"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Kırk kör keçi (1)

Nahit TOPALOĞLU
10 Mayıs 2025, Cumartesi
Risâle-i Nurların nüsha birliğine kavuşması maalesef hâlen tahakkuk etmemiş bir hasrettir.

Gönül ister ki nerede bir Risâle elimize alsak, aynı sayfada, aynı metin, aynı imlâ ile çıksın karşımıza. Daha da mühimi aynı satırdan herkes aynı mânâyı ders alsın; ihtilaflar olmasın. Fakat vâ esefâ!

Metinleri aynı şekilde anlamak, yorumlamak mümkün olmadığı gibi, şeklen nüsha/metin birlikteliğini olsun temin dahi maalesef kuvveden fiile çıkabilmiş değildir.

Şahsen fakiri en çok rahatsız eden “nüsha-metin” ihtilaflarının başında “pot kırmak/put kırmak” meselesi gelmekte.

Yeni Asya dışındaki diğer basımlarda Üstada –maalesef– ittifakla “pot” kırdırmışlar.   

“Riyâset-i şahsiyyenin kat’iyyen aleyhindeyim; reisimiz hükümettir” diyen  Üstada rağmen, tek adam sevicisi olmuş kardeşlerin, Osmanlıca yazımı “pot/put” diye iki farklı şekilde okumaya müsait olan bir kelimeyi ısrarla ters değerlendirip Üstadlarına pot kırdırmaktan âdetâ zevk almaları, bu düşünceyi doğrulamak için de kırk dereden su getiren yazılar neşretmeleri pek acip değil midir?

“Hem Ankara'da divan-ı riyâsetinde pek çok meb'uslar varken Mustafa Kemal şiddetli bir hiddet ile divan-ı riyâsetine girip, bana karşı bağırarak: ‘Seni buraya çağırdık ki, bize yüksek fikir beyan edesin. Sen geldin, namaza dâir şeyler yazıp içimize ihtilaf verdin.’ Ben de onun hiddetine karşı dedim: ‘Namaz kılmayan haindir, hainin hükmü merduddur.’ Dehşetli bir pot [put] kırdım. Hazır meb'us  dostlarım telaş ettikleri ve herhâlde beni ezeceklerini tahmin ettikleri sırada, bana karşı bir nevi tarziye verip o mecliste hiddetini geri alması, âdeta dehşetli bir kuvveti ve hakikatı hissedip geri çekilmesi, ikinci gün hususî riyâset odasında: Hücumât-ı Sitte’nin Birinci Desîse içinde bulunan ‘Meselâ: Ayasofya Câmii ehl-i fazl ve kemalden ilâ âhir...’ cümlesinden başlayan, tâ İkinci Desîse’ye kadar, bir saat tamamen ona söyledim. Bütün hissiyatını ve prensibini rencide ettiğim hâlde bana ilişmemesi, hattâ taltifime çok çalışması, kat'iyyen bu üç cebbar fevkalâde kumandanların bu üç acib hâletleri, âdeta Eski Said'den korkmaları, şübhesiz ki Risâle-i Nur'un, ileride kahraman şâkirdlerin şahs-ı mânevîsinin hârika bir kuvveti ve Risâle-i Nur'un parlak bir kerametidir.” (Emirdağ 1. s. 284)

Riyâset-i şahsiyye meftunu kardeşlerimiz maalesef Üstada pot kırdırmaya el’an devam etmekteler! 

Kelimenin yazımı (imlâsı) elbette mühimdir. Fakat bir metinde nihâî hüküm kelimenin nasıl yazıldığına göre değil, anlama göre verilir.

Yazım ihtilaflarında “mânâ” en önemli kıstastır.

Sonu yarın

Okunma Sayısı: 1136
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Hüseyin Şahin

    12.5.2025 00:12:17

    Sefer Akgül beyin yorumu konuyu çok açık bir şekilde ortaya koymaktadır.. Yazar Nahit beyi tüm yorumcuları tebrik ediyorum...

  • Nahit Topaloğlu

    11.5.2025 09:29:59

    A. Aydın kardeşim, verdiğiniz kar-kâr misali yazımın sonunda şu şekilde mevcuttu. Yazı işleri tasarrufta bulunup kaldırmış: “Karını bana vermelisin.” cümlesi bir metinde karşımıza çıksa, “Adam muhatabından karısını boşayıp kendisine vermesini istiyor. Çünkü kelimeyi ‘karını’ şeklinde yazmış.” diyen kişi “zahiren” doğru söylüyor gibidir. Fakat hüküm sadece imlâya göre değil, kasdedilen anlama, “siyak-sibak”a göre verilir. Eğer imlâ, mânâ ile örtüşmüyorsa deriz ki “kârını” yazacakken “karını” diye imlâ hatası yapılmıştır. Metin yanlış yorumlanmıştır.

  • Sefer Akgül

    10.5.2025 19:15:30

    Pot kırmanın dehşetlisi olmaz.Ama putun dehşetlisi olur ve o put kırılır. Mana en önemli kıstas ve gerekçe unsurudur

  • Sertaç LÜSER

    10.5.2025 14:21:04

    Bu mesele müthiş bir sınav örneğidir. Bu satırların yazdığı kısma gelen bir Nur talebesi eğer "pot" diye okurken yutkunabiliyor ise ve onu "Put" olarak düzeltmiyorsa hissiyatını ve Üstadımıza bakış açısını sorgulamalıdır.Aynı mevzu 5.Şua içinde geçerli oluyor.Yazılmasına ne gerek vardı diyenler.Deccal ile İsa(a.s)'yi Süfyan ile Mehdi'yi barıştırma gayretinde.Hz.İbrahim Halilullah baltayı en büyük putun boynuna astığında akıl ve vicdanlarda ki Putu kırdı.Pot kırmadı.

  • Ali Dinar

    10.5.2025 12:00:49

    Put kırmak,maalesef yürek ister. Enaniyetlerin mahşerde kırılmasıdan önce, kardeşlerin pot kırdığını anlamaları temennisi ile,Malik i hakiki den,basiret, feraset ve kardeşlerim adına af diliyorum.

  • A. AYDIN

    10.5.2025 03:35:30

    "Anlam lügattan değil, bağlamdan çıkar" derler. Kelimeler de bağlamına göre okunur. Kimse -bir cümle içinde geçiyorsa- kârı kar, karı da kâr diye okumaz! Resm-i hattı itibariyle böyle birkaç vücuha müsait kelimeleri mütekellime, muhataba, maksat ve makama bakmadan okuyan, o kelamı ve manayı ortaya koymuş olmaz; belki kendi arzusunu veya korkusunu ya da tarafını açığa çıkarmış, buna da resm-i hattı bahane yapmış olur. Oysa "Müteşabih kelamlar, kalplerinde eğrilik olanları deşifre etmek içindir." Yaz Hocam yaz!

  • S. Aslan

    10.5.2025 00:13:29

    Elhamdülillah Üstadımız put kırmıştır, vesselâm...

  • Abdullah

    10.5.2025 00:13:15

    Nüsha birliği,orijinal külliyatın basımıyla an cak ortaya çıkar.Bu kül liyat ortaya çıkarsa nüsha birliğinin sağlan ması kolay olur.Cesa ret edip basmak isti yen olursa o nüsha pi yasada var.Ayrıca ma kam yerleştirmeli kül liyata da ihtiyaç var. Onunda tanzim şekli var.Risale-i Nur'a has bir hat var.Eğer o hat keşfedilse ve ona göre külliyat yazılsa; tamamı tevafukludur. Harika tanzimleri var.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı