"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Zaman cemaat zamanıdır

Yakup Çetiner
19 Haziran 2022, Pazar
Bu zaman cemaat zamanıdır.

Ehemmiyet ve kıymet, şahs-ı manevîye göre olur. Maddî ve ferdî ve fâni şahsın mahiyeti nazara alınmamalı. Hususan benim gibi bir biçarenin kıymetinden bin derece ziyade ehemmiyet vermekle, bir batmanı kaldırmayan zaif omuzuna binler batman ağırlığı yüklense, altında ezilir.1

Cemaat; cem etmekten, bir araya gelmek fiilinden türemiştir. İslam dininde dini faaliyetlerin yapıldığı ortamlara bu tabir kullanılır. Bediüzzaman’ın bu zaman için, “zaman cemaat zamanıdır” sözü, geçmiş asırlardaki cemaatleri akla getirebilir. Çünkü İslam dininde cemaatleşme Resulullah’dan (asm) bu yana var.

Bu ahir zamanda hayır da şer de şahs-ı maneviye geçmiş. Bediüzzaman Hazretlerinin “Ehl-i dalâletin zilletindendir ittifakları”2 durum tespitini dikkate alarak, biz ehl-i diyanet de hayırlarda ittifak ederek hareket etmemiz gerekir. 

Başka yerde Bediüzzaman Hazretleri “Bu zaman cemaat zamanıdır. Ferdî şahısların dehası ne kadar hârika da olsalar, cemaatin şahs-ı manevîsinden gelen dehasına karşı mağlûb düşebilir.”3 tespitinde bulunarak şahs-ı manevinin ehemmiyetini nazara verir.

Evet, zaman cemaat zamanıdır. Şahıs değil, şahs-ı manevi zamanıdır, yani ortak akılla, istişare ile meşveret ve şura sistemiyle hareket etmek zamanıdır. Kişi, dahi de olsa bu sisteme girerek kuvvet vermeli. Bediüzzaman Hazretleri ziyaretine gelenlere Risale-i Nur’u okumalarını, aradıkları her şeyi Risale-i Nur’da bulabileceklerini ifade etmiştir. 

Bediüzzaman Hazretleri, talebelerine “Bundan sonra her meselemizde emir, Risâle-i Nûr’un şahs-ı mânevîsini temsil eden has şâkirdlerin ve sizlerindir. Benim de şimdi bir reyim var.”4 diyerek, şahsi manevinin ehemmiyetine işaret etmiştir.

Bediüzzaman Hazretlerinin, zaman cemaat zamanıdır sözünden, ‘tek adam devri’nin bittiğini de anlamak mümkündür. 

Bediüzzaman Hazretleri Sünûhat’ta, “Eski zamanda değiliz. Eskiden hâkim bir şahs-ı vahid idi... Şimdi ise, zaman cemaat zamanıdır. Hâkim, ruh-i cemaatten çıkmış az mütehassıs, sağırca, metin bir şahs-ı manevîdir ki, şûrâlar o ruhu temsil eder.”5 izahı konumuza açıklık getirir.

Dipnotlar:

1- Kastamonu Lahikası, 2- 20.Lem’a 1.Nokta, 3- Emirdağ Lahikası-I, 4-A.g.e, 5-Sünûhat

Okunma Sayısı: 2068
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Necati

    13.3.2023 15:18:26

    Günümüzde kendine cemaat diyen bir çok tarikat ve şahsa bağlı cemaatler var. Biliyoruz ki bir çok cemaatte şahs-ı manevi tam olarak oluşmuş değil. Çünkü o yapılarda bir tek şahsın, şeyhin, hocanın, abinin yada o cemaati yönlendiren şahıs yada şahısların sözü geçerli olmakta, o cemaatte bulunan insanlar onlara biat ederek hareket etmektedirler. Bu konuların da araştırılması gerekir diye düşünüyorum. Belki Üsdat hazretlerinin bu zamanın bir zaruriyeti olarak ortaya koyduğu gerçek anlamda şahs-ı manevi oluşturarak diğer cemaatler de meşveret sistemi kurarak doğru istikametli bir çizgiye gelebilirler.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı