"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Türkçe edebi metinler bile tefsir edilmiyor mu?

Ali FERŞADOĞLU
19 Eylül 2022, Pazartesi
Türkçe edebi metinleri bile sahanın uzmanı edebiyatçılar meâllerini verip izah ve tefsir etmiyor mu? Ki, İslâm ilimlerinde ve edebi sanatlara ne kadar vukufiyetleri varsa o nisbette şâirin kastettiği manalara yaklaşabilirler.

Mesela, Fuzûlî’nin Türkçe olan-Dicle nehri Güneye akar- meşhur Su Kasidesi’ndeki şu beyitlerin önce meal, sonra izah ve tefsirlerine bakalım:  

11. beyit: Ravza-i kûyuna her dem durmayıp eyler güzâr/Âşık olmuş galibâ ol serv-i hoş-reftâre su” Meali: “Su, her zaman senin cennet misâli mahallenin bahçesine doğru akar. Galiba o da, o serviye benzeyen nazlı gidişli güzele aşık olmuş.” Bu iki satırlık Türkçe metinden-tekrar mealini verdiğimiz halde-sıradan değil, yüksek tahsilli birçok insana, “Ne anladınız, ne feyiz, ne bedii güzellik veriyor?” diye sorunuz; alacağınız cevap “Hiç!” olmayacak mı? 

“Ravza-i kûyuna her dem durmayıp eyler güzâr/Âşık olmuş galibâ ol serv-i hoş-reftâre su”  beytinin edebi sanatlarına bakalım:  Kişileştirme (Kapalı istiare): Suyun aşık olması.  Hüsn-ü Talil: Sular normalde servilerin dibinden akar. Ama burada su sanki serviye aşık olduğu için dibinden akıyor.  Teşbih-i Beliğ: Sevgilinin bulunduğu yer cennete benzetilmiş. Açık istiare: Servi ile sevgili kastedilmiştir.” Bu beytin sanat ve tefsirinden ne manalar çıktı, ona bakalım:  

“Su, o hoş salınışlı, servi boylu sevgiliye yani, Hz. Muhammed’e (asm) aşık olmuş galiba. Böyle gitmesinin sebebi o servinin ayağını öpmektir.” Normalde tabiatta su, servilerin yanındadır. İşte bu durum suyun, servilerin ayağını öpmesi olarak gösteriliyor. Ayağını öperek yanından geçiyor. Tabir doğruysa ayağına baş koyuyor ve bu baş koyma Ravza’dadır. Ravza ise cennettir. Hz. Muhammed (asm) “Evimle mescidim arası cennet bahçelerinden bir bahçedir.” (Buhârî, Fadlı Salati Mescidi Mekke, 5; Müslim, Hac, 92; Müsned,  2/36, 236, 450, 534; 4/41) demiştir. İşte Ravza burasıdır. 

Su, servi boyluya, Cennete kavuşacak, onun ayağına kavuşacaktır. Su devamlı serviye doğru akar. Hz. Muhammed’in (asm) ayağına ulaşmak, onun ayağına baş koymak için sürekli akar. Şaire göre bu baş koyma Ravza’da, Hz. Muhammed’in bedeninin bulunduğu bahçede olacaktır yani Medine’de. Onu için Dicle nehri hep güneye, Medine’ye doğru akmaktadır. Dicle nehrinin akış yönünü Hz. Muhammed’e kavuşma isteği olarak görüyor.” 

Okunma Sayısı: 1645
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Cengiz

    19.9.2022 11:40:13

    Hocam güzel diyorsunuz da bu tarz anlatımları avam tabakası okumaz. Benim kastettiğim öncelikle kuran-ı kerim herkese arapçayla birlikte mealle de ulaşmalı. Ta ki en azından içeriğinden az çok haberdar olunsun. Yoksa cami imamları ve ilahiyatçılar bile kuranın içeriğini bilmiyor. Avam tabakası ise hiç ilgilenmiyor. Uzun yorum yazıları bütün kesimleri fazladan yorar. Teşebbüsleri yarım kalır. Meal elzemdir. Tefsir işin cilasıdır.

  • Cenk Çalık

    19.9.2022 10:27:15

    Tam isabet bir misal olmuş. Allah razı olsun.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı