"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Üstaddan aldığım siyasî dersler (1)

Şemseddin ÇAKIR
22 Ağustos 2025, Cuma
Türkiye ve âlem-i İslâm’daki siyaset; Batı’nın telkinlerini icra edip sahnelemekten ibaret olduğu içindir ki, bir türlü İslâm âlemi olarak şahsiyetimizi bulup, ayağa kalkıp sendelemeden yürüyemediğimiz gibi; dengemizi sağlayıp, ittihad-ı İslâm’a ulaşamadığımız bir vakıadır.

“Körle yatan, şaşı kalkar” gerçeği maalesef bizim için de böylece bir hakikattir. Bu gerçeği Bediüzzaman, Sunûhat isimli eserinde şöyle ifade eder:

“Evet, İstanbul siyaseti İspanyol hastalığı gibi bir hastalıktır. Fikri hezeyanlaştırır. Biz müteharrik-i bizzat değiliz, bilvasıta müteharrikiz. Avrupa üflüyor, biz burada oynuyoruz. O tenvim ile telkin eder, biz kendimizden hayal edip, asammâne tahribimizde eser-i telkini icra ederiz. Madem ki menba Avrupa’dadır.

Gelen cereyan ya menfî veya müsbettir. 

“Menfîye kapılan harf gibi 'Başkasındaki bir manaya delâlet eder.' yahut 'Kendi kendine bir manaya delâlet etmez' tarif edilir.

“Demek bütün harekâtı, bizzat hariç hesabına geçer. Çünkü iradesi hükümsüzdür. Hulûs-u niyeti fayda vermez. Bahusus menfî iki cihet-i zaaf ile hariç cereyanının kuvvetine bir alet-i lâya’kıl olur.

“Diğer müsbet cereyan ise -ki, dâhilden muvafık şeklini giyer-isim gibi 'Kendisinde bulunan bir mânâya delâlet eder'dir. Hareketi kendinedir. Tebaî haricedir."

Bu son cümleden de anlaşılması gereken şudur: Misyonu demokrasi olan, Demokrat Parti veya demokratlardır. Bunlar ise bilâkis harici kendine âlet-i lâya’kıl eder. İşte onun için Batı Halkçıları da kalkan olarak kullanıp Demokratlara karşı her fırsatta ihtilâl yaptırmıştır.

İbret nazarıyla bakılacak olsa, bütün ihtilâllerin Demokratlara karşı yapıldığı görülecektir. Ve kesinlikle bu tesadüf olamaz. Demek ki İmam Şafiî’nin de ifadesiyle yorumlarsak, düşman okları hep Demokratları göstermiştir. Böylece bize dostumuzu düşman, düşmanımızı dost gösterip bizi çok fena aldatmış, çare, imkân ve insanlarımızı heder ettirmişlerdir.

Bu veciz tasniften de açıkça anlaşıldığına göre Bediüzzaman, Türkiye’deki partileri başlıca ikiye ayırmış oluyor: Doktriner partiler: Dışarıya bağımlı, ideolojik, menfî ve âlet-i lâya’kıl olan; Avrupa’nın piyonu veya maşası partiler.

Demokrat Parti: Müsbet, meşruiyetini Avrupa’dan değil, milletten alan; hürriyet ve hukukun üstünlüğüne dayanan ve maşerî vicdanı temsil eden, manası kendinden olan demokratlar.

Durum âyan beyan budur. Asıl problemimiz, o menfî cereyana takılan ideolojik partiler olmuştur. Hatta daha dün denecek kadar yakında, hem de Cumhuriyeti kurduklarını iddia eden CHP Genel Başkanı’nın; can, kan ve din düşmanımız olan ve âlem-i İslâm’ı fitne ve fesatlarıyla perişan eden İngiltere’den yardım istemesi, “Merd-i Kıptî’nin şecaat arz ederken sirkatini beyan etmesi” kabilinden bir durumdur.

Zaten o parti hakkında İngilizlerin kurdurduğuna dair iddialar vardır. Bu tavır da onu onaylar mahiyette, medet umduğunu ilân etmektir. İnsan böyle bir şeyi ancak cehalet ve hamakatinden yapabilir. Eğer öyle ise Türkiye’nin en eski partisinin başına nasıl geçmiştir? 

Bir yönden de, riyakârlık ve münafıklık yapmayıp açıktan söylemelerini tabir-i caizse takdir ediyorum. Hiç olmazsa münafık değiller diye teselli olmaya çalışıyorum. Çünkü münafıklık daha beter bir tehlikedir; hiç olmazsa bizim bazı safdiller uyanır.

Demek ki Bediüzzaman’ın sözleri ve yapmaya çalıştığımız izahlar hayal değil, birer vakıadır. Aynı zamanda bunlar tek parti zihniyeti ve demokrasi düşmanı olup, Cumhuriyet ve demokrasiyi 1950’ye kadar tek parti ideolojisiyle ertelemişlerdi.

Bu; anlayabilene tam bir ibret belgesidir. Artık siz bunun adına ister menfîye takılan harf, ister gaflet, ister ihanet, ister cehalet, ister zombilik, ister döneklik, isterse hıyanet deyin; bunlar iflah olmaz bir klinik vakıadır.

Okunma Sayısı: 2272
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Said Yüksekdağ

    25.08.2025 13:40:55

    Millet ittifakı içinde DP olduğu için desteklendi. DP nin adayı olmayıp da CHPnin İyi Partinin adayı olduğu mahallerde CHP ve İPe oy veren mes'uldür. Olması gereken oy vermemek ya da boşa atmaktı. Fakat ne yazık ki Kazım Efendi yüzünden cemaatin ekserisi CHP'ye oy verdi ve bu cemaatin CHPli olduğu algısını oluşturdu. Şu an millet Yeni Asyayı CHP'li diye biliyor. Kimsenin bu aziz cemaati zan altında bırakmaya hakkı yok!

  • Nevzat Karaağaç

    25.08.2025 11:09:11

    Nahit Topaloğlu hocamıza cevaben; Bediüzzaman ;”Bu asil Türk milleti ihtiyarıyla o partiyi (CHP) kat'iyen iktidara getirmeyecek.” derken bu menhus partinin süfyaniyetin komitesi olduğundandır. İttifak koalisyon gibi uygulamalarda uzlaşma metni vardır, peygamberimizin ordusunda da yahudi ve müşriklerden insanlar vardı. Nurcular için asıl olan Demokratların iktidarıdır. Neticede CHP ile yapılan koalisyonların siyasi neticesi de olmamıştır. CHP süfyanizmin siyasi parti hüviyetine bürünmüş halidir. Süfyanın sarıklı hali iktidardaymış vesaireymiş, gibi ifadeler CHP’nin gerçek yüzünü örtemez. Şemsettin hocanın ifadeleri aynen doğrudur. Selamlar.

  • Salih baş

    23.08.2025 20:12:55

    Bu milletin ortak paydada buluşmasını kim istemez?

  • Fatih

    23.08.2025 18:58:48

    Nahit hocam, realiteyi ve yaşanan gerçekleri çok kısa ve öz ifade etmişsiniz. Evet bir Edebiyatçının yorumu..tebrikler.

  • HASAN DOĞAN

    23.08.2025 11:42:12

    Nahit hocam çok haklısınız,zira bir insanın bile bir dönem yanlış yolda olduğunda oana sen artık iflah olmazsın denilmez ki üstad uhuvvet risalesinde demiyor mu ki,iyi adama fenasın fenasın desen fenalaşması ve de fena adama da iyisin iyisin desen iyileşmesi pek vuku bulmuştur.Seçimlerde meşveret kararı ile CHP desteklenecek diye bir karar yok Ayşe hanım.Biliyorsunuz artık sistemin değişmesi ile artık ittifakara zorunlu hale geldiği için iktidar olunması için;o yüzden de DEmokrat ve Hürriyetçi ittifak olan ve CHP'nin de içinde olduğu MİLLET İTTİFAKI desteklendi......

  • Arda Yıldız

    22.08.2025 23:57:06

    Hangi süfyan sarık sarıp sakal uzatmış Nahit bey? El insaf ya hu! İnsan Müslüman kardeşine en azından süfyan demez. Fetöcüleri anladık onlar sürekli Müslümanlara beddua ediyor da size ne oluyor?

  • S. Pelin Kurukahveci

    22.08.2025 20:25:53

    Üstadımızın Hilmi Urana yazdığı mektuptan haberiniz var ama "bu vatanda dört parti vardır" tasnifinden haberiniz yok anlaşılan hocam! İktidarı siyasal islamcı diye eleştiriyoruz tamam. Ayrıca şimdi tutup da iktidar aslında CHP'dir, CHP de Demokrat partidir iddiası dayanaktan yoksun, sosyolojiden uzak, arzuların peşinde bir hükümden başka nedir peki? Gerçekleri bu kadar eğip bükmeye gerek var mı?

  • S. Pelin Kurukahveci

    22.08.2025 20:06:07

    Üstadımızın Hilmi Urana mektup yazması, yarın CHPye destek verebilirsiniz anlamına mı gelir? CHP bu ülkede islamın en büyük kurumsal düşmanıdır. İslam adına ne varsa silmeye çalışmıştır. CHP'ye düşmanlığı olmayan Müslümanın hamiyeti de yoktur.

  • S. Pelin Kurukahveci

    22.08.2025 19:49:36

    CHP hangi iddiasından vaz geçmiştir? Nerde ehli sünnet düşmanı insan var sahip çıkmıyorlar mı? Nerde islam adına iyi bir şey olsa ilk itiraz eden onlar olmuyorlar mı? Süfyan siyasetinden vaz geçen bir CHP göremiyoruz. Siz sayın Nahit hocam görüyorsanız buyurun bizi de tenvir edin de karanlıkta kalmayalım.

  • S. Pelin Kurukahveci

    22.08.2025 19:45:06

    Hilmi Uran'a mektup yazması hazreti üztadımızın, CHP'nin iflah olacağı, desteklenecek bir parti olacağı anlamına gelir mi? Elbette gelmez. Bugün Özgür Özel beye de söz konusu mektuplar yazılabilir. Ancak CHP zihniyeti asla iflah olmayacağını zaten o mektubun üzerinden 100 sene geçmiş olmasına rağmen hala aynı yerde durmaya devam ederek göstermektedir. CHP de değişen ne olmuştur acaba? Üstadımızın kerametkarane bir ferasetle CHP nin tek başına iktidara gelemeyeceğini ifade etmesi sizin için yeterli bir delil değil midir?

  • S. Pelin Kurukahveci

    22.08.2025 19:08:06

    Nahit hocam öyle bir çıkarım yapmışsınız ki, dam üstünde saksağan vur beline kazmayı arasözüne masadak olmuşsunuz.

  • Zekeriyya

    22.08.2025 17:32:46

    YAptığınız alıntının başlığı; "Neden geldin geleli siyasete karışmıyorsun? " Bu alıntınızda üstad neden siyasete karışmadığını ve siyasetten Allah'a sığındığını anlatıyor. Neden siyasetten uzak durduğunu anlatıyor. Onun için fikri hezeyanlaştıran siyasetten uzak durup, kardeşleri kucaklamamız gerekiyor. DP dediğin parti de kötülediğin CHP'ye iltihak etmiş gibi hareket ediyor. Bizi birbirimize düşüren farklılıkları değil, birbirimize bağlayan ana esasların işlenmesi ve uygulanması HİZMETİN GEREĞİDİR.

  • HÇeşitcioğlu

    22.08.2025 15:08:34

    * İstanbul’un İngiliz işgalindeki konjonktürü/ şartlar ortam ve zaman farkıyla!.. Bediüzzaman Said Nursi Hazretleri, 1920'de yazdığı Sünuhat adlı eserinde İstanbul siyasetini "İspanyol hastalığı"na benzetir. Bediüzzaman, ilgili kavramın geçtiği bölümde “Neden geldin geleli siyasete karışmıyorsun?” sorusunu şöyle cevaplar: " اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ وَالسِّيَاسَة(Şeytanın ve siyasetin şerrinden Allah’a sığınırım.) Evet, İstanbul siyaseti, İspanyol hastalığı gibi bir hastalıktır. Fikri hezeyanlaştırır. Biz müteharrik-i bizzat değiliz, bilvasıta müteharrikiz. Avrupa üflüyor, biz burada oynuyoruz. O tenvim ile telkin eder, biz kendimizden hayal edip, asammâne tahribimizde eser-i telkini icra ederiz."

  • Nahit Topaloğlu

    22.08.2025 11:59:56

    "...bunlar iflah olmaz bir klinik vakıadır." Şemsettin kardeşim, böyle bir hüküm Üstadın hangi dersinden çıkarılmıştır? "İflah olmaz bunlar" diyerek kestirip atsaydı Üstad, Hilmi Uran'a mâlum mektubu yazar çıkış yolu gösterir miydi? Maksadını aşan bir ifade kullanılmış. Efendimiz Ebu Cehil için "İflah olmaz bu" mu demiş, davet ve tebliğe devam mı etmiş. Hz. Musa Rabb'imiz tarafından (ilahlık iddia eden) Firavun'a gidip yumuşak sözlerle Hakk'a davet etmesi için gönderilmemiş mi? Bir başka husus da şu an iktidarda köstüm değiştirmiş bir klasik CHP vardır ama millet pek farkında değil gibi. Süfyan sarık sarıp sakal uzatmış da muhakeme-i akliyesi noksan insanların duasını almaya devam ediyor maalesef.

  • Salih baş

    22.08.2025 11:35:57

    Sayın yazar 40 lı yıllarda hangi partilerin olduğunu bunlara karşı demokrat partiyi niçin desteklediğinı de yazarsanız müstefit oluruz.

  • Abdullah

    22.08.2025 11:01:59

    Kim bizleri, cemaati CHP'ye yanaştırdı? Kim organik bağlar kurdu? Kim kır ata Kılıçdaroğlunu bindirdi? Kim Kılıçdaroğ lu resmini çizip boy gösterdi.Kısaca Kim Yeni Asya Camiasında CHP yakın lambasını sağladı? Bunlar açıkça yazıl sın, kimlerin kafa karıştırdığını, sapma lar yaptığını görsün...

  • HASAN DOĞAN

    22.08.2025 10:21:11

    CHP Genel Başkanı’nın; can, kan ve din düşmanımız olan ve âlem-i İslâm’ı fitne ve fesatlarıyla perişan eden İngiltere’den yardım istemesi, “Merd-i Kıptî’nin şecaat arz ederken sirkatini beyan etmesi” kabilinden bir durumdur.Bu sözle sanki Özgür Özel İngilere'den din düşmanlığı ile ilgili bir yardım istemiş anlaşılıyor.Haberi tetkik ettiğimde bu operasyonlar ile Demokrasinin beşiği olan İngiter'nin bu hadiselere sessiz kalışını tetkik ediyor ki bugün Trumplı ABD ve İngilere AKP'nin yanında olup onunla işilerini gördüdükleri için Türkiyedeki hukuksuzluk ve zulümleri görmüyorlar.....

  • HASAN DOĞAN

    22.08.2025 10:13:30

    o zaman CHP ölümünü gösterip AKP'nin ilanihaye dini siyasete alet etmesini ve islam dinine getirdiği bunca zarara ve zulmeb razı olalım öyle mi?Hangi safdil bugün bu dinci siyasalcı iktidar bir müstebit ittifak kurup hep ikdidar olsun biz ise bunun karşısında demokrar ve hürriyeti savunan bi,r ittifakı desteklemeyelim de oyu yüzbinde dahi birin altındaki bir DP'ye mahkum olmak ister ve bu dinci siyasal iktidar gitmeden hiç DP iktidar olur mu ki üstadın dediği eğer Demokrat Parti düşse ya nhalp partisi yada millet partisi iktidar olur sözü bugün dinci ve siyasalcılar ile birlikte milletçiler iktidardır.

  • Ayşe Hacer

    22.08.2025 09:50:35

    Meşveret kararı alarak Chp ye destek verenler şu yazıdaki ölçüleri bilmiyorlar mı? Biliyorlarda görmezden geldiler belki de. Allah yeni yönetimimizden razı olsun. Gazetemizin manşetleri bile artık Müslümanların dertleri ile ilgili. Kronik muhalif manşetlerden, yazılardan bıktık usandık. Böyle devam. Dualarımızdasınız hocam.

  • Ayşe Hacer

    22.08.2025 09:48:04

    Ne yazıktır ki seçim zamanlarında Chp nin adaylarına destek verildi. Meşverette alınan karar dediler ama ben cemaatte bu kararı kabul eden kimse görmedim. Her seçim döneminde halk partisine destek veriliyor diye cemaatten ayrılanlar oluyor. Yazıktır. Konya ereğliye gelin görün cemaatin halini. Cemaate gelmeyenler gelenlerden kat kat fazla. İnsanın Chp ye destek verecek kadar gözü dönmez. Yazıktır.

  • Şakir Haliloğlu

    22.08.2025 09:19:52

    Çok doğru bir ders almışsınız. Umarım herkes bu dersi alır. Şaşırmaya gerek yok.

  • A. Yılmaz

    22.08.2025 07:26:01

    Ha şunu da bilelim, chp zihniyeti ile ahirete taalluk eden bir kardeşliğimiz yok, zaten mantıken de olamaz. Ama bizim dünyaya dair de chp zihniyeti ile bir kardeşlik bağımız yok ki. Dersanemize gelenler, bize yardımcı olanlar, gazetemizi okuyanlar, dersanemizde kalan öğrenciler chpli bir tabandan gelmiyor. Chp saflarına geçmek köklerimizden kopmak demektir. Chplilerin arasında yapay bir varlığımız olur. Ve giderek yok olup gideriz. Hataları olsa da müslümanların safından ayrılamayız. Bu cemaat olarak intiharımız olur. Üstadımızın müslümanların safını hiç terk etmediğini biliyoruz.

  • A. Yılmaz

    22.08.2025 07:19:40

    Chp uzak durulması gereken bir parti oysa. Sokağından geçmek bile şüphelidir. Millet ittifakı bahanesiyle chpnin iktidarına kapı aralayan, destek verenler doğru yapmamıştır. Üstadımızın yolu bu değildir. Üstadımız tarihte hiçbir zaman chp yi desteklememiştir. Yeni Asya chpnin içinde yer aldığı ittifaklardan uzak durmalıdır. Chpnin kendine hayrına olmadığı gibi yanına yaklaşanları da pisliğine bulaştırmaktadır. Chp ile yanyana olup da müslümanların içine çıkamayız. Çıkacak yüzümüz de olmaz açıkçası. Hiçbir partiye destek vermemek bile chpnin yanında olmaktan iyidir. Yeni Asya okuyucuları chp ile yanyana görülmekten rahatsızdır. Demokrasi ittifakı, parlementer sistem falan gibi bahanelerle bizi kandırmaya çalışanlar bu cemaatin hayrını düşünüyor olamaz. Bilginize.

  • Semanur Tunoğlu

    22.08.2025 06:46:06

    CHP ile Nurcuların ortak tek yanı aynı ülkede yaşıyor olmaktır. Onun haricinde her şeyleri, dünya görüşleri tamamen zıttır. Nurcuların mehdiyet ve süfyaniyet hakkındaki görüşleri bellidir. Sırf bu bile CHP ile Nurcular arasında dolmaz ve doldurulamaz bir uçurum olduğunun kanıtıdır. İki fikir akımından birinin olduğu kalpte diğeri yer bulamaz. Sadece aynı vatanda yaşadığımız için birbirlerine tahammül etmek durumundadırlar. Nurcular zaten en başından beri sabırla kemalistlere tahammül etmiştir. Ancak kemalistler ellerine devlet gücü geçtiği anda Nurcuları ezmeye yeltenmişlerdir. CHP'nin eline devlet gücü geçmemelidir. Geçtiği anda tarihte hep yaptıkları gibi ilk işleri Nurcuları ezmek olacaktır.

  • Mustafa Said Kara

    22.08.2025 00:38:11

    Halk partisi gelecek de, Türkiye'ye demokrasi getirecekte.....bunlar kaf dağı kadar, anka kuşu kadar masaldır. Buz gibi Nur hakikatlerini bırakıp masallarla kendimizi uyutmayalım. İman hizmetine, gençlik hizmetine odaklanmak için iktidarda falancaların olması bir engel değildir. Zira dersanelerimizin kapısı açıktır. Kimse kilit vurmuyor. Daha fazlasını istemekle de boş verin başkaları uğraşsın. O işe biz emek ve mesai harcamayalım. Biz hizmetimize mesai harcayalım.

  • Mustafa Said Kara

    22.08.2025 00:34:11

    Esasında Nurcuların siyaset sahasında en uzak durması gereken zihniyet halk partisidir. Ancak son 25 senedir iktidarda bulunan islamcıları eleştirmeye kendimizi o kadar kaptırmışız ki, halk partisinin azim cinayetlerini küçümseme eğilimine girmişiz. Düşmanımın düşmanı dostumdur sırrınca, islamcıların karşısında yer alanlarsan ümitvar olmaya başlamışız. Bu yazı kendimize, zihnimize çeki düzen vermek için güzel bir uyarıdır. Yerli yerimize dönme vaktidir. Halk partisinin sahillerinde yüzemeyiz, bizi yutar. Biz yüzümüzü ümmete dönelim. İslamcılara kızıp islamla örülmüş kadim yorganımızı yakmayalım.

  • S. Pelin Kurukahveci

    22.08.2025 00:19:05

    Allah CHP'nin iktidarından bizi korusun. Ümmetin başına CHP'yi bir daha bela etmesin. Amin.

  • S. Pelin Kurukahveci

    22.08.2025 00:18:17

    Her şey bu kadar vazıhken, apaçıkken, CHP'nin ne olduğunu veya ne olmadığını sağır sultan dahi duymuşken, bizim içimizden bazılarının çıkıp da, CHP demokrat oldu, geçmişiyle hesaplaştı, ülkeye demokrasi ve hukuku getirecek demesi karşısında "safdiller" ifadesi yerini buluyor.

  • S. Pelin Kurukahveci

    22.08.2025 00:15:57

    1950 yılında İsmet İnönü seçimlere izin vermeyelim diyenlere "yaptığımız bunca işten sonra halk bizi indirmez" demiştir. Tabi Demokratların iktidara gelişinden sonra, 1930 yılındaki SCF deneyiminin ardından "halk onlar için yaptıklarımızı takdir etmekten acizdir"diyen Mustafa Kemal gibi halka serzenişte bulunmuştur.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı