Herşeyin mahiyetini gösteren kriterler, ölçüler, prensipler vardır. Müçtehid ve müceddidlerin temel özelliklerini; sahanının otoriteleri âlimleri tesbit etmişler.
Bu kriterleri teferruata girmeden başlıklar halinde nakledelim:
1- Müceddidler, Kur’ân ve Hadis dili Arapçayı çok iyi bilmelidirler.
2- Kur’ân ilimlerine (tefsir, hadis, kelâm, fıkıh, fıkıh usûlü, tasavvuf, vs.) tam vukufiyet sahibi olmalıdırlar.
3- Hadis ilmine, Sünnet-i Seniyyeye, rasih, derin ilme haiz olmalıdırlar.
4- Geçmiş müçtehid ve müceddidlerin icma (birleştikleri) ve ihtilâf ettikleri hususları bilmelidirler.
5- Kıyasa (fıkıh metodolojisinin kıyas bölümündeki bütün rükünleri, çeşitleri, hükümleri, şartları ayrıntılarıyla) vakıf olmalıdır.
-Kıyas kaide ve prensiplerini,
-Kıyasın dayanacağı asıl hükmü,
-Önceki müctehidlerin kıyas metodlarını da bilmeleri gerekir.
6- Hükümlerin gayelerini bilmelidirler.
7- Doğru bir anlayış, iyi bir takdir gücü, yani, fevkalâde bir akıl ve zekâya sahip olmalıdırlar.
8- Sağlam bir itikada, güçlü bir imana sahip olmalıdırlar.
9- İslâmiyette hukukî dayanak sayıldığından örf ve âdetleri de bilmelidirler.
10- Hakkalyakîn derecesinde bir imana ve hakikatı pervasızce söyleyecek bir dirayet ve cesarete sahip olmalıdırlar. Etkilemeli, ancak etkilenmemelidirler.
11- Fıkıh metodolojisindeki esas, kaide ve şartlar onda fıtrî bir kabiliyet haline gelmelidir.
Bu özellikleri taşıyan müçtehid, müceddidleri iki gurupta değerlendirilir:
1- Müçtehid-i mutlak: Bütün şer’i meselelerde içtihat ehliyetine sahip olanlar.
2- Müçtehid-i mukayyed: Bazı meselelerde içtihada muktedir olup, bazılarında ise yetkisi, olmayanlardır.
Sahanın uzmanları şu notu da düşer: İçtihada ehliyetli olmadıkları mevzularda diğer mutlak müçtehitleri taklit etmek durumundadırlar.