"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Siyaseti yorumlamak

C. Said Demirdöğmez
29 Ocak 2023, Pazar
Siyaset meselesi özellikle Nur talebeleri arasında hassas bir meseledir. Fikir ayrılıklarının çoğu siyaset merkezli. Bunun sebebi Risale-i Nur eserlerindeki ölçüleri iyi tahlil edememek olsa gerek.

Bediüzzaman hazretleri siyasetin temel ölçülerini ortaya koymuştur. Bediüzzaman’a göre siyasi harita, “adalet”i içine alan, meşvereti gözeten ve ortak akıl ölçüleri ile yol almaya gerektirir.

Nur talebeleri arasında tesanüdü sağlayan en önemli faktörlerden biri de şahs-ı manevidir. Bediüzzaman’ın destek verdiği siyasi anlayış, öncesinde kendi içinde oluşan ana prensipleri ihtiva eder.

Siyaset meydanında olan hadiseleri iyi yorumlayabilmek önemli. Risale-i Nur ölçülerinde hareket etmek gerekir. 

“Bir hânede veya bir gemide bir masum ile on cani bulunsa, hakiki adaletle ve emniyet ve asayiş düstur-u esasîsi ile, o masumu kurtarıp tehlikeye atmamak için, gemiye ve hâneye ilişmemek lâzım; tâ ki masum çıkıncaya kadar” (Emirdağ Lahikası, s. 500) ve hak haktır, küçüğüne, büyüğüne bakılmaz diyen Bediüzzaman’ın olaylara bakışı, Kur’an endekslidir.

Hadiselerin arka planını okuyabilmek ve tavizsiz duruş sergilemek dışardaki insanların gerçekten merakla takip ettiği konulardır. Çünkü Nur talebelerinin bu hadiselerdeki fikirleri -her hadisede ve zeminde olduğu gibi- herkese örnektir.

Yeni Asya’nın duruşu, ölçüsü ve siyaseti iyi okuyabilmesi takdire şayandır. İftiralara karşı sarsılmadan yoluna devam ediyor. Bu ince hassas çizgide herkes duramıyor. Yeni Asya’nın bu zor zamanlardaki tavizsiz duruşunu merak edenler için Kâzım Güleçyüz’ün “Öncesi ve Sonrasıyla 15 Temmuz” kitabını özellikle tavsiye ediyorum. 

Hadiseleri Risale-i Nur ışığında ele alıp ona göre yorumlamalıyız. Bediüzzaman hazretlerinin dediği gibi, “Muvazenesiz ve mizansız olan çok aldanır, aldatır.” (Muhakemat, s. 59)

Okunma Sayısı: 1285
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • S.topuz

    30.1.2023 08:12:59

    ..." Elhasıl: Sultan Selim'e biat etmişim. Onun ittihad-ı İslâmdaki fikrini kabul ettim. Zira o vilayat-ı şarkıyeyi ikaz etti. Onlar da ona biat ettiler. Şimdiki şarklılar, o zamanki şarklılardır. Bu mes'elede seleflerim, Şeyh Cemaleddin-i Efganî, allâmelerden Mısır müftüsü merhum Muhammed Abdüh, müfrit âlimlerden Ali Suavi, Hoca Tahsin ve ittihad-ı İslâmı hedef tutan Namık Kemal ve Sultan Selim'dir ki, demiş: İhtilaf u tefrika endişesi Kûşe-i kabrimde hattâ bîkarar eyler beni İttihadken savlet-i a'dayı def'e çaremiz İttihad etmezse millet, dağdar eyler beni... Yavuz Sultan Selim Ben zahiren buna teşebbüs ettim, iki maksad-ı azîm için:..." Bediüzzaman Cevab Veriyor - 117

  • S.topuz

    30.1.2023 08:12:10

    ..."Şimdi maksadımız, o silsile-i nuranîyi ihtizaza getirmekle, herkesi bir şevk u hâhiş-i vicdaniye ile tarîk-i terakkide kâ'be-i kemalâta sevketmektir. Zira i'lâ-i Kelimetullahın bu zamanda bir büyük sebebi, maddeten terakki etmektir.İşte ben bu ittihadın efradındanım. Ve bu ittihadın tezahürüne teşebbüs edenlerdenim. Yoksa sebeb-i iftirak olan fırkalardan, partilerden değilim. ..." Bediüzzaman Cevab Veriyor - 117

  • S.topuz

    30.1.2023 08:05:34

    ..."Merkezi de, Haremeyn-i Şerifeyn'dir. Böyle cem'iyetin reisi, Fahr-i Âlem'dir (A.S.M.). Ve mesleği, herkes kendi nefsiyle mücahede; yani ahlâk-ı Ahmediye (A.S.M.) ile tahalluk ve Sünnet-i Nebeviyeyi ihya ve başkalara da muhabbet ve -eğer zarar etmezse- nasihat etmektir. Bu ittihadın nizamnamesi Sünnet-i Nebeviye ve kanunnamesi evamir ve nevahi-i şer'iyedir. Ve kılınçları da, berahin-i kàtıadır. Zira medenîlere galebe çalmak ikna iledir, icbar ile değildir. Taharri-i hakikat, muhabbet iledir. Husumet ise, vahşet ve taassuba karşı idi. Hedef ve maksadları da, i'lâ-i Kelimetullah'tır. Şeriatta yüzde doksandokuz ahlâk, ibadet, âhiret ve fazilete aittir. Yüzde bir nisbetinde siyasete mütealliktir; onu da ulü'l-emirler düşünsünler."... Bediüzzaman Cevab Veriyor - 117

  • S.topuz

    30.1.2023 08:04:19

    ..."Lâkin tarif ettiğim ve dâhil olduğum İttihad-ı Muhammedînin (A.S.M.) tarifi budur ki: Şarktan garba, cenubdan şimale uzanan bir silsile-i nuranî ile merbut bir dairedir. Dâhil olanlar da bu zamanda üçyüz milyondan ziyadedir. Bu ittihadın cihetü'l-vahdeti ve irtibatı, tevhid-i İlahîdir. Peyman ve yemini, imandır. Müntesibleri, Kalû Belâ'dan dâhil olan umum mü'minlerdir. Defter-i esmaları da, Levh-i Mahfuz'dur. Bu ittihadın naşir-i efkârı, umum kütüb-ü İslâmiyedir. Günlük gazeteleri de, i'lâ-i Kelimetullahı hedef-i maksad eden umum dinî gazetelerdir. Kulüp ve encümenleri, câmi ve mescidler ve dinî medreseler ve zikirhanelerdir."... Bediüzzaman Cevab Veriyor - 116

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı