Plüton'un gizemi çözülüyor

14 Temmuz 2015, Salı 16:40
Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi NASA'nın uzay aracı ‘New Horizons' Plüton gezegeninin yüzeyine yapacağı bugüne kadarki en yakın uçuşunu gerçekleştiriyor.

9 yıllık misyonun sonuna yaklaşan ‘New Horizons' ilk görüntüleri geçti.

Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi'nin (NASA) Instagram hesabından dokuz yıldır uzayda seyahat eden uzay aracından gelen ilk görüntüyü paylaştı. Uzay aracı Plüton'a en yakın uçuşu Türkiye saatiyle 14:49'da gerçekleştirdi.

NASA'nın 'görkemli Plüton'dan önizleme' başlığıyla paylaştığı fotoğrafın altına şu not düşüldü: "Cüce gezegen, 9 yıldır 3 milyar mil yol kat eden New Horizons uzay aracımız aracılığıyla dünyaya bir aşk notu gönderdi. Bu fotoğraf, bugün yapılacak en yakın uçuştan önce alınan son ve en detaylı görüntü."

NASA'nın Twitter sayfasında, gezegenin üzerinde beliren kalp şekli kullanılarak, "Plüton'u seviyorum" yazısı paylaşıldı.

10 KAT ÇÖZÜNÜRLÜKLÜ FOTOĞRAF GELİYOR

New Horizons'ın tarihi başarısının ardından uzay aracını yöneten ekibin başında yer alan Alan Stern, basın mensuplarının sorularını yanıtladı. Stern, New Horizons'ın yapacağı ilk gözlemlerle Plüton'un topografisini çıkaracağını ve yüzeydeki yapıların yükseklik ve derinliklerini ölçeceğini belirtti. Ayrıca spektrografi ölçümleriyle jeolojik yapıların detayları elde edilecek, ayrıca parlak ve karanlık bölgelerin tespiti yapılacak. Stern, LORRI kamerasıyla 766 bin kilometreden çekilen fotoğrafın 10 kat daha yüksek çözünürlüklü görüntülerini elde edeceklerini belirtti. Stern, New Horizons'ın çok sayıda renkli fotoğraf göndereceğini söyledi.

NEW HORİZONS'IN PLÜTON PROGRAMI

İlk olarak Plüton'un yanından geçen New Horizons, TSİ 15.08'de ise en büyük uydusu Charon'u geride bıraktı. New Horizons, Plüton'un en büyük uydusuna 28,800 kilometre yaklaştı. NASA'nın Plüton ve beş uydusuna ait gözlemin ardından teker teker elde edilen fotoğrafları şu sırayla yayımlaması bekleniyor:

15 Temmuz: Plüton'un yüksek çözünürlüklü fotoğrafları ile uydulardan Nix'in fotoğrafı yayımlanacak. Ayrıca bir diğer uydunun da fotoğrafı yayımlanabilir.

16 Temmuz: Plüton'a ait en yeni mozaik sunulacak. Ayrıca en büyük uydu Charon'un en detaylı mozaik görüntüsü yayımlanacak. En son olarak Plüton ve Charon'un birbirlerinin yörüngesinde ilerlerken çekilen fotoğrafı gözler önüne serilecek.

17 Temmuz: Plüton'un uydusu Hydra'nın en yüksek çözünürlüklü fotoğrafı yayımlanacak.

18 Temmuz: Nix'in en detaylı fotoğrafının yanı sıra, Plüton'un arkasından çekilen hilal görünümlü fotoğrafı yayımlanacak.

20 Temmuz: Plüton'un Eylül ayında yayımlanacak en detaylı mozaik görüntüsü için New Horizons en son verileri gönderecek.

1930 YILINDAKİ KEŞFİNDEN BU YANA GİZEMİNİ KORUYOR

New Horizons, güneş sistemindeki yolculuğuna 19 Ocak 2006'da Florida'daki Cape Canaveral uzay üssünden saatte 58 bin 536 kilometre hızla ilerleyerek başlamıştı. Mars ve Jüpiter'i geçen New Horizons Plüton'a yaklaşık 12 bin kilometre yaklaştı. Dokuz yıllık misyonun sonuna gelen New Horizons 1930 yılındaki keşfinden bu yana gizemini koruyan Plüton ile ilgili bugüne kadarki en detaylı görüntülerini geçti. Plüton'un daha önceki görüntülerini Hubble Uzay Teleskobu çekmişti.