"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Çizgi filmdeki tehlikenin farkında mısınız?

Davut ŞAHİN
29 Ekim 2013, Salı
Shrek ne zaman ekranlarda yer alsa, tedirgin oluyorum. (TRT1) Çünkü bol “cinsel” mesajın verildiği bu animasyonda “tahammül sınırını aşan” mesajlar var. Uzmanlar daha önce de bu animasyon hakkında uyarılarda bulunmuştu yanlış hatırlamıyorsam.

Hatta, filmin çocuklara uygun bir film olup olmadığını anlamak için uzman bir ekip, Shrek 1, 2 ve 3 serisinin içeriğini bilimsel olarak inceledi.
Sonuçta, çocukların psikolojilerini ve davranışlarını olumsuz etkileyecek “içerik”lerin olduğu kanaatine vardı.
Filmde iyiliğe karşı kötülük... Güzelliğe karşı çirkinlik... Edebe karşı “edepsizlik” gibi kavramlar “normal”leştirilmiş olarak izleyiciye aktarılmış.
Filmin öne çıkan karakterlerine baktığınızda her ne kadar iyi olarak kodlansalar da onlar üzerinden “olumsuz” içerikler “normalleştirilerek” izleyicilere verilmiş.
Uzmanlar, üç serinin;
-170 sahnesinde yüzde 43.3’ü “çirkinlik”, yüzde 20’si “cinsellik”, yüzde 10’u ise “cinsiyet karmaşası” ile karşılaştırmış.
Yani her dört sahneden üçü “negatif” içeriğe sahip!
Shrek filminde karakterin dudağına ruj sürmesi, prens karakterinin tayt ve eşeğin jartiyer giymesi, Fiona’nın uygunsuz hareketlerini izleyen çocuk bu durumu normalmiş gibi kabul edebilir.
Hem sonra çizgi filmde “transeksüel” bir karakterin ne işi var? Uzmanlar bunun “cinsiyet karmaşası”na yol açabileceği üzerinde duruyor.
Dahası “belden aşağı espriler” normal bir şekilde veriliyor. Örnekleri uzatmak mümkün.
Araştırmalar sonucu bu animasyon filmini “uniage” olarak adlandırmışlar.
Çünkü yetişkin ve çocuk ayrımı yapılmadan, her yaş grubuna hitap eden bu animasyon, ebeveynler, çocukları ile beraber izleyebiliyor ancak bir uzmana göre, “Anna-babalar için eğlence teşkil ederken çocuklar için sakınca içeriyor. Bu nedenle televizyon yapımcıları Shrek’i çocuk filmi olmaktan çıkarmalı, hatta mutlak surette ekrana yaş sınırı  getirmeli.
“Çünkü” diyor uzmanlar, “Çocuklar izledikleri filmlerinin kahramanlarıyla kendilerini özleştirir... Onların yaptıklarını koşulsuz olarak doğru kabul eder ve örnek alırlar. Diğer taraftan örnek alabilecekleri içerik ise argo konuşmalar, müstehcen ve çirkin espriler ve görüntülerdir. Kuşku yok ki, bu negatif içerik, çocukların konuşmalarına, davranışlarına yansıyacak ve onların ruh gelişimini olumuz yönde etkileyecek.

***
SAKIZ REKLAMINDAKİ TEHLİKE
Günlerdir beni rahatsız eden bir reklam filminden bahsetmek istiyorum.
Bir sakız reklamında el ele tutuşan gençler birbiriyle öpüşüyor.
Reklam spotu: “En az 45 dakikalık kesintisiz ferahlık” sloganıyla yola çıkarak, “romantik-komedi” tarzında bir senaryoyu işlemişler.
Milano’da gerçekleşen yapımdan da anlaşılacağı üzere, yerli bir unsur yok. Ama yerli ekranlarımızdan evimize kadar görüntüler sızıyor.
Benim anlamadığım bu reklama karşı bir tepkisizlik mi var?
Günlerce ekrana getirildi kimseden çıt yok.
Bizim ahlakî değerlerimizle taban tabana zıt bu görüntülerin üstelik çocukların en çok izlediği bir saatte “yalap/şalap” ekranlarda yer almasını RTÜK ne derece doğru buluyor?
RTÜK bu reklamın yasaklanması konusunda ciddi bir tepki bekliyorsa, işte yazıyoruz.
Belki bu satırlar onlar için “sıradan bir şikâyet” gibi algılanır. Ama şeytan ayrıntıda gizlidir.
Zaten künyeye baktığımda, senaryo yazarları Larry Sieberth ve Oley Sassone’un iki yabancı kalem olduğunu görebiliyoruz. Yapımcı ise ABnormal Directors olarak kayıtlara geçmiş.
RTÜK’ten ricamız;
Reklamın “mecra”sından “televizyon” ibaresini kaldırması. Sinema veya internette diledikleri kadar göstersinler, bize ne!

Okunma Sayısı: 2234
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • SİBEL PEKTAŞ

    29.10.2013 00:00:00

    DAVUT ABİ SİZİNDE DEĞİNDİĞİNİZ GİBİ BU VE BENZER YAPIMLARDA ANORMAL ŞEYLERİN NORMAL GİBİ GÖRÜNMESİ SON ZAMANLARDA VE TABİİ Kİ EVVELİYATINDA VARDI,TEK FARKLA DAHA DA ARTTI.EVLENMEDEN OLAN BİRLİKTELİKLER,FLÖRTÜN NORMALLEŞMESİ,CİNSEL İSTİSMAR,KADINLARA YÖNELİK ŞİDDET İNANILMAZ BOYUTTA ARTTI.
    HELE BAZI EĞİTİMCİLERİN İNANILMAZ,AKILLARA ZARAR DAVRANIŞLARI..ÖĞRENCİYE DAYAK,TACİZ,PORNOGRAFİK YAKINSAMALAR,EN SON BİR ÖĞRETMENİN BEBEĞİNE YAPTIKLARI....
    ABİ BU TÜR ŞEYLERİ GÖRDÜKÇE HAYATI DAHA DİKKATLİ,DAHA TEMKİNLİ YAŞAMAYA GAYRET EDİYORUM.İNSANLARA OLAN İNANCIM VE GÜVENİM SARSILMIŞ DURUMDA.
    ABİ ŞUNU EN SON SÖYLEMEK İSTERİM.BEN RTÜĞE BU TÜR YAYINLARDAN DOLAYI MİLYON TANE MESAJ ATMIŞIMDIR.ÇOĞU SONUÇSUZ KALDI.SİZİN EN SON BAHSETTİĞİNİZ REKLAM.VE BENZERLERİ.ABİ BAŞBAKAN DİNDAR GENÇLİK YETİŞTİRCEM DİYOR YA KALDIRSIN ŞU REKLAMLARI YADA YASAL BİR DÜZENLEME GETİRSİN DE GENÇLİĞE FAYDASI OLSUN.VAZİFE O ZAMAN YERİNİ BULMAZ MI?
    ABİ KREM,ŞAMPUAN,HATTA BİSKÜVİ REKLAMLARI..KADIN ÇIPLAK ADAM ÇIPLAK.CİNSİ İÇERİKLER POHPOLANMASI DAHA NELER NELER...
    ABİ DÜN RİSALE ÇOCUK SİTESİNDE GEZİNİRKEN PENTİ REKLAMINI GÖRDÜM ONU DA BİLDİRDİM.SİZDE BAKIN ABİ..
    SİZE VE DEĞERLİ DİĞER ABİLERİMDEN ALLAH RAZI OLSUN.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı