"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

İmsak ve fecir ne zaman başlar?

Süleyman KÖSMENE
22 Haziran 2015, Pazartesi
Ömer Faruk Kaynar: “Diyanet Ramazan geldiğinde imsakı bir saat erkene alarak Müslüman’lara bir saat fazladan oruç tutturuyor; bu zulüm değil midir? Diyanet bu yetkiyi nereden alıyor?”

Uygulanan İmsak Vakti Doğrudur

Diyanete vuracaksanız imsak üzerinden vurmayın. Bu dalâlet olur. İmsak vakti konusunda diyanete söylenecek söz yoktur. Diyanet, elindeki ilmî asıllara göre hareket ediyor. Çünkü imsak vaktinin girişi âyetle sabittir: “Fecirde beyaz iplik siyah iplikten sizce ayırt edilinceye kadar yiyin, için. Sonra orucu geceye kadar tamamlayın.”1

İki türlü fecir vardır: 

Fecr-i Kâzib ve Fecr-i Sâdık. 

Fecr-i Kâzib, yalancı fecir demektir ki, birinci fecirdir. Gecenin sonuna doğru, doğu tarafta ufuk üzerinde görülen, göğe doğru dikey piramit şeklinde yükselen, etrafı karanlık bir beyazlık, yani karanlığı yırtan donuk, akçıl, ışığımsı, geçici bir beyazlıktır. Bu geçici beyazlıktan sonra yine kısa bir süre karanlık basar. 

Bu birinci fecrin hiçbir fıkhî ve dînî hükmü yoktur. Ne yatsının bitiş vaktidir, ne sabahın giriş vaktidir, ne de imsakla ilgili herhangi bir başlangıç veya bir işârettir. Ancak ve ancak gecenin sona doğru yaklaştığına bir alâmet olabilir. Bunda ittifak vardır. 

Fecr-i Sadık Ne Zaman Başlar?

Fecr-i Sadık ise, sabaha karşı doğu ufkunda tan yeri boyunca genişleyerek yayılan dağınık ve enlemesine bir aydınlıktır. İşte bu ikinci fecir aydınlığı ile beraber yatsı namazının vakti çıkmış, sabah namazının da vakti girmiş olmaktadır. Aynı zamanda oruca başlama vakti, yani imsak vakti de bu vakittir. Yani bu ikinci fecirle artık sahur yemeğine son verilir ve oruca başlanır. Oruç yasakları bu ikinci fecrin girmesiyle başlamış olur.  

Bunda da ittifak vardır.

Kimi âlimler doğu ufkunda dağınık beyazlığın “doğuşu” ile birlikte ikinci fecrin başladığına kani olmuşlar; ekseriyet de bu beyazlığın biraz uzayıp, genişleyip, “dağılmaya” başladığı anda ikinci fecrin başladığına kani olmuşlardır.2 İhtilâfa konu olan, takriben on dakikalık bir zaman diliminden ibarettir.

Ekser âlimler, Kur’ân’ın fecri “beyaz ipliğin siyah iplikten seçildiği vakit” olarak tarif etmesi ve Peygamber Efendimiz’in de (asm) sahuru geciktirmenin daha faziletli olduğunu beyan buyurmasını dikkate alarak, oruç tutanlar lehine, imsakın, ikinci görüşe göre, ışığın biraz uzayıp dağıldığı zaman başladığını söylemişler, bu vakte kadar yenilip içilebileceğine hükmetmişlerdir. Birinci görüşü temsil eden âlimlerse, daha ihtiyatlı olduğu gerekçesiyle ikinci fecrin ilk doğuş anına itibar etmişlerdir. 

Aradaki on dakikalık vakti “temkin vakti” görerek, temkin vakti girmeden yeme içmenin kesilmesinin ihtiyata daha uygun olacağını düşünen âlimler olmuştur. Ama hiçbir âlim imsak vaktini ufuktaki bu dağınık beyazlıktan bir saat sonra başlatmamıştır. Bu iddia açık bilgiye ters olur ve dalâletten başka bir şeye hizmet etmez.   

Oruç Başlayınca Artık Sabah Namazı Kılınır

Mevcut Kur’ân âyeti, fecrin tam ortaya çıkışına kadar yemeyi ve içmeyi mubah kılmıştır. Dinde aşırılık da, zorluk da yoktur. Sadece Ahmed bin Hanbel’e göre, fecir vaktinin girip girmediğinden şüphede kalan kişi, fecrin doğduğundan emin olana kadar yemeye devam edebilir. Binaenaleyh, bu gün uygulanan fecir vaktinden bir saat sonra oruca başlamak hususunda ne Kur’ân’da, ne de Sünnette hiçbir delil yoktur. Fecir ve imsak vaktinin başlangıcı konusu ise artık takvim ve saat vasıtasıyla, şüpheye ve tereddüde mahal bırakmayacak ölçüde belirlenebilmektedir. 

Ülkemizde genelde ikinci fecirde, temkin vaktinin bitiminde ezan okunarak imsak vaktinin geldiği ilân edilmektedir. Bu ezanla yeme ve içmenin kesilmesi ve oruca başlanması Kur’ân’ın ölçülerine uygundur. Ezan geciktirilirse, takvimlerde belirtilen imsak vaktine riayet edilmesi yeterlidir. İmsak vakti girdikten sonra, artık yemek ve içmek haramdır. Sabah namazının farz olduğu vakit, işte bu vakittir.   

Ramazan dışında sabah ezanının daha geç okunmasının sebebi ise, Hanefîlerce sabah namazının ortalık biraz aydınlandığında kılınması sünnet olduğu içindir. Fakat bu, fecir vakti girdiğinde sabah namazı kılmaya engel değildir. 

Dipnotlar:

1- Bakara Sûresi, 187.
2- F. Hindiye, 1/177.

Okunma Sayısı: 163969
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • İbrahim

    23.3.2023 14:56:24

    Sorun şu ki sabah ezanı okunduğunda, daha fecir görünmüyor ve Her yerin kapkaranlık olmadı. Ezandan neredeyse bir saatten fazla bir zaman Sonra fecir görülüyor. Yani siz yazıda sanki fecir vakti ezan okunuyor gibi yazmışsınız ama alakası yok. Keşke anlattığınız gibi olsaydı.

  • Oguzhan

    26.5.2019 03:29:35

    Benim merak ettiğim şu: farzedelim Konya ovasında bir çadırda kalıyoruz ve yanımızda hiç bir iletişim aracı ( saat, telefon, televizyon vs) yok. Sahura kalktık ve ne zaman yeme içmeyi keseceğiz.? İmsak vaktini neye göre belirleyeceğiz?

  • Osman

    19.5.2018 05:13:34

    Hocam fecri sadık vakti imsak vakti şu an aynı mı ki? Diyanetin imsak vaktinde fecri kazip bile olmuyor. Kimse fecri sadıktan 1 saat sonra imsak olmalı demiyor,fecri sadık olmadan imsak oluyor deniyor. Diyanetin imsak vaktine bak bakalım fecri sadık oluyor mu?

  • saliha

    4.3.2017 12:54:09

    nıyet etmeyı unuttum ogleye 34 dakka kaldı neyapayım şafiiyim

  • sevgi

    18.6.2016 13:50:39

    ben 12 yaşındayım ve sahura kalkamadım su da içemedim öğlene kadar niyet edilebilir ben niyet ettim ama dayanamıyorum niyetimi geri alsam olur mu dicektim mezhebim hanifilik

  • İ.erdem

    17.6.2016 09:49:37

    Anlayamıyorum sizleri. Bu yazıyı yazan mübarek ne güzel açıklamış fecr i sadık vaktini. Bakara 187 de denilen beyaz iplik ak iplik meselesini de yazmış. Ancak hala diyanete haksızlık ediliyor nasıl diyebilir. Diyanet istanbul da 3 buçuk civarı imsak vakti veriyor. Yazıyı yazan mübarek saat gece 3 buçukta bi çıkıp bakıver bakalım fecri sadıktan eser var mı! Fecri sadık 17 haziranda 4 buçuk suları oluşuyor. Ne güzel açıklamışsın fecr i sadığı ama bu melanet hastalıktır gözüyle gördüğünü sırf kuru kalabalıklardan onay almak için diliyle yalanlamak!

  • Ne gerek vae

    10.6.2016 03:52:51

    Ben ihl den mezunum. İnanın bu alimlerin işi zor. Yani okuduğumu anlayamıyorum. Neden şöyle ki öylede öyle değil. Yapsanızda olur yapmasanızda. Bu ne yahuu böyle fetvamı olur. Herşey açık. Beyaz iple siyah ip ancak hava aydınlanmaya başlayınca ayırt edilir. Buda fecr demektir. Aynı zamanda sabah namazının başlangıcıdır. Diyanet gaflet uykusuna devam ediyor Allah uyanmayı nasip eylesin inş.

  • selahattin

    24.5.2016 23:52:08

    Kardeşim adam köyde 3 /5 adam var imsak vakti yok bilgi yok orucu hangi vakte göre oruç tutacak adamlar gün batımı gün aşımını nasıl bilip tutacak acil cevap bekliyorum selamlar böyle bir köy var benden haber bekliyorlar saygılar

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı