"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Şeriat ve demokrasi

Şemseddin ÇAKIR
12 Eylül 2025, Cuma
Bu tabir veya terimlerden önce her birinin ıstılahî anlamlarını verip, sonra bazı mukayeseler yapmak istiyorum.

Bunlara; biri İlâhî diğeri beşerî olması itibarıyla “kıyas-ı maal farık” da denebilir. Fakat biz Müslüman olarak bir şeye İslâm’a uygunluğu nispetinde değer verdiğimizden, demokrasiyi bu zaviyeden değerlendiriyoruz. Onun için demokrasiye, İslâm’a en uygun veya en yakın sistem diyebiliriz. Bu kabilden olsa gerek, bir İngiliz düşünür de “Demokrasinin bir adım ötesi İslâm’dır” demiştir. O hâlde bu uygunluklardan bazılarını tanımlarla tespite çalışalım.

Şeriat: Bediüzzaman’dan mealen; arza zalimlerin zulmüne son vermek için nüzul eden İlâhî kanunlar manzumesidir; zalimin zulmünden mazlumu korumaktır.

Demokrasi: Hukukun üstünlüğünü esas alan kanunlar zümresi ve haklıya hakkını vermektir. Netice olarak biri İlâhî, diğeri beşerî olmakla birlikte böyle bir kesişim noktası söz konusudur. Ancak biri hakikî, öbürü izafî; biri güneş gibi fıtrî, diğeri yeryüzündeki kandiller gibi sunîdir.

Bununla beraber, insanlığın kurtuluşu ve saadet-i dareyne mazhariyeti için bu yakınlığın değerlendirilmesi gerekir. İnsanları korkutarak itmek değil, sevdirerek çekmek için bu hakikatin vurgulanması lazımdır. Çünkü her iki sistem de adaleti esas almaktadır. İslâm’da adalet o derece önemlidir ki, her cuma hutbesinde “Muhakkak Cenâb-ı Hak adalet ve ihsanı emreder” (Nahl Suresi: 90) buyruğu tekrarlanmaktadır. Ayrıca Efendimiz (asm) “Adalet mülkün temelidir” (et-Tâc) buyurmuş, bu söz Hz. Ömer’e de nispet edilmiştir. Hz. Ömer de İslâm’dan aldığı o terbiye ile dünyaya hüsn-ü misal olmuştur.

Adalet: Her şeyin yerli yerinde olmasıdır ve bu Kur’ânî bir mu’cizedir. “Taşı tam gediğine koymak” tabiri bu manayı güzelce ifade eder. Bediüzzaman Hazretleri de adaleti Kur’ân’ın dört ana esasından biri olarak zikrederek “Tevhid, Nübüvvet, Haşir ve Adalet” der (10. Söz).

Adalet küllî bir kavram olup varlığın ve hayatın kalbidir. Dürüstlük, tarafsızlık, hak sahibine hakkını vermek gibi manaları ifade eder. Şeriat da zaten hukuk, adalet ve düzenin tesisi için vardır. Bir hadiste insanların tarağın dişleri gibi eşit olduğu ifade edilir. Adalet eşitliği de kapsar; ancak her eşitlik adalet değildir, fakat her adalet eşitliği de ihtiva eder.

Adalet, Allah’ın sınırlarıdır ve bunu koruma vazifesi insana verilmiştir. Burada geçen “mülk” kelimesi de her tür idarî sistemin ayakta durmasının tek şartının adalet, yani hak ve hukukun muhafazasıyla mümkün olabileceğini beliğ bir şekilde ifade eder.

Bediüzzaman “Asya’nın bahtını, İslâmiyet’in talihini açacak, yalnız meşrutiyet ve hürriyettir. Fakat şeriat-ı garrânın terbiyesinde kalmak şartıyla” (Muhakemat, s. 53.) der ve “hükümet adalet namazında kıbleye irşad olsun” ifadesini kullanır.

Demek demokrasi, “adalet, meşveret ve kanunda inhisar-ı kuvvet”ten ibaret ve “hakimiyet-i millet” olarak tarif edilen meşrutiyetin, yani gerçek manadaki demokratik cumhuriyetin İslâmiyet’le esasta çelişen bir tarafının olmadığını izah ve ilan eder. Hatta istibdadın başları olan mütegallip zorbaları kastederek “İsterim ki, Meşrutiyet ve hürriyet-i şer’iyyenin sünnetini onlara ezber ettireyim” der (ESDE, s. 204).

Bediüzzaman, “Nam-ı mukaddesi şeriatı meşrutiyet kuvvetiyle i’lâ ve meşrutiyeti şeriat kuvvetiyle ibkâ...” diyerek İslâmiyet’in meşrutiyet kuvvetiyle yüceleceğini, Asr-ı Saadet’teki cumhuriyetle izah etmiştir. Ve “Asıl şeriat’ın meslek-i hakikîsi meşrutiyet-i meşruadır. Demek meşrutiyeti delâil-i şer’iye ile kabul ettim...” (Age, s. 121.) der.

Şeriat, adalet-i hakikiyedir ve bütün adaletleri de içine alır. Vesselam...

Okunma Sayısı: 2459
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Mustafa Said Kara

    15.9.2025 00:02:02

    ABD'de demokrasi var mı? Elbette. Hem de en doğrudan demokrasi orada var. Peki Gazze'de yapılan zulümü kim finanse ediyor? ABD. Demek ki, demokrasi denilen şey tek başına zulmü önleyen bir araç değildir.

  • Mustafa Said Kara

    15.9.2025 00:00:00

    Meşrutiyet ile demokrasi aynı şey değil. İki kavramın ayrımını yapmalısınız.

  • Necati

    12.9.2025 16:00:07

    Bazı yorumculara hayret ediyorum hala Tuti kuşları şeriat şeriat deyip duruyorlar. Mahiyetini bile doğru dürüst bilmeden. Meşrutiyet demokrasi manasındadır. Mesrutiyette ekser su-i istimal yolları kapalıdır. İstibdat ise bütün kötülüklere müsait bir zemindir. Şeriatın yaşanması noktasında Avrupa ülkeleri İslâm ülkelerinden çok ilerdeler. Avrupa'da Demokrasi olduğu için böyleler. Kapitalizmle falan da demokrasiyi karıştırmamak lazım ilgisi yok çünkü.

  • Necati

    12.9.2025 15:50:31

    Meşrutiyet şeriattandır, hayatı da ondandır der Bediüzzaman hazretleri. Bu zamanda istibdat ve zulüm ile demokrasi ve adaletin mücadelesi yapılıyor. Bizim yerimiz demokrasi ve adaletin yanındadır. Bu duruşumuz kim ne derse desin Kur'an'î ve İslâmî bir duruştur. Yeni Asya ısrarla bu konuları işlemeye devam etmesidir.

  • Ali Evren

    12.9.2025 09:46:22

    İki sistem mukayese edilemez deniyor, ama ediliyor. Demokrasinin avantaj ve dezavantajları vardır. Yazıda sadece avantajlarından söz edilmiş. Demokratik sistemin İslâm'a uygun yönleri olduğu gibi, İslâm'la bağdaşmayan hususlar da bulunmaktadır. Ayrıca; Muhterem yazar, aşağıdaki ibareyi nasıl telif eder: "... ahkâmda Avrupa'ya dilencilik etmek, din-i İslâma büyük bir cinayettir. Ve şimale müteveccihen namaz kılmak gibidir."

  • Enes

    12.9.2025 07:18:40

    Demokrasi, zenginleri fakirlerin hışmından korumak için kullanılan bir sistemdir. Kapitalizme hizmet etmektedir. Teoride anlatıldığı gibi hak, adalet ve özgürlük getirmemektedir.

  • Ahmet Eren

    12.9.2025 00:52:41

    Şeriat ve demokrasiyi kıyasladınız ama aynı cinsten şeyler değil ki. Üstad'ın savunduğu Meşrutiyette beşeri bir sistemdir. Ama Üstad "Meşrutiyeti Şeriat namına alkışladım." diyor. Dolayısı ile Şeriat ve Demokrasi (ya da Meşrutiyet) eş değer şeyler olmayıp kıyaslanmaz (siyasal İslamcılar bu yanlış kıyası yapıyor). Biz Demokrasi ya da Meşrutiyet Şeriata ters mi uygun mu ona bakarız.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı