"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Meşveret ve istişare esastır

Ali FERŞADOĞLU
22 Ocak 2025, Çarşamba
Bazıları hâlen lider, şeyh, hoca olarak tek adamların peşinde giderek eski çağların köşelerinde yaşıyor!

Bir millet, ülke, toplumu “Kişi ihya eder veya batırır!” gibi fasit bir anlayışın zebunu olmuş! Halbuki, bu hikmet ve imtihan dünyasında her ilim dalı, sanat ve mesleğin kendine has kuralları ve bunlara uyma mecburiyeti var! Trafik kurallarına uymayan can ve mal kaybına uğrar!

Ferd, âile, toplum ve ülkelerin gelişme ve yönetilmesinin de ilmî prensip ve sosyal kaideleri vardır. Bunlardan bazılarını Üstad Bediüzzaman’dan dinleyelim:

● “Zaman, cemaat zamanıdır. Cemaatten çıkan bir şahs-ı mânevî hükmeder ve dayanabilir.”1 Cemaatten kasıt, yalnız dinî hizmet ve ibadetlerde değil, ilim, sanat, teknoloji, ticaret ve hayatın sâir tüm alanlarında geçerli. Zira, “Cemaatte olan kuvvet, ferdde yoktur.2

● “Ferd dâhi de olsa, cemaatin ferd-i manevîsine karşı sivrisinek kadar kalır.”3 “Şahıs ne kadar dâhi ve hattâ yüz dahi derecesinde olsa […] mağlûptur.”4

● “Şimdi hâkim, şahıs değil, efkâr-ı âmme olduğu için […] Şahs-ı vâhid, şahs-ı mânevîyi kandıramaz ve tenvir edemez.”5 Gelişmeyi ekipler, meclisler, parlamentolar, heyetler, şahs-ı manevîler yapar! 

● “Meşrûtiyetin sırrı, kuvvet kanundadır, şahıs hiçtir. İstibdâdın esâsı, kuvvet şahısta olur, kânunu kendi keyfine tâbi edebilir, hak kuvvetin mağlûbu”6 Dolayısıyla bir ülkenin kalkınmasında, meşrutiyet, demokrasi, katılım gerekir. Meşveret ve istişâre esastır.

● Bu zaman, şahs-ı manevî zamanı olduğu için, böyle büyük ve bâkî hakikatlar, fânî ve aciz ve sukût edebilir şahsiyetlere bina edilmez!”7

İşte bu esaslara uymayan ve ilme dayanmayan başta Türkiye olmak üzere, İslâm âlemindeki ilmî, sosyal, siyasî, hukukî, ekonomik kriz, fakirlik, yoksulluk ve iflaslar… Ve işte, “Hem de ilme istinatla devletlerinin teşekkülü”8 gerçekleştiren batı ve ve Asya ülkesi olarak Japonya’daki ilim, hak, hürriyet, adalet, zenginlik ve yüksek refah!

Bediüzzaman’ı Üstad kabul edip Risale-i Nur’u okuduğunu söyleyenlerin bazıları “riyaset-i şahsiyeyi” (kişiye dayalı müstebit sistemi) hâlen niye destekler?

Dipnotlar:

1-Kastamonu Lahikası, Enst./inter., s. 106.; 2-İşaratü’l-İ’caz, s.162.; 3-ESDE, Sünühat, s. 350.; 4-Mektubat, s. 425.; 5-ESDE, Münazarat, s. 189.; 6-Age., s. 168.;  7-Beyanat ve Tenvirler, s. 328.; 8-ESDE, Sünûhât, s. 280.

Okunma Sayısı: 1341
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Doğukan Pamir

    22.1.2025 21:26:28

    Alel ade, sıradan bir konuda bile, insanların kritik yapma korkusunu had safhada yaşadığı bir ülke düşünün: neresinde bulursunuz adaleti, hürriyyeti, meşru fikir hakkınızı kullanmayı? Her an kendimi kodeste bulabilirim diyebileceğiniz bir memlekette müruru hayat ediyorsanız uyku girer mi gözünüze? can ve mal emniyetini hissedebilir misiniz? Ağzını açan herkesin kendini kodeste bulduğu bir ortamda , neyin iyi gittiğini iddia edebiliriz Hâlbuki üstadım der :nerde görsem istibdadı sillemi vuracağım....

  • Necati

    22.1.2025 20:48:17

    Buradaki yorumlar yapan bazı arkadaşlar gerçekten ölçüleri siyaset mı? Yoksa Risale-i Nurlar mı? Anlamakta güçlük çekiyorum. Yazar Bediüzzaman hazretlerinin çok doğru ve Kur'an ve hadislerde dayanan içtimai siyasi tedbirlerini ortaya koymuş . Herkes eğer Nur talebesi ise içtimai siyasi olayları bu ölçüler çerçevesinde değerlendirmeli değil mi? Üsdat hazretleri meşrutiyet ve demokrasinin İslâmî değerlere uygun olduğunu, istibdat tahakküm ve şahsiyetlere bağlı sistemlerin İslamiyet'i zehirlendiğini, en büyük zararı İslamiyet'e verdiğini belirtiyor. Ve zihniyetlerin tahlili yapıyor. Bazı arkadaşlar her partiyi seçilmiş her kişiyi tek adam diye niteliyor. Belediye başkanları Belediye meclisinden alınan kararlara göre icraat yaparlar, tek başına yetkileri sınırlıdır. Bütün icraatları denetlenir, hesap sorulur. Nitekim yerli yersiz bir çok belediye başkanı görevden alındı. Cumhurbaşkanının sınırsız yetkileri varken hiç bir sorumluluğu yoktur.

  • Doğukan Pamir

    22.1.2025 18:36:18

    Said kara kardeşime! siyasî fanatik değilim, iyiye iyi, fenaya fena diyen biriyim. Dünyadan bu yaştan sonra bir beklentim de yok. İslam adına siyaset yaptığını söyleyen abd ve İsrail'in eş güdümünde bop eş başkanlığı yapıp İslam ülkelerini yangın yerine çeviren bir anlayıştan bahsediyorum. Sualim şu "İslam'da tek adamlık, herkese talimat verme, ve tek adamlığın talimatı dışında fikir beyan etme hürriyeti tanımama, Nas var dediği halde 1400 sene evvel ki kanunların bugün kâfi gelmediğini dolayısıyla dinin güncellenmesi gerektiğini cesurca söyleme,nas'a rağmen faizi rutin ve meşru hale getirme, zinayı meşrulaştırma, sirkati günlük işlerden ve helal sayma, Miri malını birilerine kendi malıymış gibi parselleme(fetö'ye), yargı bağımsızlığını tanımama, torpil ve rüşvet gibi gayri meşru İşleri legal hale getirme ruhsatı var mıdır? Bütün bunları yaparken de referans İslam olacak...? Dost doğru söyler, ama doğrular malesef acı olur.

  • Mehmet

    22.1.2025 17:34:54

    Said kardeş çok doğru söylemişsin, insanlar inanmadığı sözlerle insanları yanıltma, gerçekten mesverete inansalar tüm cemaatin hatta kabirdekilerinde bildiği bir insanın diktaligini gormezcelikten geliyorlar, Erbakan olsaydı, hadi oradan derdi....

  • Yahya

    22.1.2025 15:31:05

    Teşekkürler.

  • Ali Seyfi

    22.1.2025 14:58:46

    Üstadımız 1.söze Bismillah ile başlamıştır 2.sözü yazığı zamana baktığımızda bu dönemden daha karanlık ve sıkıntılıydı. Kısa ve hiç de karışık olmayan 2.Sözü kabul edenler, bu yazınızı reddedeceklerdir. Gazetemiz siyaset tezgahında ve seçimlerdeki vaveyla ile kafası çok karışmış gözüküyor. Dipnotlara baktığımızda okuyup ezberlediğiniz eserlerden kırparak siyasi görüşünü bize sevdirmeye çalıştığınız aşikâr. Bu yazınızdan sonra ben 2.Sözü ve İhlas risalesini daha fazla okuyacağım. Dağıtamaya çalıştığınız zihnimi toparlayacağım İnşallah…

  • Mustafa

    22.1.2025 13:20:16

    Son zamanlarda yeni Asya camiası içinde de Meşveret i değersiz ve itibarsiz gösteren bireysel bir çok itirazları görüyoruz.ustelik kirli ve kontrolü Zor sosyal medya ortamında..

  • Mustafa Said Kara

    22.1.2025 01:31:33

    Ben şahsen daha objektif yorumlar bekliyorum. Bizim gazetemize de o yakışır. Evet siyasal İslama destek vermeyeceğiz. Ama bu demek değildir ki hakikati eğip bükelim, istediğimiz yere sevk edelim. Bu konuda daha duyarlı olmak zorundayız.

  • Mustafa Said Kara

    22.1.2025 01:30:04

    Sadece İmamoğlu meselesi değil, tüm partiler tüm belediyeler tek adam tarafından yönetiliyor. Siz onlara tek adam eleştirisi yapıyor musunuz. Elbette hayır. Varmak istediğim yer şu, sadece bir tarafı, sadece bir lideri tek adam olarak kodlayıp ona destek verenleri tek adam destekçisi ilan etmeniz hakikati bükmeniz anlamına gelir. Kendi siyasi görüşünüze göre hakikati tek taraflı olarak okuduğunuz anlamına gelir. Diğerlerinin dünyasından bihaber olduğunuz ve onları anlamadan yargıya vardığınız anlamına gelir.

  • Mustafa Said Kara

    22.1.2025 01:26:18

    Erdoğan'a siyasal İslam ideolojisinden dolayı destek vermiyoruz demek mantıklı ve tutarlı olan yoldur. Kaldı ki millet ittifakı olarak istanbul'da Ekrem İmamoğlu'nu başkan yaptık. Günün sonunda o da tek adam olarak yoluna devam ediyor. Ona da tek adam eleştirisi yapmanız gerekiyor. Yapıyor musunuz tabiki hayır.

  • Mustafa Said Kara

    22.1.2025 01:23:49

    Ali ağabey son paragrafta sorduğunuz soru paradokstur. Türkiye de tüm partiler tek kişi tarafından yönetilmektedir. O zaman Türkiye de hiçbir partiye destek verilmemeli anlamı çıkar. Ama siz (cemaat olarak hepimiz) demokrat partiye destek veriyoruz. Geçmişte Süleyman Demirel beyi destekledik. Ve daha öncesinde Andan Menderes beye destek verdik. Aynı sistemde Menderes ve Demirel'i destekleyince demokrat Erdoğan'ı destekleyince tek adam rejimini destekliyor olmak şeklindeki iddianız bariz bir şekilde mantıksal olarak imkansızdır.

  • Semanur Tunoğlu

    22.1.2025 00:51:46

    Batıdaki zenginlik sadece hürriyet ve adalet ilr açıklanamaz hocam. Sömürge düzeni ve kapitalist yayılmacılık bu zenginliğin temelidir. Batı madem bu şekilde zengin olabiliyorsa islam dünyasında çıkan petrolün kontrolünden vazgeçsinler.

  • Said Yüksekdağ

    22.1.2025 00:22:43

    "Âyinesi iştir kişinin lafa bakılmaz." Hem bunları yazıyorsunuz hem de şahısların peşinden gidiyorsunuz ve şahısları şahs-ı manevînin önüne koyuyorsunuz. Nasıl bir tezattır bu? Ya yazdığınız hakikatleri anlamıyorsunuz ya da işinize geldiği gibi anlamak istiyorsunuz. Bunun izahını isteriz!

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı