"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Hangi rejim hür ve âdil olabilir?

Ali FERŞADOĞLU
11 Ocak 2025, Cumartesi
Türkiye’nin yönetim biçimi, Anayasanın 2. Maddesine göre, “Toplumun huzuru, millî dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, lâik ve sosyal bir hukuk devletidir.” İlim, fikir, siyaset ve yönetim bilimci, anayasa uzmanlarına suâlimiz şu:

Şahısların “milliyetçiliğine bağlı, ilkelere dayanan” bir rejim, hür, demokratik ve âdil olabilir mi? Kişinin “ilkelerine bağlı” bir rejim istibdat değil midir? İşte istibdadın, despotizmin târifi:

“Tek bir yöneticinin toplumu baskı altında yönetmesine dayanan düzen, baskıcılık, hiçbir hakkın ve özgürlüğün bulunmadığı tek adam yönetimi. Vatandaşlarına hak ve hürriyet tanımayan sınırsız tahakküme, zorbalığa dayalı bir sistem. TDK’ya göre İstibdat; hak ve özgürlük tanımayan sınırsız monarşi, despotluk, despotizmdir.

Şimdi de sistemin resmî adına ve yönetim şekline bakar mısınız: Yasama/kanun çıkarma, yürütme/icra ve yargı (kontrol, denetim) tek kişinin elinde olduğu “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi.” Türk tipi ucûbe sistem tek kişilik demokrasi!.. Geçerli olduğu âile, cemaat, toplum istibdatla yönetilir! Zirâ, “İstibdat, zulüm ve tahakkümdür.”1

Peki, istibdatın karşıtı hakiki hürriyet, meşrûtiyet, demokrasi, cumhuriyet nedir? “Hürriyet-i şer’iye Cenab-ı Hakkın Rahman, Rahîm tecellîsiyle bir ihsânıdır ve imanın bir hassasıdır [özelliğidir].”2 Padişah, kral, sultanın başkanlığındaki şûra, meclis, “Meşrûtiyet, adalet ve Şeriattır.”3 (Ki, anayasa, kural ve kanunlara uygun, demektir.)

Demokrasi; devlet reisi ve başkanları halkın seçtiği temsilcilerinin yetkilerinin anayasa ve halkın hür iradesinin elinde bulunduğu yönetim biçimidir.

“Cumhuriyet ki, adalet ve meşveret [meclis, şûra, yani, ekseriyetin görüşüne uyma] ve kanunda inhisar-ı kuvvetten [gücün kontrol altına alınarak hukuki, kanuni çerçevede kullanılması] ibarettir.”4

Şimdi söyler misiniz ey akıl, iz’ân, insaf sahipleri! Müstebit, zorba sistem mi, yoksa Şeriatın getirdiği hürriyet, meşveret, meşrûtiyet, cumhuriyete, demokrasiyi mi tercih etmeliyiz?

Dipnotlar:

1-Divan-ı Harb-i Örfî, Enst./intr., s. 23.; 2-Hutuvat-ı Sitte, s. 67.; 3-Divan-ı Harb-i Örfî, s. 23.; 4-Age., s. 65.

Okunma Sayısı: 1017
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Semanur Tunoğlu

    11.1.2025 12:37:24

    Son cümleyi bende anlayamadım. Şeriat nerde demokrasiyi emretmiş? Şeriatta demokrasi varsa neresinde var açıklarsanız memnun olurum.

  • Yalcin Kaya

    11.1.2025 08:14:42

    Güzel yazi ama son cümleyi anlayamadım.

  • S.topuz

    11.1.2025 06:43:20

    "Fahr olmasın, derim: Biz ki hakikî müslümanız. Aldanırız, fakat aldatmayız. Bir hayat için, yalana tenezzül etmeyiz. Zira biliyoruz ki: اِنَّمَا الْح۪يلَةُ ف۪ى تَرْكِ الْحِيَلِ (Gerçek hile, hileyi terk etmektir.) Fakat meşru, hakikî meşrutiyetin müsemmasına ahd ü peyman ettiğimden, istibdad ne şekilde olursa olsun, meşrutiyet libası giysin ve ismini taksın; rast gelsem sille vuracağım. Fikrimce meşrutiyetin düşmanı; meşrutiyeti gaddar, çirkin ve hilaf-ı şeriat göstermekle meşveretin de düşmanlarını çok edenlerdir."... Bediüzzaman Said Nursî, Risale-i Nur Külliyatı, Tarihçe-i Hayat - 72 - 🇹🇷😪🇹🇷🙌🌹🤲🌹❤☝️🌙🕋😭😭😭🕊🕊🕊🌍🇪🇺🕋🇹🇷🇵🇸🇵🇸🇵🇸

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı