasal tahkimatı yapıp YÖK’ün kararından müsbet netice alınması sağlanmalı.

Yalnız “katsayı konusu” değil, eğitimi kısırlaştıran diğer olumsuzluklar için de âcilen tedbir alınmalı.

Zira Türkiye’de bütün kademelerde eğitim dökülüyor. Ortaöğretimden başlanarak yüksek öğretime uzanan vetirede eğitimin durumu hiç de içaçıcı değil. ÖSS’de sıfır çeken öğrencilerin sayısı geçen yıla göre artmakta. Bizzat ÖSYM Başkanı Prof. Dr. Yarımağan’ın itirafıyla, bu yıl ÖSS’ye başvuranların sayısı 190 bin azalmasına rağmen 30 bine yakın öğrenci sıfır çekmekte.

EĞİTİM SİSTEMİ MUALLEL

Diğer yandan sınava giren bir milyon 510 bin 300 adaydan sadece 2 bin 954’ünün ÖSS’nin ilk bölümündeki Türkçe testini çözmesi; ancak 377 adayın Sosyal Bilimleri, 7 bin 661 adayın Matematik ve Fen Bilimleri sorularını doğru cevaplaması, vaziyetin vahâmetini ortaya koymakta.

ÖSYM Başkanı bunu, “Tablo ilginç; adaylar 180 sorudan hiçbirine cevap vermiyor veya ikisine cevap verip çıkıyor. Bu araştırmaya değer bir konu” diye açıkça başarısızlığın ikrarında bulunmakta.

Bir tek matematikte 230 bin kişinin sıfır alması, yüksek eğitimin “karnesi”ni okutturmakta.

Bu arada OKS’den SBS’ye geçilen ve ilköğretimin son üç sınıfında yapılan, yap-boz tahtasına dönen sınav sistemi de bir yığın ârıza ile muallel.

Eğitimciler daha ilkokulu yeni bitiren ve tek öğretmenden birçok öğretmenle karşı karşıya kalan çocukların hiçbir hazırlığa tabi tutulmadan yarış atı gibi üç yıl boyunca üstüste “seviye belirleme” adı altında sınavlara girmelerinin öğrencilerin beyinlerinde ve ruhlarında büyük örselenmelere yol açtığını belirmekteler.Bu durum, birçok sosyal yaraya da sebebiyet verdirmekte, eğitim ve öğretimde tahribata ve başarısızlığa yol açmakta. Bunun yerine (lisenin üç sınıfa indirilerek) ilköğretim beşinci sınıftan sonra “ortaokul”a tekâbül eden dönemin başına yabancı dilin de öğretildiği bir hazırlık sınıfının eklenerek ortaöğretim bitişinde peşpeşe iki veya üç sınavla öğrencilerin lise için seviyesinin belirlenmesinin daha faydalı olacağını ifâde etmekteler.

YÖK’ÜN KARAKTERİ DÜZELTİLMELİ

Kısacası ilköğretimden başlanarak üniversiteye kadar topyekûn bir zâfiyet ve çürüme içinde. YÖK Başkanı ve Millî Eğitim, her ne kadar bazı rakamlarla “eğitimin sıfır çekmesi”ni te’vil etse de, gittikçe derinleşen başarısızlık oranları ve laçkalaşma ortada. Türkiye’nin millî eğitim meselesine biran önce el atması gerekmekte.

Millî Eğitim ve YÖK yetkilileri eğitimdeki çöküşe te’viller getireceklerine, daha çok vakit kaybetmeden gerekli yasal düzenlemelere çabalamaları icâb ediyor. YÖK Başkanı Prof. Dr. Özcan, YÖK’ün demokrasiyi katleden, millet irâdesinin temsilcisi Meclis’in kapısına kilit vurup meşru hükûmeti alaşağı ederek Anayasayı silâh zoruyla ilga eden 12 Eylül ihtilâlinin döneminin siyasî özelliklerini yansıtan bir kurum olan YÖK’ün baskıcı, kontrol altına alıcı karakterinden şikâyetçi.

Oysa YÖK Başkanı’nın görevi “şikâyet” değil, sicili bozuk olan YÖK’ün karakterini düzeltmek. YÖK’ün bütün demokratik ülkelerde olduğu gibi akademik özgürlüğe ilişmeden yüksek öğretimin plânlamasını ve koordinasyonunu yapacak demokratik statüye kavuşturmak.

YÖK’ü eğitim seviyesinin yükseltilmesinde, adaletsizliğin giderilmesinde, araştırma çalışmalarının arttırılmasında, öğretim ve bilim elemanlarının yetiştirilmesinde, kaynakların verimli kullanılmasında, üniversiteler arasındaki her türlü bilimsel ve akademik irtibatın temininde bir koordinatör kurum haline getirmek…

Bunun için başta Anayasa’nın yükseköğretimle ilgili 130. ve 131. maddeleri olmak üzere gerekli bütün anayasal ve yasal düzenlemeler yapılmalı. Millî Eğitim ve YÖK buna çalışmalı…

28.07.2009

E-Posta: [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (27.07.2009) - Eğitim ve YÖK (1)

  (25.07.2009) - Kördöğüşü...

  (24.07.2009) - Ankara’ya uzatılan havuç…

  (23.07.2009) - “Nabız yoklama”yla kamuoyunu hazırlamak

  (22.07.2009) - “Özerklik” ve “iftirak” (3)

  (21.07.2009) - “Özerklik talebi” ve “iftirak projesi” (2)

  (20.07.2009) - “Özerklik talebi” ve “iftirak projesi” (1)

  (19.07.2009) - Resmî rakamlarla “siyasî söylemler”in çelişkisi

  (17.07.2009) - Darbeciler “bir bir” yargılanmalı (2)

  (16.07.2009) - Darbeciler “bir bir” yargılanmalı (1)

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdullah ERAÇIKBAŞ

  Ahmet ARICAN

  Ahmet DURSUN

  Ahmet ÖZDEMİR

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Atike ÖZER

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Elmira AKHMETOVA

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  Gökçe OK

  Gültekin AVCI

  H. Hüseyin KEMAL

  H. İbrahim CAN

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Mehtap YILDIRIM

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Osman GÖKMEN

  Osman ZENGİN

  Raşit YÜCEL

  Recep TAŞCI

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  Ruhan ASYA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet BAYRİ

  Saadet TOPUZ

  Said HAFIZOĞLU

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Semra ULAŞ

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Umut YAVUZ

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin YAŞAR

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Ümit KIZILTEPE

  İbrahim KAYGUSUZ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT

Gazetemiz İmtiyaz Sahibi Mehmet Kutlular’ın STV Haber’deki programını izlemek için tıklayın.
Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu
Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.