"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

FETİH TABLOLARI ZONARO’NUN DEĞİLMİŞ

08 Temmuz 2011, Cuma
Saray ressamı Zonaro’ya ait olduğu düşünülen, Fatih Sultan Mehmed’in İstanbul’a girişini ve gemilerin karadan yürütülmesini tasvir eden resimlerin Balkan Savaşlarında şehit olan ressam Hasan Rıza’ya ait olduğu iddiası, ressam Hüsnü Tengüz’ün ‘Sanat Hayatım’ adlı hatıratının ortaya çıkması ile kesinleşti.
Fetih tabloları aslında Zonaro’nun değilmiş

SANAT eleştirmeni Ömer Faruk Şerifoğlu, geçtiğimiz aylarda uzun tartışmalara yol açan Zonaro ve Hasan Rıza’nın Fetih konulu tabloları hakkındaki gerçekleri 1453 İstanbul Kültür ve Sanata Dergisi’nde kaleme aldı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. yayınları arasında üç aylık periyotta 12. sayısı çıkan dergi, konu ile ilgili netlik kazanamayan bilgilere, Hüsnü Tengüz‘ün hatıratıyla ışık tutuyor.
Saray ressamı Zonaro’ya ait olduğu düşünülen, Fatih Sultan Mehmed’in İstanbul’a girişini ve gemilerin karadan yürütülmesini tasvir eden resimlerin Balkan Savaşları’nda şehit olan ressam Hasan Rıza’ya ait olduğu iddiası, ressam Hüsnü Tengüz’ün ‘Sanat Hayatım’ adlı hatıratının ortaya çıkması ile kesinleşti. Sanat eleştirmeni Ömer Faruk Şerifoğlu, 1453 Kültür ve Sanat Dergisi için hazırladığı makalede, Esliha-i Atika (Eski Silâhlar) Müzesi Komisyonu’nda Zonaro ile birlikte görev yapan ressam Hüsnü Tengüz’ün, orijinali Deniz Müzesi koleksiyonunda bulunan hatıratında yazılanların bu iddiayı kesinleştirdiğini söylüyor. Tengüz hatıratında “Bir gün Hoca Ali Rıza ve Ahmet Ziya ile Zonaro’nun Beşiktaş’ta, Akaretler’de oturduğu daireye gittik. Biz içeriye girdiğimiz zaman Fatih’in Dolmabahçe’den gemileri karaya çekişinin tablosunu yapıyordu. Bu tablonun orijinali rahmetli Hasan Rıza Bey’indir. Zonaro yağlıboya ile yapmakta olduğu tabloda Fatih’in bindiği atın resmiyle meşguldü. Bu tablo gibi aslı Askerî Müze’de bulunan Fatih’in Büyük Topları Edirne’den İstanbul’a Nakli adlı tablosu da Hasan Rıza’nındır ve Zonaro tarafından kopya edilmiştir” yazıyor. Şerifoğlu, Zonaro’nun da hatıratında bu tabloları yaparken Bahriye (Deniz) Müzesi’nden aldığı tablolardan yararlandığı söylediğini belirterek “90’lardan beri bu tabloların aslında Hasan Rıza’ya ait olduğu, Zonaro’nun onun eserlerini kopya ettiği iddası vardı. Ama elde bunu ispatlayacak belge yoktu. Tengüz’ün hatıratında yazılanlar Zonaro’nun Hasan Rıza’dan tabloları kopya ettiğini doğruluyor. Artık olayın bir şahiti var” diyor. Şerifoğlu hazırladığı makalede, tabloların Hasan Rıza’ya ait olmadığına dair iddialarda, bu resimleri ancak Batılı bir ressam tarafından yapılabileceği düşüncesinin ağır bastığını belirterek, “Böyle düşünmek çok doğru değil. Hasan Rıza, İtalya’da resim eğitimi almış bir ressam. Tabloların ona ait olduğu da artık kesinleşti” diyor.

Zonaro fetih konulu 4 tablo çalıştı

Fausto Zonaro, anılarında söz konusu tabloların talep edilmesinden tamamlanmasına kadarki bütün süreci içtenlikle anlatmıştı. Dahası, Fatih’in Topkapı’dan İstanbul’a Girişi adlı meşhur tabloda Fatih Sultan Mehmed’in solunda yer alan yeniçeri askerini Hasan Rıza gibi kendisi de kendi portresini koyarak resmetmişti. Zonaro Fetih konulu 4 tablo çalıştı:
*Fatih Sultan Mehmed’in Ordusuyla Edirne’den istanbul’a Yürüyüşü (1903). Hasan Rıza’nın aynı konulu çalışması Deniz Müzesi’ndedir.
*Fatih Sultan Mehmed’in Topkapı’dan İstanbul’a Girişi (1903), Hasan Rıza aynı kompozisyonu birkaç kez çalışmış, 1898 tarihli çini mürekkebi çalışması Deniz Müzesi’nde, yağlıboya bir versiyonu ise özel koleksiyondadır.
*İstanbul’un Kuşatılması Sırasında Fatih Sultan Mehmed’in Gemilerin Karadan Yürütülmesine Nezareti (1908), Hasan Rıza’nın 1889 tarihli çini mürekkebi çalışması Deniz Müzesi’nde, yağlıboya çalışması ise Edirne Belediyesi’ndedir.
*Fatih Sultan Mehmed Ordularını Yönlendirirken (1908). Hasan Rıza’nın benzeri bir çalışmasına rastlanmamıştır.

Okunma Sayısı: 3571
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı