1) Hz. Eyyûb’ü (a.s.) sabretmekten vazgeçirip “Bana gerçekten zararı dokundu. Sen ise merhametlilerin en merhametlisisin” (Enbiya 21/83) münacatını yaptıran sebep nedir?
A) Ailesi ve inananların kendisini terk etmesi
B) Kurtlar kalbine ve diline işlediği için Allah’a olan ibadetini aksatması
C) Balığın karnından kurtulup sahile ulaşması
D) Malını mülkünü kaybedip iyice fakir olması
E) Hastalığının şiddetini arttırması ve tahammül edilmez hale gelmesi
2) İkinci Lem’a’nın Beşinci nüktesinde, “Nasıl ki çoban, gayrın tarlasına tecavüz eden koyunlarına taş atıp, onlar o taştan hissederler ki, zararlı işten kurtarmak için bir ihtardır, memnunane dönerler” cümlesinden aşağıdaki hangi mânâlar çıkarılabilir?
I. Çok zahiri musibetler var ki, ilâhî birer ihtar, birer ikazdır.
II. Musîbetin hastalık olan nev’i, musîbet değil belki bir iltifat-ı Rabbanidir, bir taltiftir.
III. Maddî musîbetler büyük gördükçe büyür, küçük gördükçe küçülür.
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve II
D) I ve III
E) I, II ve III
3) Bediüzzaman’a göre, zikir ve marifet-i İlâhiyenin mahalleri aşağıdakilerden hangileridir?
A) Akıl-lâtife-i Rabbaniye
B) Kalb-vicdan
C) Dil-akıl
D) Kalb-lisan
E) Vicdan-şuur
4) Hastalıklar ve musîbetlerle, musîbetzede zaafını ve aczini hissedip, Rabb-i Rahîmine ilticâkârâne teveccüh edip, O′nu düşünüp, O′na yalvarıp hâlis bir ubudiyet yapar. Bu ubudiyete riyâ giremez, hâlistir.
Paragrafta tanımı yapılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Menfi ibadet
B) Takva
C) Duâ
D) Münâcat
E) Müsbet ibadet
5) “Musîbet zamanı uzundur” cümlesinin Bediüzzaman’a göre gerçek manası aşağıdakilerden hangisidir?
A) Musîbet anında zaman geçmek bilmediği için uzundur.
B) Sıkıntılı olduğu için uzundur.
C) Uzun bir ömür gibi hayatî neticeler verdiği için uzundur.
D) Musîbetler uzun sürdüğü için uzundur.
E) Musîbeti uzun hissettiren insanın vehmidir.
6) Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm, torunları olan Hazret-i Hasan ve Hüseyin’e (r.a.) küçüklüklerinde niçin çok büyük bir şefkat ve ehemmiyet göstermiştir?
A) Torun sevgisinin ehemmiyetini göstermek için
B) Hz. Ali ve Hz. Fatma’ya (r.a.) olan sevgisini göstermek için
C) Gelecekte şehit olacaklarını bildiği için
D) Cennet gençlerinin efendileri oldukları için
E) İslâmiyet’e en büyük hizmetlere, neslinden gelenler mazhar olacağı için
7) Mükerrer rivayetlerde ferman etmiş: “Size iki şey bırakıyorum; onlara temessük etseniz necat bulursunuz: biri Kitabullah, biri Âl-i Beytim.”
Peygamber Efendimiz’in (a.s.m.) “Âl-i Beyt”ten muradı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Neslinden gelen büyük zatlar
B) Hz. Hüseyin (r.a.) ve nesli
C) Hz. Hasan (r.a.) ve nesli
D) Sünnet-i Seniyyesi
E) Sahabe-i Kiram
8) I- Zahirî İslâm aleyhinde görülmüştür.
II- Kureyşîler bir derece galip görünmüştür.
III- Manevî büyük bir fetih hükmündedir.
IV- Sair fütuhatın da anahtarıdır.
Yukarıdaki mânâları taşıyan ve Fetih Sûresi’yle Peygamber Efendimiz’e (a.s.m.) müjde verilen zafer aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hudeybiye anlaşması
B) Bedir Savaşı
C) Uhud Savaşı
D) İran’ın fethi
E) Hayber’in fethi
9) Aşağıdakilerden hangisi “dâr-ı dünya”nın hakikatlerinden biri değildir?
A) Dâr-ı hizmet
B) Dâr-ı kudret
C) Dâr-ı hikmet
D) Ahiretin tarlası
E) Meydan-ı imtihan
10) Aşağıdaki seçeneklerden hangisi, Şialarda, Ömer ismine karşı şiddetli bir öfke ve düşmanlık olmasının sebeplerinden biri değildir?
A) Hz. Ömer’in (r.a.) hizmet-i İslâmiyette ve kurbiyet-i İlâhiyede en yüksek makamda olması
B) Hz. Ömer’in (r.a.) eliyle İran milliyeti yaralanması
C) Amr ibnü’l-Âs’ın (r.a.) Hz. Ali’ye (r.a.) karşı ayaklanması
D) Ömer ibni Sa’d’ın Hz. Hüseyin’e (r.a.) karşı feci savaşı
E) Hz. Ömer’in (r.a.) Hz. Ali’den (r.a.) önce halife olması
11) Aşağıdakilerden hangisi Hazret-i Ali’nin (r.a.) diğer halifelere göre üstün olduğu yönlerden biri değildir?
A) Kemâlât-ı fevkalâdesi
B) Şahs-ı mânevî-i Âl-i Beytin mümessili olması
C) Fevkalâde senâkârâne ehâdis-i Nebeviyeye mazhariyeti
D) Veraset-i nübüvvet ve tesis-i ahkâm-ı risâlet noktasındaki hissesi
E) Kahraman-ı İslâm ve “Esedullah” ünvanını kazanması
12) Az bir zamanda çok uzun bir zamanı yaşamayı ifade eder. Meselâ Kadir Gecesinde 80 yıllık bir ömür kıymetinde olması bu sırdan kaynaklanır. Aşağıdakilerden hangisi bu manaları taşıyan bir kavramdır?
A) Tayy-ı mekân
B) Bast-ı zaman
C) Mi′rac
D) Tul-i emel
E) Tayr-ı hümayun
13) (1) Bırak ey biçare feryadı belâdan kıl tevekkül.
(2) Eğer belâ vereni buldunsa safa ender, ata ender belâdır bil.
(3) Cihan dolu belâ başında varken, ne bağırırsın küçük bir belâdan, gel tevekkül kıl.
(4) Zira feryat, belâ-ender, hata-ender belâdır; bil.
(5) Eğer bulamazsan, bütün dünya cefa-ender belâdır; bil.
(6) Tevekkül ile belâ yüzünde gül, ta o da gülsün.
Yukarıdaki cümleleri mana akışına göre en doğru sıralama nasıl olmalıdır?
A) 1-2-3-4-5-6
B) 1-3-2-5-4-6
C) 1-4-2-5-3-6
D) 1-6-2-4-5-3
E) 1-6-3-5-2-4
14) Cismin bekası, hayatı, vücudu, bulunduğu bir gün, belki bir saat olduğu ve mazi ve müstakbeli mâdum ve meyyit bulunduğu halde, kalbin hazır günden çok gün evvel, çok gün sonraki zamana kadar daire-i vücudu ve hayatı geniştir. Ruhun hazır günden seneler evvel ve seneler sonraki bir daire-i azîme, daire-i hayatına ve vücuduna dâhildir.
Aşağıdakilerden hangisi, insanda hayat-ı kalbî ve ruhîye medar olan ve dünyadaki fani ömür cihetiyle ebedî ve bakî bir ömrü netice veren faaliyetlerden biri değildir?
A) Marifet-i İlâhiye
B) Muhabbet-i Rabbaniye
C) Ubudiyet-i Sübhaniye
D) Marziyat-ı Rahmaniye
E) Meşiet-i Rabbaniye
15) Hazret-i İsa Aleyhisselâm hakkındaki ifrat-ı muhabbet, Nasara için tehlikeli olduğu gibi; Hazret-i Ali (r.a.) hakkında da o tarzda ifrat-ı muhabbet, hadis-i sahihte tehlikeli olduğu tasrih edilmiş.
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Ali (r.a.) hakkında hadisin haber verdiği ifrat-ı muhabbete düşenlerdir?
A) Hariciler
B) Şia-i velâyet
C) Ehl-i Sünnet
D) Vehhabiler
E) Şia-i Hilâfet
16) Tevrat’ta ahirzamanda gelecek Peygamber’in ehl-i taat ve ibadet ve ehl-i salâhat ve velâyet olan Sahabeleri hangi seçenekteki vasıfla haber verilmiştir?
A) Kudsîlerin bayrakları beraberlerindedir.
B) Sahabeler daima doğru sözlüdür.
C) Sahabeler kılınçlı ve cihada memurdurlar.
D) Sahabeler yıldızlar gibidir, onlara uyun ki necat bulasınız.
E) Sahabelerin başlarında taçları vardır.
17) Sahabeler ve Tâbiînler, ibadette öyle bir dereceye gelecekler ki, ruhlarındaki nuraniyet, yüzlerinde parlayacak ve cephelerinde kesret-i sücuddan hâsıl olan bir hâtem-i velâyet nev’inde alınlarında sikkeler görünecek.
Aşağıdaki büyük zatlardan hangisi, gece ve gündüzde bin rekât namaz kılmasıyla paragrafta anlatılan manaya mazhar olmuştur?
A) Taus-u Yemeni
B) İmam Zeynelâbidîn
C) İmam-ı Cafer-i Sadık
D) İmam-ı Azam Ebu Hanife
E) İmam-ı Ahmed ibn-i Hanbel
18) Aşağıdakilerden hangisi, “Keramat-ı Gavsiye” risâlesinin yazılmasının sebeplerinden biri değildir?
A) Risâle-i Nur’un iman hakikatlerinin hakkaniyetini her tabakadan insana ispat etmek
B) İşkenceli ve en sıkıntılı bir zamanda gayet kuvvetli bir teselli ve teşvike muhtaç olunduğundan tahdis-i nimet bir şükr-ü manevî nev′înden olması
C) Esrar-ı Kur’âniyeye ait olan Risâlelerin makbuliyetine Gavs-ı Azamın imza bastığını göstermek
D) Keramat-ı evliyayı inkâr eden mülhidleri susturmak
E) Hizmet-i Kur’âniyeye fütur verecek çok esbaba maruz olanların kuvve-i maneviyelerini takviye, şevklerini tezyid ve füturlarını izale etmek
19) “Ente fi darilhikmeti fatlub tabiben yudavi kalbek” (Ey biçare sen Darül Hikmet-i İslâmiyede bir aza olmak cihetiyle güya bir hekimsin ehl-i İslâmın manevî hastalıklarını tedavi ediyorsun. Hâlbuki en ziyade hasta sensin. Sen evvel kendine tabip ara şifa bul, sonra başkasının şifasına çalış.)
Bediüzzaman Said Nursî’nin, Eski Said’den Yeni Said’e geçiş sürecinde etkili olan ve bir tefe’ülde karşısına çıkan bu hakikatin geçtiği kitap aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
A) Mektubat
B) İhya-yı Ulumu’d-Din
C) Fütuhat-ı Mekkiye
D) Fütuhu’l Gayb
E) Mesnevî-i Şerif
20) “Heme ezost” ne demektir?
A) Her şey O’na benzer.
B) Hiçbir şey O’na benzemez.
C) Her şeyin merkezinde O vardır.
D) Her şey O’dur.
E) Her şey O’ndandır.
21) Vahdetü’l Vücud meşrebine sebebiyet veren aşkın nevlerinden en mühimmi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aşk-ı beka
B) Aşk-ı dünya
C) Aşk-ı mecazi
D) Aşk-ı ahiret
E) Aşk-ı manevî
22) Ben seyr-i ruhanîde kat-ı merâtip ederken, tabakat-ı evliyâ içinde en parlak, en haşmetli, en letâfetli, en emniyetli, Sünnet-i Seniyyeye ittibâı esas-ı tarikat ittihaz edenleri gördüm. Hattâ o tabakanın âmi evliyaları, sair tabakâtın has velîlerinden daha muhteşem görünüyordu.
Yukarıdaki sözü hangi büyük zat söylemiştir?
A) İmam-ı Rabbani
B) İmam-ı Gazali
C) Bediüzzaman Said Nursî
D) Muhiddin-i Arabî
E) Abdülkadir Geylani
23) “Her bid’at dalâlettir ve her dalâlet Cehennem ateşindedir” hadis-i şerifi aşağıdaki âyetlerden hangisini açıklar?
A) Ey Rabbimiz! Biz indirdiğin kitaba inandık ve peygambere uyduk. Sen de bizi, Senin birliğine ve peygamberinin doğruluğuna şahitlik edenlerle beraber yaz.
B) Hiç şüphesiz sen pek büyük bir ahlâk üzerindesin.
C) Bugün sizin dininizi kemâle erdirdim.
D) Emrolunduğun gibi dosdoğru ol.
E) De ki: Allah’ı seviyorsanız bana uyun ki, Allah da sizi sevsin.
24)
I. Gaffar ismi günahların vücudunu ister.
II. Settar ismi kusurların bulunmasını iktiza eder.
III. Rezzak ismi açlığı iktiza eder.
IV. Cemil ismi çirkinliği görmek ister.
V. Şafi ismi hastalıkları iktiza eder.
Yukarıda cümlelerden hangisinde, Esma-i Hüsna’nın iktiza ettiği mana doğru değildir?
A) I
B) II
C) III
D) IV
E) V
25) “Günah-ı kebairi irtikâb eden kâfir olur veya iman ve küfür ortasında kalır” hükmünü kabul edenler kimlerdir?
A) Mutezile
B) Cebriye
C) Maturidiye
D) Eş’ariye
E) Kaderiye
26) Şeytanın en büyük bir desisesi, hakaik-i imaniyenin azameti cihetinde dar kalbli ve kısa akıllı ve kàsır fikirli insanları aldatır, der ki: “Bir tek zat, umum zerrat ve seyyarat ve nücumu ve sair mevcudatı bütün ahvâliyle tedbir-i rububiyetinde çeviriyor, idare ediyor deniliyor. Böyle hadsiz acip, büyük meseleye nasıl inanılabilir? Nasıl kalbe yerleşir? Nasıl fikir kabul edebilir?” der. Acz-i insanî noktasında bir hiss-i inkârî uyandırıyor.
Şeytanın bu desisesini ortadan kaldıran kutsi kelâm aşağıdakilerden hangisidir?
A) Allahu Ekber
B) Euzubillahimineşşeytanirracim
C) Elhamdülillah
D) La ilahe illallah
E) Sübhanallah
27) Ay tutulmasını, Ay’ın şeffaf bir yılan tarafından yutulması şeklinde izah etmek, aşağıdaki hangi hakikatin bir misalidir?
A) Müslüman olmuş ben-i İsrail ulemasının eski malûmatları İslâmiyet’e mal olmuştur.
B) Teşbihler, ilmin elinden cehlin eline düştükçe, mürur-u zamanla hakikat telâkki edilir.
C) İnce ve derin Kur’ân hakikatleri, ancak mesel ve temsillerle avama ders verilebilir.
D) Büyük âlimler dahi çocukluklarında bazı hurafelere inanmışlardır.
E) İslâmiyet, hakikî fenlerin zübdesidir.
28) “Salâvat”ın manası nedir?
A) Şefaat
B) Uhuvvet
C) Hürmet
D) Muhabbet
E) Rahmet
29) “Bismillahirrahmanirrahîm”in bir cilvesini şöyle gördüm ki: Kâinat sîmasında, arz sîmasında ve insan sîmasında birbiri içinde birbirinin nümunesini gösteren üç sikke-i rububiyet var. Kâinatın heyet-i mecmuasındaki teavün, tesanüd, teanuk, tecavübden tezahür eden sikke-i kübra-i ulûhiyettir.
“Sikke-i kübra-i Ulûhiyet”i gösteren kutsî kelime aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
A) Er-Rahim
B) Er-Rahman
C) Allahu ekber
D) Bismillah
E) La ilahe illallah
30) Aşağıdaki cümlelerden hangisi Vahidiyet hakikatini izah etmektedir?
A) Güneşin ziyasıyla bütün varlıkları ihata etmesi gibi; Allah’ın birliği de bütün mevcudatı kaplar.
B) Güneşin ziyasıyla her bir varlığı ayrı ayrı ihata etmesi gibi; Allah’ın birliğinin mührü de ayrı ayrı her mevcud üzerinde görülür.
C) Her parlak aynanın kabiliyetince güneşi göstermesi gibi; her mevcut da kabiliyeti miktarınca Allah’ın isimlerine ayna olur.
D) İnsanların simalarındaki alâmet-i farika Vahidiyetin tecellisidir.
E) Güneşin her şeye yakın olması gibi; Allah’ın da her şeye çok yakın olması Vahidiyetin tecellisidir.
31) Muhakkak ki o saatin (kıyâmetin) ilmi, Allah’ın katındadır. Ve yağmuru, (O) indirir ve rahimlerde olan şeyi (O) bilir. Kimse yarın ne kazanacağını bilemez (idrak edemez). Ve kimse arzın neresinde öleceğini bilemez (idrak edemez). Muhakkak ki Allah, Âlîm’dir (en iyi bilen), Habîr’dir (haberdar olan). (Lokman 31/34)
Lokman Sûresi’nin son âyetinde belirtilen, Allah’tan başka kimsenin bilemediği beş hakikate ne isim verilmiştir?
A) Allamü’l Guyub
B) Evkat-ı Hamse
C) Hamse-i Âl-i Aba
D) Havass-ı hamse-i batına
E) Mugayyebat-ı Hamse
32) “Sebeb-i bereket ve medâr-ı hüsn-ü maîşet” olan güzel haslet, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevekkül
B) İktisat
C) Cömertlik
D) İzzet
E) Sa’y
33) Bu dört şey perdesiz, vasıtasız, doğrudan doğruya kudret-i İlâhiye ve meşiet-i hâssa-i İlâhiyeye bakar. Sair masnuatta zahirî esbab, kudretin tasarrufuna perde oluyorlar. Ve muttarid kanunlar ve kaideler, bir derece irade ve meşiete hicab oluyor.
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi bu dört şeyden biri değildir?
A) Vücud
B) Hayat
C) Nur
D) Rızık
E) Rahmet
34) Umum hayvanatın horoz gibi çobanlık eden erkeklerine ve tavuk gibi vâlidelerine bak, anla ki; bunlar kendi hesabına ve kendileri namına, kendi kemalleri için o vazifeyi görmüyorlar. Çünkü hayatını, vazifede lâzım gelse feda ediyorlar. Belki vazifeleri, onları o vazife ile tavzif eden ve o vazife içinde rahmetiyle bir lezzet derceden Mün’im-i Kerim’in hesabına ve Fâtır-ı Zülcelal’in namına görüyorlar.
Paragrafın ana düşüncesi dikkate alındığında hayvanların bu derece fedakâr olmalarının asıl sebebi nedir?
A) Ruhlarındaki cesaret
B) Fıtratlarındaki fedakârlık
C) Hayatlarındaki düzenlilik
D) Kalplerindeki marifet
E) Vazifelerindeki lezzet
35) Hem mezheb-i Hanefiyede, ehl-i zimmeden olan bir kâfirin şehadeti makbuldür. Fakat fâsık merdudü’ş şehadettir.
Fasık’ın şahitliğinin kabul edilmemesinin ana sebebi nedir?
A) Hainlik
B) Küfür
C) Münafıklık
D) Kizb
E) Zulüm
36) “Avrupa ikidir: Birisi, İsevilik din-i hakikisinden aldığı feyz ile hayat-ı içtimaiye-i beşeriyeye nafi sanatları ve adalet ve hakkaniyete hizmet eden fünunları takip eden birinci Avrupa. Felsefe-i tabiiyenin zulmetiyle, medeniyetin seyyiatını mehasin zannederek beşeri sefahate ve dalâlete sevkeden bozulmuş ikinci Avrupa…”
Paragraftan aşağıdaki hangi seçenekteki manayı çıkarmak doğru değildir?
A) Avrupa medeniyetinin güzellikleri İsevilikten kaynaklanmıştır.
B) Avrupa medeniyeti beşeri tamamıyla dalâlete sevk etmiştir.
C) Avrupa medeniyetinin kötülükleri tabiatçı felsefeden kaynaklanmıştır.
D) Fenler, sanatlar Avrupa medeniyetinin güzellikleridir.
E) Sefahat ve dalâlet, Avrupa medeniyetinin mehasin zannedilen seyyiatıdır.
37) Aşağıdakilerden hangisi israfın neticelerinden biri değildir?
A) Haybet ve hasâret
B) İhlâsın kırılması
C) Kanaatsizlik
D) İzzet
E) Tembellik
38) Aşağıdaki seçeneklerden hangisi Hz. Ali’nin (r.a.) “Ercûze” isimli kasîdesinin mevzuu ve içindeki maksad-ı aslîsidir?
A) Hz. Peygamber Efendimiz’i (a.s.m.) medih ve senâ etmek
B) Ehl-i Beyt muhabbetini kalplere yerleştirmek
C) İsm-i Âzamı tazammun eden altı ismin ehemmiyetini beyân etmek
D) Müslümanlar arasındaki muharebelerin hikmetlerini beyân etmek
E) Hz. Ali’nin (r.a.) hilâfeti hakkındaki hadis-i şerifleri bildirmek
39) Hakîkî ehl-i şükrün ve ehl-i hakîkatin ve ehl-i kalbin kuvve-i zâikası için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Kuvve-i zâikanın, midenin fevkinde hükmü ve makamı olduğu
B) Rahmet-i İlâhiye’nin matbahlarına bir nâzır ve bir müfettiş olduğu
C) Nimet-i İlâhiye’nin envâını tartmak ve tanımakla vazîfeli olduğu
D) Lezzeti şükür için istediğinden, leziz şeyleri tercih edebileceği
E) Vücud şehrinin bir kapıcısı olduğu
40) Aşağıdaki seçeneklerden hangisi “teveccüh-ü nâs” hakkında doğru bir hüküm değildir?
A) Teveccüh-ü nâs, bir itâb ve bir mücâzâttır.
B) Teveccüh-ü nâs, ehl-i hamiyetin hak ettiği muaccel ücrettir.
C) Teveccüh-ü nâs, kabrin arkasında pek esassızdır.
D) Teveccüh-ü nâs, istenilmez, verilir.
E) Teveccüh-ü nâs’tan hoşlanılmaz.
41) Hediye ve sadakanın kabulünde başkasını kendine tercih etmek ve hizmet-i diniyenin mukabilinde gelen menfaat-ı maddiyeyi istemeden ve kalben taleb etmeden, sırf bir ihsan-ı İlâhî bilerek, nâstan minnet almayarak ve hizmet-i diniyenin mukabilinde de almamaktır. Çünkü hizmet-i diniyenin mukabilinde dünyada bir şey istenilmemeli ki, ihlâs kaçmasın.
Paragrafta anlatılan yüksek haslet, aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
A) Mahviyet
B) Feragat
C) İktisat
D) Îsâr
E) İstiğna
42)
I- Kendi mesleğinin muhabbetiyle hareket etmek
II- Başka mesleklerin adâveti ile meşgul olmamak
III- Başkalarının eksiklerini görerek kendisine çeki-düzen vermek
IV- Kendi mesleğinin eksiklerini görmek
Yukarıdaki düsturlardan hangileri “müsbet hareket”in özellikleridir?
A) I - II
B) I - II – III
C) II - III
D) III - IV
E) IV
43) “Mütekebbir”lere karşı niçin “tevâzû” gösterilmemelidir?
A) İhlâsa zıt olduğundan
B) Hayatı tehlikeye atmamak için
C) Tezellül zannedildiğinden
D) İnsafa gelmelerini beklemek gerektiğinden
E) Kibir ile tevazu birbirine zıt olduğu için
44)“İnnen nefse le emmâretün bissûi illâ mâ Rahîme Rabbî”
Şüphesiz nefis dâima kötülüğe sevk eder. Ancak Rabbim rahmet ederse o başka.
Yukarıda meâli verilen âyet, hangi peygamberin duâsıdır?
A) Hz. Yûsuf (a.s.)
B) Hz. Yûnus (a.s.)
C) Hz. Eyyûb (a.s.)
D) Hz. İbrahim (a.s.)
E) Hz. Mûsa (a.s.)
45) İhlâsı kazanmanın ve muhafaza etmenin en müessir bir sebebi, rabıta-i mevttir. Evet, ihlâsı zedeleyen ve riyaya ve dünyaya sevkeden, tûl-i emel olduğu gibi; riyadan nefret veren ve ihlası kazandıran, rabıta-i mevttir.
Paragrafta geçen “râbıta-i mevt” kelimesinin anlamı hangi seçenekte verilmiştir?
A) Ölüme meydan okumak
B) Ölümü arzulamak
C) Ölümden kaçmak
D) Ölümden korkmak
E) Ölümü düşünmek
46) Eğer O razı olsa, bütün dünya küsse ehemmiyeti yok. Eğer O kabul etse, bütün halk reddetse tesiri yok.
Yukarıdaki ifâdeler, aşağıdaki ihlâs düsturlarından hangisinin izahı mahiyetindedir?
A) Amelinizde rızâ-i İlâhî olmalı.
B) Bütün kuvvetinizi ihlâsta ve hakta bilmelisiniz.
C) Hizmet-i Kur’âniye’de bulunan kardeşlerinizi tenkîd etmemek ve onların üstünde faziletfuruşluk nevinden gıpta damarını tahrik etmemektir.
D) Kardeşlerinizin meziyetlerini şahıslarınızda ve fazîletlerini kendinizde tasavvur etmektir.
E) Enaniyet ve nefs-i emmâre sizi aldatmasın.
47) Hayat-ı içtimaiye-i beşeriyede bir çığır açan, eğer kâinattaki kanun-u fıtrata muvafık hareket etmezse, hayırlı işlerde ve terakkîde muvaffak olamaz.
Paragrafın mânâ bütünlüğün bozulmaması için, aşağıdaki cümlelerden hangisi ile devam etmelidir?
A) Kanun-u fıtrat boşluk kabul etmez.
B) Bütün hareketi şer ve tahrip hesabına geçer.
C) Tahakküm ve tagallüb etmek fazîletsizliktir.
D) Maksadına zıt hareket etmiş olur.
E) Kaderi tenkit hükmüne geçer.
48) Hayırda ve ihsanda -fakat müstehak olanlara- israf olmadığı gibi, israfta da hiçbir hayır yoktur.
Yukarıdaki sözü hangi büyük zata söylemiştir?
A) Hatem-i Tai
B) İmam-ı Şafi (r.a.)
C) Gavs-ı Geylani (r.a.)
D) İmam-ı Azam (r.a.)
E) Hz. Muhammed (a.s.m.)
49) “(1) Mühim ve (2) muzır bir (3) umur-u (4) hayriyenin (5) çok (6) büyük (7) mânileri (8) olur.”
Yukarıdaki cümlenin doğru mana kazanması için hangi iki kelimenin yer değiştirmesi gereklidir?
A) 1 ile 6
B) 2 ile 3
C) 2 ile 6
D) 2 ile 7
E) 5 ile 6
50) “Hazret-i Ali (r.a.), o mu’cizevâri kerametiyle ve Hazret-i Gavs-ı Âzam (k.s.) o harika keramet-i gaybiyesiyle” Risâle-i Nur talebelerinin hangi özelliklerine binaen iltifat etmişlerdir?
A) İsar
B) Hıllet
C) Tesanüd
D) Sıddıkıyet
E) İhlâs
51) Nasıl ki dört beş adamdan, iştirak niyetiyle biri gazyağı, biri fitil, biri lâmba, biri şişe, biri kibrit getirip lâmbayı yaktılar. Her biri tam bir lâmbaya mâlik olur.
Herkesi tam bir lambaya sahip yapan bu hakikat aşağıdaki hangi seçenekte verilmiştir?
A) Teşrik-i mesai
B) Şirket-i manevî
C) Şirk-i hafi
D) Men-i iştirak
E) İştirak-i emval
52) Bir eczahanede, gayet muhtelif maddelerle dolu, yüzer kavanoz şişeler bulunuyor. O edviyelerden, zîhayat bir macun istenildi. Hem hayatdar hârika bir tiryak onlardan yapılmak îcab etti. Geldik, o eczahanede, o zîhayat macunun ve hayatdar tiryakın çoklukla efradını gördük. O macunlardan herbirisini tedkik ettik. Görüyoruz ki: O kavanoz şişelerden herbirisinden, bir mizan-ı mahsus ile bir iki dirhem bundan, üç dört dirhem ötekinden, altı yedi dirhem başkasından ve hâkeza muhtelif mikdarlarda eczalar alınmış.
Tabiat Risâlesi’nde geçen bu paragraf yaratılışa dair hangi tezi çürütmek için zikredilmiştir?
A) Evcedetü’l-esbab
B) Teşekkele binefsihi
C) İktizatü’t-tabiat
D) Vahdetü’l Vücud
E) Ezeliyet-i madde
53) Aşağıdakilerden hangisi kadının kocasına karşı en esaslı iki hasletinden biridir?
A) Cesaret
B) Sadakat
C) Sehavet
D) Kıskançlık
E) İtaat
54) I- Daire-i mümkinat haricinde olan Zât-ı Vâcib-ül Vücud’un eser-i san’atı
II- Daire-i mümkinat içinde kader-i İlâhînin yazar bozar bir levhası
III- Kudret-i İlâhiyenin kavanin-i icraatına tebeddül ve tegayyür eden bir defteri
IV- Bir mecmua-i kavanin-i âdât-ı İlâhiye
V- Bir fihriste-i san’at-ı Rabbaniyeyi
Yukarıda beş madde halinde tarifi yapılan hakikat aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
A) İmam-ı Mübin
B) Kitab-ı Mübin
C) Tabiat
D) Levh-i Mahfuz
E) Levh-i Mahv, İspat
55) Evlilikte kadın ile erkek küfüv olmalı, yani birbirine münasib olmalıdır. Aşağıdakilerden hangisi bu küfüv ve denk olmanın en mühimmidir?
A) Eğitim seviyesi
B) Güzellik
C) Zenginlik
D) Diyanet
E) Asalet
56) İnsanın hâssası olan akıldan istifa ederek, ahmak hayvanlardan daha aşağı düşerek, kâinatın vücudunu inkâr etmeyi; hattâ kendilerinin vücudlarını dahi inkâr etmesini; dalâlet mesleğinde esbab ve tabiatın icad sahibi olmalarından daha ziyade kolay gördüklerinden hem kendilerini, hem kâinatı inkâr edip, cehl-i mutlaka düşmüşler.
Paragrafta tarif edilen dalalet mesleği aşağıdaki hangi seçenekte verilmiştir?
A) Sofestailer
B) Tabiiyyun
C) Sabiiyyun
D) Maddiyyun
E) İşrakiyyun
57) Madem ecel vakti muayyen değil; Cenâb-ı Hak, insanı ye’s-i mutlak ve gaflet-i mutlaktan kurtarmak için, havf u reca ortasında ve hem dünya ve hem âhireti muhafaza etmek noktasında tutmak için, hikmetiyle eceli gizlemiş.
Paragraftan aşağıdaki manalardan hangisi anlamak mümkün değildir?
A) Ecel vaktinin belirli olmayışı, insanı yeis ve gafletten kurtarmak içindir.
B) Korku ve ümit ortasında yaşamak, insanın yaşama şevkini bozar, acılaştırır.
C) Vakti belirli olmayan bir ecel, hayatta dünya ile ahiret dengesini kurmayı sağlar.
D) İlâhî hikmet eceli gizleyerek insanın her an yaşama ümidi verir.
E) Her an ölme ihtimalinden kaynaklanan korku insanı gafletten kurtarır.
58) Bir zatın vücudunu gösteren en zahir, en kuvvetli delil aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sanat
B) Keramet
C) Sima
D) Tekellüm
E) Ahlâk
59) Bayramlarda gaflet istilâ edip gayr-ı meşrû daireye sapmamak için rivayetlerde tavsiye edilen nedir?
A) Bayram namazı kılmak
B) Sadaka vermek
C) Zikrullah ve şükür
D) Oruç tutmak
E) Kabir ziyaret etmek
60) Bin üç yüz elli dört (1354) bu Arabî tarihte Risâle-i Nur’un kırktan fazla şakirtlerini ve müellifini imha etmek plânı ile hapishaneye attıkları zamandır ve tevkif ettikleri tarihtir. Bu tarihte bu hitaba tam muhatap olacak yalnız bunlar görünüyorlar. Çünkü vaziyetleri gayet korkulu idi. Hâlbuki harika olarak selâmete çıktılar.
Paragrafta anlatılan mahkeme aşağıdakilerden hangisidir?
A) Afyon Mahkemesi
B) Denizli Mahkemesi
C) Eskişehir mahkemesi
D) Isparta mahkemesi
E) İstanbul Mahkemesi
61) Bir zaman İşaratü’l-İ’caz’ın müsvedde-i evveliyesi düşmanın elinde parça parça olmuştu. Ben de bir defada dört mermi vücuduma isabet ederek, birisinde yaralı ayağım kırık, su ve çamur içinde otuz dört saat ölüme muntazır ve etrafımda düşman askerleri muhasara ettiği bir hengâmdır ki, en korkulu ve en me’yusiyetli zamanıma bakıyor.
Paragrafta anlatılan Bediüzzaman’ın hayatından bir kesitin yer ve zamanı, aşağıdaki hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
A) 1914 Van
B) 1914 Erzurum
C) 1915 Pasinler
D) 1916 Bitlis
E) 1917 Kosturma
62) Bediüzzaman Said Nursî’nin “Sual etmekte çalışkan, yazmakta tembellik eden” diye lâtife yaptığı talebesi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Re’fet Barutçu
B) Hulusi Yahyagil
C) Şamlı Hafız Tevfik
D) Hüsrev Altınbaşak
E) Hafız Ali Yüreğil
63) “Bir sineğin kanadını kırk kağnıya yüklettim. / Kırkı da çekemedi, kaldı.”
Sinek kanadının ne kadar harika bir sanat-ı Rabbaniye olduğunu lâtifâne dile getiren yukarıdaki sözün sahibi kimdir?
A) Mevlânâ Celâleddin-i Rumî
B) Şems-i Tebrizi
C) Niyazî-i Mısrî
D) Sadî-i Şirazi
E) Yunus Emre
64) Hayvanların ruhları bâki kalacağını… Bazı efrad-ı mahsusa hem ruhu, hem cesediyle bâki âleme gideceği ve her bir nev’in arasıra istimal için bir tek cesedi bulunacağı rivayet-i sahihadan anlaşılmakla beraber; hikmet ve hakikat, hem rahmet ve rububiyet öyle iktiza ederler.
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi, hem ruhu hem cesediyle baki âleme giden varlıklardan biri değildir?
A) Hüdhüd-ü Süleymanî (a.s.)
B) Neml-i Süleymanî (a.s.)
C) Asa-i Musa (a.s.)
D) Naka-i Salih (a.s.)
E) Kelb-i Ashab-ı Kehf
65) Kulağını aç! Herkesten işittiğin sözleri, fıtrî fonoğraflar gibi, Cenâb-ı Hak’tan işitebilirsin.
Fikren arşa çıkıp ferşten arşa kadar mevcudatı ayine şeklinde görmekle söylenebilen yukarıda söz hangi büyük zata aittir?
A) Celâleddin-i Suyuti
B) Celâleddin-i Rumî
C) Cemaleddin-i Efgani
D) Abdulkadir-i Geylani
E) Abdulkahir-i Cürcani
66) (I) O zat-ı Ahmediye (a.s.m.), ubudiyeti cihetiyle, halktan Hakka teveccühü hasebiyle,
(II) Selâm ister.
(III) Risâleti cihetiyle, Hak’tan halka elçiliği haysiyetiyle,
(IV) Rahmet manasındaki salâtı ister.
Yukarıdaki cümleler hangi seçenekteki gibi dizilirse doğru anlam kazanır?
A) I-II-III-IV
B) I-IV-III-II
C) II-I-III-IV
D) III-II-I-IV
E) IV-I-III-II
67) Cenâb-ı Hakkın güneş gibi mevcudiyetini ve gündüz gibi vahdaniyetini gösteren “İsm-i Kuddüs”ün bir mazharı ve bir cilvesi olan fiil aşağıdaki hangi seçenekte verilmiştir?
A) Fiil-i tezyin ve tahsin
B) Fiil-i tanzim ve nizam
C) Fiil-i terbiye ve in’am
D) Fiil-i tevzin ve mizan
E) Fiil-i tanzif ve tathir
68) Fecirden sonra, tâ vakt-i kerahet bitinceye kadardır. Bu uyku, rızkın noksaniyetine ve bereketsizliğine hadisçe sebebiyet verdiği için, hilâf-ı sünnettir. Çünkü rızık için sa’y etmenin mukaddematını ihzar etmenin en münasip zamanı, serinlik vaktidir. Bu vakit geçtikten sonra bir rehavet arız olur. O günkü sa’ye ve dolayısıyla da rızka zarar verdiği gibi, bereketsizliğe de sebebiyet verdiği, çok tecrübelerle sabit olmuştur.
Paragrafta tarif edilen uyku nevî aşağıdakilerden hangisidir?
A) Haylûle
B) Meylûle
C) Feylûle
D) Gaylûle
E) Kaylûle
69) Risâle-i Nur’un dairesi çok geniştir; şakirtleri pek çoktur. Harice kaçanları aramaz, ehemmiyet vermez, belki daha içine almaz. Her insanda bir kalb var. Bir kalb ise, hem dairede, hem hariçte olamaz.
Paragraftan aşağıdaki seçeneklerde yer alan hangi anlamı çıkarmak doğru değildir?
A) Risâle-i Nur’un geniş dairesinde dost, kardeş ve talebe gibi pek çok şakirtler vardır.
B) Risâle-i Nur dairesinden harice kaçmak dost, kardeş ve talebe dairesinin dışına çıkmaktır.
C) Kalbinde Risâle-i Nur muhabbeti olan biri, başka harici mesleklerin muhabbetiyle de hareket edebilir.
D) Risâle-i Nur Talebesi kendi mesleğinin muhabbetiyle müsbet hareket etmelidir.
E) Risâle-i Nurları bırakıp başka bir mesleğe girmek daire haricine çıkmaktır.
70) Ben ki her birinizi yüz hemşehrime değiştirmediğimi resmen mahkemede iddia ettim ve beni ziyaret edenlere karşı iddia etmişim ki, Risâle-i Nur Talebelerinin en küçüğünü, hariç bir velîden daha ehemmiyetli gördüğümü ve Kuleönülü Ali ve Lütfi gibi genç ve halis Risâle-i Nur Talebelerini hariçteki büyükçe bir velîye tercih ettiğimi çok emarelerle benden anladığınız.
Bediüzzaman’ın Eskişehir hapishanesinde yazdığı yukarıdaki mektuptan aşağıdaki hangi seçenekteki manayı çıkarmak doğru değildir?
A) Ben size kanaat ediyorum siz de Risâle-i Nurlara kanaat etmelisiniz.
B) Risâle-i Nur Talebelerinin en küçüğü, velilerden üstündür.
C) Risâle-i Nur, hakikî talebesi olan gençleri velâyet derecesine çıkarır.
D) Risâle-i Nur’u okuyan herkes hariçteki büyükçe bir veliden daha faziletlidir.
E) Bediüzzaman talebelerine milliyetine göre değil, ihlâsına göre kıymet vermiştir.
71) Risâle-i Nur’u müdafaa ve muhafazasında herkes, hatta ben de çekilsem, beş kardeşimizin çekilmemeleri gerekirdi.
Bediüzzaman Said Nursî Eskişehir mahkemesinde beş kişinin yekvücut olmalarını telkin ederek Risâle-i Nur’u müdafaa etmelerinin önemini belirtmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bu beş kişiden biri değildir?
A) Hakkı Tığlı
B) Re’fet Barutçu
C) Hüsrev Altınbaşak
D) Halil İbrahim Çöllüoğlu
E) Zübeyir Gündüzalp
72) Kardeşlerimden rica ederim ki: Sıkıntı veya ruh darlığından veya titizlikten veya nefis ve şeytanın desiselerine kapılmaktan veya şuursuzluktan arkadaşlardan sudûr eden fena ve çirkin sözleriyle birbirine küsmesinler ve “Haysiyetime dokundu” demesinler. Ben, o fena sözleri kendime alıyorum. Damarınıza dokunmasın. Bin haysiyetim olsa, ...................................................................................
Paragrafın mânâ bütünlüğünü tamamlayan cümle aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
A) “Haysiyetime dokundu” dememeye karar vermişim.
B) Uhuvvet-i İslâmiye ve hizmet-i Kur’âniye için feda etmeye hazırım.
C) İhlâsıma zarar gelmemek için sizi tenkit etmemeye karar vermişim.
D) Risâle-i Nurların hatırı için feda etmek gereklidir.
E) Kardeşlerimin mabeynindeki muhabbete ve samimiyete feda ederim.
73) Acz-i beşer marazına ve fakr-ı insan hastalığına mücerrep bir devâdır.
29. Lem’a’nın tefekkürnamesinde hangi kutsî kelime için yukarıdaki tabir kullanılmıştır?
A) Hasbünallâhü ve ni’mel vekîl
B) Sübhânallâh
C) Elhamdülillâh
D) Yâ Bâki entel Bâki
E) La ilahe illallah
74) Evet, en ahirde bir risâle bize yazdırıldı. Elhak, gayet âlî ve nuranî bir düstur-ı uhuvvet idi. Ve on binler kuvvetle ancak mukabele edilir hâdiselere ve musîbetlere karşı, o sırr-ı ihlâs ile on adamla mukavemet ettirebilir bir düstur-ı kudsî idi. Fakat maatteessüf, başta ben, biz o ihtar-ı manevî ile amel edemedik.
Paragrafta bahsedilen ehemmiyetli Risâle aşağıdakilerden hangisidir?
A) Uhuvvet Risâlesi
B) İhlâs Risâlesi
C) Hücumat-ı Sitte Risâlesi
D) Keramat-ı Aleviye Risâlesi
E) Keramat-ı Gavsiye Risâlesi
75) “Bu Elmas, Cevher, Nur’dur” diye bunlara okumağa başladım. Onuncu Söz’ü okurken saatler geçmiş. Çocuklar merakından, anlayamadıkları zaman hemen bendenize soruyorlardı. Ben de bu Elmas, Cevher, Nur’u onların anlayabileceği şekilde izah ederken çocukların renkleri, renk renk oluyordu ve güzelleşiyordu. Bendeniz de çocukların yüzüne baktıkça hepsinde ayrı ayrı nurlu Said görüyordum. Suallerinde “Nur hangisi? Cevher hangisi ve Elmas hangisi?” diye sorduklarında; “Evet Nur, bunu okumaktır. Bak sizde bir güzellik meydana geldi.” Onlar da birbirinin yüzüne baktılar tasdik ettiler. “Ya elmas nedir? Bu sözleri yazmaktır.” O zaman, yâni yazdığınız zaman sizin yazılarınız elmas gibi kıymetli olur. Tasdik ettiler. “Ya cevher nedir? İşte o da bu kitabdan aldığınız îmandır.” Hepsi birden şehadet getirdiler.
Haşir Risâlesi’nin nur, elmas, cevher benzetmesiyle çocuklara okuyan Nur Talebesi aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
A) İbrahim Çöllüoğlu
B) Re’fet Barutçu
C) Seyyid Şefik
D) Kuleönülü Lütfü
E) Şamlı Hafız Tevfik
76) Bilhâssa seyyarattan olan gemimiz yani Küre-i Arz, bir senede yirmi dört bin senelik bir dairede gezer, seyahat eder. Ve o hârika sür’atiyle beraber zeminin yüzünde dizilmiş, istif edilmiş eşyayı dağıtmıyor, sarsmıyor, fezaya fırlatmıyor. Eğer sür’ati bir parça tezyid veya tenkis edilseydi, sekenesini havaya fırlatıp fezada dağıtacaktı. Ve bir dakika, belki bir sâniye muvazenesini bozsa, dünyamızı bozacak; belki başkasıyla çarpışacak, bir kıyameti koparacak.
Paragrafta geçen “yirmi dört bin senelik bir daire” hangi ölçü birimine göre ifade edilmiştir?
A) Ses hızına göre
B) Işık hızına göre
C) En hızlı ulaşım vasıtasına göre
D) Top güllesinin hızına göre
E) İnsan yürüyüşüne göre
77) Aşağıdakilerden hangisi “hayat”ın yirmi dokuz tarifinden biri değildir?
A) Vahdete ve ehadiyete şehadet eden bürhanların en parlağı
B) Kâinattaki tasarrufat-ı kudrete bir perde
C) Kâinatın en mükemmel meyvesi
D) Kâinatın en güzel zineti
E) Kâinatın gayet süzülmüş bir hülâsası
78) Gayet muntazam, bütün erzakın enva’ını câmi’ bir anbardır.
Küre-i arza hangi fennin nazarıyla bakılırsa “cami bir anbar” olarak görülür?
A) Fenn-i ticaret
B) Fenn-i tıp
C) Fenn-i iaşe
D) Fenn-i rızık
E) Fenn-i makine
79) Vahdette, ferdiyette; bir karınca bir Firavun’u, bir sinek bir Nemrud’u, bir mikrop bir cebbarı mağlûb edebildiği gibi; nohut tanesi küçüklüğünde bir çekirdek dahi dağ gibi heybetli bir çam ağacını omuzunda taşıyabilir.
Karınca, sinek, mikrop ve çekirdeği bu derece kuvvetli yapan sır aşağıdaki hangi seçenekte yer almıştır?
A) Tevekkül kuvveti
B) İmtisal kuvveti
C) İtikad kuvveti
D) İntisap kuvveti
E) Iztırar kuvveti
80) Aşağıdakilerden hangisi şahsiyet-i maneviye-i Muhammediyenin (a.s.m.) özelliklerinden biri değildir?
A) Kâinatın manevî bir güneşi
B) Furkan-ı Azam’ın İsm-i Azamı
C) Kur’ân-ı kebir’in âyet-i kübrası
D) Kitab-ı kebir-i kâinatın bir tercüme-i ezeliyesi
E) İsm-i Ferdin cilve-i azamının bir aynası
81) Hayâlî iki dürbünden biriyle, en uzaklarda, esir maddesi içinde durdurulmuş, kısmen tahrik, kısmen tesbit edilmiş milyonlar azametli cirmleri ve diğer dürbünle zîhayat mahlûkat-ı arziyenin zerrât-ı vücudiyelerinin vaziyet ve hareketlerini temâşâ et.
Paragrafta anlatılan kâinat manzarasında Cenâb-ı Hakkın hangi isminin azamî tecellisi bütün ihtişamıyla görülür?
A) Kayyum
B) Hayy
C) Ferd
D) Hakem
E) Kuddüs
82) O mide, hayattan daha geniş bir dairede rızk ve nimet ister. Akıl ve fikir ve hayal, o midenin elleri hükmünde, semavat ve zemin genişliğinde, o sofra-i rahmetten istifade edip şükreder.
Paragrafta bahsedilen akıl, fikir ve hayal elleriyle gıdalanan manevî mide aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
A) İslâmiyet
B) İnsaniyet
C) Hayat
D) İman
E) Muhabbetullah
83) Âdeta insan, câmiiyetiyle kâinatın küçük bir fihristesi ve bir misal-i musağğarası hükmünde olup, umum esmanın nakışlarını gösteriyor.
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde insanın “misal-i musağğar” olmasına dair doğru bir tesbit değildir?
A) Kuvveleri ve latifeleri, ruhanilerin varlığından haber verir.
B) Kuvve-i hafızası Levh-i Mahfuz’dan haber verir.
C) Kuvve-i hayaliyesi âlem-i ervahtan haber verir.
D) Kemikleri küre-i arzın taş ve kayalarından haber verir.
E) Saçları küre-i arzın nebat ve eşcarından haber verir.
84) Münacat Risâlesi’nde geçen “dünyamızın menba-ı acaib buhar kazanları” teşbihi, aşağıdaki varlıklardan hangisini tarif etmek için kullanılmıştır?
A) Nehirler
B) Bulutlar
C) Dağlar
D) Sahralar
E) Denizler
85) Bediüzzaman Said Nursî’nin “Ne şimdiki Türklere ve ne de Kürtlere benzemiyor. Bunda başka bir hâsiyet görüyorum.” diye iltifat ettiği talebesi kimdir?
A) Şamlı Hafız Tevfik
B) Hüsrev Altınbaşak
C) Hulusi Yahyagil
D) İslâmköylü Hafız Ali
E) Hasan Feyzi Yüreğil
86) İmam-ı Azam’ın İsm-i Azam kabul ettiği Esma-i Hüsna aşağıdaki hangi seçenekte yazılmıştır?
A) Hakem ve Adl
B) Rahim ve Hakîm
C) Ferd
D) Hayy
E) Kayyum
87) Allah katında İsa’nın hâli Âdem’in yaratılışı gibidir. (Âl-i İmran 3/59)
Âyetin manası dikkate alındığında aşağıdaki hangi hükmün verilmesi doğru değildir?
A) Zaman-ı Âdem’den beri bir kanundan hiçbir fert şüzûz etmemek ve hâricine çıkmamak olamaz.
B) Emr-i İlâhî ve irâde-i Rabbâniyenin küllî bir cilvesi olan âdetullah kanunları hiçbir zaman değiştirilmezler.
C) Hiçbir kaide-i külliye yoktur ki, hârika fertler ile tahsis edilmesin.
D) Kanun-u tenâsül, mebde itibârıyla, iki yüz bin envâ-ı hayvânâtın mebdeleriyle hark edilmiş ve nihâyet verilmiş.
E) Her baharda gözümüzle gördüğümüz, yüz bin envâın kısm-ı âzamı, hadsiz efradları, kanun-u tenâsül hâricinde —yaprakların yüzünde, taaffün etmiş maddelerde— o kanun hâricinde icad edilir.
88) Sekiz sene Barla’da Bediüzzaman’ın hem muhatabı, hem müsevvidi, hem mübeyyizi olduğu halde, sekiz ay kadar Risâle-i Nurlardan istifade edememekle şefkat tokadı yiyen Nur Talebesi kimdir?
A) Hulusi Yahyagil
B) Muallim Galip
C) Hüsrev Altınbaşak
D) Şamlı Hafız Tevfik
E) Hafız Ahmet
89) (I) çirkinliği görmek istemez.
(II) günahların vücudunu gerektirir.
(III) kusuratın bulunmasını ister.
Gaffar, Settar, Cemil isimlerinin muktazilerinin doğru sıralaması aşağıdaki hangi seçenekte verilmiştir?
A) I, II, III
B) I, III, II
C) II, I, III
D) II, III, I
E) III, I, II
90) (1) Eğer Allah’a muhabbetiniz varsa
(2) İttiba edilmezse netice veriyor ki
(3) Habibullah’a ittiba edilecek
(4) Allah’a muhabbetiniz yoktur
Anlamlı bir cümle oluşturmak için yapılması gereken doğru sıralama aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
A) 1-2-3-4
B) 1-3-2-4
C) 2-3-4-1
D) 3-2-2-4
E) 4-3-2-1
91) Hukuk-u umumiye nev’inden cem’iyete ait bir ubudiyettir. Birisinin yapmasıyla o cem’iyet umumen istifade ettiği gibi, onun terkiyle de umum cemaat mes’ul olur. Ona riya giremez ve ilân edilir. Nafile nev’inden de olsa, şahsî farzlardan daha ehemmiyetlidir.
Yukarıda tarifi yapılan “şahsî farzlardan daha ehemmiyetli” ola hakikat aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
A) Amel-i salih
B) Vacib
C) Takva
D) Cihad
E) Şeair
92) Bediüzzaman Said Nursî, Eskişehir hapsinde—bir sene cezayı çekip—çıktıktan sonra nereye sürgün edilmiştir?
A) Emirdağ
B) Isparta
C) Kastamonu
D) Burdur
E) Denizli
93) Güya o risâle ona bir tiryak idi ki; altı yedi sene zarfında aldığı bütün manevî yaralarını tedavi etti. Gayet kuvvetli ve parlak bir iman ile ecelini bekliyor gibi bana o mektubu yazmış.
Bediüzzaman’ın yeğeni Abdurrahman’ın eline geçen ve okuduğunda onun bütün manevî yaralarına bir tiryak gibi gelen Risâle aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mu′cizat-ı Kur’âniye Risâlesi
B) Sünnet-i Seniyye Risâlesi
C) Haşir Risâlesi
D) Hüve Nüktesi
E) Meyve Risâlesi
94) Gençlik, eğer ehl-i kalb, ehl-i huzur ve aklı başında ve kalbi yerinde bulunan mü’minlerde olsa, ibadete ve hayrata ve ticaret-i uhreviyeye sarfedilse; en kuvvetli bir vesile-i ticaret ve güzel ve şirin bir vasıta-i hayrattır. Ve o gençlik, vazife-i diniyesini bilip sûistimal etmeyenlere; kıymettar, zevkli bir nimet-i İlâhiyedir.
Anlam bütünlüğü dikkate alındığında metnin sonuna aşağıdaki cümlelerden hangisi gelmelidir?
A) Eğer ben sevap kazanayım bu güzel meseli ben söyleyeyim arzunuz varsa onda bir günah ve zarar yoktur, fakat mabeyninizdeki sırr-ı ihlâsa zarar gelebilir.
B) Eğer istikamet, iffet, takva beraber olmazsa çok tehlikeleri var.
C) Gayet derin bir çukura düşmek ihtimali var ortada tutunacak yer bulamaz.
D) Eğer tevekkül, teslim, tesanüd beraber olmazsa çok zararları var
E) Eğer ihlâs, tesanüd, ittihad-ı hakikî olmazsa çok mühim tehlikeleri var.
95) Ben mahrem ve mühim mecmuaları… kömür ve odunlar altında sakladım; tâ benim vefatımdan veya baştaki başlar hakikatı dinleyip akıllarını başlarına aldıktan sonra neşredilsinler diye müsterihane dururken, birden taharri memurları ve müddeiumumun muavini, menzilimi bastılar. O gizli ve ehemmiyetli risâleleri, odunların altından çıkardılar.
Bediüzzaman’ın mahrem tuttuğu bu Risâleler aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
A) Zülfikar
B) Asa-yı Musa
C) Gençlik Rehberi
D) Tesettür ve taaddüd-ü zevcata dair risâleler
E) Süfyan’a ve Nur’un kerametlerine dair risâleler
96) Pek çok imamlar ve allâmeler, sizlerden pekçok ziyade azab verildiği halde, kemal-i sabır içinde şükredip sarsılmamışlar. Elbette sizler Kur’ân′ın müteaddid hakikatları için pek büyük sevab ve kazanç aldığınız halde, pek az zahmet çektiğinize binler teşekkür etmek borcunuzdur.
Kur’ân’ın bir tek meselesi için hapiste pek çok azab çekmiş büyük zat aşağıdakilerden hangisidir?
A) İmam-ı Rabbani
B) İmam-ı Şafi
C) İmam-ı Eş’ari
D) Ahmet ibn-i Hanbel
E) Mevlânâ Halid-i Bağdadî
97) Sahabenin Abadile-i Seb’a-yı Meşhuresinden olan Abdullah İbn-i Ömer Hazretleri ki; halife-i Resulullah olan Faruk-u A’zam Hazret-i Ömer’in (r.a.) en mühim ve büyük mahdumu ve sahabe âlimlerinin içinde en mümtazlarından olan o zât-ı mübarek çarşı içinde, alış verişte, kırk paralık bir mes’eleden… şiddetli münakaşa etmiş.
Alış verişte sünnet olan pazarlığın hakikati için aşağıdaki seçeneklerdeki ifadelerden hangisi doğru değildir?
A) Kalbin şefkatinden ve ruhun kemalinden gelmiş bir halettir.
B) İktisatlı hayatın gereğidir.
C) Ticaretin medarı olan emniyet tesisi için gereklidir.
D) Kemal-i aklın muktezasıdır.
E) Ticarette istikameti muhafaza etmek için şarttır.
98) İlm-i Tıbb’ı iki satırla topluyorum. Sözün güzelliği kısalığındadır. Yediğin vakit az ye. Yedikten sonra dört-beş saat kadar daha yeme. Şifa, hazımdadır. Yani, kolayca hazmedeceğin mikdarı ye. Nefse ve mideye en ağır ve yorucu hal, taam taam üstüne yemektir.
“Yiyin, için, israf etmeyin” âyetinin tıp noktasında tefsiri olan yukarıdaki ifadeler kime aittir?
A) Lokman Hekim
B) Fahreddin-i Razi
C) Bediüzzaman Said Nursî
D) Hazret-i Ali
E) İbn-i Sina
99) Aşağıdakilerden hangisi “sefillik ve bahillik ve tamahkârlık ve hırsın bir halitası” olarak tarif edilen kötü bir ahlâktır?
A) Hased
B) Hubb-u cah
C) Enaniyet
D) Hısset
E) Nefs-i emmare
100) “Memnuniyet-i mukaddese” “iftihar-ı kudsî” ve “lezzet-i mukaddese” gibi isimlerle işaret edilen maânî-i rububiyetin ifadesi aşağıdaki hangi seçenekte yazılmıştır?
A) Kemalat-ı Sübhaniye
B) Sıfat-ı kutsiye
C) Şuunat-ı İlâhiye
D) Esma-i Hüsna
E) Ehadiyet-i Zatiye
CEVAP ANAHTARI
1 B 26 A 51 E 76 E
2 C 27 B 52 A 77 B
3 D 28 E 53 B 78 C
4 A 29 D 54 C 79 D
5 C 30 A 55 D 80 D
6 E 31 E 56 A 81 A
7 D 32 B 57 B 82 B
8 A 33 D 58 D 83 C
9 B 34 E 59 C 84 E
10 A 35 A 60 C 85 C
11 D 36 B 61 D 86 A
12 B 37 D 62 A 87 B
13 C 38 C 63 E 88 D
14 E 39 E 64 C 89 D
15 E 40 B 65 B 90 B
16 A 41 D 66 B 91 E
17 B 42 A 67 E 92 C
18 A 43 C 68 D 93 C
19 D 44 A 69 C 94 B
20 E 45 E 70 D 95 E
21 B 46 A 71 E 96 D
22 A 47 B 72 E 97 A
23 C 48 D 73 A 98 E
24 D 49 C 74 B 99 D
25 A 50 E 75 C 100 C