"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

“Ben iktisat ve bereketle yaşıyorum”

Cevat Çakır
28 Ocak 2018, Pazar
Bediüzzaman’ın hayatı iktisatlı yaşamaya güzel bir örnek.

Üstad Bediüzzaman Said Nursî, hayatı boyunca israfa karşı çıkmış ve iktisatla yaşamak gerektiğini hatırlatmıştır. Hayatı ve eserleri buna en güzel örnek olarak önümüzde duruyor. 

Bu hususta Risale-i Nur’da yer alan bahislerden bazılarını hatırlamakta fayda var:

Talebesi, Hasan Feyzi Ağabey de Üstadın yemekle ilgili durumunu izah ederken şöyle demiştir: “Ey Risale-i Nurun bir hâdimi ve tercümanı olan Üstadım! Allah’ın abdi ve İmam-ı Ali’nin (ra) mânevî veledi ve Gavs-ı âzamın (ks) müridi olan Üstadım! Beni huzur-u âlî-yi irfanına çıkar. İşte ancak bir kilo kadar olan bir aylık erzakı ve zahîresi paket halinde kâğıtta sarılı ve çivide asılı duruyor. O yokluk içinde tükenmez bir varlığa kavuşuyor. Hediye ve behiyeleri almaktan çekiniyor. Zekât ve sadâkaları, teberrük ve teberruları alsaydı, bugün bir milyon servet sahibi olurdu.” 9 

Üstadın çok az gıda almasıyla ilgili olarak Kastamonu Lâhikası’nda Emin ve Mehmed Feyzi’nin yazmış olduğu mektupta şu ifadeler yer almıştır: ”Ramazan-ı Şerifte beş gün savm-ı visâl içinde gıda olarak, ekmeksiz muhallebi üç kaşık ve beş altı kaşık da soğuk yoğurt. Üçüncü gece, yarım kaşık muhallebi ve dördüncü gecesinde iftarda sulu şehriyeden beş kaşık ve beş kaşık sahurda, yine o şehriyeden ve yoğurttan üç dört kaşık su sayılmamak şartıyla şehriyeden beş dirhem, yoğurt süzülse on dirhem, muhallebi susuz altı yedi dirhem, beşinci gecede, tanesiz gibi gayet hafif şehriye beş altı kaşık, sahurda altı yedi kaşık pirinç çorbası, mecmuu otuz dirhem (96 gr.) gıdayla beş gün savm-ı visâli, teravih noksan olarak sair vazifelerin yapılması, Risale-i Nur şakirtlerini ihata eden inayetin harikalarından bir kerametini gördük.” 10

Üstadın iktisadî yaşamasıyla ilgili Şuâlar’da şöyle bir örnek vardır: “Dârü’l-Hikmeti’l-İslâmiyede aldığım maaştan çoğunu sarf etmiştim. Az bir kısmını hacca gitmek için sakladım. O cüz’î para iktisat ve kanaat bereketiyle bana kâfi geldi. Yüz suyumu döktürmedi. O mübarek paradan biraz daha var” deniliyor. 11

Üstadın devletin para verme teklifine karşı reddi ”Aziz sıddık kardeşlerim. Şimdi bir emrivaki karşısında bulunuyorum. Benim iaşem için her gün iki buçuk banknot, hem yeniden benim için bir hane-mobilyasıyla beraber ve istediğim tarzda-yaptırmak için emir gelmiş. Halbuki elli-altmış senelik bir düstur-u hayatım bunu kabul etmemek iktiza eder. (...) Ben, hakikaten tahayyürde kaldım. Ben işittim ki, eğer kabul etmesem, beni daha ziyade sıkacaklar ve belki Risale-i Nur’un tam serbestiyetine ilişecekler. Hatta şimdiki tazyikleri, beni o iaşe tekliflerine mecbur etmek içinmiş. Madem hal böyledir zaruret derecesinde olsa, inşaallah zarar vermez. Fakat ben reddettim; reyinize havale ediyorum. 12 

Üstad Hazretlerine “Ne ile yaşıyorsunuz? sorusu sorulmuş ve o da şöyle cevap vermiştir: Ehl-i dünya bana der: ‘Neyle yaşıyorsun? Çalışmadan nasıl geçiniyorsun? Memleketimizde tembelce oturanları ve başkasının sa’yiyle geçinenleri istemiyoruz.’ 

Elcevap: Ben iktisat ve bereketle yaşıyorum. 13

Said Nursî, iktisat örneği olarak eski elbise satın aldığını ifade etmiştir: “Şu üstümdeki sakoyu, yedi sene evvel eski olarak almıştım. Beş senedir elbise, çamaşır, pabuç, çorap için dört buçuk lira ile idare ettim. Bereket, iktisat ve rahmet-i İlâhiye bana kâfi geldi.” 14 

Bediüzzaman Hazretleri Nur Talebelerinin kendisini numune-i imtisal etmelerini, örnek almalarını tavsiye ederek şöyle demiştir: “Ey kardeşlerim! Eğer ehl-i dünyanın dalkavukları ve ehl-i dalâletin münafıkları, sizi, insaniyetin şu zayıf damarı olan tamah yüzünden yakalasalar, geçen hakikati düşünüp, bu fakir kardeşinizi numune-i imtisal ediniz. Sizi bütün kuvvetimle temin ederim ki, kanaat ve iktisat, maaştan ziyade sizin hayatınızı idame ve rızkınızı temin eder.” 15

“Eski Dönem Eserleri”nde israfın medeniyet yıkıcısı olduğu bildiriliyor. Üstad Hazretleri yine Eski Dönem Eserleri’nde padişaha şunları tavsiye ediyor: “Hem de, havaic-i zaruriyeye iktisat et; ta alışılmış olan israfata iktidarı olmayan biçare millet de iktisad etsin. Madem ki imamsın!...” 16 

Şamlı Hafız Tevfik iktisada riayet etmediği için şefkat tokatı yediğini ilgili risalede şöyle anlatmış: “Ben itiraf ediyorum ki, (...) şiddetli bir tokat yedim. Çünkü ben bu memlekette garip hükmündeyim, garibim. Hem, şekvâ olmasın, Üstadımın en mühim bir düsturu olan iktisada ve kanaate riayet etmediğimden, fakr-ı hale mâruzum.” 17

Üstadın talebelerinden Molla Hamid, bir hatırasında şunları anlatıyor: “Evde çok buğday olduğunu, getirip bol bol yiyeceğimizi ifade ettim. 

Üstad tebessüm ederek: ‘Kardeşim ben azlığı için, olmadığı için böyle yapmıyorum. Siz midenizi neye benzetiyorsunuz? Midenin üç hakkı üç hissesi var. Sadece birisi yemek içindir. Eğer böyle yapmazsanız da ölçüsüz doldurursanız, beş davarlık bir ahıra, onbeş davar doldurmaya benzer.”18 

“1953’te Çamlıca’da köşkü olan Barlalı bir talebesi Üstadı oraya dâvet ediyor. Fevkalâde bir ziyafet vardı. Sofraya oturmadı. Bana bir parça ayrı verin diyerek bir ağacın altına giderek sadece bir kap yemekten bir parça yedi.” 19 “Üstadımız çok az yerdi yediği zaman da beş saat geçmeyince tekrar yemek yemezdi. Üstadın yemekleri çok sade idi. Ekseri yemekleri şehriye çorbası, pirinç çorbası, sulu yemekler, yoğurt ve yumurta idi. Üstadımız onbeş günde bir et yerdi.”20 

Cenâb-ı Allah cümlemize bu iktisad kurallarına uyarak yaşamayı nasib etsin. Amin.

Dipnotlar:

9- B. S. Nursî, Şuâlar, 378.

10- B. S. Nursî, Kastamonu Lâhikası, 68.

11- B. S. Nursî, Şuâlar, 380.

12- B. S. Nursî, Emirdağ Lâhikası, 23.

13- B. S. Nursî, Mektubat, 68.

14- B. S. Nursî, Mektubat, 20.

15- B. S. Nursî, Mektubat, 407.

16- B. S. Nursî, Eski Dönem Eserleri, 63.

17- B. S. Nursî, Lem’alar, 97.

18- Necmeddin Şahiner, Son Şahidler, 205.

19- Necmeddin Şahiner, Son Şahidler, 208.

20- Necmeddin Şahiner, Son Şahidler, 384.

Okunma Sayısı: 4221
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı