"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Siyasette muktesit meslek nedir?

Ali FERŞADOĞLU
20 Ocak 2021, Çarşamba
Bir kardeşimiz, “Mardin cihetlerinde, beni hakka irşad eden bir zata rast geldim. Siyasetteki muktesit mesleği bana gösterdi.’ 1 cümlesinde geçen ‘muktesid meslek’ nedir?” diye sordu.

Muktesit meslek, sosyal hayatın tabakalarını ihâtâ eden genel bir prensiptir. Namazın her rekâtında tekrarladığımız Fatiha’da geçen “sırât-ı müstakîm”deki “denge/vasat” yoldur.  

Sırât-ı müstakim ise, “kuvve-i gadabiye, kuvve-i şeheviye, kuvve-i akliye”nin, “şecaat, iffet, hikmetin mezcinden ve hülâsasından hâsıl olan adl ve adâlete işarettir.” 2 Yani, “ifrat ve tefritten” uzak, “vasat/denge” durumu.  

Resûl-i Ekrem (asm), hayatının her safhasında i’tidal ve istikamet üzerine gitmiştir. 3 “Emrolunduğun gibi dosdoğru ol” İlâhî emri üzerine Resûl-i Ekrem (asm) “Hûd Sûresi beni ihtiyarlattı” buyurmuşlardır. Bu tavır, “Hududda istikamet” olarak da tâbir edilmiştir. 4 

“Siyasetteki muktesit meslek” ise, siyasette de Muktesid ve Hakim ismleri üzere harekettir. Yani, ifrat ve tefritten uzak, vasat yolu takiptir. Siyasette i’tidâlli, istikametli yol tercih edilirken, hak olan kendi mesleğinin hukuku da korunmalı ve “Vâcip/farz olan hakkın iltizamı/hakka taraf olma” da sağlanmalı.” 5 Haktan, haklıdan yana olmalı, tarafgir olmamalı. 

Bediüzzaman, “siyasette muktesit mesleği”, II. Abdülhamid üzerinde de uygular: “Veli ve şefkatli Sultan” der ve “mecbur” da kalsa “zayıf istibdat” yaptığını söyler. 6 Yani, “siyasette muktesit  mesleğe” göre ya “Ulu Hakan” veya “Kızıl Sultan” değil, “hafif istibdat uygulayan” bir padişah!”  

Keza, Bediüzzaman, “Peygambere tâbi olmayıp zulmedenler, padişah da olsalar haydutturlar” diye kararlılıkla baskıya karşı çıkar. İstibdada ve mutlakıyet yönetimine karşı çıkan hürriyetperverlerin tamamının temsil edildiği İttihad ve Terakki’ye de başta müsbet yaklaşarak hürriyet ve meşrûtiyetteki rollerini teslim eder. 

“Siyasette muktesit meslek”, hak ve hürriyetlere saygıyı esas alır. Ahrar denen hürriyetçilerin, Demokratların takip ettiği yoldur. Onlara destek, “siyasette muktesit mesleği” takip etmektir.  

Dipnotlar: 

1- Bediüzzaman, Beyanat ve Tenvirler, s. 105.

2- İşaratü’l-İ’caz, s. 29. 

3- 11. Lem’â.

4- 13. Lem’â ve 1. Şûa. 

5- 21. Söz. 

6- Eski Said Dönemi Eserleri, s. 122.

Okunma Sayısı: 1083
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Ali R. Yardimoglu

    20.1.2021 10:14:22

    ..hala Yeni Asya gazetesinin, 70li yillardan beri gelen, kaliteli ve munis yazarlarinin, nezih ve pirlantavari yazilarinin degerini, anlayamadilar, anlayamadilar, anlayamadilar......

  • Mahir

    20.1.2021 09:14:37

    O zaman görülecektir ki o devirde; esaret zulmü altında ezilen Müslümanların hürriyeti için, ittihad-ı İslam için, istibdadî idarelere karşı meşrutiyeti hakim kılmak için, eğitimde yeni bir yaklaşımla fenni ilimlerle dini ilimlerin hassas bir ölçüde buluşturulması için, her iki şahsiyetin ortak hareketi ve çabası gözlenecektir. Bir farkla; Bediüzzaman Hazretleri, tüm İslam aleminin saadetine vesile olacak bu hakikatleri geliştirmiş ve müceddidlik mührüyle mühürleyerek bizlere tevdi etmiştir. Siyasette muktesit meslek ibaresini bu tarz bir yaklaşımla ele almaya ne dersiniz?

  • Mahir

    20.1.2021 09:14:16

    İşte tam burada, Bediüzzaman Hazretlerinin verdiği bu örnek olaydan hareketle, “siyasette muktesit mesleği” oldukça dar bir kalıpla idraklere sunmak ne kadar doğrudur. Bu konu akademik seviyede, Gazetemizin yazar kadrosuyla birlikte, okuyucularının da katkısıyla oluşturulacak ortak akılla daha isabetli izahlara kavuşturulacağı inancındayız. Bediüzzaman Hazretleri öğrendiği bu farklı siyaset tarzının kaynağı olan Cemaleddin Efgani’nin hayatı boyunca takip ettiği siyasetini tetkik ederek işe başlanabilir. Sonra da Bediüzzaman Hazretlerinin tam bir fikr-i takiple ortaya koyduğu ve bizzat uyguladığı bu siyasetin umdelerini bir daha gözden geçirmekle devam edilebilir.

  • Mahir

    20.1.2021 09:13:39

    Sn. Ferşadoğlu Bilindiği gibi Bediüzzaman hazretlerine siyasetteki muktesit mesleği Mardin’de Şeyh Cemaleddin Efgani’nin bir talebesi göstermiştir. Bu öğrendikleriyle siyaseti ve içtimaiyatı, fikrinde inşa ederken, Namık Kemal’in Rüya adlı makalesiyle de hürriyet ve meşrutiyet ekseninde Osmanlının içine düştüğü birtakım içtimai ve siyasi hastalıkları daha yakından görme imkanını bulmuştur. Tam bu esnada maeteessüf ve kötü bir tesadüfle İslam adına anayasal sisteme karşı çıkan bir takım insanlarla karşılaşır ve onlarla tartışır ve İslami dayanağı olmayan fikirlerini reddeder. Bunlardan bir kısmı itikadi bir mevzu olmayan kanun-u esasiyi kabul edenleri tekfir ederek ifrat edenler, diğer kısmı ise bu sistemi savunanları dalaletle suçlayarak tefrit edenlerdi. Haliyle buradan yapılacak istihraçla vasat yolun Anayasal sistemin o yıllardaki adı olan meşrutiyet taraftarı olmaktır.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı