"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Yokluk var mıdır?

M. Ali KAYA
14 Mayıs 2016, Cumartesi
Varlık ve yokluk felsefecilerin üzerinde durarak içinden çıkamadığı iki temel kavramdır. “Yokluk / Adem nedir? Yokluk var mıdır? Var yok olur mu? Yokluktan varlık nasıl meydana gelir?” gibi bir dizi sorunun cevabını varlık, yokluk kavramları çerçevesinde ele almışlardır.

Bizim bu konuda söz söyleme cesaretimiz olamaz; ancak Kur’ân-ı Hakîm’in mu’cize-i maneviyesi ve hakikatli bir tefsiri olan Risale-i Nur penceresinden baktığımız için cesaretle bazı konuları anlamaya çalışabiliriz. 

Her şeyden önce şunu kesinlikle ifade edebiliriz ki Allah her şeyi adem-i sırftan, yani hiç yoktan yaratmıştır. Yüce Allah’ın yoktan yaratması iki şekildedir. Birincisi, “adem-i sırftan” yani hiç yoktan yaratmasıdır.1 İkincisi ise adem-i zahiriden vücûd-u hâricîye çıkarmaktır. Bu da ya ibda ve ihtira, yani hiçten ve yoktan vücut verir, ona lâzım olan şeyi de hiçten icat edip eline veriyor. Veya inşa ve san’at iledir ki, kemâl-i hikmetini ve çok esmasının cilvelerini göstermek için unsurlardan bir kısım mevcudatı inşa eder.2 Bu ikinci yaratılışta eşyanın mahiyeti ve sureti zahiren vücûd-u hâricide yoktur ancak ilm-i muhit-i İlâhide her şeyin kader kalıbı vardır. Yüce Allah her şeye muhit ilmi ve her şeye şamil kudreti ile bir anda bir kibrit çakar gibi veya göze görünmeyen bir yazı ile yazıyı göstermek için sürülen bir ilâç gibi veya fotoğrafın aynasındaki resmi kâğıda geçirmesi gibi gayet kolay bir surette ilminde planları ve programları ve mânevî miktarları bulunan eşyayı emr-i “kün feyekûn” ile adem-i zahiriden vücûd-u hariciye çıkarır. İlmî mahiyeti olan eşyaya vücud-u haricî verir. Aynı şekilde de harici vücudu çıkarır ve ilm-i İlâhiye göndererek adem-i zahiriye mahkûm eder.3  

Her şeyin ilk yaratılışı adem-i sırftandır. Yani tamamen yoktan yaratır. Hazinesi yokluktur. İkinci defa yaratılışı ve terkip suretinde yaratılması ise ilmindeki manevî varlığındandır. Kaderi Ezelde yazılan kaderî ve ilmî varlık, ilm-i İlâhide tayin edildiği şekliyle, irade ve kudreti ile vücûd-u hâriciye çıkarılır.

Bu anlatılan hususlar maddî varlıklar ve eşya için söz konusudur. Bunun dışında insanların ve canlıların fiilleri vardır ki bunları yaratan da Allah’tır. Çünkü yüce Allah “Sizi ve sizin amellerinizi yaratan Allah’tır”4 buyurur. İnsanın amellerini yaratan Allah’tır; ancak amellerin yaratılışı insanın irade ve kesbinden sonradır ve kulun iradesine uygundur. Bu sebeple sorumluluk insana aittir.

Dipnotlar: 

1- Sözler, 2004, s. 861.

2- Lem’alar, 2005, 451-452.

3- Şuâlar, 2005, s. 45-46.

4- Yasin Sûresi, 36:35; Saffât Sûresi, 37:96.

Okunma Sayısı: 4084
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Ali Kaya

    15.5.2016 23:31:17

    Üstad adem-i sırf diyor. Demek ki ilk yaratılışta ilm-i ilahide vücud-u harici yok; vücud-u haricisi adem-i sırftandır. İkinci yaratılışta ise eşyanın sureti ve mahiyeti birinci yaratılıştaki gibi var demek ki.. Aradaki fark bu olmalı. Bu durumda sıkıntı yok.

  • nahit topaloğlu

    14.5.2016 20:30:56

    "Bu ikinci yaratılışta eşyanın mahiyeti ve sureti zahiren vücûd-u hâricide yoktur ancak ilm-i muhit-i İlâhide her şeyin kader kalıbı vardır...." "Her şeyin ilk yaratılışı adem-i sırftandır. Yani tamamen yoktan yaratır. Hazinesi yokluktur. İkinci defa yaratılışı ve terkip suretinde yaratılması ise ilmindeki manevî varlığındandır...." Muhterem kardeşim, bu ifadeler bir yönüyle sıkıntılıdır. İkinci yaradılışlar ilm-i manevi de mevcut da ilk yaradılışlar ilm-i manevi haricinde mi? Bir tasrih icab eder mi acaba?

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı