"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Risale-i Nur’da piyango kelimesinin kullanımı - 2

Mehmet ÇETİN
18 Temmuz 2020, Cumartesi
Ölüm ile mezara girileceği gerçeği, kabrin de Cennet bahçelerinden bir bahçe ya da Cehennem çukurlarından bir çukur olduğu hakikati; ehl-i iman ve ehl-i inkâr için, dünyevîlerin piyango ihtimalinden daha kesin ve kuvvetli şekilde ahiretin varlığını göstermektedir.

Bu ihtimal; ebedî idam ve zindandan kurtulmanın, Cennet gibi bir saadete ulaşmanın imkânı sadece iman ve itaat iledir.

Evet, itaatsiz bir iman, kabri evvelâ Cehennem çukurlarından bir çukur olarak yaşatır, cezasını ödetir sonra arınmış bir vaziyete Cennet’e dâhil eder. Bu gerçek, aklı iknaya ziyadesiyle yeter, nefsi susturmaya fazlasıyla kâfidir, tembeli gayrete sevk eder.

Şimdi, mademki insan piyangoya önem veriyor, ona o yoldan seslenilir: Acaba yüzde bir, yok olma ihtimali olan bir yola girer misin? Hatta bunun için bir tek haber verenin sözü de dikkate alınmadan o tehlikeli yolda gidenin endişesiz olması mümkün mü? Elbette ki hayır!

İşte aynen onun gibi doğru söylediği defalarca isbat edilmiş, nasihatleri başkalarına faydalı olmuş, hayatları ile sayısız insanların takdirini kazanmış önceki asırlardaki evliya ve asfiyalar gibi onları temsilen deniliyor ki; kabir var, ölüm hak, oraya üç şekilde girilecek. Ya mü’min olarak, ya günahkâr/münafık olarak ya da kâfir olarak.

Böylesine muazzam bir hakikat karşısında “Gel, ebedî hayatı sana kazandıracak biletini al!” diye seslenerek, dünyevî aldatıcı olmayan hakikî ve sahi olan hayata dâvet etmeye dikkat çekmek üzere, Birkaç bîçare gençlere verilen bir tembih, bir ders, bir ihtardır makalesinde de piyango kullanılır.

Bu makalede; hayat, gençlik ve hevesler cihetinden gelen tehlikelere karşı sakınmanın yolu anlatılır.

Gençliğin gitmesi çok ihtimalli değil, sadece iki ihtimallidir; ya ihtiyar olunacak ya da ölüm ile bitecek yani gidecek. Çok ihtimalli piyango burada iflâs eder. Böylesine kesin bir vaziyete çare, bu gençliği manen daimî kılmanın yolunu aramak olmalıdır, tesadüfe bağlı usûllerle bir takım piyango oyunlarıyla insanın ümidi sû-i istimal edilmemelidir.

Sefahatte giden gençliğin akıbeti, imanı varsa cezasını ödeyinceye kadar o çukurda/Cehennemde, yok eğer imanı yoksa ebedî azap içerisinde ve bu iki ihtimalin dışında mü’min olarak Cennet bahçesine giriş şeklinde 2+1 ihtimalli bir vaziyet anlatılır.

Meyve Risalesi’nin Birinci Meselesinin ilk muhatabı Denizli Hapishanesi’ndeki mahpuslardır. Onlara da Dördüncü Söz’de işlenen aynı dil ve üslûb kullanılır. İkinci Meselenin Hülâsası’nda keza, hakikat aynı, değişmiyor. O halde onların aynasından bizim aynamıza yansıyanlar olmalı.

Son üç makale Asâ-yı Musa ve Kastamonu Lâhikası’nda işlenir.

Risale-i Nur’da piyango kelimesinin zikredilerek misal olarak bahsi, aklı ikna için olduğu ortada iken aksini yani onu Külliyatta bahsederek meşrûlaştırma iddiası en basit ifadeyle insanı yanıltmaktır, başka bir art niyet yok ise.

Âyette Şeytan ve Firavundan; hadiste Ebu Cehil, Deccal ve Süfyanlardan bahis, nasıl onlara teşvik için değil aksine onlardan sakınmak için ise…

Piyango, Eski Said Dönemi Eserleri’nde geçmez. Yeni Said döneminin Barla teliflerinde işlenir. Barla hayatı dönemi, ülkede piyangonun kanun muhafazası tanzimi altına alınması, terviç ve teşvikinin ziyade olduğu yıllara tevafuku dikkat çekiyor. Aynı dönemde Bediüzzaman’ın “piyango” malzemesini hayra kıyas için ziyadesiyle kullanımı da.

Okunma Sayısı: 1643
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Ahmet

    11.2.2024 09:34:49

    Üstadın bizi İrşad ve manevi tasarrufu hala devam ediyor başıma gelen bir olayı anlatayım dünyasını bir hasır sepete sığdırmış hem İslam hem vatan kahramanı döneminin imam rabannisi bedizizaman hazretlerine muhabbetim vardı bir gün mübareği rüyamda gördüm Ahmet kardeşim sözleri oku dedi uyandım hatirimdan çıktı kumar bağımlısıyım bir gün yine loto oynadım ama kumar düzeyinde aklıma geldi Allah dostu rüyama girdi acaba bu sözlerde ne yazıyor telefonundan risale nur kulliyatini açtım meyve risalesi dikkatimi çekti okudum meğerse sözleride okusam aynı ibare çıkacaktı piyango kumarına yarı malını vermek, akıl kabul ederse; halbuki kazanç ihtimali binde birdir. Sonra yirmi dörtten bir malını, yüzde doksan dokuz ihtimal ile kazancı musaddak bir hazine-i ebediyeye vermemek; ne kadar hilaf-ı akıl ve hikmet hareket ettiğini, ne kadar akıldan uzak düştüğünü, kendini âkıl zanneden adam anlamaz mı?

  • Ata

    18.7.2020 15:45:24

    İlk okuduğumda beri bu piyango izahı çarpıcı ve dikkat çekici gelir.Üstad modern ve özü aslı olan her şeyi bir şekilde yazı ve anlatımda kullanmış.Tren radyo saat makine mikroskop vb. Piyango misali geçen sözleri 45 öncesinde beraber okuduğumuz abinin, bugün yazması merak ve ilgimi yeniden canlandırdı.Sağolasın M.abi

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı