"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Bediüzzaman’ın firâr hadisesi

Abdülbakî ÇİMİÇ
20 Şubat 2023, Pazartesi
Bediüzzaman’ın Hayatı’ndan Tesbitler-261

Bediüzzaman, Tarihçe-i Hayatı’nda vukua gelen bazı harika hallerini “Sergüzeşt-i hayatımda geçen ve çoğunu gizlediğim çok harika vakıalar vardı. Kendimi hiç bir vecihle keramete lâyık görmediğim için onları bâzan tesadüfe, bâzan da başka esbaba isnad ediyordum. Şimdi kanaatim geliyor ki, o harikalar, Gavs-ı Azam’ın bir silsile-i kerametini teşkil ederler. Demek onun duâsıyla, himmetiyle, ona kerameten ve bize ikram nev’inden, bir nevi inayet-i İlâhiyeye mazhar olmuşuz.”1 şekliyle ifade ediyor. 

Bediüzzaman’ın esâret hayatı ve firâr hadisesi ile alâkalı Tarihçe-i Hayat’ta şu ifadeler yazılıdır: “Bütün hayatını, fîsebilillâh Kur’ân’a, İslâmiyete, Sünnet-i Seniye’nin ihyâsına hasr ve vakfeden bu fedakâr-ı İslâm, buralarda da kat’iyen boş durmaz. İçerisinde bulunduğu muhiti tenvir ve irşad için çalışır. Bu müddet içinde kendisiyle beraber esârette bulunan zabitlere dersler veriyordu. Bir gün, doksan zabit arkadaşına ders verdiği sırada, bir Rus kumandanı gelir, “Siyasî ders veriyor” diye dersine mâni olursa da, faaliyetinin dinî, ilmî, içtimaî olduğunu öğrenince serbest bıraktırır. Nihayet esâretten firâr ile kurtulup Petersburg ve Varşova’ya gelmeye muvaffak olur. Bilâhare, Viyana tarikiyle (Rumî)1334(1918) senesinde İstanbul’a teşrif eder.”2 Bediüzzaman’ın Darül Hikmetil İslâmiyeye verdiği öz geçmişinde “Harb-i hazırın ilânı üzere gönüllü olarak alay kumandanı namıyla harbe iştirak eyledim. Bitlis’te Ruslara esir düştüm. Esâretten firâr ederek İstanbul’a geldim.”3 ifadeleri yer alır. Yeğeni Abdurrahman’ın hazırlamış olduğu Tarihçe-i Hayat’ta firâr meselesi “Mezkûr Kostroma’dan firâr suretiyle Petersburg, Varşova’ya gelmeğe muvaffak olmuş ve bilâhere Viyana tarîkıyla İstanbul’a gelerek esâretten tahlis-i giriban etmiş.”4 şeklindedir. Müküslü Hamza Efendi’nin hazırladığı Tercüme-i Hâl’de “Nihâyet Bitlis’in hîn-i sükûtunda ayağı kırılmış ve omuzu mecrûh bir hâlde, iki gün mahsûriyetden sonra Ruslara esîr düştü. İki sene üç ay5 esâretten sonra tahlîs-i girîbâna muvaffak...”6 olduğu ifade buyrulur.

Bediüzzaman’ın dilinden firâr…

Bediüzzaman firâr hadisesini kendisi şöyle ifade ediyor: “O hüzünlü, rikkatli, firkatli, uzun gurbet gecesinde, dergâh-ı İlâhîde zaaf ve aczim o kadar büyük bir şefaatçi ve vesile oldu ki, şimdi de hayretteyim. Çünkü birkaç gün sonra, gayet hilâf-ı me’mul bir surette, yayan gidilse bir senelik mesafede, tek başımla, Rusça bilmediğim halde firâr ettim. Zaaf ve aczime binaen gelen inâyet-i İlâhiye ile harika bir surette kurtuldum. Tâ Varşova ve Avusturya’ya uğrayarak İstanbul’a kadar geldim ki, bu surette kolaylıkla kurtulmak pek harika olmuştu. Rusça bilen en cesur ve en kurnaz adamların muvaffak olamadıkları çok teshilât ve çok kolaylıkla, o uzun firârî seyahati bitirdim.”7 Anlaşıldığı üzere Bediüzzaman, Bolşevik İhtilâli sonrası meydana gelen kısmî serbestlik ve birçok esirin peş peşe firâr etmesinin ardından Tatar Cemiin’de bulunduğu bir zamanda firâr etmiştir.

Dipnotlar:

 1- Sikke-i Tasdîk-ı Gaybî, 2013, s.275

  2-Tarihçe-i Hayat, 2013, s.184

 3- Araştırmalar, Belgelerle Bediüzzaman

4-  Abdurrahmân Nursi, Bedîüzzamân’ın Târihçe-i Hayâtı, s.38

 5- En doğru ilk tespit; 2 sene, 3 ay, 15 gün.   

 6- Müküslü Hamza, Bedîüzzaman Sa’îd-i Kürdî’nin Tercüme-i Hâlinden Bir Hülâsası, s.7

7-  Lemalar, 2013, s.524

Okunma Sayısı: 4431
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Said Yüksekdağ

    20.2.2023 15:39:30

    Allah razı olsun Abdulbâkî Ağabeyim. Yazılarınız vesilesiyle Üstadımızın hayat serencamını kaynaklarıyla birlikte daha iyi öğreniyoruz. Bu yazı diziniz gerçekten takdire şayan. Rabbim şevkinizi ve gayretinizi artırsın. Üstadımızın hayatında merak ettiğim bir dönem var ki sırlarla dolu olduğuna inanıyorum o da bu yazınızda bahsettiğiniz firar ettiği dönem. Üstad nasıl firar etmiş, Rusçayı pek bilmediği hâlde nasıl kısa sürede İstanbul'a ulaşmış, firar ederken kimseden yardım almış mı? Mazhar olduğu kerametler var mı? Almanya'da nasıl temaslarda bulunmuş vs vs vs.. Bu sorulara cevap mahiyetinde olacak yazılar yazabilir misiniz?

  • Abdülbaki Çimiç

    20.2.2023 11:14:31

    Hüseyin bey, harita Bediüzzaman'ın esâret ve esaretten dönüş güzergâhı değil, aynı zamanda Bediüzzaman ile esir olan Teğmen Mehmet Ölçen'in esâret ve dönüş güzergâhını gösteriyor. Gelecek yazılarda Bediüzzaman'ın firâr güzergâhını gösteren haritayı göndereceğiz inşallah.

  • Hüseyin Sönmez

    20.2.2023 08:17:08

    2 nolu dip notta"Viyana tarikiyle İstanbul'a teşrif eder" diyor, fakat haritada dönüş yolunda Viyana işaretlenmemiş.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı