"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Üç İmtihan

Mehmet ÇETİN
19 Temmuz 2014, Cumartesi
Risale-i Nur’a imtisal edenin üç imtihan ile muhatap olduğu ifadesi dikkat çekici.1 Üstad’ın velâdeti, seyâdeti, siyaseti şeklinde ifade edilen tasnifattaki sınavı hakikaten çok anlamlıdır. Üstad’ın velâdeti konusundaki tarih ihtilafında sırlar saklı.
Rivayetlerdeki işaretleri, Külliyatın satır aralarındaki sırları bir araya getirerek anlamak mümkün olabilir. Seyyidliğindeki tartışmalarda rivayetlere uygunluk arayanın adresi yine Külliyatın muhtelif parçalarıdır. Siyasetinde; esastan kopup günlük hadiselere çözüm arayan kişiye, resmin parçası ile meşgul olmama istikameti vermektedir. Bediüzzaman’ı bir çırpıda anlamak hakikaten çok zordur. Hayat imtihanın perdeli olması ile üç alandaki müphemiyet muhafaza edilerek sürmektedir.
Bu üç konu hakkındaki rivayet, tesbit ve müjdelerin açık biçimde ifadesi üç mühim sıkıntıya sebep oluyor. Evvela Risale-i Nur, hiçbir şeye alet edilmemesi gerekir. Zira imanın gerektirdiği her şey Allah için yapılmalıdır. İkinci olarak, kesin delil tereddütsüz kabulü gerektirir. Böylesi bir imanın makbul olması gerekir iken; büyük zatların ifadelerinin, delilsiz ve sorgulamasız şekilde gerçeğe en uygundur diye tercih edilip kabul edilmesine dönüşür. Bu ise hakiki değil taklidi imanı netice verir. Bu şekilde oluşan zayıf imanın fiili ve kavli duası, inatçı zındıkaya tam galebesinin olmaması da şaşıran ehli imanda görünmeye başlar. Üçüncü sıkıntı ise, siyasîlerin evhamına ve bir kısım hocaların itirazına sebep olmasıdır. Onun için Üstad’ın velâdetinin, seyâdetinin ve siyasetinin perdeli olmasındaki sır, imtihan gereği görülmelidir.
Bahsedilen üç konudaki işaretlerin bir zat üzerinde aşikâr olması, o zatın şahsında nazarların toplanmasını gerekli kılacak. Bu ise o vazifeli zatın getirdiği imanî hakikatlerin gölgelenmesini netice verecek. Bunu hiç unutmamak gerekir.
Bediüzzaman’ın doğum tarihi, seyyidliği ve siyaseti ile alakalı bilgilerin eserlerinde açıkça ifade edilmeyip makam gereği çoğu zaman perdeli olması Nur Talebesinin, hayatının her safhasında imtihana tâbi olduğunu gösterir. Gelişen ve yaşanan hadiseler bu imtihanın sahneleridir. Aynı satırları okuyanların farklı yorumlarda bulunması, dünkü ile bugünkü kanaatlerinin farklı olmasını da bu imtihandan saymak gerekir. İstikameti bulmak, istikrarı yakalamakta bu kadar zorlanmalar ise cabası.
Zaman, şahs-ı manevî zamanı olduğu için böyle ciddi hakikatler, fânî ve acizlik ihtiva eden şahsiyetçiliğe bina edilemez. Bazı hakikatlerin müşavere ile idraki daha selametlidir. Meşveret, üç imtihanın sıkıntılarında kabirdeki nur, haşirdeki sırat gibidir.
 
Dipnot: 1. Yazarımız M. Lâtif Salihoğlu’nun tesbitidir.
Okunma Sayısı: 1308
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Mehmet Çetin

    19.7.2014 15:31:00

    Hayat bütünüyle imtihandır. Biz başkasına başkası bize imtihanın içerisindeki hem aktör ve hem de faktörüz. Bu yazıyı günlük hadiselere irtibatlandırarak okumak yazıyı güne bağlamak demektir. İnsanın olduğu, imtihanın yapıldığı her zeminde Kur’an hakikatlerini tebliğ eden kişi ve kişilerin, kendi içerisindeki değişmez ama sürekli değişik oranlarda ve farklı çeldiricilerle devam edecek bir imtihandır, sürer gider. İşte bu manaların ehemmiyeti için şahs-ı maneviye dâhil olan istikamet buluyor. Rabbim istikameti istişare ile bulan kullarından eylesin.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı