Bir kahve masasında veya bir ev ziyaretinde oturup, bir-iki saatlik sohbet içinde günlük siyaset meselelerini konuşmakla memleketi kurtarmak en çok bizim ülkemizde görülmektedir. Herkesin tıptan, inşaattan, san'attan, bilimden anlamadığı durumlarda uzmanına, ustasına sormasına, danışmasına rağmen, iş siyasete gelince kırk yıllık uzman gibi anlayan, konuşan insanlar bizim coğrafyamızda bulunmaktadır.
Kabul edelim ki, siyaset başlı başına bir uzmanlık ve san'at alanıdır. Bir netice alma san'atıdır. Bir birikim, bilgi ve altyapı gerektirir. Diğer mesleklerin aksine olarak siyasetin sabit ve kalıcı kuralları yoktur. Daima değişen şartlarda, başkalaşan ortamlarda, kuralların su gibi akıp gittiği bir dünyada inisiyatifini kullanarak, zamanlamasını ayarlayarak, manevralar yaparak sonuca ulaşmaya yönelik bir meslektir.
Bu ister padişahlık/sultanlık döneminde olsun, isterse meşrûtiyet, cumhuriyet demokrasi döneminde olsun fark etmiyor. Neticede bir yönetme, idare etme ve ferdi/toplumu sevk etme işidir. Siyaset sadece yönetimde kullanılan bir metodoloji de değildir. Yapmasını bilenler için her alanda kullanılan bir yöntemdir. Eğer bu aleti kullanmayı öğrenmişseniz, ülke çapında da kullanabilirsiniz, bir tavuk kümesi çapında da. Tavuk kümesi örneğini aşağıda anlatacağım bir kıyas ölçeğini belirtmek için seçtim.
Adamın biri sürekli kendi bahçesine giren ve çiçekleri mahveden, ortalığı kirleten komşusunun tavuklarıyla başı derttedir. Bir kaç kez komşusuna ricada bulunur, tavuklarına sahip olması konusunda. Ne var ki, umursamaz komşusu pek oralı olmaz. Tavuklar da bahçeyi işgale devam ederler. Komşusuyla kavga-dövüş yapmadan bu beladan kurtulmak isteyen adam, sonunda ince bir çareye başvurur. Bakkaldan aldığı birkaç yumurtayı hafiften çamura bulaştırıp, akşam evine gelen komşusuna bitişik duvardan uzatarak “Komşu, senin tavuklar benim bahçeme yumurtlamışlar al şu yumurtalarını” diye seslenir. Umursamaz komşu gözlerindeki sevinç pırıltılarıyla yumurtaları hemen alır ve içeriye dalar. Ertesi gün adam, komşusunun bitişik duvar üzerine boydan boya tel örgü çektiğini ve tavuklarının öte yana geçmesini engellediğini memnuniyetle ve müstehziyane seyreder. Adam bahçe ve kümes çapında bir siyaset yaparak sonunda tavuklardan kurtulmuştur. Bu örneklere benzer daha çok mesel var, ama kanaatimce bu kadarı yeterlidir. İşte siyaset böyle bir şey…
Şimdi seçimler sath-ı mailinde siyasîlerin ne yapacağı kadar ne yapmayacağı, ne söyleyeceği kadar ne söylemeyeceği önemlidir. Ancak şurası unutmamalıdır ki, siyasetin kendi mizacındaki esneklik, değişkenlik, oynaklık ve çok amaçlı tetkiklerin yanında Türkiye’deki siyasal ortam ve siyaset yapısı da bir o kadar önemlidir. Sabahtan akşama değişen dengelerin yanında, bugünden yarına değişik yorumlanabilen yasalar, kurallar da hesaba dahil edilmelidir. Aksi takdirde, “Galip sayılır bu yolda mağlûp” darb-ı meseli yine hükmünü icra edebilir. “Cumhurbaşkanını halka bırakırsanız ya Prof. Dr. Ali Fuat Başgil’i seçerler, ya da Said Nursî’yi “ diyen bir bakış açısının olduğu, bize has bir siyasal ortamda halkın büyük çoğunluğunun desteğini almış, tek başına iktidar olduğu halde Mendereslerin, Demireller’in alaşağı edildiği, Erbakanların, Çiller gibilerin siyaset sahnesinden indirildiği bir süreç yaşamış olan bize özel demokrasi ortamında hiç kimse, elindeki formüllerin sebep-sonuç bağlantısı içinde netice getireceğini sanmamalıdır. Bu, mızraklı ilmihallerde geçtiği gibi farzı, vacibi, şartları, erkânları kesin bir ibadet metodoloji değildir. Bu, belki de örnekte geçtiği gibi yumurtaların gerçek olmasına rağmen, kime ve nereden getirildiğine ve ne amaçla yumurta verildiğine yönelik apayrı bir mızraklı, belki de oklu-kazıklı bir ilm-i haller ve de ilm-i muhaller bilgisidir.
Erbabına duyurulur.
05.05.2007
E-Posta:
[email protected]
|