Türkiye genelinde 400 bayi ile hizmet veren Aydın Nazilli merkezli Osmanlı Motor’un sahibi Feyzi Gülbaş, motosiklet ithalatında teminat şartı getiren değişikliğin geriye işletilmesi yüzünden sıkıntılar yaşıyor. Gülbaş, konu ile ilgili tam 7 yıl geçmesine rağmen mağduriyetinin hâlâ giderilmediğini söyledi.
Türkiye genelinde 400 bayii ile hizmet veren Aydın Nazilli merkezli Osmanlı Motor’un sahibi Feyzi Gülbaş, motosiklet ithalatında teminat şartı getiren değişikliğin geriye işletilmesi yüzünden sıkıntılar yaşıyor. Gülbaş, konu ile ilgili tam 7 yıl geçmesine rağmen mağduriyetinin hâlâ giderilmediğini söyledi. Osmanlı Motor, üretim işine atılmadan önce AKP’nin kuruluş safhasında aktif rol aldığının altını çizen Gülbaş, ancak yapılan haksızlıkları görünce bundan pişman olduğunu dile getirdi. Gülbaş, 7 yıldır yaşadığı mağduriyeti anlatırken, “2004 yılında Fazilet İç ve Dış Ticaret olarak Çin’den Haojıang motosikletlerini ithal etmeye başladım. 2004 yılında plâka verdikleri Haojıang markasına 2005 yılında plaka verilmedi. O zaman 100-150 bin TL zarara uğradım. Sineye çektim, eyvallah ettim, isteklerini yerine getirdim” dedi. Akabinde Aydın Nazilli’de Osmanlı Motor firmasını kurduğunu aktaran Gülbaş, “Çin’den motosiklet ithalatı yapmaya başladık. Hedef kısa zamanda Türkiye’de yerli üretime geçmekti. Hedefimize de kavuşmak üzereydik. 15 ay gibi kısa bir zamanda ülke genelinde 234 yan bayi ve 240 yan servis ağı kurduk. Sadece İzmir gümrükten devlete 1 millyon 550 bin Dolar vergi verdik. 2005 yılında kurumlar vergisinde Aydın il bazında dereceye girdik” şeklinde konuştu.
ÇIKAN BİR YASA İŞİNİ BİTİRDİ
Feyzi Gülbaş’ın işini kaybetmesine sebep olan mevzuat değişikliği 2006 Ağustos ayında yapıldı. Bakanlar Kurulu kararıyla motosiklet ithalatında 200 gün süreli, ürün büyüklüğüne göre 300 ile 433 dolar arası geçici teminat şartı getirildi. Feyzi Gülbaş’ın söz konusu değişiklikten 58 gün önce İzmir Limanı’na getirdiği bin 344 adet motosiklet de bu yasaya takıldı. Gülbaş, garanti belgeleri olmadığından yurda sokulmalarına izin verilmeyen motosikletlerin gerekli belgelerini almak için yetkili mercilere başvurdu. Ancak bürokratik işlemler uzun sürünce Osmanlı Motor’a mevzuat değişikliğinden 23 gün sonra belge verilebildi. Motosikletleri Çin’e iade etmeyi düşünen Gülbaş, Dış Ticaret Müsteşarlığı’na, “Bizim motosikletler değişiklikten önce limana geldi. Yasayı geri işletmeyin” talebinde bulundu. Yetkililerden yasanın limana gelen motorları kapsayamayacağı sözünü alan Gülbaş, uzun bir süre geçmesine rağmen yasada beklediği esneklik olmayınca 200 gün süreli toplam 425 bin TL tutan teminatı yatırmak zorunda kaldı. Motosikletler için limanda kaldıkları süre boyunca 194 bin dolar ardiye ve demuraj kirası ödeyen Gülbaş, tanesini bin 205 dolara mal ettiği motosikletleri üçte biri fiyatına satmak zorunda kaldı. Zararına satış da Gülbaş’ın zor durumdan kurtulmasına yardımcı olmadı. Bankalardan çektiği kredileri ödemekte de zorlanan Gülbaş evini, dükkânlarını ve arsalarını kaybetti. Gülbaş, memleketi Nazilli’yi terk etmek zorunda kaldı. İstanbul / Nagehan Bayram