1- Oruçlu olduğunu bildiği halde, kasıtlı olarak bir şey yiyip içmek veya cinsî münâsebette bulunmak. Bu durumlarda oruç bozulur ve kefâret gerekir.
2- İmsaktan sonra, imsak gelmedi zannıyla bir şey yiyip içmeye devam eden kimsenin orucu bozulur ve yalnız kazâ etmesi gerekir.
3- Çiğ pirinç, çiğ hamur, un ve ham meyve yemekle; badem, ceviz, kestane ve fındığı kabuğuyla yutmakla oruç bozulur ve yalnız kazâ gerekir.
4- Göz yaşı veya ter yutulursa oruç bozulur ve yalnız kazâ gerekir.
5- Kasten ağız dolusu kusmak orucu bozar ve yalnız kazâ gerekir.
6- Ağız dolusu gelen kusmuğu kusmayıp geri yutmak orucu bozar ve yalnız kazâ gerektirir.
7- Normal cinsel birleşme dışında; kendi isteği ile herhangi bir şekilde meni getiren kimsenin orucu bozulur ve yalnız kazâ gerekir.
8- Bayılmak ve delirmekle akıl ve şuur kaybı olursa oruç bozulur. Çünkü akıl olmayınca teklif de olmaz.
9- Diş fırçalanırken macun yutulursa oruç bozulur ve yalnız kazayı gerektirir.
10- Diş eti kanadığında bu kan yutulursa oruç bozulur ve yalnız kazâyı gerektirir.
11- Taş, toprak, çekirdek, pamuk, kuru ot, kâğıt gibi kendisinden lezzet ve gıda alınmayan ve yenilmesi âdet olmayan şeyler yutulduğunda oruç bozulur ve yalnız kazâyı gerektirir.
12- Kokladığı bir tütsünün dumanını yutmak orucu bozar ve yalnız kazâyı gerektirir.
13- Diş arasında kalan yemek artığı nohut tanesinden büyük ise, yutulduğunda oruç bozulur ve yalnız kazâyı gerektirir.
14- Kadınlar oruçlu iken âdet görürlerse oruçları bozulur ve âdet günlerinde oruç tutmazlar. Tutamadıkları oruçlarını daha sonra gününe gün kazâ ederler.
RAMAZAN FIKHI
SÜLEYMAN KÖSMENE