Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 14 Mayıs 2008
Anasayfam Yap | Sık Kullanılanlara Ekle | Reklam | Künye | Abone Formu | İletişim
ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET ve ŞÛRÂDIR

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Faruk ÇAKIR

Bunlar neyin reklâmı?



Gazete, televizyon ya da dış mekânlarda yer alan pek çok reklâm materyalinin, gerçekte ‘neyi’ tanıttığı tartışma konusu. Bu konuda en çok istismar edilenler de maalesef ‘hanım’lar. İlgili ilgisiz her ‘ürün’ün tanıtımında yer alan ‘kadın’ görüntüleri, gerçekte kadınlara zarar veriyor.

Bu uygulamaya karşı çıkması beklenen ‘feminist dernekler’ ise sus-pus! Tesettüre karşı çıkarken gösterdikleri ‘gayret’in yarısını bu konuda gösterseler, belki de bu istismar sona erecek. Ne var ki, çok cılız bir iki ses dışında, ‘kadın’ın reklâm yoluyla istismar edilmesine ses çıkaran olmuyor.

Hemen ifade edelim, bu konuda suçlu olan sadece görünüşte kadın haklarını savunan ‘feminist’ dernek ya da STK’lar değil. Her türlü ‘ürün’de kadın görüntüsü kullanan üretici firmaların da sorumluluğu var.

Başka bir çelişki de, ‘muhafazakâr’ bilinen bazı firmaların da bu yanlış yola sapmasıdır. Kamuoyunda ‘iyi’ imaja sahip olan pek çok büyük firma, ürünlerini tanıtırken; millet ekseriyetinin tasvip etmediği görüntülere yer veriyor. Onlara sorulsa belki de ‘reklâm ajansları’nı suçlayacaklar, ama ‘para’yı verenin ‘düdüğü’ çaldığı bir yerde bu bahaneye inanan olmaz. Muhafazakâr bilinen firmaların, belirli mahfillere ‘yaranmak’ için girdikleri bu yol, yol değil. Türkiye’de reklâm yapan ve kendi ürünlerini tanıtan her firmadan, Türkiye ve dünya gerçeklerine uygun materyal/afiş ya da reklâm filmi hazırlatması beklenir.

Bu tesbitleri firma ismi vererek isimlendirmeye kalksak, ‘dost’lar alınır. Ama ‘başörtüsü’ reklâmlarında bile ‘müstehcen’ ögeler olursa gerisini siz düşünün!

Reklâm, netice itibarıyla ‘müşteri’ye ulaşmak için kullanılan bir yol. O halde, reklâm metinlerinde ve görsellerinde Türkiye ortalamasına hitap etmek gerekmez mi? Büyük firmaların, özellikle ‘başörtülü’ fotoğraflara reklâmlarında yer vermemesi ne ile izah edilebilir? ‘Laiklik’ bunu açıklamak için yeter mi?

Aslında reklâm verenleri yola getirmenin yolu vardır, ama o da ‘reklâm alan’ların işine gelmiyor. Kartel medyasını bir yana bırakalım; ‘Türkiye gerçeklerine uygun yayın yapan’ medya bir araya gelse ve reklâm verenlere; “Bize, okuyucularımıza uygun reklâm metinleri hazırlayın” dese çok mu garip olur? Böyle uygulamalar dünyada var, ancak bizde ‘Para gelsin de ne olursa olsun’ anlayışı maalesef yol buluyor. Bu tavır, Türkiye gerçeklerine uygun reklâm metni hazırlamayan firmaların tavrından daha da ürkütücü olmalıdır.

Reklâm verenin karşısına bu şekilde bir taleple çıkmayıp, yayınlanmak üzere gönderilen metinlerde değişiklik yapmakla bir yere varılmaz. Geçtiğimiz günlerde böyle bir hadise yaşandı ve reklâm filminde değişiklik yapan yayıncı, aynı ‘ilân’ı yeniden yayınlamak durumunda kaldı.

Hiç komplekse gerek yok, uygun görmediğimiz ‘reklâm’ları, firma sahiplerine izah ederek iâde edebilmeliyiz. Unutmayalım; ‘para her şey’ değildir!

14.05.2008

E-Posta: [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (13.05.2008) - Aileyi koruyalım, ama nasıl?

  (12.05.2008) - Avrupalı ‘mürteci’ler

  (11.05.2008) - İçki reklâmları engellenemez mi?

  (10.05.2008) - ‘Keçi’lerden özür dileriz

  (09.05.2008) - AB'nin önüne gelecek dosya

  (08.05.2008) - ‘Cunta’lar, daha fazla zarar verir!

  (07.05.2008) - İstanbul esir alınmadı, fethedildi

  (06.05.2008) - Ümitsizlik, başka kapıya!

  (05.05.2008) - Madde değişti, sıra uygulamada

  (04.05.2008) - Hedefler değişirken

 
GAZETE 1.SAYFA
Download

Kutlu Doğum Haftası Pdf

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdurrahman ŞEN

  Ahmet ARICAN

  Ahmet DURSUN

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Atike ÖZER

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Davut ŞAHİN

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  Gökçe OK

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hülya KARTAL

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Hüseyin YILMAZ

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  Kemal BENEK

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mahmut NEDİM

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Murat ÇİFTKAYA

  Mustafa ÖZCAN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Nurettin HUYUT

  Osman GÖKMEN

  Raşit YÜCEL

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet Bayri FİDAN

  Saadet TOPUZ

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Sena DEMİR

  Serdar MURAT

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin Uçal ABDULLAH

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Zeynep GÜVENÇ

  Ümit KIZILTEPE

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT