"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

“Ağalık meyli kıyamete kadar haşrolmasın”

Kâzım GÜLEÇYÜZ
09 Ağustos 2025, Cumartesi
Üstadın meşrutiyet döneminde kullandığı “Riyaset-i şahsiyenin kat’iyen aleyhindeyim” ifadesini, Türkiye’nin tek adam rejimine geçişe zorlandığı süreçte, 16 Nisan 2017 referandumu öncesinde ısrarla dikkatlere sunduk.

Eski Said döneminden itibaren eserlerinde “Zaman şahıs değil, şahs-ı  manevî ve cemaat zamanıdır” diyerek meşveret ve kamuoyunu vurgulayan Üstad, bu tarihî sözüyle kişiye dayalı bir yönetim sistemine karşı olduğunu bir defa daha deklare ederek kayda geçirmişti.

Münazarat’taki ifadeleri ise bu fikrinin nasıl bir kararlılıkla takipçisi olduğunu gösteriyor.

Üstada sorulan sual şöyle: “Mütegallip (zorba) başlar kendi kendilerine düştüler. Zulmün kapısı, onların yüzlerine karşı kapatıldı. Düşenlere ayak vurulmaz. Sekeratta olanları bırak kendi haline, sekeratını tamam etsin.“

Üstadın cevabı: “İsterim ki, meşrutiyet ve hürriyet-i şer’iyenin sünnetini onlara ezber ettireyim. Eğer ölmedilerse temessül etsinler.”

Böylece bunların ortaya çıkıp görünmeleri, şeffaf bir ortamda onlarla hesaplaşılması ve takip altında tutulmaları gereğini vurgulayan Üstad, endişesini şöyle dile getiriyor:

“Korkuyorum; ehliyetsizlikle beraber, teşeyyuh (şeyhlik) veya necabeti (asaleti) dava edenler, aşair (aşiretler) içinde o rüesalara (reislere) kardeşlik dava ederek miraslarını alsınlar, iki başlı bir belâ kesilsinler.”

Bu endişesinin bir sebebi halkın durumu:

“Zira sizdeki cehalet-i avra (tek gözlü cehalet) ve itaat-ı amya (körü körüne itaat), ağaiyet ve tahakküme tenasuh hükmünü verir.”

Böylece halktaki kör cehalet ve itaatin ağalık ve tahakkümü hortlatmak için pusuda bekleyenlere fırsat vereceğini söylüyor.

“Güya ağaiyet suretiyle ölse, efendilik kalıbıyla veyahut teşeyyuh (şeyhlik) cismiyle veya asilzadelik şekliyle hayatlanacaktır” diyor.

Ve buna karşı verdiği mücadeledeki kararlılığını şu güçlü ifadelerle kayda geçiriyor:

“İşte benim maksadım, o meylü’l-ağalık (ağalık meyli) ve meyl-i tahakküm (baskı ve tahakküm niyeti) ve meyl-i riyaseti (reislik arzusunu) öyle öldüreceğim, kıyamete kadar haşrolmasın.” (Eski Said Eserleri, s. 277-8)

Gördüğümüz gibi burada da Üstad şahıslarla uğraşmıyor; ağalık, reislik, şeyhlik gibi statüler üzerinden sürdürülmek istenen tahakküm zihniyetinin tasfiyesi için çalışıyor.

Okunma Sayısı: 2264
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Halil İbrahim Karahan

    11.8.2025 03:24:12

    Allah razı olsun Rabb'im her türlü kötülüklerden korusun sizi.....

  • Ömer G.

    9.8.2025 18:02:10

    Teşekkürler saygıdeğer Kazım Ağabey, hem gazete yazılarınızı hem de şahsi Youtube kanalınızdaki sohbetlerinizi severek takip ediyor, istifade etmeye çabalıyorum, ellerinizden öperim..

  • Ömer

    9.8.2025 13:16:19

    İşte benim maksadım, o meylü’l-ağalık (ağalık meyli) ve meyl-i tahakküm (baskı ve tahakküm niyeti) ve meyl-i riyaseti (reislik arzusunu) öyle öldüreceğim, kıyamete kadar haşrolmasın.” (Eski Said Eserleri, s. 277-8) Gördüğümüz gibi burada da Üstad şahıslarla uğraşmıyor; ağalık, reislik, şeyhlik gibi statüler üzerinden sürdürülmek istenen tahakküm zihniyetinin tasfiyesi için çalışıyor. Bu kadar net, kaleminize sağlık tebrikler. 👏👏👏🌅

  • Orhan Ali YILMAZ

    9.8.2025 13:09:21

    "Umumun malûmu olsun ki: İki elimde iki hayatımı tutmuşum, iki hasım için iki meydan-ı mübarezede iki harp ile meşgulüm. Tek hayatlı olan adam meydanıma çıkmasın!!!" diyor ÜSTÂDIMIZ...

  • Hasan S

    9.8.2025 12:12:50

    Teşekkürler, çok güzel bir makale. Eline ve dimağına sağlık.

  • Osman Yıldırım

    9.8.2025 12:07:03

    Ne yazık ve ne hazindir ki son çeyrek asırdır ülkemizde cehaletle kullanilarak ağalık yönetimi pompalanmakta ve tekadama dayalı insan fıtratına uymayan yönetim şekli topluma özelliklede dindarlara benimsetilmeye çalışılmaktadır. Bu anlayışa şiddetle karşı olan üstad Bediüzzaman in takipçilerini de bu zalimane anlayışa ikna çabaları sonucu cemiyetin anlayış dengesi bozulmuş ve toplum alabora edilmiştir. Yani tarih boyunca Bediüzzaman anlayışı ile doku uyuşmazlığı olan siyasalislam anlayışı ile Nurculuk aynı düzlemde buluşturma çabaları toplumda geniş yaralar açtığını müşahede etmekteyiz. Zira Bediüzzamana göre DİN UMUMUN MAL İ MUKADDESİDIR.tahdid ve tahsis kaldırmaz" oysaki siyasalislam dini sadece kendilerine has görmekteler.

  • Cengiz A.

    9.8.2025 11:15:59

    Güzel yazınız için çok teşekkürler. Eskiden beri bu ülkede yaşanan en büyük problemlerden birine parmak basmışsınız. Sağolun, varolun.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı