"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Kainatı kuşatan bir hakikat: İmkan

Süleyman KÖSMENE
29 Ağustos 2023, Salı
Hüseyin Avni Bey: “Kelam ilminde yer alan ve Bediüzzaman’ın da bahsettiği imkân delilini açıklar mısınız?”

İmkân Ne Demektir?

İmkân, var olmaya da, yok olmaya da eşit mesafede olma halidir. Varlığa veya yokluğa eşit mesafede bulunan bir şeyi var etmek için, bir var ediciye ihtiyaç vardır.  Ki, o şeyi yok olmaktan kurtarıp var kılsın. İşte o var edici Allah’tır.

Bediüzzaman bu delili şöyle tanımlıyor: “İmkân, mütesâviyyü't-tarafeyndir. Yani, adem ve vücud, ikisi de müsâvi olsa, bir tahsis edici, bir tercih edici, bir mûcid lâzımdır. Çünkü, mümkinât birbirini icâd edip, teselsül edemez. Yahut, o onu, o da onu icâd edip, devir sûretinde dahi olamaz. Öyle ise, bir Vâcibü'l-Vücud vardır ki, bunları icâd ediyor."1 

Kâinatta her an sayısız tecellilerin ve sayısız fiillerin iş başında olduğu açıktır. Her bir fiil bir tercihi, her bir tercih de onu tercih konusu yapan bir Yüksek İrade’yi gösteriyor. Havadan suya, dağlardan ovalara, hayvanlardan ağaçlara, insanlardan meleklere, kısaca, göklerden yerlere her şey bu Yüksek İrade’nin hususî tercihiyle meydana gelir. İnsanın göz renginden cinsiyetine, boy’undan milliyetine, doğumundan ölümüne sahip bulunduğu her şey hep bu Yüksek İrade’nin tercihleridir. 

Bu yüksek irade ise bize, Mürid (irade sahibi) olan Allah’ı (cc) gösteriyor.       

Allah’ın İradesi 

İnsana cüz’î iradeyi verenin iradesiz olduğu düşünülemez.12 Allah’ın iradesi bütün kâinatı kuşatmıştır; küllîdir; hadsizdir, sınırsızdır, hudutsuzdur. Cenab-ı Hakkın iradesi bütün varlıkları aynı anda kucaklar, dev küreler ile zerrelere bir bakar.13 

Bütün kâinat, Cenab-ı Hakkın sınırsız iradesine sayısız şahitlerdir. Çünkü varlıkların pek çok karmakarışık ihtimaller içinde belirli bir biçimle, pek çok yollar içinde neticeli bir yol ile ve muntazam bir şahsiyet verilerek yaratılması, Allah’ın küllî iradesinin her şeye hâkim olduğunu, hiçbir şeyin bu küllî iradenin haricinde kalmadığını gösteriyor.14

Öte yandan, varlığı zorunlu bulunan sadece ALLAH’tır. Allah’ın dışında hiçbir şeyin varlığı zorunlu değildir. Her şeyin varlığı Allah’ın yaratmasına bağlıdır. En az var olan kadar, var olmayan da var olma şansına sahiptir.  Her var olan ise, kendisi dışında bir var olma sebebine dayalıdır. Öyleyse, önce var olmayı, var olmamaya; sonra da var olma biçimini muhtemel diğer biçimlere tercih eden birisi vardır: O da ALLAH’tır.       

İmkânlar Sayısızdır. 

Bediüzzaman’ın ifadesiyle, “görüyoruz ki, büyük küçük her şey, mahsus bir zat ve muayyen bir suret ve mümtaz bir şahsiyet ve has sıfatlar ve hikmetli keyfiyetler ve maslahatlı cihazlarla dünyaya gönderiliyor. 

Hâlbuki ona hadsiz imkânat içinde o hususiyeti vermek; hem, suretler adedince imkânlar ve ihtimaller içinde o nakışlı ve fârikalı ve münasip o muayyen sureti giydirmek; hem, hemcinsinden olan eşhasın miktarınca imkânlar içinde çalkalanan o mevcuda, o lâyık şahsiyeti imtiyazla tahsis etmek; hem, sıfatların nevileri ve mertebeleri sayısınca imkânlar ve ihtimaller içinde şekilsiz ve mütereddit bulunan o masnua o has ve muvafık maslahatlı sıfatları yerleştirmek… 

Elbette küllî ve cüz'î bütün mümkinat adedince ve her mümkünün mezkûr mahiyet ve hüviyet, heyet ve suret, sıfat ve vaziyetinin imkânâtı adedince, tahsis edici, tercih edici, tayin edici, ihdas edici bir Vâcibü'l-Vücudun vücub-u vücuduna ve hadsiz kudretine ve nihayetsiz hikmetine ve hiçbir şey ve hiçbir hal Ondan gizlenmediğine ve hiçbir şey Ona ağır gelmediğine… 

İşaretler ve delâletler ve şehadetler, imkân hakikatinden çıkıp kâinatın bu büyük şehadetinin bir kanadını teşkil ederler.”5 

Dipnotlar:

1- Sözler, s. 627

2- Mesnevî-i Nuriye, s. 155.

3-İşaratü’l-İ’caz, s. 75.

4-Mektubat, s. 236.

5- Şualar, s. 129, 130, 131

Okunma Sayısı: 1239
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • HÇeşitcioğlu

    29.8.2023 11:41:58

    "İmkân, var olmaya da, yok olmaya da eşit mesafede olma halidir. Varlığa veya yokluğa eşit mesafede bulunan bir şeyi var etmek için, bir var ediciye ihtiyaç vardır. Ki, o şeyi yok olmaktan kurtarıp var kılsın. " Olmak yada olmamak; işte bütün mesele! Olabilirlik/ mümkün/ olasılık! 4 kardeşim doğumdan sonra ölmüş, 5.doğan ben ölmeyip yaşamışım. Yaşama İmkanı- mümkünü onların için gerçekleşmemiş; benim için olabilirlik olmuş, mevcuda dönüşmüş. Biri var yaşıyor ve ebede doğru yol alırken diğeri/ leri yok; yoktan da bir şey çıkmıyor. " yokluk karanlıklarına gömülen ve yokluk karanlıklarından iradesiz şuursuz akılsız; hiçbir şeysiz çıkartılan insan ve sayısız nimetlere ulaştırılıyor.; ' sizi hiçbir şeyken yaratan,sizi atılacak pis bir sudan yaratan Allah" mealindeki ayetlerin sırrı ve gerçeği imkan/ mümkün hakikatında saklı.

  • Ramazan Çalışan

    29.8.2023 07:31:25

    "Çünkü, mümkinât birbirini icâd edip, teselsül edemez." Yani, bir kitaptaki bir kelime diğer bir kelimenin katibi olamaz. Bunların her biri kelime olma noktasında eşittir. Katip ise, kelime cinsibden olmayan, mahiyeti farklı bütün kelimeleri yazan ayrı bir zattır. Aynen bunun gibi, Her var olan ise, kendisi dışında bir var olma sebebine dayalıdır. Bunların hepsi mahluk oldukları için mahlukiyet nisbetinde birdirler.Öyle ise, bir Vâcibü'l-Vücud vardır ki, bunları icâd ediyor. Evet, "İmkan" ufkunda Tevhid delileri, bütün karanlık gönülleri aydınlatacak güneş gibi doğuyor.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı